چندی پیش اظهارات علی بیرنگ آهنگساز موسیقی كلاسیك راجع به یك مورد ادعای سرقت هنری منتشر شد.

حالا طرفی كه ادعای سرقت ادبی درباره او مطرح شده، جوابیه‌ای را در قالب یك اظهارنامه قضایی در اختیار یك خبرگزاری قرار داده و این رسانه بنابر رسالت بی‌طرفی خود، اظهارنامه مذكور را منتشر می‌كند.

اظهارنامه فریمن به یك ادعای سرقت هنری
به گزارش رادیو آوا از خبرگزاری فارس، چندی پیش اظهارات علی بیرنگ آهنگساز موسیقی كلاسیك راجع به یك مورد ادعای سرقت هنری منتشر شد. حالا طرفی كه ادعای سرقت ادبی درباره او مطرح شده، جوابیه‌ای را در قالب یك اظهارنامه قضایی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده و این رسانه بنابر رسالت بی‌طرفی خود، اظهارنامه مذكور را منتشر می‌كند.

اصل ماجرا از زبان «علی بیرنگ» به این قرار است كه آقای فریمن پیشنهاد ساخت اثری بین‌المللی به ایشان می‌دهد كه قرار است در این اثر كه با موضوع پساكرونا است، «آلبانو» خواننده شهیر ایتالیایی هم خوانندگی كند. بعد كه آقای بیرنگ آهنگ را می‌سازد و تمام پروژه و لاین‌های صوتی را در اختیاز آقای فریمن قرار می‌دهد و از آن پس منتظر ادامه كار می‌شود، اما آنطور كه انتظار دارد در ادامه كار او را دخیل نمی‌كنند و بعد كه ویدیوی آهنگ بدون حضور و اذن علی بیرنگ كه خالق اصلی آهنگ است، بیرون می‌آید، آقای بیرنگ اینچنین تلقی می‌كند كه اثری از او به عنوان خالق اثر دیده نمی‌شود بلكه تنها به صورت جزئی و بدون ذكر نام او به عنوان آهنگساز اثر، و اینكه در مراحل بعدی ضبط و میكس و مسترینگ باید می‌بوده و او را در این روند دخیل نكرده‌اند و آقای فریمن خود با اراده شخصی خودشان كار را پیش می‌برد و به اصطلاح، اثر را مصادره به مطلوب می‌كند و آنطور كه باید، نام و جایگاه علی بیرنگ در اثر مشخص و معرفی نمی‌شود. حالا این اظهارنامه كه از سوی آقای فریمن جبارزاده خوئی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده شده، جوابیه‌ای است بر این ادعای آقای علی بیرنگ كه در ادامه شرح اظهارنامه مذكور پیش روی مخاطبین قرار می‌گیرد:

قوه قضاییه
اظهارنامه
اظهاركننده «فریمن جبارزاده خوئی»
مخاطب «علی بیرنگ»

مخاطبین محترم( مدیران مسئول و صاحبان امتیازهای شماره های 1 -70017؛ 2 -22268؛ 3 -88561؛ 4 -70006)

باسلام
درخصوص مصاحبه‌ای كه از آقای علی بیرنگ و پدر و دوست ایشان در تاریخ 21/04/1401 منتشر نموده‌اید، (به استناد: 1 -ماده 23 قانون مطبوعات كه مقرر می‌دارد:«هرگاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خالف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده شود،ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یك ماه كتباً برای همان نشریه بفرستد. و نشریه مزبور موظف است آن گونه توضیحات و پاسخها را در یكی از دوشماره‌ای كه پس از وصول پاسخ منتشر می‌شود، در همان صفحه و ستون و یا همان حروف كه اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند،به شرط آنكه جواب از دو برابر اصل تجاوز نكند و متضمن توهین و افترا به كسی نباشد.
تبصره 1 - اگر نشریه عالوه بر پاسخ مذكور مطالب یا توضیحات مجددی چاپ كند، حق پاسخگویی مجدد برای معترض باقی است. درج قسمتی از پاسخ به صورتی كه آن‌ را ناقص یا نا مفهوم سازد و همچنین افزودن مطالبی به آن در حكم عدم درج است و متن پاسخ باید در یك شماره درج شود. ...»؛ 2 -ماده 697 قانون مجازات اسالمی كه در تعریف افتراء مقرر می‌دارد: «هر كس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به كسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید كه مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی كه موجب حد است به جزای نقدی درجه شش محكوم خواهد شد.»
3 -ماده 23 قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان كه مورد جرم انگاری آنچه نسبت داده شده مقرر می‌دارد: « هر كس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را كه مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدیدآورنده بدون اجازه او و یا عالماً عامداً به نام شخص دیگری غیر از پدید آورنده نشر یا پخش یا عرضه كند به حبس تادیبی از سه ماه تا هجده ماه محكوم خواهد شد.»)، پاسخ مطالب مشتمل بر افتراء و خالف واقع را جهت انتشار به آگاهی می‌رساند: «علت این كه آقای علی بیرنگ تا كنون علی‌رغم این كه در مصاحبه‌های گذشته مدعی پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی بودند به جای پیگیری قضایی با سوءاستفاده از شهرت خود سعی در اضرار به اینجانب و تشویش اذهان عمومی دارند این است كه به واهی بودن ادعاهای خود واقف است.
به ویژه این كه تا قبل از این ایشان همواره مادر خود را وكیل پایه یك دادگستری عضو كانون وكالی دادگستری مركز و حتی عضو هیات مدیره آن كانون در ادوار گذشته معرفی می نمود. یكی از تفاوت‌های افرادی كه هنر را حرفه و شغل خود قرار می‌دهند با افراد آماتور كه اتفاقی یك كار هنری را انجام می‌دهند آشنایی آنها با حقوق و قراردادهای كاری خود است. ژست ناآگاهی از چنین شخصی پذیرفتنی نیست. وانگهی اصل بر صحت و لزوم قراردادها است پس این كه ایشان می‌گوید قرارداد خود به خود فسخ شده است، یك ادعا است و محل به قضاوت گذاشتن ادعاها دادگاه است مگر این كه هدف از طرح ادعا صرفا تشویش اذهان عمومی باشد. دنبال كنندگان این اخبار اگر به مصاحبه های آقای بیرنگ دقت كنند متوجه مطالب ضد و نقیض زیادی می شوند، مثال ایشان درجایی می‌گوید ادعایی در ارتباط با حقوق مادی ندارد، كه البته با توجه به قرارداد نمی‌تواند داشته باشد.
در مورد قرارداد هم ابتدا منكر امضاء بودند سپس مدعی مغایرت آن با قانون شدند و حال مدعی فسخ آن به بهانه تاخیر در اجرا شده اند. حق معنوی طبق قانون به حق انتساب اثر گفته می شود. ایشان در قسمتی از مصاحبه های خود، صفر تا صد كار را منتسب به خود معرفی می كند و در جای دیگر 90 الی 95 درصد آن را مختص به خود معرفی كرده است. صرفنظر از مبنای ایشان در محاسبه میزان مشاركت، كه از حیث حق معنوی یعنی انتساب اثر نقشی ندارد، باالخره ایشان یا اثر را مشترك با من می‌داند یا مختص به خود!؟ ناقض حق معنوی كسی است كه صد درصد اثر مشترك را مختص به خود معرفی كند. ایشان در جایی صحبت از نقض حق معنوی به واسطه نام نبردن از خود می كند و در جای دیگر صحبت از نقض حق معنوی به واسطه نام بردن از اشخاص دیگری عالوه بر علی بیرنگ كرده است، ولی به خوبی می‌داند كه من در هیچ جایی تنظیم موسیقی(پرودیوس) را به هیچ شخصی غیر از آقای علی بیرنگ و خودم انتساب نداده‌ام.
جایی كه از تیم همكاران تشكر نموده‌ام، از روی شرط ادب مفهومی اعم از همكار را مدنظر داشته‌ام كه شامل هنرمندان مجری و نوازندگان هم می‌شود. در پایان خطاب به ایشان كه دوستشان آقای مهران فرهادی از طریق پیام شخصی در اینستاگرام سعی در وساطت برای اخذ رضایت می نماید، خاطر نشان می‌سازد هر بار تكرار افتراء و نشر اكاذیب تا قبل از صدور حكم نه تنها مشمول تعدد جرم و موجب تشدید مجازات است، كه راه كسب رضایت را نیز بر ایشان می‌بندد.» شایسته است نسبت به نشر پاسخ اقدام شود.

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران