display result search
اشتباهات معمول خوانندگان موسیقی سنتیخبرگزاری فارس: راههای برون رفت از تكرار و ركود هنر آواز ایرانی/
گزارش فارس از شانزدهمین نشست آیین آوازراههای برون رفت از تكرار و ركود هنر آواز ایرانی/ اشتباهات معمول خوانندگان موسیقی سنتیخبرگزاری فارس: راههای برون رفت از تكرار و ركود هنر آواز ایرانی/ اشتباهات معمول خوانندگان موسیقی سنتی
شانزدهمین نشست آیین آواز با بررسی «تلفیق شعر و موسیقی و فن بیان در خوانندگی» و «آشناییزدایی در آواز ایرانی» و همینطور اجرای زنده موسیقی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، محمدهاشم احمدوند، علیرضا گلبانگ، منصور رسولی و امیرعباس طغرایی 4 خوانندۀ شانزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز بودند. در نشست این ماه كه سهشنبهشب در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد همچنین دو مبحث فنی و تخصصیِ تئوریك ارائه شد.
ابتدا میلاد كیایی به همراه علی شیرازی روی صحنه آمدند و با موضوع «تلفیق شعر و موسیقی و فن بیان در خوانندگی» سخن گفتند. كیایی گفت: «اولین اثر مكتوبی كه سال 1340 درباره موضوع مورد بحث امشب به دستم رسید كتاب ارزنده شعر و موسیقی به قلم دكتر مهدی فروغ بود. بعد هم شاهد بودم كه زندهیاد حسینعلی ملاح در این زمینه مقالاتی را هر از گاه در برخی نشریات تخصصی و عمومی منتشر میكرد. ما هم از آثار این دو و هم از آثار مكتوب زندهیاد روحالله خالقی كه آهنگساز ارزندهای هم بودند بهره میبردیم.»
وی افزود: «در كارهای اجراشده توسط آوازخوانان و خوانندگان تصنیف و ترانه حتماً بایستی انتخاب شعر با صرف دقت و هوشمندی لازم صورت گیرد. مثلاً گاهی شاهدیم برای آواز دشتی كه حس و حالی غمگنانه و محزون دارد اشعاری با محتوای شاد و مستانه انتخاب میشود در حالی كه دستگاه ماهور و آواز بیات اصفهان از ردیف موسیقی ما دارای بار حسی شادمانه هستند و چنین اشعاری باید در این دستگاه و آواز بخصوص اجرا شوند».
شیرازی هم در ادامه گفت: «كلمات مشهوری هست كه متأسفانه بسیاری از آوازخوانان آنها را به اشتباه تلفظ میكنند. از میان این واژهها میتوان به "چون" با حرف مصوت كوتاه به معنای مثل و مانند اشاره كرد كه با "چون" با حرف مصوت بلند به معنای وقتی كه؛ اشتباه گرفته میشود. این دو كلمه از نظر نوشتاری و نه از نظر معنایی، مشابه هستند كه خیلی از خوانندگان در اجرای آواز و تصنیف آنها را با هم اشتباه میگیرند و به دفعات نیز این اشتباه تكرار میشود. خوانندگان - لزوماً - پیش از هر اجرای صحنهای یا استودیویی باید ضمن مشاوره با یك كارشناس ادبی یا دست كم مراجعه به منابع نوشتاری از تلفظ صحیح تمامی كلمات شعر در دست اجرا مطلع و مطمئن شوند».
در ادامه آوازهایی توسط خوانندگان مختلف حاضر در برنامه اجرا شد. ابتدا منصور رسولی به همراه سهتار ادیب تیرانداز (در دستگاه همایون)، سپس علیرضا گلبانگ و گروه همنوازان برومند شامل حمیدرضا برزویی (سنتور)، محمدیوسفی (نی)، هادی محمدی (سه تار) و كوروش حجازی (تمبك) در دستگاه شور، بعد هم محمدهاشم احمدوند با سنتور میلاد كیایی (در دستگاه شور) آواز خواندند. آخرین خواننده این نشست نیز امیرعباس طغرایی (نوجوان 17 ساله سمیرمی) بود كه با خوانندگی و تارنوازی خودش در دستگاه همایون اجرایی تك نفره را رقم زد.
دیگر مبحث فنی و تئوریك این نشست هم میان علی شیرازی و جاوید عباسی فلاح شكل گرفت كه عنوان آن «آشناییزدایی در آواز ایرانی» بود و این دو آوازخوان و آوازپژوه، راههای برون رفت از تكرار و ركود هنر آواز ایرانی را به زعم خودشان بررسی و پیشنهاد كردند.
علی رستمیان، محمدابراهیم ذوالقدر، مرتضی غزنوی، محمد ملاآقایی، علیرضا حاجیطالب، حسام صحرایی، حسین رضا اسدی، حسن علینژاد، حسین نوریانی، علی اصغر میرآخوری، شیرین حیاتبخش، امیر شرفیان، محمود حشمت، علی اكبر كهربایی، سعید ناظمی، امیر متولی، علی اكبر كاظمی و هومن ظریف از جمله هنرمندان حاضر در این نشست بودند.
در خلال فواصل مختلف برنامه نیز علیرضا معینی مجری تلویزیون و رادیو اشعاری را دكلمه میكرد وی در پایان اعلام كرد كه هفدهمین نشست آیین آواز از ساعت 18 سهشنبه 19 دی در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/