شكی نیست كه هوش مصنوعی درحال تغییر فرهنگ عامه است و به احتمال زیاد در آینده شاهد یك تقسیم‌بندی مشخص بین زمان قبل و بعد از ادغام هوش مصنوعی با فرهنگ عامه خواهیم بود.

برای مثال، هالیوود به هوش مصنوعی به چشم یك نیروی معنادار و موثر برای ایجاد تغییر نگاه می‌كند، شاهدش هم به نتیجه نرسیدن مذاكرات دو طرف در طول اعتصاب بازیگران هالیوودی است.

اگرچه ممكن است در حال حاضر هوش مصنوعی دارای محدودیت‌هایی باشد مانند آن تریلر مضحك و مسخره‌ای كه توسط هوش مصنوعی برای فیلم «هایدی» ساخته شده است، اما همین حالا هم شروع كرده به تغییرشكل فرهنگ عامه و این را می‌توان در سِن زدایی از كاراكترهایی مانند ایندی مشاهده كرد.
با این حال، تاثیر هوش مصنوعی بر فرهنگ عامه به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد كه به ابزار ارزشمندی برای افراد خلاق تبدیل شود و آن‌ها را قادر كند تا جاه‌طلبانه‌ترین ایده‌هایش را به واقعیت تبدیل كنند. متاسفانه، مسئولیت این امر بر عهده افرادی است كه از هوش مصنوعی استفاده می‌كنند و این باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت فعلی صنایع فعال در زمینه فرهنگ عامه پسند شده است.

فناوری به درد محیطی می‌خورد كه برای سرمایه‌های فكری موجود، دنباله‌های تمام ناشدنی و ساختارهای قابل پیش بینی ارزش قائل است. برای مثال، بازیگران نگران احتمال این هستند كه مبادا استودیوهای فیلمسازی از چهره یا صدای آنها بدون پرداخت غرامت كافی و مناسب استفاده كنند. حتی اگر پای پرداخت غرامت در میان باشد، چشم‌انداز از دست‌دادن كنترلشان بر چهره‌شان بسیار ترسناك و منقلب كننده است.

علاوه بر این، آثار هنرمندان و موسیقیدان‌هایی كه قبلاً به خورد سیستم‌های هوش مصنوعی داده شده است بدون دریافت غرامت و بدون این كه به رسمیت شناخته شوند به امان خدا رها می‌شود.

در حالی كه این می‌تواند بدترین سناریوی ممكن باشد، اما به نوعی نشان‌دهنده نیاز به برداشتن اقدامات لازم جهت اطمینان از این است كه هوش مصنوعی هیچ ضرر و زیانی برای هنر ندارد. این شاید مستلزم انجام اقدامات قانونی و همچنین ارائه یك تعهد همیشگی به خواستن چیزهای جدید و نوآورانه باشد.

چالش‌های یافتن اطلاعات درباره آلبوم‌های جدید

یكی از چالش‌های جدید ناشی از محبوب‌شدن هوش مصنوعی كسب اطلاعات درباره این كه چه وقت فلان آلبوم منتشر می‌شود، در روزهای اخیر روز به روز دشوارتر شده است. با توجه به اقدامات اخیر پلتفرم‌های شبكه خانگی، دیگر استودیوهای ضبط موسیقی زمان بندی انتشار آلبوم‌ها را اعلام نمی‌كنند. آنها معتقدند كه شنونده‌ها بالاخره آلبوم را خواهند شنید و بنابراین اجرای كمپین‌های تبلیغاتی طولانی و پرهزینه و طولانی محلی از اعراب ندارد. با این حال برخی هنرمندان هنوز برای رویكرد سنتی ارزش قائلند و سعی می‌كنند طرفدارانشان را به گوش كردن و تبلیغ كردن آلبوم‌هایشان چند هفته قبل از انتشار نهایی آلبوم تشویق كنند.

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی