display result search
مارگاریتا كاراگینتینا گفت: در فضای موسیقی ایرانی ظرافت، ریتم، تصویرسازی و قرینه وجود دارد كه در فرش و معماری و هنرهای سنتی ایران هم دیده میشود.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مارگاریتا كاراگینتینا رییس كنسرواتوار چایكوفسكی روسیه پس از تماشای سه اجرای منخب اركسترهای ایران در كشورش گفت: برنامهی كنسرت بسیار جالب بود و رپرتوارِ این كنسرت با هدف انتخاب شده بود. بسیاری از مخاطبان مانند من كه از فرهنگ اسلاوِ شرق اروپا به دیدن این كنسرت آمده بودند، متوجه میشدند كه یك فرهنگ اروپایی با فرهنگ ایرانی تركیب شده است.
روحیه حماسی و تصویری اركستر ایران
وی افزود: این موضوع از این منظر مهم است كه قطعههایی كه از آهنگسازان روسی اجرا شد مربوط به مقطعی از فرهنگ اسلاوها میشود كه یك پاناسلاوگرایی در شرق اروپا رواج داشته است كه عنوانش اسلاوفیستا است كه میشود با عنوان عشق و علاقه به نژاد اسلاو ترجمهاش كرد. اگر دقت كرده باشید در سالن انتظار كنسرواتوار چایكوفسكی تابلوی نقاشی بزرگی هست كه در آن تصویر همه آهنگسازان فرهنگ اسلاو در مقاطع مختلف، حك شده است.
رییس كنسرواتوار چایكوفسكی ادامه داد: آثار این آهنگسازان زمانی نوشته شدهاند كه روسیه برای ورود به جنگ بالكان با تركها آماده میشده تا بخشهایی از بالكان كه درگیر جنگ با تركها بودهاند را نجات دهد. به غیر از این ایدهی سیاسی كه در آن زمان وجود داشت؛ ایدهای مبتنی بر سمفونی اسلاو در آن زمان شكل گرفت. آقای روحانی به عنوان موزیسین و رهبر اركستر سمفونیك تهران، از این مدل صوتی مشخص پیروی كرده بود كه در آن روحیه حماسی و تصویری بالایی وجود دارد كه در آن عناصری از موسیقی فولكلور اسلاو وجود دارد.
در فضای موسیقی ایرانی ظرافت، ریتم، تصویرسازی و قرینه وجود دارد
وی با بیان اینكه ما از آقای روحانی قدردان هستیم كه این قطعهها را بار دیگر برایمان اجرا كردند؛ چرا كه این آثار امروزه در روسیه بسیار كم اجرا میشوند، گفت: بخش دیگری از این كنسرت در كنتراست و نقطه مقابل این موسیقی بود كه تفكر و نوع نگاه موزیسینهای ایرانی را نشان میداد. در فضای موسیقی ایرانی ظرافت، ریتم، تصویرسازی و قرینه وجود دارد كه در فرش و معماری و هنرهای سنتی ایران هم دیده میشود. در اینجا هم اركستر سمفونیك تهران با اجرای آثار موزیسینهای ایرانی این ویژگیها را برای مخاطبان روسی ارائه داد.
كاراگینتینا ادامه داد: ما قرابت و نزدیكی فرهنگیمان با ایران را در اجراهای اركستر سمفونیك تهران در روسیه، احساس كردیم، چرا كه اشتراكات ذهنی و حسی ما در برداشت از موضوعهای حماسه، قهرمانی و شرافت به هم نزدیك است. بنابراین فكر میكنم ایدئولوژی رپرتوار این كنسرتها بسیار برنامهریزی شده و درست بود. با توجه به اینكه نخستین سفر اركستر سمفونیك تهران به روسیه بوده است و با توجه به شور و هیجانی كه هم اكنون و همزمان با روزهای جام جهانی فوتبال در روسیه وجود دارد، میتوان گفت كه رپرتوار انتخابی برای اجرا در روسیه بسیار مناسب بود.
اركستر سمفونیك تهران جوان است
وی بیان كرد: سنتی در همه اركسترهای جهان وجود دارد كه مربوط به ارتباط رهبر و نوازندگان است؛ نوازندگان اركستر همواره حس تنفر و محبوبیت را نسبت به رهبر اركستر دارند. یعنی همزمان از رهبر اركستر متنفرند و در عین حال بسیار او را دوست دارند و ستایش میكنند. نوازندگان اركستر با وجود اینكه ممكن است در لحظاتی رهبر اركستر را دوست نداشته باشند، اما هرگز رهبر اركستر را با هیچ چیزی عوض نمیكنند.
این كه نوازندگان اركستر سمفونیك تهران میانگین سنی جوانی دارند بسیار جالب است و به نسبت میانگین سنیشان، ساختار قابل قبولی دارند. در جهان امروز انرژی جوانی بسیار كارساز است. خیلی وقتها مفهوم باتجربگی به خمودگی و خستگی و بیرمقی تشبیه میشود. حس رقابت همواره مخصوص روحیه نوازندگانِ جوان است و این مسئله تاثیر خودش را در پیشرفت اركستر میگذارد. من امیدوارم كه انسجام اركستر حفظ شود و با كمال میل علاقهمندم كه دوسال یا سه سال دیگر، باز هم صدای اركستر را بشنوم.
كاراگینتینا در پایان گفت: رهبر اركستر پیشانی و شاخصهی اولیه اركستر است. ثبات و دائمی بودن یك رهبر در طولانی مدت بسیار موثر است. البته كه حضور رهبران مهمان در كنار اركستر هم در پیشرفت اركستر بسیار موثر است. هر اركستر با ثبات رهبر دائمش و رهبران مهمانش میتواند به بلوغ برسد.