display result search
در پنجمین روز برگزاری جشنواره موسیقی جوان در سئانس اول نوازندگان عود در مقابل هیئت داوران و آوازخوانان جوان نیز در سئانس دوم و سوم به اجرای رپرتوار انتخابی مرحلۀ نهایی خود پرداختند.
به گزارش خبرگزاری فارس، رپرتواری كه برای مرحلۀ نهایی شركتكنندگان بخش عود انتخاب شده بود در گروه سنی الف منتخبی از دستگاه ماهور، در گروه سنی ب آوازهای بیات ترك، دشتی، و ابوعطا بود و هیچ شركتكنندهای در گروه سنی ج به مرحلۀ نهایی راه نیافته بود.
در بخش آواز، گروه سنی الف آوازهای بیات اصفهان و افشاری، گروه ب دستگاههای چهارگاه، همایون، شور و آوازهای بیات ترك و دشتی، و گروه ج دستگاه شور و متعلقات آن، و دستگاههای نوا، همایون، چهارگاه برای مرحلۀ نهایی مقابل هیئت داوران اجرا كردند.
نگار بوبان دربارۀ ارزیابی خود از اجراها گفت: سطح تكنیكی بچهها بالاتر رفته و پیشرفت زیادی داشتند، اما اغلب جوانها هنوز هم در بیان موسیقی دچار مشكل هستند. به نظرم بچهها برای اینكه بتوانند در این زمینه موفقتر باشند باید گوش موسیقایی آنها در مبحث موسیقی ایرانی و دستگاهی بالا برود.
وی افزود: نكتۀ بعدی رعایتكردن در ساززدن آنهاست بهصورتی كه كپی صرف از موسیقیهای تركی و عربی نباشد چرا كه بیشتر از اینكه موفق شوند راهشان را گم میكنند. هنرجویان باید به موسیقی بار بیشتری بدهند تا در تكنیك نوازندگیشان آن را به سرانجام برسانند.
او دربارۀ جشنوارۀ موسیقی جوان نیز گفت: جشنوارۀ موسیقی جوان یكی از بهترین جشنوارههاست كه با توجه به شرایط سختی كه وجود دارد، بسیار خوب است كه با تداوم حضور داشته و در جهت بهبود خود قدم برداشته است. گستردگی فراخوان، افزایش فعالیت در شبكههای ارتباط جمعی و... میتواند در جهت پیشرفت جشنواره كمك شایانی كند.
سعید نایب محمدی در مورد ارزیابی اجراها گفت: امسال شاهد كاهش هنرجوها بودیم بطوری كه در ردۀ ج شركتكنندهای نبود و اگر بخواهیم مقایسهای داشته باشیم میان دو ردۀ سنی الف و ب بچههای ردۀ سنی ب سطحشان بالاتر بود.
وی افزود: برای پیشرفت بهتر است هنرجوها به موسیقی هنریِ عربی و تركی هم گوش بدهند تا بتوانند درك بهتری از ساز خود داشته باشند. نكتۀ مهم دیگر در یادگیریِ ساز، شناخت موزكالیته است كه جزو نقشهای كلیدی محسوب میشود. وقتی تسلط روی آموزش و شناخت و گوش موسیقایی بالا باشد نهتنها در عود بلكه جوانها در تمامی سازها نیز موفق خواهند بود.
او دربارۀ جشنوارۀ موسیقی جوان گفت: این جشنواره یك اتفاق موسیقایی و یكی از بهترین فرصتهایی است كه در اختیار هنرجوها قرار میگیرد و مهمتر از همه تداوم آن باعث بهترشدنش است.
در سئانس دوم در ساعت دو بعد از ظهر نوبت به اجرای شركتكنندگان بخش آواز رسید. حمید رضا نوربخش، خوانندۀ موسیقی ایرانی و از اعضای هیئت داوران بخش آواز در مورد اجراها گفت: پیش از همه باید بگویم كه امسال تعداد آثار زیاد بود، اما با این وجود كیفیت لازمه در آن بهصورت كافی و رضایتآمیز نبود. به طوری كه گروه الف و ب نظرم را نسبت به ج بیشتر جلب كردند.
وی افزود: یكی از نقاط ضعفی كه بهطور كلی در تمام افراد وجود داشت توجه صرف به ردیف است، افراد باید بدانند كه در كنار ردیفها حتماً باید فن اجرایی را نیز رعایت كنند تا بتوانند اجرای موفقی را داشته باشند. توقع من از اجرا رعایت تمامی نكات است، یعنی صرف اینكه ردیف و جملهبندیهای آن را ارائه كنند كافی نیست. اگر حتی كمی مشكل در جملهبندی ردیف باشد این اجرا بیشتر در نظرشان جلوه خواهد كرد. اجرای ردیف خشك و بیرنگ و بیروح جذابیتی ندارد.
نوربخش در مورد اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: جشنوارۀ جوان یكی از حرفهایترین جشنوارههاست كه در نوع برگزاری و بالاترین سطحِ داوری، بسیار موفق است.
علیاصغر شاهزیدی دربارۀ ارزیابی خود از اجراها گفت: در ردههای سنی الف و ج اجراهای خوب و متوسطی را شاهد بودیم، اما گروه ب آنطور كه باید نظرم را جلب نكردند. در كل، در مقایسه با سالهای اخیر، افت كیفیتی وجود دارد.
وی افزود: هنرجوها نباید از تمرین غافل شوند و در این راه مشورت كردن با اساتید را سرلوحۀ كارشان قرار بدهند تا بتوانند موفق ظاهر شوند.
او دربارۀ این جشنواره گفت: جشنوارۀ موسیقی جوان قدرت لازم را دارد و بسیار در این سالها موفق بوده است. این جشنواره بهصورت كامل شناختهشده است و روز به روز نیز بر قدرتش افزوده میشود.
یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت انجمن موسیقی ایران، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودكی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/