display result search
دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر پیرامون 2 فراخوان بخش رقابتی و غیررقابتی و همچنین حضور ویژه بانوان و نوجوانان عرصه موسیقی نكاتی را بیان كرد.
رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر درباره حضور هنرمندان موسیقی دستگاهی در جشنواره چهلم فجر توضیح داد: یكی از اهداف در چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر جذب حداكثری خصوصاً از نوازندگان و گروههای موسیقی دستگاهی است؛ چرا كه شاكله اصلی و زیرشاخه موسیقی كشور، موسیقی دستگاهی است؛ عزیزان تكنواز، اجراهای دونوازی و همنوازی و عزیزانی كه گروه تشكیل دادهاند و نخستینبار است در جشنواره حضور پیدا میكنند. هرچه این هنرمندان گرانمایه بیشتر اجرا كنند، جایگاه موسیقی از جهات مختلف بهتر و برتر خواهد شد و درحقیقت موسیقی ایرانی وجهه والا و قویتری در داخل و خارج پیدا میكند. بدین واسطه از امكانات بهتری موسیقیدانها برخوردار میشوند بهلحاظ بسترسازیهایی كه جشنواره فراهم میكند. جشنواره بینالمللی موسیقی فجر برای كنسرت تمامی گروههای موسیقی بهویژه ردیف دستگاهی، یكی از بهترین صحنهها و جایگاهها است.
وی درباره نگاه ویژه به موسیقی بانوان همانند دوره قبل گفت: حضور جدی بانوان پارسال در تالار وحدت از دیگر نكات مهم این رویداد بینالمللی است. امسال در نظر داریم تعداد بانوان در چهلمین جشنواره را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و از دوره قبل این بخش را احیا كردیم تا گروههای مختلف اعم از پیشكسوتان و جوانان از تمام نقاط كشور با گرایشهای مختلف موسیقایی در بخشهای مختلف حضور پیدا كنند. این موضوع میتواند به پیشرفت و توسعه كمی و كیفی بخش موسیقی بانوان كمك شایانی كند و انشاءالله در آینده نزدیك شاهد برگزاری یك جشنواره ویژه بانوان هم باشیم.
مهدوی در خصوص بخش پاپ و دیگر گونههای موسیقی افزود: در بخشهای دیگر مانند غیررقابتی نیز موسیقی مردموار یا همان پاپیولار است كه سال گذشته یك سالن در جنوب شهر به سالنهای این بخش اضافه كردیم و اگر استقبال بیشتر شود احتمال میرود امسال به سه سالن افزایش یابد. در صورتی كه جشنواره مستقل موسیقی پاپ و تلفیقیِ ایرانی ایجاد نشود به جایزه «محسن چاووشی» در موسیقی فجر میاندیشیم. استقبال هنرمندان موسیقی مردموار به درآمدزایی، پویایی و شادابی جشنواره كمك میكند و طبیعتاً از این موضوع استقبال میشود و حتی در بخش موسیقی رَپ نیز اگر به شرط سلامت و با فرهنگ خانواده ایرانی متناسب باشد این بخش را نیز در كنار موسیقی جَز و راك اضافه خواهیم كرد و به شرط استقبال روی صحنه خواهند آمد و تمامی اینها پاسخ به نیازهای توده مردمِ دوستدار انواع موسیقیها در این جشن فاخر و بزرگ است.
وی در مورد وجود 2 جایزه دیگر در جشنواره چهلم گفت: در صورت استقبال مضاعف نسبت به سالهای پیش در بخش آهنگسازی و اجرای صحنهای موسیقی ایرانی و موسیقی كلاسیك غربی، با اجازه استادانِ نمونه و چهره ماندگار احمد پژمان و فرهاد فخرالدینی به عنوان 2 بزرگمرد موسیقی ایران كه در جهان نیز شناختهشده هستند، 2 جایزه ویژه احمد پژمان و فرهاد فخرالدینی را خواهیم داشت. جایزه احمد پژمان به نفر یا گروه برگزیده موسیقی كلاسیك غربی و جایزه فرهاد فخرالدینی به نفر یا گروه برگزیده موسیقی دستگاهی با رعایت شعار «وفاق ملی» تقدیم میشود كه این اتفاق، پدیدهای نو در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر خواهد بود.
دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر درباره اهمیت حضور گروههای نوجوان یادآور شد: در بخش غیررقابتی جشنواره «كودك و نوجوان» را هم داریم كه سال گذشته برای نخستینبار در رده سنی 7 تا 18 سال برگزار شد و كودكان و نوجوانانی كه تكنوازی و دونوازی داشته باشند و یا نهایتاً همنوازی داشته باشند را در جشنواره شاهد خواهیم بود البته با قوّت بیشتر. این موضوع باعث میشود عزیزان هنرمند قوت قلب پیدا كنند و با اعتمادبه نفس بالاتر بتوانند در مهمترین جشنواره موسیقی كشور جایگاه داشته باشند و علاوه بر اجراهایی كه در جشنوارههای موسیقی جوان، امیرجاهد، نوای خرم و دیگر جشنوارهها داشتهاند، در این جشنواره نیز حضور مؤثرتر پیدا كنند و خروجی آنها از جشنواره بینالمللی موسیقی فجر میتواند جایگاه و شخصیتی درخور به آنها در اجتماع و مجامع هنری بدهد و این موضوع برای آینده كاریشان هم قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: جشنواره بینالمللی موسیقی فجر را به یك گروه سنی و یا به یك گونه موسیقی نباید خلاصه كرد و قطعاً كودكان و نوجوانان و بانوان جایگاه ویژهای خواهند داشت. سال گذشته بهصورت جدی به آن پرداختهایم و امیدوارم سالهای سال این بخش در جشنواره جایگاه ویژه داشته باشد و انشالله در سالنهای معتبر و مجهز به بهترین نحو برگزار كنیم.
مهدوی به بخش رقابتی كودك و نوجوان در 2 شاخه آهنگسازی و اجرا اشاره كرد و گفت: در بخش آهنگسازی، آهنگسازانی كه در جامعه مطرحاند و یا به هر شكل فعالیت دارند مثل آلبومهایی كه منتشر و یا آثاری را برای برنامههای كودك و نوجوان و یا دیگر مواردی چون سینما و تئاتر ساختهاند، در جشنواره شركت میكنند و به نفر برگزیده جایزه اهدا خواهد شد. بخش دیگر افراد و یا گروههایی هستند كه آهنگسازی این آهنگسازان را اجرای استودیویی میكنند و این بخش را از سال گذشته به جشنواره اضافه كردیم و برای این بخش جایزه باربد و جوایز نقدی دیگری هم قائل شدیم. این بخش هیچ ارتباطی ندارد با بخشی كه از سال گذشته با عنوان اجرای كودك و نوجوان در رده سنی 7 تا 18 سال اضافه كردیم. در جدولی كه در بخش رقابتی آمده، زیرشاخه جایزه آلبوم و جایزه باربد است و نباید این را با بخش رقابتی اشتباه گرفت. فراخوان اولیه در بخش غیررقابتی است كه كودكان و نوجوانان، بانوان و دیگر گروهها میتوانند در آن شركت عمومی داشته باشند و بخش دوم رقابتی است كه جایزههای ویژه و جایزه باربد را دارد كه در بخش كودك و نوجوان، به آهنگسازی آلبوم و اجرای آهنگسازی در استودیو برای تولید و عرضه در قالب لوح فشرده است و هیچ ارتباطی با بخش اجرای صحنه 7 تا 18 سال ندارد.
وی در پایان در مورد حضور گروههای بالای 18 سال در این بخش و اجرای آثاری كه در زمینه كودك و نوجوان ساخته شده گفت: قطعاً همینطور است و شاید هم كودكان در تولید آلبومی اجرا داشته باشند كه در این صورت نیز جایزه به سرپرست گروه یا تنظیمكننده تعلق میگیرد. پس اجراهای رده سنی 7 تا 18 سال كه 15 دقیقه هر موسیقیای را كه آموزش دیدهاند و بداههوار مینوازند جزو داوری قرار نمیگیرد.
چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران به دبیری رضا مهدوی از 23 تا 29 بهمن سال جاری در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استانهای دیگر برگزار و جایزه موسیقی و ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، موسیقی فیلم، آهنگسازی، اجرای صحنهای، تكآهنگ و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.