صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

مصطفی كمال پورتراب سال 1303 در تهران به دنیا آمد. پس از آموختن مقدمات موسیقـی درسال1318 وارد دوره شش ساله متوسطه هنرستان عالی موسیقی شد. (1303-1395)


او نزد استادانی چون یاروسلاوبیزا (فاگوت) حشمت سنجری و عطاا... خادم میثاق (ویولن) روبیك گریگوریان (آواز گروهی) روح ا...خالقی(تئوری موسیقی ایرانی) موسی معروفی (تـار) فریدون فرزانه و پاتما گریان (سرایش) به آموختن شاخه های مختلف دانش موسیقی پرداخت ودر سال 1324 از هنرستان موسیقی فارغ التحصیل شد.

دكتر پورتراب رشته موسیقی علمی را برای ادامه تحصیل در هنرستان برگزید تا بتواند در دوره عالی هنرستان در رشته آهنگسازی ادامه تحصیل دهد. اما هنرستان هنوز فاقد دوره عالی بود. از آن پس پورتراب مدتی به طور خصوصی تحت تعلیم پرویز محمود قرار گرفت وبه عنوان نوازنده فاگوت، ویولن، ویولن آلتو و...در اركستر هنرجویان هنرستان و اركستر سمفونیك تهران به رهبری پرویز محمود و بعدها روبیك گریگوریان نوازندگی كرد. در سال 1330 وقتی دوره عالی آهنگسازی در هنرستان تشكیل شد، پورتراب نیز وارد این دوره شد و در سال 1339 با رتبه نخست تحصیلات خود را به پایان برد. استادان این دوره حسین ناصحی (هماهنگی) هایمو تویبر (كنترپوآن، فوگ ،ساز شناسی) ایمانوئل ملیك اصلانیان (پیانو) مهدی بركشلی (تجزیه و تحلیل موسیقی باستانی) فؤاد روحانی (فرم موسیقی وزیبائی شناسی) و غیره بودند.

او از سال 1340 سرپرستی یكی از اركسترهای وزارت فرهنگ و هنر را برای ساخت آهنگ، رهبری آن واجرای برنامه درتلویزیون عهده دار شد و در زمینه رهبری اركسترمدتی با حشمت سنجری كار كرد.

پورتراب در سال 1346 به منظور تحقیقاتی در زمینه موسیقی با استفاده از بورس راهی فرانسه شد پس از چند ماه به ایران بازگشت و حدود چهار سال از تجربیات كریستین داوید در آهنگسازی استفاده كرد.

از سال 1324 به صورت مستمر تدریس را آغاز كرد و از سال 1350تا 1352 مدیر هنرستان موسیقی بود. پس از انقلاب به تدریس هارمونی، كنترپوآن و تئوری موسیقی در كلاس خصوصی خود و بعدها در دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد پرداخت. او در حال حاضر نیز به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی و كنسرواتوار تهران مشغول است.

ویلن‌نوازی گنجه‌ای در نشست با پورتراب

پورتراب و ارزیابی‌انتقادی از كنسرت همنوایان صلح

از آثار او می توان به قطعاتی چون قطعه ای در چهارگاه (1955)، سونات ویولن و پیانو در دومینور (1959)، سه قطعه برای گروه خیام (1969) سوئیت هفت پیكر در نه قسمت برای اركستر سمفونیك (1970)، مارش در ماژور برای اركستر سمفونیك (1973)، رقص پریان در فامینور (1980)، آواز بی گفتار دو قطعه برای اركستر زهی (1980) و.... اشاره كرد.



از آثار مكتوب او نیز می توان به آثاری چون تئوری موسیقی، مبانی آهنگسازی، تجزیه تحلیل موسیقی برای جوانان ( ترجمه اثر لئونارد برناشتاین از انگلیسی)، حل المسائل تئوری (ترجمه اثر اثر پرتسولی از ایتالیائی)، هارمونی مدرن (ترجمه اثر ایگل فیلد هال از انگلیسی)، هارمونی كلاسیك (ترجمه اثر سی.اچ. كیتسون از انگلیسی)، آهنگ های برگزیده ایگلفیلد هال، كنترپوان به زبان ساده (ترجمه اثر استاكز از انگلیسی) و... اشاره كرد.

دكتر پورتراب عضو شورای عالی خانه موسیقی است و در تدوین نخستین كتاب درسی با تئوری موسیقی ایرانی كه هم اینك در هنرستانها تدریس می شود، سهمی جدی داشت.

دكتر پور تراب تیرماه سال 1395 درگذشت.

سردبیر: سحر فخاری

  • #آلبوم موسیقی #حشمت سنجری #روح ا...خالقی #موسیقی ایرانی #موسیقی كلاسیك

مشاهیر

  • همایون رحیمیان

  • نصیر حیدریان راستی

  • استاد ابراهیم قنبری

  • استاد خدر قادری گرماوی

  • علی‌اصغر بهاری

  • پژمان بختیاری

  • هوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سایه)

  • محمد حسن رهی معیری

  • اسداله ملك

  • ابوالقاسم عارف قزوینی