display result search
حضور احمد صدری به عنوان سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد كه به تازگی جایگزین امیرحسین سمیعی در این مجموعه استراتژیك شده، دربرگیرنده نكات تحلیلی متعددی در فعالیت های پیش روی این مجموعه است.
علیرضا سعیدی؛ معاونت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته بود كه از پس تغییر و تحولات در اداره كل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وارد مسیر تغییر و تحولات مدیریتی در دفتر موسیقی شد؛ مسیری كه به واسطه تنوع ساختاری و سیستماتیك فرآیند تولید و ارائه محصولات موسیقی در یك نظام اقتصادی كه گردش پولی و حواشی آن به نسبت تئاتر از میزان بالاتری برخوردار است، میتواند دربرگیرنده نكات كارشناسی متعددی باشد كه میبایست در فواصل زمانی مختلف و نشستها و گزارههای تخصصی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
شرایطی كه به تناسب جریان حاكم سیاسی بر دولتها بی تردید با دیدگاههای متفاوت و نقطه نظراتی همراه است كه قطعاً ماجرای مدیریت در دفتر موسیقی را با چالشهای زیادی همراه میكند؛ چالشهایی كه طی سالهای گذشته ابعاد و پیامدهای مثبت و منفی فراوانی داشته و بی تردید نمیتوان در یك یادداشت و مقاله رسانهای به آن پرداخت. چرا كه اساساً مدیریت در عرصه فرهنگ و هنر به قدری دارای پیچیدگیها و سیاستگذاریهای خاصی است كه از نگاه بسیاری از كارشناسان عرصه مدیریت فرهنگی چالشهایی به مراتب بالاتر و بیشتر از مدیریت در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد. زیرا یك مدیر در این منظر با فرآیندی روبهرو خواهد شد كه بسیار حساستر از جریانهای مدیریتی دیگر است و همه میدانیم مشتمل بر حساسیتها و ملاحظاتی است كه میبایست مدیریتهای مجموعههای فرهنگی هنری مختلف نسبت به آنها اجحاف كامل داشته باشند.
در این چارچوب اما و اگرهای زیادی در موسیقی وجود دارد كه بررسی، مدیریت و سیاستگذاری درباره هركدام به تنهایی استراتژی مشخصی میخواهد و كار یك مدیر در این عرصه را بسیار سخت میكند. شرایطی كه طبیعتاً در حوزه اخذ مجوز ترانهها و اشعار، اخذ مجوز كنسرتها، رسیدگی به امور مختلف اهالی موسیقی در حوزههای مختلف، نظارت و ارزشیابی و مواردی از این دست از دیرباز به عنوان پرچالش ترین نكتههای موجود در موسیقی عرض اندام كرده و اهالی رسانه و فعالان این عرصه مشاهده كردهاند كه هر مدیر در هر دوره مدیریتی چه مواجه ای با این موارد و دیگر موارد مشابه داشته است. شرایطی كه برای برخی دربرگیرنده كارنامهای ضعیف، برای برخی كارنامهای خنثی و برای برخی مشتمل بر خاطرات و دستاوردهای مثبتی بوده است.
امیرحسین سمیعی آهنگساز و خوانندهای كه قبل از ورود به وزارت ارشاد، در سمتهایی چون مدیریت امور موسیقی و بعد معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تجربههای مدیریتی را از سر گذرانده، دی ماه 1402 با عنوان «مدیركل» جایگزین محمد اله یاری فومنی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و حالا بعد از یك سال حضور در این مسند بسیار مهم و استراتژیك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جای خود را به احمد صدری داده كه در حكم معاون امور هنری وزیر، به عنوان «سرپرست» دفتر موسیقی انتخاب شده است. شرایطی كه طبیعتاً با اتكا به این كلیدواژه نمیتواند دربرگیرنده حضور در یك دوره طولانی مدیریتی باشد، مگر اینكه این حكم مدتی بعد بنا به تصمیم و توافق طرفین به «مدیریت» تغییر پیدا كند.
آنچه میتوان در یك نگاه اجمالی به كارنامه مدیریتی شخص امیرحسین سمیعی پرداخت به 2 بخش تقسیم میشود؛ بخش اول مربوط به امور روزمره مدیریتی از جمله امضا و پاراف نامههای اداری معمول و تعامل با دیگر دستگاههای مربوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط با حوزه موسیقی است كه در این مورد میبایست مراجعان و تهیه كنندگان و صاحبان آثار موسیقی نظر بدهند كه چه دستاوردی در كارنامه سمیعی ثبت میشود.
اما بخش دوم كه میتواند به عنوان «رزومه»، «پیشینه» یا «دستاورد» فعالیتهای سمیعی به عنوان یك مدیر دارای تحصیلات موسیقایی مورد ارزیابی دقیق و منطقی قرار بگیرد، به طور حتم دربرگیرنده نكاتی است كه میتوان از آن به عنوان دستاورد در عنوان مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس شرح وظایف این مجموعه فارغ از وجوه مثبت و منفی آن یاد كرد.
انجام سفرهای استانی به شیراز، اصفهان، بوشهر، اراك برای رسیدگی به مطالبات هنرمندان حوزههای مختلف موسیقی، تصویب و ابلاغ سند ملی موسیقی كشور توسط رئیس جمهور، رسیدگی به لغو برخی كنسرتهای موسیقی و جلوگیری از تمدید لغو برخی از این برنامهها، شكسته شدن ركورد آمار كمی كنسرتها، صدور مجوز برای برگزاری كنسرت در برخی شهرستانهایی كه تاكنون برگزاری كنسرت در آنها مقدور نبود، تلاش برای تحقق كلیدواژه «عدالت فرهنگی» در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر، اجرای چند كنسرت موسیقی پاپ ارزان قیمت در فرهنگسرای بهمن و اجرای پروژه «چهار فصل موسیقی» با هدف حمایت از موسیقی جدی از جمله نكاتی بوده كه طی ماههای گذشته میتواند به عنوان دستاورد در كارنامه مدیریتی سمیعی ثبت شود. دستاوردی كه نظر مثبت یا منفی درباره هركدام میتواند با واكنشهای متفاوت كارشناسانهای روبهرو شود.
و حالا احمد صدری كه به تاریخ نوزدهم دی 1403 از نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حكم سرپرستی دفتر موسیقی وزارت ارشاد را دریافت كرده، آمده تا به پشتوانه آنچه از اندوختههای پژوهشی، تجربی، آكادمیك و مدیریتی خود در حوزههای دولتی و بخش خصوصی فرا گرفته، سكان هدایت یكی از مهمترین مجموعههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست بگیرد كه قطعاً چه برای مدیران قبلی و چه مدیریت جدید دربرگیرنده چالشهای زیادی است. چالشهایی كه در مواجه با هر سلیقه موسیقایی كه طی ماههای گذشته در رسانههای دیداری و شنیداری با مطالبات و شرایط ویژه ای به فعالیت مشغول بوده، دربرگیرنده تنوع و سلیقههای متفاوتی است كه میبایست احمد صدری و اساساً هر مدیر دیگری را با گستره و دیدگاههای وسیعتری در حوزه مدیریتی مواجه كند؛ احمد صدری 59 سالهای كه پیشینه فعالیتهای او در عرصه موسیقی از كارنامه قابل اتكایی برخوردار بوده و حتی در حوزه مدیریتی نیز فعالیتهایی را داشته است. فعالیتهایی كه بی تردید از نگاه برخیها دربرگیرنده ملاحظات منفی و از نگاه برخی دیگر هم دربرگیرنده كارها و فعالیتهای ارزشمند و مثبتی بوده كه میتواند به فراخور زمانی كه در اختیار او گذاشته شده كم و زیاد شود.
مسیری كه برای دارنده نشان درجه یك هنری وزارت ارشاد، برای یك مدرس و یك پژوهشگر كه حوزه تخصصی و علاقه مندی اش موسیقی نواحی است مشتمل بر برنامه ریزی و اجرای كارهای ریز و درشتی است كه باید از آنها به سلامت عبور كند، حتی اگر دوران سرپرستی اش كوتاه و گذرا باشد و بخواهد سكان مدیریت را به فرد دیگری بسپارد.
اتفاقاً سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از تبار موسیقی است و در سالهای گذشته توانسته به فراگیری ردیف سازهای موسیقی دستگاهی ایران، مقامها و آهنگهای موسیقی تنبورنوازی كرمانشاه و دوتارنوازی شرق خراسان هم بپردازد. فضایی كه همزمان با چنین فعالیتهای موسیقایی او را وارد فعالیت اجرایی و مدیریتی حوزه موسیقی كرد و موجب شد كه صدری طی سالهای اخیر مناصب و عناوینی چون دبیری بخش موسیقی همایش «حكمت و فلسفه هنر»، دبیری چهارمین و پنجمین جشنواره موسیقی نواحی، طراحی و عضویت در هیئت علمی چندین جشنواره موسیقی، كارشناسی موسیقی نواحی انجمن موسیقی، دبیری بخش چاوشی خوانی و مدیحه سرایی روستایی جشنواره رضوی، دبیر بخش چاوشی خوانی و مدیحه سرایی روستایی جشنواره رضوی و چندین منصب دیگر را در كارنامه خود ثبت كند.
و حالا وی در سمتی حضور پیدا كرده كه اگرچه چشم انداز سرپرست بودن نمیتواند مشتمل برگستره ای دور در حوزه مدیریتی برای وی به حساب آید اما هرچه هست همه چشم انتظار میمانند تا ببینند وی به عنوان بازوی اجرای سیاستگذاری، هدایت، حمایت، نظارت و تدوین خط مشیهای كلان حوزه موسیقی در دولت چهاردهم، اعم از موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی كلاسیك، موسیقی پاپ و … چه برنامه مدیریتی خواهد داشت.
شرایطی كه اكنون براساس ظهور و بروز فناوریهای نوین در صنعت موسیقی، وجود مجموعههای مختلف مدیریتی در حوزه موسیقی، اصناف موسیقی و جامعه تهیه كنندگان و تولیدكنندگان عرصه موسیقی هركدام مدیریتی جداگانه و هدفمند میطلبد و میتواند برای احمد صدری كه عمده فعالیتهایش در حوزه موسیقی جدی بوده دربرگیرنده تجربهای مهم باشد. مسیری كه به دلیل حكم سرپرستی او فعلاً نمیتوان تحلیل دقیقی درباره آینده پیش رو و حتی ارائه پیشنهاد به وی داشت. اما هرچه هست مشتمل برحركت در مسیری است كه میبایست بر اساس تجربیات قبلی، رو به جلو باشد تا اینكه تنها محدود به امضا كردن نامههای اداری شود.
سیاستگذاری، هدایت، حمایت، نظارت و تدوین خط مشیهای كلان برای اعتلای موسیقی ایرانی، مطالعه و بررسی فناوریهای نوین در صنعت موسیقی جهان به منظور استفاده از آن بر اعتلای گسترش و روز آمدی موسیقی ایرانی، برنامه ریزی برای تعامل فعال با فرهنگ موسیقایی غیرایرانی، برنامه ریزی و ارائه موازین و مقررات برای حمایت از فعالان عرصه موسیقی، برنامه ریزی برای ترویج و بهكار گیری ارزشهای ایرانی و اسلامی در خلق آثار موسیقایی كشور، برنامه ریزی برای توسعه، ترویج و تقویت فعالیتهای موسیقایی عملی و حمایت از گروههای متولی این امر، برنامه ریزی جهت ترویج استانداردهای مورد نظر در رسانههای نوشتاری، صوتی و تصویری، تدوین ضوابط و مقررات برای فعالیتهای موسیقایی مؤسسات، كانونها، انجمنها، واحدهای صنفی و گروهی، حمایت معنوی برای پالایش ذوق زیبایی شناسی و سلیقه موسیقی عامه در جهت درك و استقبال از موسیقی، حمایت مادی و معنوی از گروههای موسیقی با استفاده از امكانات نرم افزاری و سخت افزاری، حمایت مادی و معنوی از تشكیل كارگاههای تخصصی آموزشی به منظور بهره گیری از تخصص و توان صاحب نظران و پیشكسوتان و انتقال آن به هنرمندان جوان، حمایت مادی و معنوی از تشكلهای هنری و فراهم ساختن سازوكار لازم برای رفع موانع فعالیت بخش خصوصی در عرصههای گوناگون فعالیتهای مرتبط با موسیقی، حمایت از برگزاری جشنوارههای تخصصی و حضور گروههای موسیقی ایرانی در خارج از كشور فقط بخشهایی از شرح وظایف دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه طبیعتاً اجرا و تحقق همگی آنها و دیگر وظایف برای یك سرپرست امری محال است.
به هر حال آنچه میتواند برای صدری به عنوان یك سرپرست دربرگیرنده ثبت یك كارنامه درخشان به حساب آید، «تلاش» برای تحقق چنین مواردی در روزهای مدیریت او خواهد بود كه باید منتظر بود و دید كه در این چند ماه باقی مانده به پایان سال و البته برگزاری جشنواره موسیقی فجر به عنوان مهمترین رویداد موسیقایی كشور، چه سرنوشت و نتیجهای در انتظار اوست.