display result search
در نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی مطرح شد: موضوع «ریتم در موسیقی اقوام ایران» شروع خوبی برای تبیین مقولات پژوهشی است.
محمد علی مرآتی (دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایرانی) در نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی گفت: « ما برای نگاشتن ریتمها در موسیقی اقوام نیازمند این هستیم كه از همه دانشهای حوزه موسیقی بهرهمند شویم. من فكر میكنم باید بتوانیم به موضوع «اشتراكات فرهنگی» بیشتر فكر كنیم. ضمن اینكه در حوزه بررسی ریتم در موسیقی اقوام بحث بر سر موسیقی غربی بودن و موسیقی شرقی بودن نیست. موضوع مهم پشت نكردن به همه روشهای علمی دنیا در این حوزه است. شرایطی كه در حوزه آوانگاری نیز به عنوان یك معضل در سیستم دانشگاهی ما وجود دارد و باید به ارزیابی درستی دست پیدا كرد.»
نوید وزیری (كارشناس و پژوهشگر موسیقی) هم در این نشست گفت: «ریتم» یك عبارت چند واژهای است كه ما میتوانیم در اینجا به جای آن از واژه «زمان بندی» استفاده كنیم. در این چارچوب موضوع جالبی كه میتواند مورد توجه قرار گیرد، تمركز روی این نكته است كه ریتم یا زمانبندی عامل قالب ساز و فرم ساز است. »
آریا انوشه ماهری (پژوهشگر و مدیر انجمن موسیقی كرمان) هم در این نشست پژوهشی بیان كرد: «آنچه حدس زده میشود اینكه موسیقی اول ملودی و آوا بوده و اصلاً وزن و میزان نداشته است. ولی هر زمان میزان و وزن به جلو رفته موضوع ریتم نیز مورد توجه قرار گرفته است. اما درباره قیاسی كه میتوانیم در حوزه ریتم مورد توجه قرار دهیم میتوانیم به یك نكته توجه كنیم، اینكه بشر همواره علاقهمند به اندازه گیری بوده اما همین موضوع نیازمند مقدماتی بوده كه بر اساس آن میزان متر و معیار را سنجیدهاند.»