خبرگزاری فارس: آغاز یك نمایشگاه موسیقایی با صدای صدیق تعریف!/ آرشیو موزه موسیقی تبدیل به نقاشی شد
نمایشگاه گروهی نقاشی «خاطرات موسیقی سرزمین من» در نگارخانه شهرآوا به نمایش درآمده است؛ این آثار با استفاده از آرشیو تصویری موزه موسیقی ایران خ

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مراسم افتتاحیه نمایشگاه گروهی نقاشی‌های فتوكولاژ و فتو مدیا در سالن نگارخانه شهرآوا با حضور چهره‌هایی چون ناصر پلنگی، لوریس چكناوریان، صدیق تعریف، امیر علی اردكانی و فریده زریو برگزار شد. در نمایشگاه آثار 10 هنرمند جوان الهه امیر جلالی، سعیده ایراندوست، ستاره پارسا، شعله خلج، محدثه سر دهقان، لعبت صدری، دل آرام قائمی، هیوا معاضد، ژاله نوذری، حنانه نیك سیرت باعنوان «خاطرات موسیقی سرزمین من» در نگارخانه شهر آوا به نمایش درآمده است.


آثار این هنرمندان شامل نقاشی با استفاده از تكنیك فتوكلاژ از تصاویر اساتید موسیقی و سازها است. این هنرمندان پس از شركت در كارگاه آموزشی ناصر پلنگی در نگارخانه شهرآوا اقدام به برگزاری نمایشگاه گروهی در این نگارخانه كردند. هر كدام از این آثار بازگو كننده پیشینه‌ تاریخی سازها و گروه‌های نوازندگان كهن است.

امكانی برای نمایش آثار هنرمندان جوان

ژاله نوذری یكی از 10 هنرمند شركت كننده در این نمایشگاه به نمایندگی بقیه هنرمندان شركت كننده در سخنانی ضمن تقدیر و تشكر از برگزاری وركشاپ‌های تخصصی و بین‌رشته‌ای در نگارخانه شهرآوا گفت: اساتید داخلی و خارجی كه توسط این نگارخانه دعوت می‌شوند، ضمن آموزش شیوه‌ها و آخرین تكنیك‌های روز دنیا این امكان را برای هنرمندان فراهم می‌آورد كه با برپایی دوره‌های تخصصی در این فضا اقدام به برگزاری نمایشگاهی از آثار برگزیده شركت كنندگان می‌كند كه برای هنرمندان فراهم گشتن چنین فضایی در شرایط موجود قابل توجه است. و این عمل نگارخانه شهر آوا با امكانات ویژه‌ای كه در اختیار هنرمند در طی برپایی نمایشگاه قائل می‌شود باعث باز شدن عرصه حضور جدیدی برای هنرمندانی است كه می‌خواهند در عرصه هنرهای تجسمی مطرح شوند در صورتی كه این امكان توسط مراكز هنری برای هنرمندان جوان كمتر وجود دارد.


در ادامه این مراسم امیر علی اردكانیان از مجموعه داران اسناد تاریخی موسیقی ایران كه با استفاده و كمك از آرشیو موزه موسیقی و آرشیو شخصی خود عكس‌هایی انتخاب و در اختیار شركت كنندگان در كارگاه آموزشی قرار داده بود، عنوان كرد: بهترین راه شناخت سیر تاریخ موسیقی ایران استفاده از تصاویر گذشته است كه در این نمایشگاه با به نقش درآوردن آن تصاویر برروی تابلوهای نقاشی سیر تاریخ موسیقی را با استفاده از تكنیك‌های مختلف و رنگهای گوناگون بهتر می‌توانیم مطالعه و مشاهده كنیم.

هیچ‌یك از هنرها از یكدیگر جدا نیستند

سپس لوریس چكناوریان موسیقیدان، آهنگساز و رهبر اركستر كه آثار نقاشی خود را در چندین نمایشگاه به نمایش گذاشته، گفت: افتخار بزرگیست كه در این نمایشگاه هستم و شاهد پیوند و ارتباط بین نقاشی و موسیقی هستم. البته همیشه در ذهن من اینست كه بزرگترین هنرمند عالم خداوند است. از او بهتر كسی نمی تواند بیافریند او به ما یاد داده تا از او تقلید كنیم و همه ی هنرها نقاشی، موسیقی، مجسمه سازی، عكاسی و. . . همه به هم ارتباط دارند. درواقع خواهر و برادر هم هستند و تشكیل یك خانواده را می‌دهند و از هم جدا نیستند.


وی‌ افزود: تمامی هنرها درواقع 99 درصد تكنیك است و یك در صد هنر است و آن یك درصد اگر الهام الهی باشد می شود آسمانی و اگر هم الهی نباشد می شود زمینی و در واقع یك هنر یكبار مصرف می باشد. دانستن علم و تكنیك مانند استخوان است كه نگه دارنده ی هنر است. نقاشی را وقتی می كشید بلا فاصله میبیند ، شعر را می سرایید بلا فاصله می خوانید ، مجسمه را تا می سازید میبینید اما موسیقی را نمی توانید ببینید موسیقی وقتی روی كاغذ نوشته می شود تا اجرا نگرددهیچ ارزشی ندارد اما نقاشی تا تصویر می شود دارای ارزش می گردد. این است كه هنرها بدون یكدیگر معنا ندارند. و از اینكه امروز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه هستم بسیار خوشحال هستم چرا كه وقتی صحبت از هنر می شود یعنی عبادت خداوند چرا كه از خداوند می آید و به خداوند بر می گردد.

نگاهی به منابع تصویری آرشیو موزه موسیقی

در ادامه صدیق تعریف خواننده موسیقی سنتی نیز طی سخنانی گفت: باعث خوشحالیست كه در بین دوستان عزیز جوان هنرمند نقاش و جمعی هستم كه بخشی از تاریخ هنر آینده را تشكیل می دهند. باید به این نكته را اشاره كنم كه در پیوند و ارتباط نقاشی با موسیقی بافت اصلی یكی هست، فقط در نوع ساختار هست كه متفاوت هستند. و ای كاش بشود پیوند نقاشی و سایر هنرها را ادامه داد. ما می‌توانیم نقاشی را هسته ی مركزی قرار دهیم و همانگونه كه امروز شاهد ارتباط نقاشی با موسیقی هستیم، با دیگر هنرها نیزاز جمله تئاتر، معماری، مجسمه سازی و دیگر هنرها، شاهد آثاری اینگونه نفیس باشیم.


در پایان دكتر ناصر پلنگی نیز گفت: برای اولین بار است كه منابع تصویری آرشیو موزه موسیقی ایران در اختیار این پروژه قرار گرفته است. در حال حاضر موجی از هنر پاپ آرت از نوع خاور میانه‌ای در حال رشد است كه از چند سال پیش من این حركت را با عنوان خاطره نگاری دركشورهای مختلف به صورت جشنواره و كارگاه آموزشی آغاز كردم. در مكزیك و آفریقای جنوبی با خانواده برده‌ها شروع كردم كه در ابوظبی تبدیل به یك فستیوال بین المللی شد.

وی ادامه داد: شروع كارهای من از 20 سال پیش با عكس‌های دوره قاجاریه بود كه در گالری سیحون به نمایش در آمد و این نوع سبك كاری را در كشورهای دیگر با منابع تصویری تاریخی خودشان اجرا كردم. روش اجرا به صورت فتو مدیا و نیومدیا است كه در ایران سبكی جدید است و باید روی آن بیشتر تمركز كرد. نگاه این نمایشگاه یك نگاه معماری گونه به ساز است چون خود ساز دارای یك ساختار منحصر به فرد است، می توانیم ساختار یك ساز را وارد فضای بصری كنیم. در كنار این روند نگاهی هم به منابع تصویری آرشیو موزه موسیقی داشتیم كه تصاویری بود از موزیسین ها از اقوام مختلف و امیدوارم این روند خاطره نگاری توسط هنرمندان نسل نو تداوم پیدا كند.

در انتهای این مراسم ضمن اجرای قطعه‌ای با صدای صدیق تعریف، امیررضا حمزه‌لویی نیز در دستگاه ابوعطا با سه‌تار قطعاتی را اجرا كرد.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • «جان صبا» منتشر شد

  • قطعه «مادر» با صدای بهرام پاییز

  • زندگی با موسیقی جریان دارد

  • ولادت حضرت زهرا (س)

  • اجراهای نوستالژیك دهه شصتی

  • هوشنگ ظریف

  • «كنسرت پادكست» حجت اشرف‌زاده

  • مجموعه سه جلدی «تكنیك ویولن نوازی معاصر»

  • كنسرت «مهر مولانا» در تالار وحدت

  • كتابی برای شناخت سازهای یك دوره تاریخی