display result search
امسال سال اقتصادمقاومتی، تولید و اشتغال نام گرفته است و هر ایرانی وطن دوستی خود را در تحقق این مسیر موظف میداند. حال و هوای شهر مشهد نیز گویای سالی نكوست كه بهار فیروزهای 96 اولین كلید هنرمندانهاش بود.
به گزارش خبرنگار گروه آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، بازتاب جلوههای هنر در قاب شهر؛موضوعی كه چند سالی است در موسم بهار و با نو شدن روزگار در هنرآفرینی هنرمندان در گوشه گوشه شهر مشهد تجلی مییابد و در این رابطه مرز هنر با شكستن دیوار محدودیت از چهار دیواری نمایشگاههای هنری و صحنههای تئاتر و به كوچه خیابانهای سطح شهر مشهد كشیده شده است.
اجرای صدها تئاتر خیابانی در بهار فیروزهای مشهد مقدس یكی از اقدامات هنرمندان و هنردوستان شهر مشهد بود كه با تاكید بر اقتصاد مقاومتی تلاش كرد تا به نسل جدید و قدیم اهمیت كالا و تولید كننده ایرانی و هم از نقش فرد فرد ایرانیان در حمایت از هموطنانش در عرصههای اقتصادی بگوید، كه با استقبال هنرمندان مشهدی نیز مواجه شد.
به گفته خانی؛ مسئول خانه نمایش مدیریت امور هنری شهرداری مشهد با وجود محورهای متفاوت برای ارسال آثار در این جشنواره اما غالبا آثاری كه امسال برای بخش تئاتر ارسال شد با محوریت اقتصاد مقاومتی بوده است كه پس از بررسی150 طرح دریافت شده برای حوزه تئاترهای خیابانی 14 طرح با لحاظ كردن محورهای فراخوان مورد پذیرش قرار گرفت.
از این 14 طرح پس از برگزاری كارگاهها و طرح ایدهها، با نظر كارشناسان حوزه تئاتر 7 طرح برای اجرای خیابانی در بهار فیروزهای 96 مشهد انتخاب و روزانه در سطح شهر مشهد اجرا شد.
«مستاجر» یكی از همین آثار و تئاتری است كه عنوان آن برگرفته از اجاره نشینی در خانهای است كه لوازم و وسایل آن در پی چشم و هم چشمیها پر شده است؛ این تئاتر خیابانی از یك مراسم ازدواج و حضور عروس داماد بر سر سفره عقد آغاز میشود و با خرید و چیدن لوام خانگی تا جایی ادامه مییابد كه دیگر اثری از عروس و داماد وجود ندارد و این تئاتر با تراژدی دفن شدن این عروس و داماد در میان لوازم خانگی پایان مییابد.
«96-66» نیز عنوان تئاتری است كه دوران كنونی را به جنگ اقتصادی علیه ایران تشبیه كرده است كه با ظرافت كارگردان و مقایسه این مقطع با دوران جنگ تحمیلی سال 66، مقاومت مردم را راهكار اصلی در مقابله با این هجمه اقتصادی ذكر میكند.
تئاتر «طنابكشی» در مدتزمان 15 تا 20 دقیقه در نظر گرفتهشده است كه اصل و محور اصلی تئاتر را دو بازیگر ایفا میكنند كه یكی از آنان تولیدكننده ایرانی و دیگری تولیدكننده خارجی است. اصل و محور اصلی این تئاتر، دو تولیدكننده ایرانی و خارجی است كه هركدام یك سر طناب را در اختیار دارند و تلاش میكنند كه فرد مقابل را با قدرتی كه دارند به سمتوسوی خود بكشند. تولیدكننده ایرانی بهواسطه سنگاندازیها و موانعی نظیر تحریمها، مشكلات داخلی، بیمه و مالیات در بخشهای از مسابقه تا مرز شكست و واگذاری بازی پیش میرود كه مردم با گرفتن سر طناب تولید كننده ایرانی باعث پیروزی و غلبه بر تولید كننده خارجی میشوند.
«هفت خوان» معروف اسطوره شناهنامه فردوسی این بار با نگاهی جدید و در قالب تئاتر خیابانی با عنوان «خوانی دیگر» در جشنواره بهار فیروزهای به تصویر كشیده شده است. در قالب اجرای این تئاتر، قرار است خوانی دیگر در مبارزه با مشكلات روزمره زندگی افراد به مخاطبان انتقال داده شود.
در تئاتر خیابانی «خوانی دیگر» به موضوع اسراف به ویژه در مواردی مانند آب، انرژی و مواد غذایی به عنوان سه محور مهم در حوزه اسراف پرداخته شده است. در اجرای این تئاتر در ابتدا همانند اجرای هفت خوان كه به صورت نقالی خوانی است یك شاگرد و نقال خوان به پرده خوانی میپردازد و پایان هر پرده با دیالوگهایی به صورت طنز به پایان میرسد. در بخشی دیگر از تئاتر، نقال عنوان میكند كه قصد دارد پرده جدیدی را بخواند و از این قسمت موضوع اصلی تئاتر كه همان اسراف است در قالب نقالی توسط او در سه پرده خوانده میشود.
در پایان و زمانی كه پردهها یك به یك خوانده میشود و هیجان شاگرد نقال برای پرده آخر و نشان دادن دیو این ماجرا زیاد میشود، نقال خوان آینهای را در مقابل او میگیرد كه بیان كننده آن است كه دیو اصلی اسراف خود افراد هستند كه باید با نفس خود در این راه مبارزه كنند.
تئاتر خیابانی « بوكس» یكی دیگر از تئاترهای جذاب بهار 96 در خیابان های شهر مشهد بود كه در آن دو بوكسور ایرانی و چینی با یكدیگر رقابت می كنند با این تفاوت كه بوكسور ایرانی در تحریم و با دستانی بسته مقابل حریف خود ظاهر میشود ولی در نهایت با حمایت هموطنانش دستانش باز و حریف را به خاك مینشاند.
اقتصاد مقاومتی به زبان هنر حجم
نشانه های نوروزی یا همان هنرهای حجمی كه در این چند سال اخیر با رشد و خلاقیت هنرمندان و استقبال عمومی مواجه بوده است یكی از مهم ترین ابزارهای هنری در خدمت فرهنگ اقتصاد مقاومتی بوده است. «سبد شكار» شاید یكی از همین المانهای موضوعی است كه با رویكرد نقد مصرف گرایی طراحی و ساخته شده و در یكی از خیابانهای پرتردد شهر نمایان شده بود. این المان نشان دهنده یك چرخ دستی خرید است كه امروزه در فروشگاههای زنجیرهای و بزرگ از آن استفاده میشود كه همچون دامی هموطنان ما را درگیر خرید كالاهای خارجی كرده است.
«نبرد رستم با اژدهای چینی» المان دیگری بود كه در آن رستم به جنگ اژدهای چینی رفته است و با تصویرسازیهای انجام شده، سعی شده است تا فرهنگهای اصیل ایرانی و چینی در قالب معرفی الگوی صحیح مصرف و همچنین حمایت از كالای ایرانی به مخاطب معرفی شود.
المان «خودكفایی»نیز متشكل از یك قلك سفالی شكسته و پولهای ریخته شده قلك به بیرون است كه با هدف نشان دادن و ترویج فرهنگ پس انداز در زندگی طراحی شده است. آموزش الگوی صحیح مصرف با زبان هنر و رنگ كودكانه نیز در المان«فرهنگ مصرف» به نمایش درآمده بود.
نغمههای بهاری در سطح شهر
نغمه خوانی جوانان و نوجوانان مشهدی در قالب گروههای سرود یكی دیگر از ظرفیتهای هنری بهار فیروزه ای 96 در مشهد بود. بازخورد مثبت 12 سرودی كه در سال گذشته با همكاری هنرمندان اجرا شده بود، سبب شد تا امسال نیز با برنامه ریزی دقیقتر سرودهایی با مضامین انقلابی، مشهد، بهار، استقبال از زوار امام رضا«ع» اجرا شود.
در این طرح 8گروه برگزیده با خوردوهای ونی كه با نشان و علائم جشنواره تزئین شده بود روزانه 80 سرود در نقاط مختلف سطح شهر اجرا نمودند كه در مجموع 15 روز بیش از 1000 سرود بهارانه اجرا شد.
اگر چه امسال نیز سال اقتصادمقاومتی، تولید و اشتغال نام گرفته است و هر ایرانی وطن دوستی خود را در تحقق این مسیر موظف می داند ولی حال و هوای شهر مشهد نیز گویای سالی نكوست كه بهار فیروزه ای 96 اولین كلید هنرمندانهاش بود.