display result search
مجموعه سه جلدی «تكنیك ویولن نوازی معاصر» اثر ایوان گالامیان و فدریك نویمان با ترجمه زهرا نازیار و ویرایش شهـاب مِنـا پیش روی مخاطبان و هنرجویان عرصه نوازندگی قرار گرفت.
«تكنیك ویولن نوازی معاصر» عنوان یك مجموعه سه جلدی به نویسندگی ایوان گالامیان و فدریك نویمان با ترجمه زهرا نازیار و مقابله و ویرایش شهـاب مِنـا است كه به تازگی در دسترس هنرجویان این عرصه قرار گرفت.
در مقدمه مؤلفان بر كتاب میخوانیم:
«هدف این مجموعه ارائه متدی برای یادگیری عناصر اساسی «تكنیك ویولُننوازی معاصر» است.
از آنجا كه تسلط فنی بیش از آنكه به چابكیِ صرف انگشتان متكی باشد به كنترل ذهن بر عضلات وابسته است، روال كاریای لازم است كه چالش فكری دائمی برای هنرجویان پدید آورد. ارائه چنین چالشهای جدیدِ بیپایانی هدف اصلی الگوهای ارائه شده در این مجموعه است.
در این مجموعه گامها و آرپژها با نتهای تك (در بخش اول) با سیستمی از الگوهای آرشهكشی و ریتمیك به روشی كاملا جدید تلفیق شدهاند (بخش دوم).
در این تمرینات الگوها به گونهای طراحی شدهاند كه به هنرجو كمك میكنند تا از تمرینات گام و آرپژ خود نتیجه بیشتر و سریعتری حاصل كند.
این الگوها به دو دسته تقسیم میشوند: الگوهای آرشه مشخصشده با B و الگوهای ریتمیك مشخصشده با R و هر دسته به بخشهایی تقسیم میشوند كه با B1 تا B16 برای آرشهكشی و R1 تا R16 برای ریتمها مشخص شدهاند. (اعداد نشاندهنده تعداد نتها در هر الگو هستند.)
در جلد اول در ابتدای هر فصل شمارههای كُدِ B و R برای نشاندادن الگوهای قابل اجرا ذكر شده است. الگوهای اصلی كه ابتدا باید تمرین شوند نیز داده شدهاند.
بهمنظور تسهیل در تمرینات الگوهای آرشهكشی، ریتمیك و تركیب آنها، تمام سرنُتها در تمرینها بدون دسته نوشته شدهاند. این درحالی است كه الگوهای آرشهكشی با سرنُتها نشان داده میشوند كه كشش، متر یا ریتم خاصی را نشان ندهند. الگوهای ریتمیك نیز بدون هیچ نشانهای برای آرشه خاص ارائه شدهاند.
الگوها به شیوهای متنوع میبایست مورد استفاده قرار گیرند و تمرینات الگوهای ریتمیك و آرشهكشیها با تركیبات مختلف بهكار گرفته شوند تا ذوق و علاقه هنرجو برای اجرایشان حفظ شوند. علاوه بر آن، این روش اجرای مكانیكی و تكرار طوطیوار و بدون فكر را كه علت اصلی عادات تمرینی بیثمر و ناكارامد است به حداقل میرساند.
جلد دوم تكنیك ویولننوازی معاصر، از طریق تمرینات گام و آرپژ به مهارتورزی در اجرای نتهای دوبل و چندصدایی میپردازد. این دو جلد در كنار هم، ابزاری كارامد برای كسب تبحر تكنیكی جهت تسلط بر كارگان گذشته و حال ویولن محسوب میشود.
در بخش اول این جلد (گام) بیشتر تمرینها در گام دوماژور نوشته شدهاند با این یادداشت كه «در همه سركلیدهای ماژور و مینور تمرین كنید.» به كسانی كه میخواهند حداكثر بهره را از این كتاب ببرند توصیه میشود تمرینات را تنها به گام نوشتهشده محدود نكنند چرا كه با این كار توازن رشد تكنیك ویولننوازی خود را بهشدت از دست میدهند.
استقبال پرشور از جلد اول «تكنیك ویولننوازی معاصر» سبب شد تا یقین داشته باشیم كه جلد دوم این كتاب نیز برای هنرآموزان، هنرجویان و نوازندگان حرفهای ویولن مفید خواهد بود.»