display result search
مدیر هنرستان موسیقی دختران با تاكید بر لزوم برنامهریزی و حمایت برای تربیت نسل اصیل در موسیقی، راهاندازی «اركستر نوجوانان» در هنرستان موسیقی را راهی در مسیر حرفهای شدن هنرجویان دانست.
پریسا زهتابیان مدیر هنرستان موسیقی دختران درباره اینكه آیا این هنرستان، در شرایطی كه موسیقی رپ و راك در میان دختران جوان محبوبیت زیادی دارد، برای حفظ تعادل بین سلیقه دانشآموزان و آموزش موسیقی اصیل برنامهای دارد یا خیر، توضیح داد: خوشبختانه در هنرستان موسیقی دختران با فضایی مواجه هستیم كه اكثریت بچهها یا از خانوادههای موزیسین میآیند یا به نوعی با موسیقی حرفهای در ارتباط هستند و از حدود 320 دانشآموز، شاید درصد كمی به سمت موسیقی رپ گرایش دارند. واقعیت این است كه هدایت بچهها بیشتر با تاثیرپذیری از اساتید هنرستان و آشنا كردن هنرجویان با زیبایی و عمق موسیقی كلاسیك و سنتی انجام میشود؛ استادانی كه خودشان از نسل طلایی موسیقی ایران هستند و حضورشان به شدت بر شكلگیری ذائقه موسیقایی نوجوانان تأثیر میگذارد.
آموزش آكادمیك با استاندارد جهانی
وی در پاسخ به اینكه شیوه آموزش در هنرستان چگونه است و مسیر رشد هنرجویان از كجا آغاز میشود، گفت: دانشآموزان از پایه هفتم وارد هنرستان میشوند و به مدت 6 سال آموزش آكادمیك و تخصصی میبینند كه اغلب پیش از آن نیز آموزشهایی در ساز تخصصیشان داشتهاند. سالانه حدود 200 متقاضی ورود به هنرستان داریم كه از این تعداد، 40 تا 50 نفر پذیرفته میشوند. آموزشها كاملاً آكادمیك و مطابق با استانداردهای بینالمللی است.
زهتابیان درباره خروج برخی استعدادهای درخشان موسیقی از كشور نیز بیان كرد: در حال حاضر، درصد بالایی از فارغ التحصیلان ما با بورسیه شدن جذب دانشگاههای خارجی میشوند. این موضوع هم مایه افتخار است و هم تأسف، چرا كه برای پرورش این جوانان هزینه و زمان زیادی صرف شده است ولی آنها به دنبال تحصیلات تكمیلی یا نبود فضای كار مناسب، اقدام به مهاجرت میكنند. البته ناگفته نماند كه تعدادی از آنها پساز فارغ التحصیلی و كسب تجربه به كشور بازمیگردند و در هنرستان مشغول به تدریس میشوند. فضای هنرستان به گونهای است كه از هنرجویان خوب دعوت به همكاری میشود و درحال حاضر تعداد زیادی از اساتید ما فارغالتحصیلان هنرستان هستند.
ایجاد اركستر نوجوانان و فرصتهای شغلی داخلی
وی با ارائه پیشنهاد برای حل این موضوع، تصریح كرد: در حال حاضر، اولین جایگاه حرفهای برای دانشآموختگان ما اركستر سمفونیك تهران و اركستر ملی است و پیشنهاد كردهایم كه برای ایجاد «اركستر نوجوانان» برنامهریزی شود تا بچهها پس از پایان هنرستان جایگاهی برای فعالیت حرفهای در داخل كشور داشته باشند. این مهم، به تصمیمی در سطح سیاستگذاری كلان فرهنگی و هنری نیاز دارد.
موسیقی خوب، تربیتپذیر است
مدیر هنرستان موسیقی دختران در ادامه با بیان اینكه موسیقی خوب، پایه تربیت شنوایی، اساس شكلگیری درك شنیداری و ذوق هنری است، گفت: تربیت شنوایی و سلیقه هنری با موسیقی خوب آغاز میشود و ما نیز تلاش میكنیم ذهن و گوش هنرجویان را با موسیقی اصیل پرورش دهیم و خوشبختانه در اغلب موارد هم نتیجه مثبت است.
زهتابیان در پایان تاكید كرد: تربیت نسلی كه به جای جذب زرق و برق زودگذر موسیقی بازاری، به عمق و كیفیت فكر كند، نیاز به برنامهریزی و حمایت دارد. هنرستانهای موسیقی دختران و پسران، میتواند فردای موسیقی این سرزمین را تضمین كنند اما بدون حمایت نهادهای فرهنگی و بدون ایجاد فرصتهای حرفهای در داخل كشور، این مسیر همچنان نیمهتمام خواهد ماند.