display result search
آلبوم «تخت طاقدیس» متشكل از مجموعه ردیفهای آوازی اصیل ایرانی كه حاصل 30 سال تحقیق و پژوهش روی ردیفهای آوازی مكاتب مختلف بوده است، منتشر شد. در این مجموعه روی آثار و سبك اساتیدی همچون عبداله خان دوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیه خوان، دماوندی، اقبال آذر، طاهرزاده و خیلی دیگر از پیشكسوتان و بزرگان موسیقی صاحب سبك و مطرح پژوهش انجام گرفته است.
قطعات این آلبوم به این شرح است: «دستگاه شور» با سه تار رضا كلانتری، «آواز بیات ترك» با بربط: علی زینالی و تنبك: احسان داودآبادی، «آواز افشاری» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبك احسان داوآبادی، «آواز ابوعطا» با سه تار زنده یاد علی بیانی، «آواز دشتی» با تار حسن دركانی و تنبك محمد بنایی، «آواز كرد بیات» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبك احسان داودآبادی، «آواز بیات اصفهان» با بربط اصغر زینالی و تنبك احسان داودآبادی، «دستگاه ماهور» با سه تار و آواز خسرو عامریفر، «دستگاه سه گاه» با تار رضا كلانتری، «دستگاه چارگاه» با تار زنده یاد علی بیانی، «دستگاه همایون» با سه تار و آواز خسرو عامریفر، «دستگاه نوا» با تار زنده یاد جواد جواهری و تنبك احسان داوآبادی، «دستگاه راست پنجگاه» با سه تار و آواز خسرو عامریفر و «مثنوی مركب» با تار حسن دركانی و تنبك محمد بنایی.
خسرو عامریفر در توضیح این آلبوم نوشته است: «در ردیفهای آوازی مذكور سعی بر آن شده كه تفاوتهای نسبی نسبت به ردیفهای ضبط شده حاضر در نظر گرفته شود كه به شرح زیر است:
1. اول اینكه اجرای هر دستگاه و یا هر آواز با نواخته های یكی از اساتید همراهی شده است.
2 در لابه لای آواز، قطعاتی ضربی و تصانیف قدیمی خوانده شده كه از نظر آموزش برای هنرجویان و همچنین آشنایی با ریتم و وزن میتواند ثمربخش باشد.
3. خواندن گوشههایی كه بعضاً مهجور یا فراموش شده یا فقط اسمی از آن مانده و ملودیش گم شده، اجرا شده است.
در نحوه خوانش سعی و دقت بر آن شده كه صفر مطلق ردیف خوانده نشود، بلكه مرصع خوانی، زیباشناسی و احساس كه در موسیقی اصیل ایرانی به وفور در آن موج میزند، لحاظ شود. ضمناً به طور جداگانه در این مجموعه، مثنوی خوانده شده كه حاصل تحقیق و پژوهش و تجربه اینجانب است كه عنوان آن «مثنوی مركب» نهاده شده؛ به این شكل كه با مثنوی شور شروع شده و مثنوی دستگاهها و آوازهای دیگر را در بر گرفته است. از نظر تكنیكی و كوك ساز تمام نسبتها و فواصل هر آواز و هر دستگاه نسبت به تونیك شور دقیقاً رعایت شده است و هر ساز قادر است با آن همراهی كند. این كار میتواند برای هنرجویانی كه دوره را به پایان رسانیده مفید و آموزش خوبی برای فراگیری مركب خوانی باشد.
با علم و آگاهی به اینكه موسیقی اصیل ایرانی دریایی است بیكران و عمیق و دارای رمز و رازهای فراوان كه به جرات میتوان گفت تاكنون هیچكس در هیچ زمان به طور كامل نتوانسته به انتهای این اقیانوس راه یابد. ما هم به قدر توان و بضاعت كم خود سعی كردیم قدمی در حفظ و اشاعه این هنر بی بدیل برداریم، امیدوارم تا توانسته باشم تا اندازه ای ولو اندك به این مهم دست یابم.»