اولین جلسه از مجمع دبیران ادوار مختلف جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حضور مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اعضا در منزل حسن ریاحی آهنگساز پیشكسوت برگزار شد.

اولین مجمع دبیران ادوار مختلف جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به سبب شرایط جسمی حسن ریاحی كه بیش‌از 10 دوره دبیر جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را عهده داشت ضمن عیادت از این هنرمند پیشكسوت در منزل ایشان تشكیل شد.

بابك رضایی مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسحاق شكری مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، آرش امینی دبیر جشنواره چهل و یكمین موسیقی فجر، حسن ریاحی، رضا مهدوی، علی آیینه ساز، كامبیز روشن‌روان، شاهین فرهت دبیران دوره های مختلف جشنواره و مریم نقیبی معاون دفتر موسیقی ارشاد در این مجمع حضور داشتند و درباره هرچه بهتر برگزار شدن چهل و یكمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به تبادل نظر پرداختند.

در ابتدا بابك رضایی ضمن احوالپرسی از حسن ریاحی درباره این دیدار توضیح داد: در آستانه چهل و یكمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر قصدمان جلسه‌ای با حضور دبیران ادوار مختلف جشنواره به منظور بهره‌مندی از نظراتشان در برگزاری این دوره بود كه تصمیم گرفتیم در حضور شما این جلسه را برگزار كنیم.

بابك رضایی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره چهل و یكم گفت: هرساله جشنواره موسیقی فجر در یك هفته با حجم زیادی از كنسرت‌ها برگزار می شد اما تصمیم گرفتیم كه جشنواره امسال را در طول بهمن‌ماه و با اجراهای روزانه برگزار كنیم.

وی با اشاره به تلاش برای بالا بردن كیفیت جشنواره امسال بیان كرد: امیدوارم این دوره بتوانیم یك جشنواره متفاوت و به یادماندنی را برگزار كنیم.

در این دیدار آرش امینی دبیر چهل و یكمین جشنواره موسیقی فجر هم در ادامه صحبت های مدیركل دفتر موسیقی گفت: امسال با توجه به وجود مشكلات مالی و ارزی در شرایط كنونی سعی مان بیشتر بر كیفیت اجرای بخش بین‌الملل است تا كمیت.

علی آئینه ساز دبیر جشنواره پانزدهم و شانزدهم موسیقی فجر نیز درباره تجربیاتش در برگزاری جشنواره گفت: تكریم استادان موسیقی برای استفاده از برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر از نكات مهمی است كه باید به آن توجه داشت و من در دوره‌ای كه دبیری جشنواره را برعهده داشتم به این موضوع توجه كردم. معتقدم باید برخی نكات مهم حضور در كنسرت‌های موسیقی را آموزش داد؛ همچنین امكانی برای حضور اهالی موسیقی، دانش‌آموزان هنرستان موسیقی و دانشجویان موسیقی هم در نظر گرفت تا از نزدیك اجراهای جشنواره را مشاهده كنند.

حسن ریاحی نیز در ادامه این جلسه بیان كرد: در حال حاضر فكر می‌كنم طرفداران موسیقی كلاسیك در دنیا مقداری كمتر و حتی تعداد اركسترهای برخی كشورها نیز كم شده است چرا كه مردم بیشتر طرف موسیقی پاپ هستند. حدود دو سال پیش از آقای روشن روان پرسیدم كه در خارج از كشور اوضاع موسیقی به چه صورت است و ایشان در جواب گفتند كه موسیقی پاپ حرف اول را می‌زند و مردم نیز تغییر كردند و ساده گرا شدند. باید به موسیقی جدی توجه بیشتری شود و با برنامه‌ریزی‌های دقیق به این موضوع پرداخت.

كامبیز روشن روان، دبیر چندین دوره جشنواره موسیقی فجر در این دیدار گفت: زمانی كه بنده دبیر جشنواره بودم، یكی دو كار متفاوت انجام دادیم. اول اینكه معتقد بودم اگر خودمان برای كاری كه می‌كنیم و موسیقی‌ای كه ارائه می‌دهیم احترام قائل باشیم، دیگران هم آن را حس می‌كنند و احترام نگه می‌دارند. بحث بلیت مهمان را حذف و بلیت فروشی را برعهده گروههای شركت كننده گذاشتیم.

شاهین فرهت، دبیر ادوار گذشته جشنواره موسیقی فجر نیز در پایان این نشست بیان كرد: سال‌ها قبل موسیقی كلاسیك در ایران شنوندگان حرفه‌ای داشت و این موضوع مورد توجه بسیاری از بزرگان موسیقی مانند هربرت كاریان، رهبر بین‌المللی موسیقی بود اما رفته‌رفته شنوندگان حرفه‌ای خود را از دست ‌دادیم. نیاز است تا ضمن پرورش شنوندگان حرفه‌ای موسیقی، فرهنگ شنیداری مردم نیز تقویت شود.

مرتبط با این خبر

  • آلبوم جدید سامان جلیلی منتشر شد

  • قطعاتی برای دو نواز سنتور و تمبك

  • شنیدن یك مجموعه از قطعه های ضربی و آوازی

  • جزئیات یك كنسرت ویژه در حمایت از كودكان مبتلا به سرطان

  • 145 كنسرت تا پایان پاییز اجرا می‌شود

  • اركستر «چكاوك» با آثار یك آهنگساز پیشگام به صحنه می‌رود

  • تمدید مهلت ارسال اثر به دومین جشنواره ملی موسیقی خلاق

  • نكوداشت محمدرضا درویشی توسط اركستر ملی گیلان

  • اجرای كنسرت در قم با رعایت ضوابط فرهنگی ممنوعیتی ندارد

  • كریستف رضاعی