display result search
محمد نصرتی موسیقیدان و آهنگساز معتقد است نمایشگاه «فتوریسم در ستایش موسیقی» موسیقی را نه از طریق گوش كه از راه دیدن عكسهایش متجلی میكند.
نمایشگاه آثار عباس عربزاده با عنوان «فتوریسم در ستایش موسیقی» كه شامل مجموعهای از عكسهای این هنرمند است روز جمعه 9 آذر با حضور نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهرام كلهرنیا، ساسان مویدی، افشین بختیار، سعید فلاحفر و جمعی دیگر از هنرمندان در گالری ورد به نمایش درآمد. این نمایشگاه، مجموعهای از عكسهای عربزاده است كه در جایگاه یك عكاس- طراح با بیرون كشیدن شكل اشیا، چهره و فیگورهای در حال حركت، مفهوم انتزاعی زمان را در جدالی بین سنت و مدرنیسم با تصویر تازهای از نوازندگان موسیقی به تصویر كشیده است.
محمد نصرتی موسیقیدان و آهنگساز: «همیشه دوست داشتم تبلور یك حس را به زبان هنرهای مختلف تجربه كنم. می دانیم كه ساختار شنیداری موسیقی و برداشت انتزاعی اصوات از طریق گوش این مهم را از بقیه هنرها متمایز میكند. شاید بتوان گفت واسیلی كاندینسكی از پیشگامانی بود كه با آثارش موسیقی را به نگاه مخاطب بُرد. هدف او خلق تصاویری بود كه نه تنها در چشم ها بلكه در گوش ها نیز بتواند احساس ایجاد كند. او با معرفی رنگ به عنوان اصلیترین حامل بیان، قصد داشت تصاویری از موسیقی را به نقاشی دربیاورد و در این مسیر اتفاقات بسیار زیبایی شكل گرفت.
اما نمایشگاه آثار عباس عربزاده، موسیقی را نه از طریق گوش كه از راه دیدن عكسهایش متجلی میكند و ما میتوانیم با دیدن عكس ها و ماندگاری ثبت لحظاتِ اجرای یك نوازنده در تابلوها، موسیقی را ببینیم و در ذهن خود این بار نه از طریق حس شنیداری بلكه به وسیله حس بینایی آن را بشنویم كه در نوع خود خلاقانه و منحصر به فرد هستند.
امكان ماندگاری طنین تمامی نتها روی هم در موسیقی وجود ندارد، چرا كه این هنر در زمان جریان دارد، در حالی كه این آثار در اینجا توانسته حالات خاص اجرای یك قطعه را با بر هم نهی زمان به مخاطبِ خود بنمایاند و حس شنیدن و درك نغمهها را در ذهن او شكل دهد.
این تبلور موسیقی در عكس و نگاه زیركانه عكاس در ستایش موسیقی كاری در خور توجه است و من میتوانم ادعا كنم عباس عربزاده با خلق این آثار دست به ساخت موسیقی جدیدی زده كه هر بیننده با تماشای آنها؛ به شكل انتزاعی آن را در ذهن خود میشنود.»