نشست خبری دست‌اندركاران هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز دوشنبه بیست و ششم شهریور در سالن نشست‌های دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نشست خبری دست‌اندركاران هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز دوشنبه بیست و ششم شهریور با حضور محمد علی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سالن نشست‌های دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ابتدای این نشست رسانه‌ای درباره اقدامات انجام‌گرفته مجموعه تحت مدیریت خود برای برگزاری هرچه موثرتر این رویداد ملی توضیح داد: بنده از دوره شانزدهم مسئولیت برگزاری این جشنواره را به عهده گرفتم و با توجه به اینكه در دوره‌های قبلی هم به عنوان مشاور حضور داشتم در جریان مباحث و چالش‌های مربوط به این رویداد قرار داشتم و باید بگویم مدیریت در این رویداد كار بسیار سختی است چون در مواجهه با معرفت موسیقایی جامعه موسیقی است و این موضوع خیلی مهمی است كه می‌توانیم در حوزه موسیقی به آن اشاراتی داشته باشیم. تم موسیقی واقعا پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و این فستیوال به عنوان جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این چارچوب قرار دارد. به اعتقاد من این جشنواره نیست بلكه یك «آزمون» است كه در دوره اول می‌توانست به همین نام پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

وی افزود: این جشنواره عنوان «ملی» هم دارد كه من آن را گسترده‌تر از فرهنگ تمدنی ایران می‌دانم چون می‌تواند فراتر از این حرف‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد و وقتی این عبارات در كنار كلیدواژه «جوان» قرار می‌گیرد ماجرا بسیار گسترده می‌شود. شرایطی كه وابسته به تعاریف زمان، مكان و هویت است و نسل جوان می‌تواند اینها را به راهی ببرد كه یا به گذشته وابسته است و یا به غیر از موضوع ربط دارد. من مفاهیم «جشن»، «ملی»، «موسیقی» و «جوان» را به خاصیت رسانه می‌برم چرا كه معتقدم این‌ها رسانه است كه می‌تواند امكانی برای موسیقیدان نسل جوان باشد كه بتوانند حقیقت نسل خود را بروز بدهند. این تم رسانه می‌تواند حتی در سرنوشت جشنواره تغییرات اساسی را ایجاد كند.

این مدرس دانشگاه بیان كرد: بحث جوان‌گرایی در اندیشه اداره جشنواره هم بحث مهم دیگری است كه در جشنواره ملی موسیقی جوان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این فرآیند از گذشته تا به امروز مورد توجه دست‌اندركاران جشنواره هست كه امیدوارم بتواند به واسطه كمك شما اهالی رسانه شرایط موثرتری را برای موسیقی به همراه داشته باشد.

اردلان درباره برنامه‌های آینده ستاد برگزاری جشنواره برای حمایت از برگزیدگان موسیقی جوان تصریح كرد: چنین رویكردهایی مستلزم حمایت‌های ملی بنیادینی است كه باید روی آن تمركز كرد. این موارد حتی در حوزه پاسخگویی وزیر ارشاد هم نیست، اینها موضوعات كلانی است كه باید در اسناد بالادستی مورد توجه قرار گیرد. من از رسانه‌ها تقاضا می‌كنم كه بیایند و از بودجه جشنواره‌هایی صحبت كنند كه واقعا هیچ است. حتی جایزه‌ها هم گره‌ای از كار موسیقیدان‌های جوان ما باز نمی‌كند.

وی درباره نحوه حضور موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی جوان گفت: متاسفانه صدا و سیما در حوزه موسیقی پاپ آنچنان كه باید خوب كار نكرده است در حالی كه لازم است در این حوزه به مسائل تئوریك و بنیادینی بپردازیم. من از رسانه ملی خواهش می‌كنم كه بیاید و برای یك بار هم شده این فستیوال را به گوش و چشم مردم برساند. لطفا فردا كه آغاز جشنواره است یك واحد سیار به تالار رودكی بفرستید تا این زحمت‌ها و هنرمندی‌های نسل جوان موسیقی ما دیده شود. این درست نیست كه این جوان‌ها را به تلنت‌ها و برنامه‌های استعدادیابی هدایت كنید كه اصلا به صلاح‌شان نیست. ضمن اینكه من هنوز جرات واردكردن موسیقی پاپ به حشنواره را ندارم. چون این موضوع دربرگیرنده پیچیدگی‌های بسیاری است كه نه تنها توسط من كه باید توسط 90 داور حاضر در جشنواره مورد بررسی و كارشناسی قرار گیرد. كما اینكه اكنون تمام رسانه‌های مجازی و تصویری در اختیار موسیقی پاپ است. آن چه مهم است حضور مهم سازهای ملی و نواحی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه صحبت‌های خود بیان كرد: آن جایی كه ما نمی‌توانیم صدای این بچه‌ها را به گوش جامعه برسانیم طبیعتا دچار ریزش می‌شویم. من از ابتدا در جریان برگزاری این فستیوال بودم و خدمت استادانی چون حسین علیزاده ارادت دارم. استاد حسین علیزاده در مصاحبه‌های مختلف خود گفته است كه جشنواره نیازمند تغییرات اساسی است و نباید آن را ثابت نگه داشت. پس یكی از بخش‌های توسعه، آموزش درست است یعنی همان گونه كه استاد علیزاده به آن اشاره داشته است. ما سعی كردیم و تصمیم داریم طی سال مجموعه‌ای از كارگاه‌های آموزشی و تكمیلی را برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان داشته باشیم. موضوعاتی كه می‌تواند یكی از اقدامات دبیرخانه جشنواره پس از برگزاری آن باشد. ما امسال 20 فیلم را از 20 برگزیده جشنواره موسیقی جوان تهیه می‌كنیم و آنها را در اختیار مراجعی قرار می‌دهیم كه می‌توانند شرایط موثری را برای ارائه این هنرمندان در عرصه‌های حرفه‌ای باشند.

اردلان افزود: ما امسال به سراغ كشورهایی رفتیم كه به موسیقی جوان توجه می‌كنند؛ شرایطی كه منجر به شناسایی فرآیند مدیریت و نحوه سیاستگذاری آنها در حوزه توجه به موسیقی هنرمندان جوان شد و توانسته تاكنون به ما كمك‌های زیادی را انتقال دهد. این شناسایی روش‌های حمایت بسیار نكته مهمی است كه در این دوره از جشنواره مورد توجه ستاد برگزاری است. روش‌مندی‌هایی كه در حوزه تبلیغاتی و رسانه‌ای هم مورد توجه بوده است. این روش‌شناسی به ما كمك می‌كند كه به همان رویكردی كه آقای علیزاده هم بر آن تاكید دارد نزدیك شویم. ما با برخی از استادان مبرز هم مذاكراتی كردیم كه اگر هنرمندان برگزیده در طول سال نیاز آموزشی و مشاوره‌ای به مدرسان و بزرگ‌ترهای موسیقی داشتند آنها از هیج كمكی دریغ نكنند. موضوعی كه خوشبختانه تاكنون نیز انجام گرفته و حتی سبب معرفی بسیار از هنرمندان هم شد.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود بود كه به موضوع پژوهش در این جشنواره اشاره كرد و گفت: این بحث پژوهش در جشنواره موسیقی نواحی بسیار مهم است. در این راه موضوع جوان‌گرایی هم از درجه اهمیت زیادی برخوردار است. فرآیندی كه شاید برای شما جالب باشد كه بسیاری از برگزیدگان دوره‌های قبل جشنواره اكنون به عنوان داور در كنار دیگر هنرمندان پیشكسوت جضور دارند. مسیری كه نشات گرفته از پژوهش است همچنان مورد نظر ما است چون شخصا برای تشكیل پرونده‌های پژوهشی برای هنرمندان شركت‌كننده تاكید دارم كه باید به آن توجه زیادی داشت. در این زمینه هم كاتالوگ كاربردی منتشر می شود كه من از شما غزیزان می‌خواهم آن را از من مطالبه كنید. این نكته را هم بگویم كه بنده چه در این حوزه و چه در دیگر حوزه‌های اجرایی هیچ‌گونه دخالت بیهوده و غیرمفیدی را مشاهده نكردم و این مهم‌ترین دستاوردی است كه از روز تاسیس این جشنواره مورد توجه بوده است.

وی درباره احتمال حضور هنرمندانی از كشورهای دیگر برای شركت در جشنواره ملی موسیقی جوان هم گفت: بین‌المللی شدن جشنواره برای ما مشغله‌ای ایجاد می‌كند و ما را از راهی كه داریم خارج می‌كند. این مسیر واقعا پیچیدگی‌هایی دارد كه من به عنوان دبیر فستیوال اصلا پیشنهاد نمی‌كنم.

اردلان درباره توجه ستاد برگزاری جشنواره به حضور سازهای موسیقی نواحی در این رویداد با هدف فراموش نشدن آنها، گفت: از زمانی كه بنده در جشنواره به عنوان مشاور حضور داشتم تمام تلاش‌مان را كردیم از هنرمندانی كه كمتر در رویداد حضور دارند دعوت‌های شخصی بكنیم كه در جریان این جشنواره حضور داشته باشند. كما اینكه در این زمینه چه در حوزه‌های سازهای مرتبط با موسیقی نواحی و چه در حوزه موسیقی كلاسیك اقداماتی برای حضور سازهای كمتر شناخته شده برنامه‌هایی تدارك دیده شده كه شما در جشنواره شاهد اجرای آنها هستید.

محمدعلی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم پس از صحبت‌های اردلان ضمن ارائه گزارشی از نحوه برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: به اعتقاد من این جشنواره یكی از فاخرترین جشنواره‌های موسیقی كشور است كه امسال با درخشش خاصی برگزار می‌شود. مسیری كه از روز سه شنبه 27 شهریور در تالار رودكی تهران آغاز می‌شود. مسیری كه با حضور زیاد هنرمندان جوان نشان‌دهنده بالندگی نسل جوانی است كه بازگشت خوبی به فرهنگ‌های اصیل خود دارند.

وی افزود: من فكر می‌كنم این جشنواره به مثابه یك كنكور و مسابقه‌ای است كه ما امسال تلاش كردیم با حضور 90 هنرمند در بخش‌های مختلف به عنوان داور، شرایط تخصصی و ویژه‌ای را برای هنرمندان شركت‌كننده ایجاد كنیم. این در حالی است كه ما از 31 استان كشور هنرمند متقاضی شركت داشتیم كه به نظرم دربرگیرنده نكات مهمی است. در حوزه‌های كمی و كیفی هم مشتمل بر تنوعات زیادی در حوزه سازی و آوازی است كه یقین دارم می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: جامعه موسیقی جوان دربرگیرنده بالندگی‌های زیادی است. این رویداد یك كنكور است كه بتوانند علاوه بر سنجش توانایی خود، شرایطی را برای حضور حرفه‌ای روی صحنه داشته باشند. ما امسال می‌خواهیم با یك هدف‌مندی پدیده‌های این دوره از جشنواره را شناسایی كنیم و از آنها برای حضورشان در اجراهای حرفه‌ای در تهران و دیگر شهرهای كشور دعوت كنیم. یكی دیگر از روش‌های هدف‌مند ما پروژه «چهار فصل» است كه اكنون كارهای اجرایی را در این زمینه انجام داده‌ایم و به زودی جزییات آن را اعلام خواهیم كرد.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره مراسم اختتامیه جشنواره و بودجه آن نیز بیان كرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته روز پنجم مهر مراسم اختتامیه را برگزار می‌كنیم و امیدوارم این رویداد دربرگیرنده ارزش‌های فنی زیادی برای جامعه موسیقی كشور باشد. البته امسال بودجه جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته 2 برابر و نیم افزایش یافته و چون هنوز میزان آن قطعی نشده فعلا نمی‌توانم به صورت دقیق عدد را بگویم. اما همین افزایش اعتبار موضوع مهمی است كه من لازم است از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره گذشته و همین دوره قدردانی كنم كه همكاری بسیار حوبی با ستاد جشنواره داشتند. در حوزه جایزه‌ها هم باید بگویم امسال تلاش شده بر اساس تغییری كه در بودجه شده شاهد افزایش میزان جایزه‌ها هم باشیم.

مرآتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در دنیای امروز تاسیس یك دبیرخانه ثابت آنچنان كه باید مورد توجه نیست. كما اینكه در این زمینه همكاران من در انجمن موسیقی ایران نهایت تلاش حود را به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهند كه كارها به صورت مستمر و منظم در اختیار هنرمندان عزیز باشد. موضوعی كه در جشنواره موسیقی جوان به عنوان یك رویداد آكادمیك مورد توجه است و امیدوارم شرایط به گونه‌ای طراحی شود كه هنرمندان از میزبانی ما رضایت داشته باشند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح كرد: طی ماه‌های گذشته همراه با مدیركل دفتر موسیقی سلسله نشست‌هایی را با هنرمندان مختلف استان‌ها برگزار كردیم كه دقیقا در راستای فعالیت‌های پژوهشی و تخصصی ما در انجمن موسیقی است. این‌ها موضوعات مهمی است كه باید صمیمانه از همه دست‌اندركاران قدردانی كنم.

مرتبط با این خبر

  • زندگی با موسیقی جریان دارد

  • ولادت حضرت زهرا (س)

  • اجراهای نوستالژیك دهه شصتی

  • هوشنگ ظریف

  • «كنسرت پادكست» حجت اشرف‌زاده

  • مجموعه سه جلدی «تكنیك ویولن نوازی معاصر»

  • كنسرت «مهر مولانا» در تالار وحدت

  • كتابی برای شناخت سازهای یك دوره تاریخی

  • اركستر موسیقی ملی به افتخار كودكان «بر چهره، لبخند» می‌زند!

  • آرش گوران و تولید چهار آلبوم