display result search
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نخستین نشست آیین آواز در سال جدید برگزار شد تا عدد این سلسله نشستها به 20 برسد. در بیستمین نشست آیین آواز كه توسط كانون موسیقی فرهنگسرای ارسباران شكل گرفت محمد ملاآقایی ردیفدان و خواننده موسیقی محلی ضمن برشمردن برخی آسیبهای آواز در این سالها آوازهایی از زادگاهش لرستان را به همراه گروه نوازندگان شامل حماد ملاآقایی (كمانچه)، رضا بیرانوند (تار)، مهدی بیرانوند (كمانچه)، داود بیرانوند (سرنا) و حسن سپهوند (تمبك) ارائه كرد.
علی عظیمی نژادان روزنامه نگار موسیقی و كارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه تهران در كنار علی شیرازی كارشناس مجری نشست ارائه كنندگان مبحث فنی و تئوریك ماه بودند كه با عنوان «نقد در آواز ایرانی» به تاریخچه و اوضاع نقد آواز ملی و دستگاهی اختصاص داشت.
ابتدا شیرازی گفت: «به عنوان كسی كه دو دهه است به طور مستمر در حال نگارش نقد آواز است همین جا اعلام و در واقع اعتراف میكنم كه نقد واقعی آواز هنوز در ایران شكل نگرفته است. البته زمینهها و دلایل این آسیب بسیار گسترده است و در جای خودش بایستی به طور مفصل بدان رسیدگی شود».
در ادامه عظیمی نژادان نیز ضمن اشاره به معانی مختلفی كه درباره واژه نقد وجود ندارد و بیان این نكته كه میتوان در یك تقسیم بندی، دو نوع نقد رادیكال و محافظه كارانه را از یكدیگر تفكیك كرد. وی بیان كرد: از نظر من منتقد حرفهای فردی است كه با رویكردی بیرونی و با فاصله و همچنین داشتن نگاهی فارغ از «تنفر-شیفتگی» به پدیدههای مختلف نگاه میكند و نقاط قوت و ضعف آن پدیدهها را همزمان با هم نشان می دهد.
وی با اشاره به مقالهای از ادوارد تی كن موسیقیپژوه مشهور در زمینه نقد موسیقی، این نكته را مطرح كرد كه باید میان توصیف كننده و بررسی كنندگان پدیدههای هنری با معلمان موسیقی و ناقدان حرفهای(واقعی) تمایز قایل شویم. بررسی كنندگان یا «ریویو نویسان» كسانی هستند كه برای مخاطبان عادی در روزنامهها و جراید غیرتخصصی، مینویسند و مسلماً خودشان نیز تخصص خیلی خاصی درزمینه مورد بحثشان ندارند اما معلمان موسیقی افرادی هستند كه از دانش كافی در زمینه هنری برخوردارند و علاوه بر توصیفات كلی، تفسیرهای علمی نیز از مسایل مورد ارزیابی شان ارایه می دهند، هرچند كه به هیچ وجه درباره مسایل هنری و موسیقایی داوری و قضاوت نهایی نمیكنند.
در ادامه، محمدفرزین ذوالقدر به همراه سهتار بهرام آذرشب آوازی را در راست پنجگاه مركب اجرا كرد. سپس نوبت به اجرای امیرعلی هاشمی از آوازخوانان جوان و شاگرد محسن كرامتی رسید كه عمران قربانی (نوازنده تار)، علی اصغر عاطفی (تمبك) و خشایار اشكوری (كمانچه) او را همراهی كردند.
آوازخوانی مسعود میرزاحیدر خواننده و مدرس پیشكسوت آواز به همراه سه تار حسن علی نژاد و در نهایت اجرای گروه خانوادگی مظلوم به خوانندگی دكتر مسعود مظلوم، سه تار نوازی و همخوانی مهرداد مظلوم و دف مژگان مظلوم پایان بخش نشست بود. سرانجام نیز علیرضا معینی مجری قدیمی اعلام كرد كه بیست و یكمین نشست آیین آواز از ساعت 18 سه شنبه 25 اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/