display result search
آلبوم «ادوار» با طراحی و تنظیم زكریا یوسفی در قالب یك پروژه موسیقایی با حال و هوای موسیقی «فیوژن» به صورت رسمی منتشر شد.
«اَدوار» عنوان یكی از جدیدترین پروژههای موسیقایی در حوزه موسیقی تلفیقی با استفاده از اشعار مولانا است كه با هنرمندی، طراحی و تنظیم زكریا یوسفی از موزیسینهای شناخته شده كشورمان در قالب یك آلبوم بینالمللی، پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
زكریا یوسفی درباره ویژگیهای این آلبوم كه با تهیه كنندگی و حمایت مالی روزالین آریایی راد تولید شده توضیح داد: آنچه در پروژه «ادوار» پیش روی شنوندگان قرار گرفته، ساخت ملودیهایی با الهام از موسیقی كرمانجی از كردهای كشورتركیه و شمال خراسان در چند مایه شور، چهارگاه و نوا است كه دربرگیرنده تلفیقی از اصوات الكترونیك و سازهای آكوستیك هم هست. ضمن اینكه در فضای تنظیم كارها نیز سعی شده تا به سمت موسیقی مینی مال حركت كنیم.
وی افزود: تغییر فرم های موسیقی در این آلبوم به صورت آهسته انجام گرفته تا بتوانیم به ویژگی های موسیقی ادواری بیشتر نزدیگ شویم . در این چارچوب بعضی از ریتم ها تكرار شونده است اما در عوض تنوع رنگ های صوتی زیاد بوده كه تصور می كنم می تواند در حال و هوای متفاوتی به گوش مخاطب برسد. این در حالی است كه هارمونی ثابت، تغییر آهسته فرم ، استفاده از الگوهای ساده ریتمیك و در عین حال تنوع صوتی سازهای كوبه ای در جهت فضای بیشتر از دیگر ویژگی های است كه می توانم درباره این پروژه اشاره كنم. به عبارتی این آلبوم تركیبی از تجارب گذشته من درموسیقی و ادبیات عرفانی و موسیقی الكترونیك و تلاش برای به كارگیری صداهای متنوعتر در خدمت این نوع موسیقی است كه در آن از سازهایی مانند تنبور، تار، فلوت، آلتو، كمانچه، دودوك، كاوال و عود به صورت تك نوازی یا هم نوازی بهره گرفته شده اند.
به گفته یوسفی عبارت «ادوار» اشاره به یكی از ابیات مولوی و حركات سماوات دارد كه چرخشِ سماع مولویه نیز برگرفته از آن بوده و مولانا با الهام از اندیشههای نظریهپردازان باستان، «سماع» را چرخشی الهام گرفته از حركت افلاك میدانست.
این پژوهشگر، نوازنده و مدرس موسیقی در معرفی نوازندگان پروژه «ادوار» كه پخش جهانی آن توسطه مجموعه هنری «چارت» انجام گرفته، اظهار كرد: میلاد محمدی، شقایق صادقیان، نگار فرجی، فرزاد بازگیر، هومن مهدویان، بهنام بیات، یلدا خوانساری و زكریا یوسفی نیز از جمله هنرمندانی هستند كه در این آلبوم به عنوان نوازنده و همخوان حضور دارند.
زكریا یوسفی از جمله هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی در حوزه های پژوهش، تدریس و نوازندگی است كه طی 2 دهه فعالیت حرفهای خود، همكاری با هنرمندانی چون شهرامناظری، كامكارها، علیرضا قربانی، كیهان كلهر، گروه شهنازی، همنوازان حصار و برگزاری كنسرت در بیش از 40 كشور خارجی و حضور در بیش از 30 فستیوال بینالمللی را در كارنامه فعالیت های خود ثبت كرده است.
نوازندگی در حدود 130 آلبوم موسیقی در ژانرهای مختلف از جمله «پیدای ناپیدا»، «یقین گمشده»، «شارو»، «در حلقه دف»، «روژیار»، «راوی»، «اورامان تا بادینان»، «سحرگاهان»، «فروغ»، «با من بخوان»، «سرسماع»، «بارگاه»، «سایههای خورشید»، «پاییز»، «عارفِ شیدا» و تعدادی دیگر از جمله فعالیت های یوسفی محسوب می شود.
«جاران»، «كوردیا»، «گیانا»، «راژ»، «ژیا»، «درد»، «سرگشته»، «تاو»، «دهگذر» هم، عنوان برخی دیگر از پروژههای زكریا یوسفی است كه طی سالهای اخیر در پلتفرمهای داخلی و بینالمللی از او منتشر شده اند.
این هنرمند طی چند سال اخیر به صورت متمركز با علیرضاقربانی خواننده مطرح كشور در پروژههای اجرایی حضور داشته و در كنار آن نیز به تنظیم و تولید آثاری در ژانر «موسیقی فیوژن»، «اینسترومنتال» و تصانیف كردی مشغول بوده است.
تالیف چندین كتاب در حوزه موسیقی از دیگر فعالیت های یوسفی در عرصه پژوهش محسوب می شود كه تازه ترین آن مربوط به انتشار كتابی با عنوان؛ «موسیقی در مولویه و قادریه» در كشورمان بوده است. این كتاب به گفته موِلف، تحقیق و پژوهشی در باب پیوند بین موسیقی و طریقت های عرفانی قرن ششم و هفتم هجری است.