display result search
خبرگزاری فارس: سه شب فرهنگی در روسیه برای اجرای اركسترها/ محدودیتی برای اهالی هنر نداریم
مدیرعامل بنیاد رودكی گفت: قصد داریم همراه تیم ملی سه شب فرهنگی در روسیه برای اجرای اركسترها داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه ساعت 25 این هفته با حضور علی اكبر صفیپور مدیرعامل بنیاد رودكی، شهرداد روحانی رهبر اركستر سمفونیك تهران و فریدون شهبازیان رهبر اركستر ملی با موضوع بحث و بررسی فعالیتهای بنیاد رودكی و دو اركستر سمفونیك تهران و موسیقی ملی ایران به روی آنتن شبكه 5 سیما رفت.
نقد آلبوم «حرف بزن» میلاد درخشانی
در ابتدای این برنامه بخش نقد آلبوم كه از این به بعد آیتم ثابت برنامه خواهد بود با موضوع نقد آلبوم «حرف بزن» ساخته میلاد درخشانی كه جایزه باربد را نیز در جشنواره موسیقی فجر امسال كسب كرد، پخش شد و پس از آن ارتباط زنده تلفنی با این خواننده و آهنگساز برقرار شد تا صحبتهای خود را در خصوص نقد اثر خود بیان كند. این هنرمند عرصه موسیقی ضمن ابراز خرسندی از كسب جایزه باربد اظهار داشت: هر دو اثر من آلبوم «نقطه پرگار» در بخش موسیقی بی كلام و آلبوم «حرف بزن» در بخش آهنگسازی موسیقی باكلام بخش موسیقی تلفیقی توانست جایزه باربد را به خود اختصاص داد.
وی درباره نقد آلبوم «حرف بزن» گفت: من موافق نقد دوستان هستم و بیس كار من در موسیقی بی كلام است و بخش دیگر فعالیت من موسیقی باكلام است كه با صدای خود من است. من اولین كسی هستم كه به كار خودم نقد دارم و در نهایت معتقدم هیچ كاری كامل نیست و برای كارهای آینده سعی می كنم نواقص را برطرف كنم، كارها هرسال شبیه هم باشند نشان دهنده این است كه من پیشرفتی نداشته ام. این آلبوم نماینگر احوال من در سالی است كه گذشته است.
بعد از این بخش اخبار موسیقی پخش شد و در زمان پخش این آیتم علی اكبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد رودكی در كنار امیرحسین مدرس برای بخش گفت و گوی زنده برنامه حاضر شد تا پس از ارائه صحبتهای مقدماتی و ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیتها و اقدامات بنیاد رودكی در راستای برنامههای موسیقی و برنامهریزیهای اركستر ملی و اركستر سمفونیك تهران دو مهمان دیگر نیز در استودیو حاضر شوند.
تساوی در تقسیم اجراها
علی اكبر صفی پور در ابتدای صحبت های خود گفت: بنیاد رودكی به عنوان مجموعهای كه در كنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارد در فرصت پیش رو تا پایان سال برنامههای جشنواره تئاتر فجر و اركسترها را در دستور كار دارد و در تالار حافظ هم نمایشهای خاصی داریم و همین طور برپایی جشنواره مد و لباس در تالار وحدت، برگزاری اختتامیه اتفاقات هنری و برنامههای روتین كه همگی در دستور كار تالار رودكی است. در اسفند ماه برنامههای موسیقی در تالار وحدت تداوم پیدا می كند.
امیرحسین مدرس در ادامه از علی اكبر صفی پور پرسید توازن برنامهها بین اهالی موسیقی و تئاتر در تالار وحدت را چگونه برقرار میكنید؟ وی در این خصوص اظهار داشت: معمولا ساعت شش ونیم برنامه تئاتر و برنامههای موسیقی ساعت 9 و نیم شب اجرا دارند و ویژه برنامههای بانوان هم معمولا به روزهای اواخر هفته 2 بعداز ظهر اختصاص پیدا میكند و در روزهای دیگر هم همایشها برگزار میشود و ما محدودیتی برای اهالی هنر نداریم و فرصت به نحو مساوی به هر دو گروه اختصاص یافته است اما تقاضا برای اجرای برنامهها بیشتر از آن چیزی است كه برای آن در نظر گرفته شده است.
اجرا در تالار وحدت تابع شرایطی است
مدرس از علی اكبرصفی پور پرسید به چه علت اجرای برنامهها در تالار وحدت خاص نیست و پای هر گروهی به این تالار باز میشود؟ وی در اینباره گفت: ما اولویت و طبقه بندی خاصی برای این كار داریم و هر گروهی در تالار وحدت قصد اجرا داشته باشد باید گرید الف داشته باشد و دومین اتفاق این است كه ما در تالار وحدت تنها اجرای موسیقی سنتی و كلاسیك داریم و امسال حتی موسیقی تلفیقی هم نداشتهایم و بخشی از كارها را به موسیقی نواحی اختصاص دادهایم و شاید اینگونه به نظر برسد برخی از این گروهها كه از استانهای دیگر میآیند گرید لازم را ندارند ولی باید این را در نظر بگیریم كه این گروه ها امكانات گروهها در تهران را ندارند.
وی افزود: بخش مهمی از وقت تالار وحدت را به اركستر ملی و سمفونیك اختصاص دادهایم و حتی اركسترهای دیگری كه مكان مناسبی برای اجرا جز تالار وحدت ندارند، بنابراین این هم یك اولویت است. بخش دیگری هم اختصاص به اجراهای خارجی دارد و بخشی از زمان تالار هم به جشنوارهها تعلق پیدا میكند اما به جرأت میگوییم كه هیچ گروهی در صورت اخذ شرایط لازم محدودیت اجرا نخواهد داشت.
پس از صحبتهای علی اكبر صفی پور گزارشی از اختتامیه جشنواره موسیقی فجر پخش شد و در این زمان دو مهمان دیگر برنامه فریدون شهبازیان و شهرداد روحانی در كنار امیرحسین مدرس و علی اكبر صفی پور قرار گرفتند.
موسیقی مقامی و بومی دست مایه آهنگسازان
در ابتدا امیرحسین مدرس از فریدون شهبازیان در خصوص همكاری با اركستر ملی پرسید و این هنرمند گفت: زمانیكه رهبری این اركستر را بر عهده گرفتم در ذهنم این بود كه بهترین آثار آهنگسازان مطرح كشور را اجرا كنم و اركستر را با پنجاه نوازنده تشكیل دادیم و تا به امروز كه یكسال از وجود اركستر میگذرد بسیار پیشرفت كرده و به نیمی از اهداف رسیدهام اما برای سال آینده برنامه ریزی كردهام كه از موسیقی بومی و مقامی سرزمین مان با كمك آهنگسازان مطرح دعوت كنیم تا بر روی این آثار كار شود زیرا پایه موسیقی ملی ما موسیقی ردیف و موسیقی بومی است و در هیچ كشوری از جهان چنین موسیقی متنوعی وجود ندارد كه دستمایه هنرمندان باشد.
پس از صحبت های فریدون شهبازیان امیرحسین مدرس از شهرداد روحانی پرسید پذیرفتن اركستری كه فراز ونشیب زیادی طی سالها داشته كار سادهای نیست، شما چطور این سمت را پذیرفتید؟ شهرداد روحانی گفت: از مدتها قبل با اركستر سمفونیك تهران در مقام رهبر مهمان همكاری داشتم و دو سال پیش از طرف بنیاد رودكی از من خواسته شد مسئولیت این اركستر را بر عهده بگیرم و در این دوسال اركستر به بهترین نحو كار خود را انجام میدهد و جا دارد از بنیاد رودكی و آقای صفی پور جهت حمایت های اركستر تشكر كنم. این اركستر 80 سال قدمت دارد و جای خود را نه تنها در كشور كه حتی در بیرون از كشور باز كرده است و مردم هم اسقبال خوبی داشتهاند.
اختصاص بودجه برای اركسترها
در بخش بعدی برنامه گزیده ای از اجراهای اركستر سمفونیك پخش شد و پس از آن علی اكبر صفی پور مدیر بنیاد رودكی در خصوص وضعیت اركسترها و فراز و نشیبهایی كه دچار بوده اند سخن گفت، وی عنوان كرد: در تمام دنیا اركسترداری حرفه پرهزینهای است و در عین حال تمام كشورها برای آنكه خود را در بالاترین سطح خود نشان دهند به اركسترها بیشتر بها میدهند. در كشور ما از آنجایی كه موسیقی سنتی غنی ای وجود دارد به اركستر ملی هم بها میدهند. در كشور ما با وجود سابقه بالای اركسترداری به واسطه تغییرات و تأثیری كه هنر از اتفاقات جامعه میگیرد اركسترداری نیز تأثیر می پذیرد و در عین حال ما توان و اعتباری كه برای استخدام نوازنده و گروه میگذاریم بسیار پرهزینه است.
وی ادامه داد: واقعیت این است كه بودجه هنر بویژه موسیقی محدود است و همانطور كه در طی سال ها دچار نقصان هایی شد، شاید یكی از مشكلات همیشه مسائل اعتباری و قوانین اجرایی بوده است لذا حداقل در این یك سال و نیم ما سعی كردیم از سرچشمه اركسترها را وارد ردیف بودجه كنیم و بودجه مستقلی برای این كار از سوی وزارت ارشاد و معاونت امور هنری و سازمان برنامه بودجه برای آن تعیین شد و این به نحوی شد كه امروزمشكل اصلی كه اعتبارات است حل شده و تمام نوازندگان اركسترها از بیمه و پرداخت ماهیانه و قرارداد سالیانه برخوردارشده اند.
دعوت از نوازندگان خارجی در اركستر ملی
پس از آن شهبازیان درخصوص برنامه ریزی در حوزه معرفی موسیقی ملل گفت: از همان ابتدا من تصمیم داشتم آثار موسیقی دانان مطرح سرزمین و آثار موسیقی كلاسیك امروزی و موسیقی ملل را مطرح كنیم و در مود موسیقی ملل تلاش داریم این اتفاق بیفتد حتی در جشنواره مصطفی كه یكماه پیش برگزار شد از ما خواستند كه در اختتامیه، موسیقی فیلم حضرت محمد از مجید مجیدی را اجرا كنیم كه این كار عملی نشد و ما موسیقی محمد را اجرا كردیم كه مورد اسقبال قرار گرفت. انشالله در سال آینده اركستر سرو سامان جدی تری خواهد گرفت. در خصوص دعوت از نوازندگانی كه در حوزه موسیقی ملل فعال هستند حتما نیاز به سفر به خارج از كشور است.
اجرای كار اهنگسازان جوان در اركستر سمفونیك
شهرداد روحانی نیز بعد از صحبت های فریدون شهبازیان در خصوص نحوه انتخاب رپرتواری كه در اجراها درنظر گرفته میشود اظهار داشت: اركستر سمفونیك تهران از ابتدا آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا كرده است از جمله این آهنگسازان میتوانم به احمد پژمان، حسین دهلوی، شاهین فرهت و حشمت سنجری اشاره كنم اما خب اركستر سمفونیك موسیقی جهانی را اجرا میكند یعنی آثاری كه از ملیت های مختلف هستند و در تمام دنیا كار میشود ولی از آهنگسازان ایرانی هم قطعاتی اجرا میشود و حتی از آثار آهنگسازان جوان نا آشناتر هم قصد اجرای كار داریم و ما معمولا برنامههای اركستر سمفونیك را ضبط صوتی و تصویری می كنیم و در اختیار علاقمندان میگذاریم و انتشار این كارها ادامه خواهد داشت.
وی افزود: ما چند ماه پیش برنامه موسیقی ملل را داشتیم و كارهای مختلفی از ملیت های مختلف نظیر كره جنوبی، استرالیا و مكزیك در اركستر سمفونیك تهران اجرا شد و دو برنامه به موسیقی ملل اختصاص دادیم و حتی از كشورهای مختلف سولیست به اركستر دعوت كردیم و برنامه اجرا كردهایم و این مراودات ادامه دارد.
ساخت سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی
در ادامه برنامه آیتم مرور برنامههای اركستر ملی به سمع و نظر بینندگان رسید و پس از آن علی اكبر صفی پور در خصوص همكاری اركسترهای ملی و سمفونیك در خصوص ساخت سرود تیم ملی ایران در بازیهای جام جهانی عنوان كرد: جام جهانی فرصتی برای نشان دادن هنر ایرانی است و از این رو تفاهم نامهای با فدراسیون فوتبال برای ساخت سرود تیم ملی بسته شد و ساخت این سرود بر عهده اركسترهای بنیاد رودكی است و برای این منظور نیاز به ترانه و قطعات و آهنگ های مناسب و خواننده داریم تا اركستر بتواند این كار را اجرا كند و هر دو عزیز استاد شهبازیان و استاد روحانی در این كار همكاری دارند اما هنوز به نتیجه قطعی برای انتخاب گزینه مناسب نرسیدهایم اما قصد داریم همراه تیم ملی سه شب فرهنگی در روسیه برای اجرای اركسترها داشته باشیم.
مخاطبان اجراهای اركستر سمفونیك جوانان هستند
پس از صحبت های علی اكبر صفی پور شهرداد روحانی در خصوص استقبال مردم از اجراهای اركستر سمفونیك گفت: موسیقی كلاسیك طرفداران خاصی دارد و ما در این خصوص مثل غرب واروپا تاریخچه طولانی در موسیقی كلاسیك نداریم اما با این حال اگر مردم كیفیت ببینند از كار استقبال میكنند و آماری كه از گیشه به ما میرسد خوشبختانه نشان میدهد كه تمام اجراها استقبال زیادی داشته است و این روند ادامه دارد و اكثرا 80 درصد جوان هستند و این برعكس اروپا و غرب است در آنجا اغلب تماشاگران مسن هستند.
موسیقی پاپ به موسیقی ملی ضربه زد
شهبازیان نیز در خصوص موسیقی امروز كشور اظهار داشت: متأسفانه این روزها ژانری از موسیقی به موسیقی اصیل ایرانی لطمه میزند و آن موسیقی پاپ است كه از حد گذشته است. موسیقی پاپ مورد استقبال جوانان است و مجوزها برای موسیقی پاپ زیاد است و خواننده های بسیاری اجرا میكنند و اینها به موسیقی ملی و مقامی ما لطمه میزند. ژانر پاپ آزار میدهد و من به شدت مخالف این نوع موسیقیها هستم هرچند خودم در دهه هفتاد مجوز اجرای موسیقی پاپ در صدا و سیما را دادم اما راه راه غلطی بود.در همین جشنواره فجر چند تا اركستر شركت كردند در حالیكه باید در موسیقی ملی اجرا بیشتر از موسیقی پاپ باشد و اصلا وجهه مناسبی برای موسیقی كشور نیست و باید ممیزی درست باشد. در مورد موسیقی سرود ملی هم باید از بهترین ترانه سراها استقاده كرد تا بهترین ترانه را بگویند و آهنگساز و ترانه سرا مشترك كاری را انجام دهند تا مردم دوست داشته باشند و امیدوارم این اتفاق بیفتد كه موسیقی ملی ما به جایگاه اصلی خود برسد.
اركستر سمفونیك به جایگاه بالایی رسیده است
شهرداد روحانی در ادامه درخصوص جایگاه اركستر سمفونیك در عرصه جهانی اظهار كرد: یكی از بزرگترین رهبران موسیقی كلاسیك دنیا به عنوان رهبر مهمان اركستر سمفونیك تهران را رهبری كردند و ایشان اگر اركستر در سطح بالایی نباشد همكاری نمیكنند و بعد از اجرا در تالار وحدت این اركستر را به فستیوالی در ایتالیا به اسم فستیوال راوانا دعوت كردند و این بهترین تعریف از اعضای اركستر سمفونیك تهران است و این اركستر در سطحی است كه توجه این اساتید را جلب میكند. اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیده ایم اما به سمت آن حركت میكنیم و این سیر صعودی بوده است.
در انتها فریدون شهبازیان در خصوص فعالیت در عرصه موسیقی فیلم اظهار داشت: به تازگی یكی از فیلم هایی كه كار كردم در حال اكران است و كارهای دیگری در دست انجام دارم كه امیدوارم اركستر ملی و سمفونیك از طرف مردم مورد اسقبال قرار بگیرد و آثاری كه شنیده نشده اجرا شود.
انتهای پیام/