display result search
فرهاد فخرالدینی از اجرای قطعات خاطرهانگیز هنرمندان نامآشنای موسیقی ایران در آكادمی فیلارمونیای آستانه خبر داد.
به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، فرهاد فخر الدینی، با اشاره به اجرای اركستر سازهای ملی در قزاقستان اظهار داشت: مجموعهای از كارهای اجرا شده، توسط اركستر سازهای ملی، به دعوت آكادمی فیلارمونیای آستانه در قزاقستان اجرا میشود.
در این برنامه، قطعاتی خاطرهانگیز از جمله «بهار دلكش» از درویش خان، «بهار من» از علی تجویدی، «قطعهای بیكلام» از علی اكبر قربانی و حدود سه تابلوی بسیار زیبا از استاد ابوالحسن صبا اجرا میشود. در این اجراها، چند قطعه از آثار من، شامل «ابن سینا» و قطعه «موج» كه اجراهای مختلفی با خوانندههای متعدد داشتهاند؛ نیز اجرا میشود.
فخرالدینی درباره نحوه اجرای آثار یاد شده در این برنامه گفت: این قطعات قبلاً به شكلهای مختلف تنظیم شدهاند. به عنوان مثال چند تابلو از سوییت سمفونی ابن سینا است كه علیاكبر قربانی به سازهای ملی برگردانده و با همان اركستراسیون و ملودیها به شكل جدیدی اجرا میشود؛ البته رنگ سازها در این اجراها اندكی عوض شدهاند. ضمن اینكه علی اكبر قربانی آثاری را كه قبلاً برای اركستر موسیقی ملی نوشته شده و آماده بود؛ نیز برای اركستر سازهای ملی تنظیم كرده است.
این آهنگساز درباره تركیب نوازندگان و نقش خود، یادآور شد: انتخاب نوازندهها بسیار حرفه ای انجام شده و به نظر می رسد، نوازندگانی با وجه اخلاقی و هنری مناسب در این گروه حضور دارند. در این اركستر، علی اكبر قربانی به عنوان رهبر و من به عنوان ناظر در كنار كار، حضور دارم.
فخرالدینی با اشاره به تمرینات اركستر سازهای ملی برای اجرا در قزاقستان، بیان كرد: روند كار تاكنون خوب پیش رفته و همه قطعات آماده شده است. ما در هر جلسه تمرین، پیشرفت را لمس میكنیم زیرا هر كسی نسبت به كاری كه انجام میدهد؛ متعهد است و در هر تمرین، آثار، زیباتر و احساسیتر نواخته میشوند.
* اعزام اركستر در سهشنبه 12 تیر
فخرالدینی درخصوص زمان اجرای اركستر ملی گفت: در قزاقستان گروه اركستر سازهای ملی، دو اجرا خواهد داشت كه پیش بینی من استقبال از اجراهاست؛ زیرا موسیقی و صدادهی متفاوت سازهای ایرانی، نشان از یك فرهنگ موسیقایی خاص دارد. اركستر سهشنبه 12 تیرماه عازم قزاقستان است و 13 تیر برنامه گروه با تمرین و بررسی سالن و امكانات، آغاز میشود. بررسی سالن قبل از اجرا، حتما باید انجام شود چون باید در پروسه اجرا، سازها را كاملاً هم سطح كنیم.
فخرالدینی با اشاره به صدای ساز نی به عنوان بخشی از هویت موسیقی ملی گفت: نی، سازی است كه تقریباً بسیاری از كشورها آن را به شكلهای مختلف اجرا میكنند اما همین نی میتواند مشخص برای معرفی داشته باشد به نحوی كه وقتی نواخته میشود، همه بدانند متعلق به كجاست. این نوع شاخصه و ویژگی در نی ایران وجود دارد و این مساله بسیار مهمی است زیرا این نی بخشی از هویت موسیقی ماست كه مثلاً در كار هنرمندانی چون استاد حسن كسایی خاصتر دیده میشود. داشتن این هویت نشان از یك فرهنگ دیرینه دارد.
فخرالدینی در ادامه گفت: موسیقی ایران مثل شعر ما پیشینه بسیار خوبی دارد. به این معنا كه گوش كردن به موسیقی ایران از یك نوای با اصل و نسب نشان دارد و یك فرهنگ غنی در پشت آن است. موسیقی ایرانی همیشه تأثیرگذار است و زیاد تأثیرپذیر نیست. به این معنا كه در هر كجا حضور دارد همه را به سمت خود جذب میكند و تفاوتها خودنمایی میكند. موسیقی یكی از زیباترین راهها برای بیان ارزش واقعی یك ملت در دنیاست. موسیقی میتواند نقشی مهمی در داخل و خارج از كشور داشته باشد. این مطلب را كسی میگوید كه عمر خود را شبانه روز با موسیقی گذرانده است.
در پی سفر وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان در تابستان 96 و امضای تفاهمنامه همكاری فرهنگی هنری بین ایران و این كشور، همچنین سفر رهبران اركستر دو كشور برای بررسی زمینههای همكاری، از اركستر سازهای ملی برای اجرا در شهر آستانه و در قالب فستیوال «سرپر» دعوت شد. در پی این دعوت رسمی، اركستر سازهای ملی، متشكل از سازهای ایرانی با نظارت فرهاد فخرالدینی، رهبری علیاكبر قربانی و خوانندگی وحید تاج در آستانه قزاقستان برنامه اجرا می كند. در این مراسم هفت اركستر از آكادمی فیلارمونی آستانه و همچنین اركسترهای ملی از چندین كشور از جمله كره، داغستان، مقدونیه و قرقیزستان برای اجرای برنامه دعوت شدهاند.
اركستر سازهای ملی به همت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و همكاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در تاریخ 12 تا 15 تیرماه جاری به قزاقستان سفر می كند و دو اجرا به دعوت آكادمی فیلارمونیای آستانه در این شهر خواهد داشت. این نخستین بار است اركستری كه تمام تركیب آن را سازهای ایرانی تشكیل میدهند در خارج از ایران به روی صحنه میرود.
انتهای پیام/