display result search
موسیقی سریال «پایتخت» چگونه ساخته شد؟
آریا عظیمی نژاد آهنگساز سریال «پایتخت» درباره موسیقی این سریال توضیحاتی ارائه كرد.
آریا عظیمی نژاد آهنگساز سریال «پایتخت» از شیوه شنیدن نغمههای اصیل و از به روز كردن این نغمهها سخن میگوید.
به گزارش رادیو آوا از آیفیلم، آریا عظیمی نژاد آهنگساز سریال «پایتخت» و یكی از داوران مسابقه تلویزیونیِ «عصر جدید»، شب گذشته جمعه 22 فروردین 1399 به طور زنده در صفحه شخصیاش به بیان توضیحاتی درباره موسیقی سریال «پایتخت» پرداخت. این پخش زنده با حضور جلال محمدی سرپرست گروه موسیقی تبری همراه بود. اجرای موسیقی سریال پایتخت برعهده گروه موسیقی «تبری» بوده است. عظیمی نژاد در صحبتهایش نكات جالبی را درباره چگونگی ساخت موسیقی سریال «پایتخت» برای نخستین بار مطرح كرد.
قرار بود خانواده نقی معمولی اهل سیستان باشند
روز اولی كه درباره پایتخت صحبت شد قرار بود موضوع این سریال حولِ خانوادهای باشد كه از شهرستان و پس از اتفاقهای بسیار در نهایت به تهران یعنی پایتخت میآیند. آن زمان بحث روی این بود كه این خانواده اهل كجا باشند. من سیستان و بلوچستان و استان گلستان - علی آباد كتول- را پیشنهاد دادم.
در نهایت علی آباد و گلستان انتخاب شد. در ابتدا از موسیقی كتولی استفاده كردیم اما محدودیتهایی در موسیقی كتولی داشتیم و آرام آرام تصمیم گرفتیم به سمت مازندران بیاییم. از پایتخت 3 موسیقی مازندران را وارد این سریال كردیم.
سریال پایتخت فرصتی برای اقدامات فرهنگی مناسب در حوزه موسیقی است. این سریال با اقبال بسیاری روبه رو شده و بیشتر مردم این سریال را پیگیری میكنند. یكی از اتفاقهای مهم در این مجموعه، بخش موسیقی است تا بتوانیم ریشههای موسیقی اصیل ایران را در قالب این سریال به مخاطب معرفی كنیم.
در پایتخت 2 خانوادهی نقی به جنوب سفر كردند. ما در آنجا مفصلها و نقاط پینوندی موسیقی جنوب و شمال را پیدا كردیم. در پایتخت 5 خانوادهی نقی معمولی به تركیه سفر كردند. من با موسیقی مناطقِ مختلف تركیه آشنا هستم به همین دلیل برای موسیقی فصل پنجم، موسیقی ناحیه «كارادنیز» را مورد استفاده قرار دادم كه بسیار شبیه به موسیقی مازندران است. این منطقه درست مانند مازندران در حاشیه دریا و در شمال تركیه قرار دارد.
وقتی با چند تن از نوازندگانِ «كارادنیز» تركیه آشنا شدم و از آنها خواستم تا برایم ساز بنوازند، وقتی صدای سازشان را شنیدم فكر میكردم كه آنها دست من را خواندهاند و میدانند كه من چه چیزی میخوام. وقتی چیزهایی كه در سریال ضبط كرده بودم را برایشان پخش كردم آنها هم بسیار تعجب كردند. وقتی مردمانِ مازندران و فُرم چهرهی مازنیها را به آنها نشان دادم؛ از این همه شباهت بسیار متعجب بودند. راستش را بخواهید من فكر میكنم پیوندی میان مردمان كارادنیز و مازندران وجود دارد كه باید ردپایش را در تاریخ جستجو كرد.
خوشحالم كه زحماتمان برای موسیقی سریال «پایتخت» به بار نشست و موسیقی این سریال هم در نزد عامه مردم و هم در نزد خواص مورد قبول افتاد.
خوشبختانه یا متاسفانه وقتی نغمهای از نقاط مختلف ایران و یا هر جای جهان میشنوم، نغمه را خالص میشنوم و در كنارش اتفاقهای ذهنیام را روی آن موسیقی رقم میزنم و بعد به شكلی جدید آن را میشنوم. تلاش میكنم تا این نغمهها را از حالت دانشگاهی و دستگاهی خارج كنم و به روزش كنم.
كشور تركیه همین كار را با موسیقیاش كرده و همین روند باعث شده كه موسیقی تركیه از دام گذشته رهانیده و امروزی شود.