display result search
كمتر از سه سال از تولید «پیكان» در ایران میگذشت كه به خودرویی محبوب تبدیل شد، تا جایی كه نخستوزیر وقت هم آن را به بنز ترجیح میداد.
به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، نیم قرن پیش یعنی در سال 1346 و پس از چندین تلاش ناموفق برای ساخت اتومبیلهای فیات در ایران، قرارداد مونتاژ پیكان (آخرین مدل هیلمن هانتر؛ مدل 1966) در ایران میان شركت ایران ناسیونال (ایرانخودرو كنونی) و گروه صنعتی روتس (صاحب كارخانه تالبوت) انگلستان بسته شد.
در آن زمان، یك دهه از تولید این خودرو در انگلستان میگذشت.
در سال 1359 تولید پیكان با ظاهر جدید (طراحی شركت كرایسلر معروف به چراغ بنزی) در ایران آغاز شد.
روند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال 1364 ادامه یافت و تا این سال كماكان قطعات اصلی از خارج وارد و شركت ایران خودرو آن ها را مونتاژ میكرد، و در كنار آن قسمتهایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و كمك فنر عقب و جلو در ایران ساخته میشدند.
در سال 1364 خط تولید پیكان در كرایسلر انگلستان متوقف شد و در شركت پژو فرانسه ادغام شد و درنتیجه شركت ایرانی را با بحران مواجه كرد و تولید پیكان از 70 هزار دستگاه در سال به سه هزار دستگاه در سال 1368 محدود شد. در این سال كارخانه پژو موافقت كرد ایرانخودرو با بكار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو 504 روی بدنه پیكان، به تولید پیكان ادامه دهد. این روند (تولید پیكان پژویی) حدود 6 سال ادامه داشت.
پس از آن و در شهریور ماه 1371، ایرانخودرو با ساخت قطعات لازم در كشور و كاستن از حجم موتور، پیكان1600 را ساخت كه تولید آن تا 25 اردیبهشت سال 1384 و تعطیلی دائمی خط تولید ادامه داشت. هر چند برادر آن (وانتپیكان) توانست یك دهه بیشتر دوام بیاورد.
* ماجرای ساخت آهنگ مشهور «تولدت مبارك»
پیكان برای صنعت خودرو ایران به عنوان نخستین خودروی تولید داخل از اهمیت ویژهای برخوردار بود. تا جایی كه هویدا نخستوزیر وقت ایران آن را به بنز خود ترجیح میداد.
میزان محبوبیت پیكان به حدی رسید كه سه سال پس از راهاندازی خط تولید آن، تولد باشكوه آن در استادیوم آزادی برگزار شد.
در این مراسم، آهنگ «تولدت مبارك» به سفارش ایرانناسیونال برای نخستین بار رونمایی شد، آهنگی كه به زمزمه ثابت جشنهای تولد تبدیل شده است.
«ﺗﻮﻟﺪﺕ ﻣﺒﺎﺭﮎ» ﺑﺎ ﺁﻫﻨﮕﺴﺎﺯﯼ ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ.