خبرگزاری فارس: نوحه‌خوانان جوان باید دستگاه‌های موسیقی را خوب بشناسد/ برداشت‌های سلیقه‌ای از اشعار عاشورایی
بامداد فلاحتی گفت: نوحه‌خوانان جوان باید دستگاه‌های موسیقی را خوب بشناسد و متأسفانه در برخی موارد ملودی‌های قوی داریم ولی شعر خوب نم

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه ساعت 25 این هفته در قالب ویژه برنامه ای در خصوص موسیقی مذهبی و عاشورایی و بررسی آثاری كه در ارادت به سیدالشهدا ساخته و سروده شده‌اند با حضور بامداد فلاحتی خواننده موسیقی اصیل و آیینی و امیرحسین مدرس مجری كارشناس برنامه، روی آنتن رفت.

فلاحتی در ابتدا به معرفی پیشینه هنری خود و اولین تجربیات هنری خود از كودكی پرداخت و گفت: از 5 سالگی شروع به نوحه خوانی كردم و اولین تجربه نوحه خوانی من درسن 7 سالگی در یكی از هیأت‌های مذهبی با تشویق پدرشكل گرفت و بعد از این تجربه بود كه به این كار علاقمند شدم ونزدیك 27 سال در هیأت "شیخ داد" هیأتی كه پدرم 60 سال در آن نوحه خوانی می‌كنند افتخار نوحه خوانی دارم.

امیر حسین مدرس در ادامه ضمن اشاره به این موضوع كه برخی از خوانندگان تحت تأثیر "لفظ نوحه خوان روضه خوان "دركنار فعالیت هنری خود نوحه خوانی را به نوعی كسر شأن می‌دانند نظر بامداد فلاحتی را دراین باره جویا شد.

تصنیف‌های ماندگار مرهون و برگرفته از روضه خوانی هاست

وی در اظهار نظر به این تعبیر از نوحه خوانی، اظهار داشت: اگر تعریف مداح، نوحه خوان، چاوشی خوان، روضه خوان مشخص شود این موضوعات قابل تفكیك است. من با افتخار نوحه خوانی می‌كنم واز كودكی با مراسم عزاداری و نوحه خوانی مأنوس بودم پدر من از شاگردان مرحوم "روح بخش" از موسیقی دانان بنام یزد بودند و در كنار روضه خوانی فعالیت موسیقیایی داشتند. در گذشته روضه به معنی امروزی نبود روضه ای كه این روزها در معنی قابل تشخیص نیست و فرق ولادت و شهادت در این نوع روضه مشخص نیست و این در حالی است كه بسیاری ازگوشه خوانی ها مرهون تعزیه خوانی ماست و بسیاری از تصنیف های ماندگار برگرفته از مراسم روضه داری و عزاداری‌ها است كه متأسفانه در حال حاضر نمونه آنها را نداریم.

بامداد فلاحتی درانتقاد به روش عزاداری‌ها و نوحه خوانی‌های امروزی اظهار داشت: در حال حاضر عزاداری تبدیل به هنر عزاداری شده است. نوحه خوانان جوان باید دستگاه های موسیقی را خوب بشناسد و متأسفانه در برخی موارد ملودی‌های قوی داریم ولی شعر خوب نمی شنویم و گاهی تلفیق ها اشتباه و نادرست بكاربرده می‌شوند. در حال حاضر به تمام این ظرافت‌ها توجه می‌شود كماینكه در قدیم اینگونه بوده است و ترجیحا از بین نوحه خوان، مداح و چاووشی خوان یك نفر آگاه به شعر و موسیقی بوده است. در استان یزد 700 هیئت داریم و هم هیئت خوب زیاد است نوحه خوان خوب هم زیاد است و تقلید و الگو پذیری هم زیاد است اگرچه كه تقلید بد نیست و در ابتدای راه كمك كننده است . به طور مثال خود من زمانی كه آواز را شروع كردم از آوازهای استاد شجریان الگو می‌گرفتم ولی این تنها الگو بود نه تقلید صرف از صدا و ظاهر استاد.

وی افزود: برای یك تصنیف ماندگار باید شعر، ملودی و اجرا همزمان موفق عمل كند متأسفانه زمانی كه یك اثر نوازنده، شاعر و ترانه سرای یكسان دارد مشخص است كه از این اثر توقع چندانی نمی‌شود داشت. درایام محرم در عزاداری‌های استان یزد بدون استثناء برای شعر و ملودی در نوحه خوانی ها وقت گذاشته می‌شود و این نوحه خوانان باید دارای قابلیت‌های ظاهری و صدای مناسب باشند از طرفی هیچ كدام از نوحه خوانان صرف مزایای مادی نوحه سرایی نمی‌كنند و مبلغی برای كار تعیین نمی‌كنند و در سبك نوحه خوانی حتی در سینه زنی ریتم موسیقیایی حفظ می‌شود، در واقع هیئت های عزاداری به نوعی كر اركستر سمفونیك هستند و كوچكترین اشتباه و خارج شدن از ریتم و تحریر اشتباه حتی توسط افرادی كه كمترین سواد موسیقیایی را دارند تشخیص داده می‌شود موضوعی كه در قدیم شاهد آن نبودیم و آگاهی كمتری وجود داشت.

برداشت‌های شخصی و سلیقه‌ای از اشعارعاشورایی

پس از پخش موسیقی تصویری كه اثری تلفیقی از بامداد فلاحتی با نام "یك روز به شیدایی "با آهنگسازی "پدرام درخشانی" بود، در ادامه بحث امیرحسین مدرس از بامداد فلاحتی درخواست كرد یك نمونه از ملودی‌های قدیم در یزد و نمونه ای از ملودی جدید در استان یزد را كه در ایام عزاداری سیدالشهدا ساخته شده است به بینندگان معرفی كند. فلاحتی در این خصوص گفت: نوحه ای از پدر بانام نوحه «ساقی حرم» معروف است كه بسیار مورد علاقه من است و نوحه ای كه شعر آن از استاد شهاب موسوی با نام "برخیزكه این غافله هم راه خطا رفت" از جمله این كارها هستند كه تمامی این اشعار در مدح سیدالشهدا و واقعه عاشورا ساخته شده است منتهی متأسفانه هركس این اشعار را به چیزی و حركتی باب میل خود حتی به شخصیتی از نظام نسبت می‌دهد كه متأسفانه غلط است زیرا كاملا مشخص است این اشعار وقایع و اتفاق عاشورا را بیان می‌كنند و نباید برداشت های غلطی از آنها بشود.

امیر حسین مدرس اشاره كرد: روایت و مقتل صحیح تاریخ در اشعار محتشم ، وصال و فیاض هست و كسی كه این اشعار را می‌خواند باید تاریخ صحیح رابداند و بدون تصرف و دخیل كردن ذوقیات بخواند. فلاحتی نیز در تكمیل سخنان مدرس گفت: متاسفانه برخی برای اینكه مجلسشان بگیرد از روضه های دروغ و روایت های اشتباه و غلط در عزاداری ها استفاده می‌كنند ولی به چه قیمتی!

پس از پخش گزیده آثاری در حوزه قطعات عاشورایی بامداد فلاحتی، این خواننده ضمن ابراز خوشحالی از حضور در برنامه ساعت 25 بخصوص در ایام محرم اظهار داشت: خوشحالم با توجه به سنی كه دارم توانستم در عرصه موسیقی عاشورایی وآیینی كار كنم اما هنوز در ابتدای راه هستم و از امام حسین چیز زیادی نمی دانم و امیدوارم معرفت بیشتری نسبت به امام حسین و واقعه عاشورا پیدا كنم.

وی در انتهای صحبت های خود ازبرگزاری كنسرت موسیقیایی اصیل ایرانی در 10 و 9 آذرماه همراه با گروه مسیحا در شهر یزد خبر داد.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران