در حال حاضر اگر به سایت‌های بلیط فروشی كنسرت‌ها سر بزنید رِنج قیمت بلیط‌های پاپ تهران عمدتا از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و سقف آنها حدود ۴۳۰ هزار تومان است.

افزایش نجومی قیمت كنسرت‌ها و هنری كه لاكچری شده!

با این حال در این بین، كنسرت‌های اندكی هم با بلیط ۵۰۰ هزار تومانی به چشم می‌خورد و به تازگی قیمت بلیط ۶۹۵ هزار تومانی هم برای یك كنسرت نمایش به ثبت رسیده است كه صدای برخی را درآورده!

این اتفاق، سوال هایی را چنین به ذهن متبادر می‌كند كه مگر قیمت‌گذاری كنسرت‌ها یك سقف ثابت ندارد؟ و اگر دارد، دلیل این اختلاف چیست؟ آیا نهادی نباید بر قیمت‌گذاری های خودسرانه نظارت داشته باشد؟ و آیا اتفاقاتی از این دست، رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر را به امری لاكچری بدل نمی كند كه فاصله عموم مردم از آن روز به روز بیشتر شود؟

به همین جهت تصمیم گرفتیم گفت‌وگویی با میلاد ماهان‌راد ـ تهیه كننده موسیقی و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری لیما ـ داشته باشیم تا علت این امر را جویا شویم.

بر اساس شرایط اقتصادی حاكم بر جامعه اعضای صنف تهیه‌كنندگان آثار موسیقی، با مشورت یكدیگر و كارشناسی و تحلیل، قیمت‌گذاری بلیط‌ها را انجام می‌دهند؛ حال اگر قیمت‌گذاری برخی از كنسرت‌ها گران‌تر از رِنج اصلی و خارج از عرف، تعیین شود، بلیط‌ها به فروش نمی‌رود و عوامل آن كنسرت متضرر می شوند؛ البته چنین مواردی كم پیش می‌آید و در اكثر مواقع قیمت‌گذاری بلیط‌ها بر اساس سقف تعیین شده است.

این تهیه‌كننده موسیقی همچنین در پاسخ به این پرسش كه آیا قرار است با هر موج گرانی، قیمت بلیط كنسرت‌ها هم بالا برود؟ می‌گوید: تمام تلاشمان را می‌كنیم كه قیمت بلیت كنسرت‌ها گران‌تر نشود.

او همچنین با انتقاد از فرآیندهایی كه موجب ایجاد فاصله مخاطبان و هنرمندان موسیقی در سطح جامعه می‌شود، از تلاش صنف تهیه كنندگان برای یافتن راهكارهای موثر به منظور جلوگیری از افزایش قیمت بلیت كنسرت‌ها، جهت همراهی مردم خبر داد.

ماهان‌راد افزود: بسیار سخت است كه در كل كشور شاهد افزایش قیمت باشیم ولی تلاش شود كه موسیقی و كنسرت‌ها از این افزایش قیمت مصون بمانند. متاسفانه افزایش بیش از حد هزینه‌های كلی برگزاری كنسرت‌ها از جمله اجاره سالن‌های كنسرت، تبلیغات، سیستم‌های نور و صدا، كارگردانی، ۳D مپینگ و حتی پیامك‌های تبلیغاتی و خدماتی اپراتورها فشار بسیار زیادی به برگزاركنندگان كنسرت‌ها وارد كرده است. با توجه به اینكه اكنون مشكلات اقتصادی خانواده‌ها بیش از هر زمان دیگری، خطر حذف كنسرت از سبد فرهنگی مخاطبان را به همراه دارد، در صنف تهیه كنندگان موسیقی موافق برگزاری كنسرت‌ها با حداقل بهای بلیت و مخالف افزایش قیمت در ماه‌های آتی هستیم.

ماهان‌راد ضمن بیان این مطلب كه اهالی فرهنگ و هنر همواره سعی داشته در شرایط سخت به خصوص شرایط اقتصادی اكنون در كنار مردم باشند، تاكید كرد كه این روزها مردم به دل خوشی‌هایی این چنینی نیاز دارند.

وی افزود: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود ضمن كاهش مراحل طولانی و تكراری برگزاری اجراهای صحنه‌ای، كمك كند كه تهیه كنندگان موسیقی بتوانند با آرامش و برنامه‌ریزی كارشان را انجام دهند.

مرتبط با این خبر

  • «جهان ستم» همایون شجریان منتشر شد

  • قصه «علاج» چیست؟

  • احمد عبادی

  • حمایت دفتر موسیقی وزارت ارشاد از آثاری با مضامین اتحاد و وطن‌دوستی

  • دعوت یك خواننده برای اتحاد هرچه بیشتر ایرانیان

  • «ایرانِ علی» با صدای محمد معتمدی منتشر شد

  • واكنش همایون شجریان به حملات رژیم صهیونیستی؛ انفجار جای آواز را گرفته!

  • نادر مشایخی و علی رادمان در اركستر معاصر پارس

  • مرحله نهایی بخش نواحی هجدهمین جشنواره جوان

  • در تازه‌ترین كنسرت اركستر «كاسپین» چه گذشت؟