رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شب گذشته در آیین رونمایی اركستر شهر در فرهنگسرای بهمن با تاكید بر اینكه موسیقی برای تعالی فرد و جامعه است، گفت: باید موسیقی را پاس بداریم و در خدمت فرهنگ و هویت خود بیاوریم.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، آیین رونمایی از نخستین اجرای اركستر شهر با حضور محمود صلاحی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری، بابك ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری و جمعی از هنرمندان در حوزه موسیقی همچون فریدون شهبازیان، محمد معتمدی، میلاد كیایی، هادی منتظری شامگاه شنبه 14 اسفند در سالن شهیدآوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

در ابتدای مراسم بابك ربوخه با تشكر از مهمانان و استادان حاضر در برنامه گفت: هدف از تشكیل «اركستر شهر» این است كه یك نگاه را در میان موسیقیدان‌های جوان جا بیاندازیم و آن نگاه این است كه با آداب نوازندگی بیشتر آشنا شوند. مدتی است كه اتفاق پیشكسوتی كمرنگ شده است. حضور دو نسل كنار هم در این اركستر، جوان‌هایی كه حدودا 40 نفر را تشكیل می‌دهند و 14 موسیقیدان پیشكسوت وجود دارند ابتدا ما را با چالش‌هایی مواجه كرد ولی كم‌كم این قضیه جا افتاد و امشب شما شاهد خواهید بود این دو نسل كنار هم چگونه می‌نوازند و لذت خواهید برد.

وی در پایان سخنانش برای تشكر از رییس سازمان فرهنگی هنری گفت: امشب می‌خواهم از حضور مردی تشكر كنم كه در این دوسالی كه در سازمان فرهنگی هنری بوده، من و تمام دوستانم را حمایت كرده است و شاهد این هستید كه دو جشنواره بزرگ و بین‌المللی پیامبر مهربانی و برنامه‌های تخصصی موسیقی برگزار شده است و امشب هم اركستر شهر را اینجا با حضور شما كلید زده‌ایم.

اركستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرها

در ادامه مراسم اسماعیل تهرانی رهبر اركستر شهر گفت: باید از سه انسان فرهیخته كه به راستی به ما كمك كردند، دغدغه این كار را داشتند و باعث شدند این مهم شكل بگیرد، تشكر كنم. محمود صلاحی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری و بابك ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری كه به راستی اگر مهربانی این اشخاص نبود این مهم شكل نمی‌گرفت.

وی افزود: بذر این ماجرا در اسفند 94 پاشیده شده است. زمانی كه بابك ربوخه به من گفتند كه قصد چنین كاری را دارند و جلسات متعددی را برگزار كردند، از آنجایی كه من زیاد به این ماجرا امیدوار نبودم، اواسط سال به ربوخه گفتم این اركستر را فراموش كن. ربوخه به من گفت: چرا؟ گفتم حاشیه‌ها تو را اذیت خواهند كرد. در نهایت ایشان برنده شد و من شكست خوردم و امروز از شكستی كه خوردم و حضورم در اینجا بسیار خوشحال هستم.

رهبر اركستر شهر درباره تمرین گروه گفت: اواخر آذر ماه سال 95 اولین تمرین روی صحنه رفت و تا به امروز 17 جلسه تمرین داشته‌ایم. برای اعضای اركستر به شخصه ترجیح دادم فراخوان داده شود شاید در كوچه و پس كوچه‌های این شهر یا شهرهای دیگر نوازنده‌ای باشد.

اسماعیل تهرانی درباره قطعات اجرایی گفت: امشب6 قطعه بدون انتراكت (میان پرده) اجرا خواهد شد كه 3 قطعه آن كرال به همراه آواز جمعی، یك قطعه اركستر به همراه خواننده و دو قطعه سازی است.

رهبر اركستر شهر در پایان سخنان خود گفت: دو آرزو دارم. امیدوارم این اركستر تداوم پیدا كند. همیشه یك سیكل مریض احوالی داشته ایم كه در آن از «آ» به «ب» حركت كرده ایم و دوباره این مسیر تكرار شده است و هیچ وقت به مراحل بعد از «ب» نرسیده ایم. همچنین امیدوارم تمام شهرداری های این مرز و بوم كاری كه شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری انجام داده است را برای خود الگویی قرار دهند. ما جوانان با استعداد كم نداریم. ما در كشور 80 میلیونی فقط دوتا و نیم اركستر داریم و این اصلا خوب نیست.

اركستر شهر تلاشی برای ارائه موسیقی درست و خوب

در ادامه برنامه فریدون شهبازیان اهنگساز گفت: وقتی اركستری تشكیل می‌شود و برای اجرا سامان می‌گیرد، برای همه ما جای بسیار امیدواری است. تشكیل یك اركستر نیاز به پیش دریافت‌های بسیاری دارد تا بتوانند پیش هم بنشینند، هماهنگ شوند و آثار قابل قبولی ارائه دهند. آقای تهرانی گفتند 17 جلسه تمرین كرده‌اند كه واقعا كم است و لازم است كه بیشتر تمركز داشته باشند ولی تشكیل چنین اركستری با سازهای ایرانی كه خیلی قبل دل مشغولی استاد دهلوی و من بوده است، قابل اعتناست و باید گفت شهرداری كار بزرگی كرده است. 40 نفر نوازنده كنار هم آن هم با سازهای ایرانی بی‌اغراق گویی باید گفت از نظر كوك و شنیداری و با این تعداد نوازنده مشكل‌تر از یك اركستر سمفونیك باشد. برای اینكه سازهای ایرانی از نظر كوك بسیار مشكل دارند. امیدوارم نظیر این اركستر در مملكت ما شكل بگیرد و باعث شود جوانان كمك كنند موسیقی خوب را مردم ما بشنوند و این سال‌های گذشته‌ای كه از موسیقی درست و خوب دور بوده‌ایم، پایان بگیرد و بتوانیم موسیقی خوب را به مردم ارائه دهیم.

فقر اركستر در كشور

وی افزود: من نمیدانم برای رپرتوآری كه در این اركستر تشكیل شده است چقدر زحمت كشیده شده، اما می دانم زمان بسیاری می برد كه بتوانید قطعاتی را برای همچین اركستری آماده كنید و قطعا هماهنگی این جوان های نوازنده كنار هم بسیار سخت است. امیدوارم كه شهرداری تهران حالا كه همت به این كار كرده است با همه قدرت از این كار حمایت كند. تشكیل این اركستر كافی نیست باید حمایت شود، باید جوان هایی كه اینجا فعالیت می كنند از هر نظر خیالشان راحت باشد.

شهبازیان بیان كرد: چند شب پیش در تالار وحدت با سه نفر از فرهنگیان ایتالیایی درباره موسیقی صحبت می كردیم كه یكی از آنها كه اهل شهر فلورانس بود گفت: در شهر فلورانس به آن كوچكی به جز اركستر های مجلسی، ملی و محلی تنها چهار اركستر سمفونیك وجود دارد. با این وجود تنها دو یا سه اركستر برای مملكت 80 میلیونی ما بسیار كم است.

وی در پایان گفت: یكی از آن نهادهایی كه می‌تواند حمایت كند شهرداری است. در تمام كشورهای جهان تمام اركسترهای سمفونیك متعلق به شهرداری است. من امیدوارم این اتفاق اینجا بیافتد و مسئولانی كه از اركستر شهر حمایت كرده‌اند، حمایت خود را ادامه دهند تا پابرجا بماند و دچار حاشیه‌ها نشود و مهم‌‌تر از همه اینكه «اركستر شهر» موسیقی اصیل ایران را برای شما اجرا می‌كنند و این خیلی اهمیت دارد. اركستر شهر تهران مثل یك اركستر ملی عمل خواهد كرد.

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر در مراسم گفت: مجموعه كارهای فرهنگی هنری كه در شهر تهران آماده می شود، ما را به جایی می‌رساند كه مردم هر شب بتوانند یك تئاتر و فیلمی ببینند كه نزدیك محل زندگی آنها هم باشد. ما در زمینه اركستر كم و كوتاهی داشته‌ایم برای همین در یك جلسه از چهارشنبه‌های هنر كه خدمت استاد تهرانی بوده‌ایم از ایشان درخواست كردیم تا اركستر را راه بیاندازند، ما هم كمك می‌كنیم و امروز دیدید كه راه افتاد و قطعا سازمان فرهنگی هنری حمایت می كند تا این جریان ادامه داشته باشد.

وی افزود: همیشه گفته‌ام كه همه جلوه‌های هنر همچون، خط، نمایش، موسیقی، تصویر، شعر، ادبیات و ... در خدمت فرهنگ و هویت تاریخ ماست. بالاخره شما حافظ را هم بدخط بنویسید می توانید بخوانید اما آیا در شان حافظ است كه كلام او را بد خط بنویسند؟ خیر. باید استاد امیرخانی و استادان پیشكسوت حافظ را بنویسند. هنر وقتی با فرهنگ آمیخته شد آن را ماندگارتر و جاودانه‌تر می‌كند. ما یك ملت با تاریخ چندهزار ساله و با هویت بزرگ باید از همه جلوه های هنری استفاده كنیم تا بتوانیم هویت و تاریخ خودمان را به نسل جوان بعد از خود و هم به مردم دنیا برسانیم. عیبی ندارد جوان‌های ما هنرمندان دنیا را بشناسند اما عیب آنجاست كه جوان ما هنرمند كشور خودش را نشناسد. عیب نیست كه جوان‌ها تاریخ و هویت دنیا و جهان را بشاسند عیب آنجاست كه تاریخ و هویت خودمان را ندانیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: موسیقی هدیه‌ای الهی است باید آن را پاس بداریم و در خدمت فرهنگ و هویت خود بیاوریم. موسیقی برای تعالی فرد و جامعه است. یك آهنگ و موسیقی خوب حال آدم های عصر ماشینی را كه گرفتار شلوغی و ترافیك است را خوب می‌كند.

صلاحی در پایان گفت: باید از استادان بزرگی كه در جمع هستند؛ آقای شهبازیان، رستمیان، میلاد كیایی، شهرام میرجلالی، مجید اخشابی، محمد معتمدی، محمد میرزا آقایی، كریم قربانی، پیش كسوت‌های هنر خط و نقاشی استاد محجوبی، فلسفی، الهه خاتمی، هر كدام به نمایندگی صد نفر تشكر كنم.

«مهربانی»، «آزادی»، «ای ایران»، «چنگ رودكی»، «به زندان» و «نخست گلبانگ مضرابی» قطعه‌هایی بود از آهنگسازانی چون روح‌الله خالقی، گلنوش خالقی، ابوالحسن صبا و حسین دهلوی كه در نخستین كنسرت اركستر شهر اجرا ‌شد.

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی