فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» دومین اثر سینمایی محمد حسین مهدویان با قصه ای جذاب و فضا سازی درست روز های پر التهاب سال 60 را برای مخاطبانش به تصویر می كشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ از تابستان پارسال حرف و حدیث های زیادی درباره ساخته شدن اثر جدید خالق «ایستاده در غبار» شنیده می شد، تا اینكه در ماه آذر« ماجرای نیمروز» به صورت رسمی كلید خورد و با انتشار چند عكس از آن می شد فهمید كه این فیلم قرار است به روایت سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی بپردازد.

مدتی بعد خبر رسید «ماجرای نیمروز» قرار است به روایت گوشه ای از وقایع سیاسی و ترورهای دهه 60 بپردازد.

در همان زمان، اسامی بازیگران این فیلم یكی پس از دیگری منتشر می شد و اخباری چون وجود نام جواد عزتی و احمد مهران فر در یك فیلم سیاسی تاریخی مخاطبان هنر هفتم را برای دیدن این فیلم مشتاق تر می كرد.

پس از اعلام نام فیلم های راه یافته به بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نام ماجرای نیمروز هم بیشتر بر سر زبان ها افتاد. فیلمی كه اعضای هیئت انتخاب را تحت تأثیر خود قرار داده و با اخذ حداكثر امتیاز بر بال سیمرغ نشسته بود.

ماجرای نیمروز در میانه های راه سیمرغ سی و پنجم به نمایش در آمد.

فیلمی كه از همان دقایق آغازین با قصه پر كشش خود، فضا سازی دقیق و درست و بازی های یكدست هر مخاطبی را میخكوب می كرد.

این فیلم با شكلی كم نظیر و ساختاری منسجم به روایت قصه جوانانی می پردازد كه با افكار، روحیات و عقاید مختلف مجاهدانه در برابر منافقین می ایستند و تصویری از قهرمان را به مخاطب ارائه می دهند.

این فیلم افزون بر روایت تاریخی دقیق درامی در دل خود گنجانده كه سبب می شود مخاطب رابطه عمیق تری با قصه آن برقرار كند و با لحظه لحظه فیلم همراه شود.

اگر بخواهیم به شكل دقیق تر به جزئیات آن بپردازیم خواهیم دید كه فیلمنامه، كارگردانی، بازی بازیگران، فیلمبرداری و تدوین آن قابل تحسین است.

طراحی گریم، لباس و صحنه های فیلم به گونه ای است كه مخاطب دهه هفتادی فیلم به خوبی آن را درك و باور می كند و مخاطبان دهه50 و 60 و حتی قبل تر ازآن سالها را در ذهن مرور می كنند و كمتر اشكالی را می توانند به آن بگیرند‌.

زوایا و حركات دوربین و ریتم و تدوین فیلم به گونه ای است كه ترس و التهاب روزهای سال60 در وجود مخاطب رخنه می كند و موسیقی متن زیبا و مناسب ماجرای نیمروز هم به این امر كمك شایانی كرده است‌.

از بازی های خوب، به اندازه و یكدست بازیگران و هدایت خوب كارگردان كه بگذریم از پایان بندی حرفه ای و هنرمندانه فیلم نمی توان گذشت، به گونه ای كه مخاطبان فیلم پس از پایان آن ایستاده عوامل را تا نیمه های تیتراژ تشویق می كنند.

فیلم ماجرای نیمروز از فیلم هایی است كه پیش تولید و تولید سختی را پشت سر گذاشته و اكنون آمده است تا سندی از جنایات منافقین و ترورهای 7 تیر و 8 شهریور سال60 را به آیندگان ارائه دهد.

فرقی نمی كند سیمرغ را روی شانه های عوامل این فیلم بنشانند یا نه، این فیلم در جشنواره فیلم فجر با استقبال خوب مخاطبان مواجه و راوی خوب تاریخ معاصر برای آیندگان شد كه به همین دلیل هزاران سیمرغ از دست مخاطبانش گرفته است.

ماجرای نیمروز فیلمی است كه در تاریخ سینما ثبت خواهد شد و الگویی جدید از سینما را به عاشقانش ارائه خواهد داد.

مرتبط با این خبر

  • زندگی با موسیقی جریان دارد

  • ولادت حضرت زهرا (س)

  • اجراهای نوستالژیك دهه شصتی

  • هوشنگ ظریف

  • «كنسرت پادكست» حجت اشرف‌زاده

  • مجموعه سه جلدی «تكنیك ویولن نوازی معاصر»

  • كنسرت «مهر مولانا» در تالار وحدت

  • كتابی برای شناخت سازهای یك دوره تاریخی

  • اركستر موسیقی ملی به افتخار كودكان «بر چهره، لبخند» می‌زند!

  • آرش گوران و تولید چهار آلبوم