كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» با حضور مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، مدیرعامل خانه موسیقی و جمعی از هنرمندان و پژوهشگران در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

كتاب پژوهشی تالیفی «دین و موسیقی در ایران معاصر» با پژوهش و نویسندگی حسین سَروی نهم خرداد با حضور بابك رضایی مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، داریوش پیرنیاكان رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمدحسین اسماعیلی مدیركل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری، حمیدرضا عاطفی عضو هیئت مدیره خانه موسیقی و جمعی دیگر از هنرمندان و پژوهشگران عرصه موسیقی در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

حسین سروی مولف كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از ناشر و همه افرادی كه در تالیف و انتشار این كتاب همكاری داشته اند، بیان كرد: كتابِ دین و موسیقی در ایران معاصر، حاصلِ بیش از سه سال تلاش پیوسته برای پرداختن به یكی از پیچیده‌ترین و در عین حال زِنده‌ترین روابطِ فرهنگی در جامعه ما، یعنی نسبتِ میان دین و موسیقی است. ما در جریانِ این پژوهش، از رویكردی چندجانبه بهره گرفته ایم كه از آن جمله می توان به تحلیلِ فتاوا و متون فقهی، بررسی آرشیوهایِ مطبوعاتی، تحلیلِ آماری داده‌ها و گفتگوهای میدانی با طیفی گسترده از افراد، از جمله مدیرانِ ارشد حوزه موسیقی، فعالان نشر آثار موسیقایی و موسیقیدانانی در نقش‌های گوناگون آهنگساز، نوازنده، خواننده و پژوهشگر اشاره كرد. شرایطی كه تلاش شد تا تجربه‌های متنوّع و گاه متضاد، كنار هم، مطرح و شنیده شوند.

وی تاكید كرد: دوستانی كه با پژوهشِ میدانی آشنا هستند، می‌دانند كه سختی‌های كار فقط در انجام مصاحبه‌ها نیست بلكه دسترسی به منابع دست‌ اول، ورود به آرشیوها و یافتنِ داده‌های معتبر، به خودی خود، فرایندی طولانی و پرچالش بود كه البته در این مسیر، برخی مدیران رسانه‌ها، واقعا همراهی بزرگوارانه ای با ما داشتند. در عین حال هرچند یافته هایِ این پژوهش، مبین و بیانگر استقلال روز افرون نهادِ هنر از نهاد دین، به‌ ویژه در امر موسیقی است اما نكته ظریف و بسیار قابلِ تأمل این است كه این 2، نه صرفاً 2 گستره جداگانه، كه 2 قلمروی معنابخش‌ هستند اما گفتگوی میان این 2، تنها زمانی مؤثر خواهد بود كه بر پایه فهم و احترام متقابل شكل گرفته باشد. چرا كه امروز با توجه به توسعه روزافزونِ رَسانه های اجتماعی، هوش مصنوعی و فن آوری های نوین در تمامی عرصه ها، انتظار از نهاد دین، در داوری نسبت به پدیده‌ ای در گستردگی موسیقی، داشتن شناختی است كه هرگونه اظهارنظر و تصمیمی را معنادار و مسئولانه كند.

سروی در بخش دیگری از این مراسم توضیح داد: یقینا دشواری ها و سختی‌های مسیر آغاز و فرجام این پژوهش، ارزش و موضوعیتی چند وجهی داشت از جمله اینكه ما را به صدایِ واقعی‌تری از وضعیتِ دین و موسیقی در ایران معاصر، نزدیك كرد. در این مسیر، نكته‌ راهبردی ای كه برایم اهمیت ویژه داشت این بود كه اثر، نه صرفا از زاویه هنری و نه صرفا از منظرِ جامعه‌شناسی باشد. چرا كه واقعیت این است كه بسیاری از پژوهش‌های موجود، این 2 حوزه را جدایِ از هم، تحلیل كرده‌اند. ما تلاش كردیم این شكاف را تا حدی پر كنیم تا جامعه‌شناسی و هنر موسیقی را بیش از پیش، كنار هم بنشانیم. البته از آنجا كه باور دارم هیچ پژوهشی بی‌نیاز از نقد و بازنگری نیست از همه صاحب‌نظران و خوانندگان این كتاب، فروتنانه دعوت می‌كنم كه نقدها، دریافت‌ها و پیشنهادهایشان را حتما با ما در میان بگذارند.

وی در پایان صحبت های خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شاعران، هنرمندان و مدیران فقید عرصه موسیقی گفت: مصاحبه‌نامه‌هایی كه در این كتاب فقط گوشه‌هایی از آنها آمده، به‌زودی به‌صورتِ مجموعه ای مستقل، منتشر خواهد شد. مجموعه ای كه به درستی می تواند مرجعی قابل اعتماد برای مستندسازی بخشی از تاریخ شفاهی موسیقی و فرهنگِ ایران معاصر قرار گیرد و اگر این صداها ثبت نشوند، بی تردید به گوشه فراموشی خواهند رفت.

در بخش دوم مراسم رونمایی این كتاب كه به برگزاری نشست تخصصی كارشناسان حوزه های مختلف فرهنگی و موسیقی اختصاص داشت، حمیدرضا نوربخش خواننده، مدرس و مدیرعامل خانه موسیقی، حسن محدثی گیلوایی مدرس دانشگاه و جامعه شناس، اكبر ایرانی پژوهشگر، مدرس دانشگاه و مدیر موسسه پژوهشی میراث مكتوب و عباس نعیمی جورشری مدرس دانشگاه، پژوهشگر و جامعه شناس با اجرای حسین سروی به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» پرداختند.

تاكید بر بررسی دقیق تر نهاد هنر در تعامل با نهادهای دینی در طول تاریخ جوامع اسلامی، نقش سازنده كارگزاران هنری نسبت به مسائل و رویدادهای اجتماعی، توجه مولف كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» به گسترده تر شدن استقلال هنر موسیقی با وجود مشكلات پیش روی آن، تلاش برای تعمیق و بهبود پیوند میان دین و موسیقی، طرح مباحثی پیرامون نظر و آرای فقها در حوزه موسیقی، پیوست فرهنگی و علمی كتاب در ارتباط با سند ملی موسیقی كشور، قدردانی از تلاش نویسنده برای تدوین نظرات و آرای فقها از گذشته تا امروز در حوزه موسیقی، تاكید بر حضور موثرتر زنان هنرمند در موسیقی و نادیده نگرفتن آنها در این عرصه، تحلیل وضعیت موسیقی كشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاكید بر بهبود نابسمانی ها و آسیب های موجود، تاكید بر دوری جستن از نگاه سلیقه ای در جریان مدیریت عرصه موسیقی كشور، ارائه جزییاتی از نقش مهم موسیقی به مثابه یك هویت جمعی ایرانیان، ارائه توضیحاتی درباره رواج گزینه ای به نام «موسیقی زیرزمینی»، توجه به قرارگرفتن موسیقی در ساختار اجتماعی با درنظرگرفتن تفاوت سلیقه ها در ساختارهای طبقاتی از جمله مواردی بود كه در این پَنل تخصصی مورد نقد، بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در بخش پایانی مراسم هم حسین علیشاپور خواننده، زمان خیری نوازنده نی و فرزاد محم نژاد نوازنده تار به اجرای برنامه پرداختند.

مرتبط با این خبر

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی

  • اِلس تازه‌ترین اثر محمدرضا اژدری

  • دومین «شب نغمه‌های اقوام» با محوریت اذان