حمیدرضا نوربخش گفت: سال گذشته انتقادهایی در خصوص جوایز اهدا شده صورت گرفت كه بر همین مبنا تصمیم به اصلاح گرفتیم و امسال بنا شده تا آثار هیأت داوران مورد بررسی قرار نگیرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نشست خبری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز با حضور حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره در ساختمان معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

بخش رقابتی خروجی مشخصی نداشت

حمیدرضا نوربخش در ابتدای این نشست با اشاره به چرایی عدم برگزاری بخش رقابتی جشنواره گفت: ما با بررسی‌هایی كه از دوره‌های پیشین جشنواره داشتیم متوجه شدیم بخش رقابتی اساسا خروجی مشخصی نداشته است و كمتر گروه مطرحی را می‌توان یافت كه از قبل این بخش معرفی شده باشد. البته این بخش نیز به یك جشنواره دیگر تحت عنوان جشنواره موسیقی كلاسیك ایرانی انتقال یافته و حذف نشده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه جشنواره سی و یكم موسیقی فجر اتفاق متفاوتی بود و قریب به اتقاف هنرمندان شاخص موسیقی ایران سال گذشته حضور داشتند. ضمن اینكه ما این نكته را كه مدام درباره جشنواره صحبت شود و حتی نقدهایی بیان شود اقدامی مثبت تلقی می‌كنیم و برای جشنواره این موضوع را یك توفیق می‌دانیم. وگرنه اگر مانند سال‌های گذشته جشنواره‌ای برگزار شود و تمام شود و حرفی هم زده نشود، اتفاق مثبتی نبوده و نیست.

این خواننده موسیقی سنتی افزود: هر تغییر ساختار و بنیادینی نقدها و سر و صداهایی ایجاد می‌‌كند كه بسیار امر طبیعی است من واقعا سال گذشته در جشنواره به خاطر حواشی كه پیش آمد تصمیم قطعی داشتم كه حضوری دوباره نداشته باشم و چند ماه نیز علیرغم درخواست‌های متعدد دوستان این مهم را نپذیرفتم اما در ادامه صحبت‌هایی زده شد مبنی بر اینكه با توجه به تغییرات دوره گذشته نیاز است كه این دوره نیز با تغییر ساختار روبرو باشد و من بر همین اساس دوباره در جشنواره حضور پیدا كردم.

محل برگزاری اجراهای جشنواره

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه گفت: جشنواره امسال 22 دی ماه آغاز شده و تا 30 دی ماه اجراها ادامه خواهد داشت روز اول بهمن هم اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد. تالار وحدت، تالار رودكی، مجموعه فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد، سالن میلاد نمایشگاه، فرهنگسرای ارسباران و مجموعه برج آزادی محل برگزاری اجراهای جشنواره خواهند بود. مانند سال‌های گذشته موسیقی پاپ در سالن میلاد اجرا می‌شود. بخش‌هایی از موسیقی اركسترال، بین‌الملل و ایرانی در تالارهای رودكی و وحدت اجرا می‌شود. بخش موسیقی بانوان و بخش‌هایی از موسیقی ایرانی و نواحی در مجموعه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود. برج آزادی و احتمالا فرهنگسرای ارسباران میزبان بخش‌های نواحی و تلفیقی خواهند بود. در برج میلاد بخش‌هایی از موسیقی اركسترال و بین‌الملل اجرا خواهد شد.

نگاه ویژه به موسیقی نواحی

رئیس جشنواره موسیقی فجر در ادامه با توجه به اهمیت حمایت از موسیقی نواحی و ایرانی گفت: در جشنواره امسال نگاه ویژه‌ای به موسیقی نواحی داشته‌ایم و بیش از 10 اجرا در این بخش خواهیم داشت. در بخش موسیقی ایرانی نیز بخشی تحت عنوان بازخوانی 4 دهه موسیقی ایران بعد از انقلاب اضافه شده كه در این بخش و بخش‌های جذاب این 4 دهه بازخوانی می‌شود. همانطور كه پیداست موسیقی انقلاب نیز بخش مهمی از آثار خلق شده موسیقایی پس از انقلاب است كه در آثاری چون مجموعه چاوش‌ها، متبلور است.

وی در خصوص اجراهای اركستر ملی ایران و اركستر سمفونیك تهران گفت: اركستر ملی با ساختار جدیدش در این دوره از جشنواره رسما آغاز به كار می‌كند و این اركستر آثاری چون نیلوفرانه و شور عشق علیرضا افتخاری را اجرا خواهد كرد. اركستر سمفونیك تهران نیز اثری از احمد پژمان را اجرا می‌كند ضمن اینكه این اركستر اجرای مشتركی را با اركستر ایتالیا خواهد داشت.

بخش پژوهش به جشنواره اضافه شد

نوربخش در ادامه با اشاره به اضافه شدن بخش پژوهش به جشنواره گفت: بخش پژوهش به این دوره از جشنواره اضافه شده و حضوری پررنگ و فعال خواهد داشت. در این بخش 5 موضوع شامل بررسی آموزش آكادمیك موسیقی ایران، تاثیر مدرنیته بر موسیقی ایران، بررسی پژوهش‌های موسیقی ایران، نوآوری در موسیقی و اقتباس موسیقایی از ادبیات ایران مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

این خواننده ادامه داد: برای اینكه جشنواره موسیقی فجر به نوعی فینال و پایان دهنده تمامی جشنواره‌های موسیقی است، برای برگزیدگان دیگر جشنواره‌های موسیقی تدابیر جداگانه اندیشیده شده است. به این ترتیب كه برگزیدگان جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی معاصر در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند داشت.

امسال آثار داوران بررسی نمی‌شود

نوربخش در خصوص جایزه باربد گفت:‌ جایزه باربد قرار است سالیان متوالی برگزار شود و به محور اصلی و جذابترین بخش جشنواره تبدیل شود. در این بخش با بررسی‌هایی كه انجام شد و همچنین بررسی‌های انتقادهای مطروحه تصمیم گرفتیم تعداد داوران كمتر باشد و این تعداد در این دوره به نصف رسیده و حدود 40 نفر داوری آثار برتر موسیقی ایران را بر عهده خواهند داشت. در هر بخش بین 5 تا 9 داور این آثار را بررسی می‌كنند و ضمن اینكه كلیه آلبوم‌های منتشر شده از مهر 94 تا مهر 95 توسط تیم داوری جشنواره بررسی می‌شود. سال گذشته انتقادهایی در خصوص جوایز اهدا شده صورت گرفت كه بر همین مبنا تصمیم به اصلاح گرفتیم و امسال بنا شده تا آثار هیأت داوران مورد بررسی قرار نگیرد.

رئیس جشنواره موسیقی فجر در خصوص بخش نسلی دیگر از جشنواره گفت: همانطور كه من سال گذشته عرض كردم ما نگاه حذفی نداریم و اتفاقا بخشی مثل نسل دیگر یكی از دغدغه‌های اصلی ماست اما متاسفانه در كنار جشنواره موسیقی فجر آنچنان كه باید و شاید دیده نمی‌شد و به همین منظور برای این بخش مهم با همكاری بخش خصوصی جشنواره موسیقی كلاسیك ایرانی را برگزار كردیم و خوشبختانه وعده‌ای كه من در این خصوص دادم محقق شد. ضمن اینكه در دور دوم جشنواره بخش رقابتی به آن اضافه می‌شود.

هیچ استانی آمادگی برگزاری جشنواره را ندارد

نوربخش درباره برگزاری جشنواره در شهرستان‌ها گفت: ما از اجرای جشنواره در شهرستان‌های ایران استقبال می‌كنیم اما متاسفانه طی این 2 سال هیچ یك از استان‌های ایران برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر اعلام آمادگی نكردند و در صورت اعلام آمادگی از سوی هر یك از استان‌ها و شهرستان‌ها قطعا جشنواره را از این حالت متمركز خارج می‌كنیم.

وی در خصوص سایت‌های بلیت فروشی جشنواره نیز گفت: همانند سال گذشته از تمامی سایت‌های بلیت فروشی دعوت شده تا پیشنهاد خود را ارائه دهند و امسال نیز رویه ما مانند سال گذشته خواهد بود و در حال حاضر مشغول بررسی پیشنهادات این سایت‌ها هستیم. ما تمایل داریم كه این سایت‌ها بتوانند پیش پرداخت داشته باشند تا ما بتوانیم بخشی از مشكلات عدیده مالی خود را با این بخش حل كنیم. طی روزهای آینده اطلاعات قطعی در این باره منتشر خواهد شد.

نوربخش در خصوص بخش بین‌الملل جشنواره نیز گفت: بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره موسیقی فجر مانند سال گذشته با محوریت ایران فرهگی برگزار می‌شود و در آن هنرمندانی چون دولتمند خلف و دلمارئو روی صحنه می‌روند. طی روزهای آینده جدول كامل اجراهای موسیقی فجر نیز منتشر می‌شود و اطلاعات تكمیلی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

سال گذشته تبعیضی قائل نشدیم

رئیس جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینكه آیا كمینه و بیشینه رقم قراردادهای جشنواره مانند سال گذشته خواهد بود، نیز گفت: ما سال گذشته تبعیضی قائل نشدیم. طی این 3 سال بودجه جشنواره ریالی تكان نخورده است و ما برای برگزاری باكیفیت جشنواره ناچاریم روی بحث گیشه حساب كنیم. موضوع قراردادها و روش عقد آن مانند سال گذشته خواهد بود و اتفاقا ما سعی خواهیم كرد از موسیقی نواحی و ایرانی تا جایی كه امكان دارد حمایت كنیم و حتی رقم‌های بیشتر از سال گذشته به هنرمندان این عرصه اختصاص دهیم.

نوربخش در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینكه ایا بر اساس وعده‌ای كه داده شده اجراهای برتر سال نیز معرفی می‌شوند، گفت:‌متاسفانه این اتفاق در این دوره نخواهد افتاد و چون عملی شدن این بخش مستلزم امكانات مالی و اداری بسیار بالایی است امیدواریم بتوانیم در آینده آن را عملی كنیم اما قطعا اگر ما درگیر حواشی‌های جشنواره نمی‌شدیم و بعد از اختتامیه نیز كارمان را ادامه می‌دادیم می‌توانستیم به این مهم نیز نائل آییم. چرا كه ما معتقدیم رصد اجراهای موسیقی و همچنین تولیدات آن به نفع موسیقی كشور خواهد بود.

55 هزار تومان متوسط قیمت‌ بلیت‌های جشنواره

رئیس جشنواره در مورد جوایز این دوره گفت:‌ مجموعا 250 میلیون تومان برای بخش جوایز اختصاص داده شده است. متوسط قیمت بلیت این دوره نیز مانند سال گذشته 55 هزار تومان خواهد بود.

وی در خصوص مكانیزم دعوت از گروه‌ها برای اجرا در جشنواره گفت: ما چون بخش رقابتی نداریم بنابراین فراخوان هم نداریم. اما ما از تمام گروه‌های فعال موسیقی ایرانی دعوت كردیم تادر جشنواره حضور داشته باشند و هر كسی كه نیامده به خواسته خودش بوده است. گزینشی نیز در دعوت گروه‌ها صورت نگرفته و ما تبعیضی قائل نشدیم. ولی وقتی به من یك میلیارد تومان می‌دهند و می‌گویند جشنواره 3 میلیاردی برگزار كن، من باید چه اقدامی انجام دهم. قطعا ما باید روی فروش بلیت و گیشه حساب باز كنیم وگرنه اساسا جشنواره را نمی‌توان با این كیفیت برگزار كرد.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • «جان صبا» منتشر شد

  • قطعه «مادر» با صدای بهرام پاییز

  • زندگی با موسیقی جریان دارد

  • ولادت حضرت زهرا (س)

  • اجراهای نوستالژیك دهه شصتی

  • هوشنگ ظریف

  • «كنسرت پادكست» حجت اشرف‌زاده

  • مجموعه سه جلدی «تكنیك ویولن نوازی معاصر»

  • كنسرت «مهر مولانا» در تالار وحدت

  • كتابی برای شناخت سازهای یك دوره تاریخی