عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش، درباره شاخصه‌های اصلی آثار عاشورایی گفت: در آثار عاشورایی نكته مهم و حائز اهمیت، منظر و زاویه نگاه معرفتی هنرمند به واقعه عاشوراست.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالحمید قدیریان مسئول دفتر مطالعاتی كاربردی واحد تجسمی حوزه هنری گفت: به مناسبت فرارسیدن ایام محرم و هم‌زمانی برگزاری یازدهمین سوگواره هنرهای عاشورایید: نگاه به واقعه عاشورا طی قرن‌ها دچار چالش‌های مختلفی شده است؛ از جمله تحریفاتی كه توسط یهود در قالب احادیث به حادثه عاشورا الحاق شده است. بنابراین به طور كلی شاخصه‌های آثار عاشورایی نسبت به منظر هنرمندان به این واقعه می‌تواند متفاوت باشد.

وی در پاسخ به اینكه هنر تجسمی چقدر می‌تواند در انتقال پیام عاشورا موثر باشد، خاطرنشان كرد: به طور كلی هنر زبان بیان اندیشه است و قالب‌های هنری نسبت به محدوده تاثیرگذاری‌شان می‌توانند در رساندن پیام‌ها تاثیرگذار باشند. نقاشی هم در حیطه تاثیرگذاری خودش طبیعتا می‌تواند در این زمینه‌ها وارد شود. از آنجایی كه تصویر در انتقال مفاهیم و شكل دادن به تصاویر مفهومی در ذهن مخاطب بسیار كارایی دارد، بنابراین تولید تصاویر مخصوصا در حیطه مفاهیم دینی مخصوصا مفاهیم عاشورا مفاهیمی برای فضاسازی فرهنگی جامعه بسیار تاثیرگذار و موثر خواهد بود.

او سپس درباره اینكه چگونه می‌توان اثری خلق كرد كه در عین هنری بودن، كاربردی هم داشته باشد و مردم در آیین‌های خود از آنها استفاده كنند و محدود به گالری‌ها نشود، توضیح داد: در حال حاضر تولید آثار هنر دینی عموما در گالری‌ها جایگاه ندارند؛ چرا كه به دنبال تهاجم فرهنگی در سال‌های اخیر، محافل هنری اشتیاق زیادی برای مطرح كردن مفاهیم دینی از خود نشان نمی‌دهد ولی به طور كلی سیستم تولید اثر هنر مذهبی همچنان در كشور ما ناقص یا غلط اجرا می‌شود. به اعتقاد من تكیه كردن افراطی به احساسات هنرمند در آثار مذهبی می‌تواند در درازمدت خدای ناكرده باعث انحراف و یا تهی شدن آثار هنری از مفاهیم اصیل شود. به عبارتی دیگر، باید برای تولید آثار هنری مذهبی محافل هم‌نشینی میان علما و هنرمندان برگزار شود تا از هرگونه كج‌روی جلوگیری شود.

قدیریان در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه با توجه به اینكه ماه محرم و واقعه عاشورا، یك رویداد واحد و متعین است، چگونه می‌تواند در یك اثر هنری تجسمی از كلیشه‌ها دور شود، گفت: به نظرم استفاده از كلیشه‌ها فی‌نفسه غلط نیست؛ اما تكرار كلیشه‌ها می تواند فضای مفهومی عاشورا را تهی از ارزش ها ‌كند، در ضمن باعث شود جمود فكری در زاویه نگاه معرفتی هنرمند به وجود بیاورد. اگر هنرمند تفكری پویا داشته باشد، استفاده از كلیشه‌ها می تواند كاربرد داشته باشد.

مرتبط با این خبر

  • در تازه‌ترین كنسرت اركستر ملی چه گذشت؟

  • ضیافت سازهای ایرانی

  • «دلكوكِ» فصل بهار از 20 خرداد آغاز می‌شود

  • عثمان محمدپرست

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس