display result search
با نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، این پرسش بوجود می آید كه آیا جشنواره موسیقی در حال توسعه است یا فقط نقصهای اولیه آن از گذشته تا كنون همواره به شكلی اعیان می شود.
جوادبیگی- در این نوشته سعی كردیم ضمن نگاه اجمالی به جشنواره سی و هفتم موسیقی فجر، به این هدف بپردازیم كه آیا جشنواره موسیقی در حال توسعه است یا فقط نقصهای اولیه آن از گذشته تا كنون همواره به شكلی اعیان می شود و یا در یك رشد احتمالی، مشكلات نیز در ابعاد دیگری رخ می نماید.
در سیر تطورات جشنواره از سرود و آهنگ های انقلابی تا به حال، نشان از سیری است كه در عین روند خود (از پایه گذاری جشنواره و تغییرات آن) برای پیشبرد ظرفیت های مردمی استفاده شده است، كه ضمن ارائه این روش، خود نیز دچار چالش هایی بوده است. معرفی گروه های موسیقی كشورهای مسلمان و بین المللی شدن جشنواره از همین دست بوده، كه عدم ارائه راه حل نسبت به اصل نحوه برگزاری مشكلی را از پیش قدم جشنواره برنداشته است.
آیین اختتامیه جشنواره سی و هفتم كه در شامگاه بیست و نهم جمعه با حضور مسئولین برگزار شد با این جمله مجری سالن (خانم فاطمه آل عباس) شروع شد كه "بدون موسیقی جای چیزی در زندگی خالی است"
جشنواره كه در بخش های رقابتی (باربد) و دیگر بخش ها به اتمام رسید؛ در اختتامیه هم شاهد اظهار نظرهایی بودیم كه موید همین مسئله و چالش فوق الذكر است.
جشنواره بایستی بتواند خودش و نسبت هایش را بدرستی تعریف و سپس آن را برگزار نماید.
در سخنرانی های معمول ابتدایی آیین اختتامیه، اظهار نظر مدیر دفتر موسیقی مبنی بر اینكه اصل برگزاری جشنواره با اهالی موسیقی است و همچنین اظهارامیدواری دبیر جشنواره برای بیشترشدن شاخه باربد و افزایش جایزه در این بخش، بر همین موضوع نحوه برگزاری دلالت دارد.
بیانات آقای اسماعیلی وزیر ارشاد هم در اولین حضورش در جشنواره بعنوان وزیر نیز موید همین مسئله بود كه در سطور بالا طرح شد، اسماعیلی گفت: جریان های هنری و فرهنگی ما اصیل اند و نبایستی به آن ها متعرض شد و از طرفی دلجویی وجه دیگر مسئله را هم می كردند.
از آنجاییكه جشنواره ها در آینه رسانه ها نمود پیدا می كنند در بررسی جنبه های كیفیت برگزاری؛ موضوع مهم دیگر؛ فارغ از اینكه نسبت جشنواره با استقبال مردمی چه شكلی دارد، این است كه جشنواره با رسانه چطور تعامل می یابد. وقتی صفحات رسانه ها را نگاه می كنیم، جشنواره جذابیتی در رسانه ها ایجاد نكرده است.
با اینكه تدوین كنندگان جشنواره با تمهیداتی مثل جایزه بخش رسانه در تحرك آمیزی آن اقدام كرده اند، لیكن در همین امر دچار تناقض شده اند بطوریكه وقتی ملاحظه می كنند اهدافشان تحقق نیافته در بخش تشویقی اقدام به ارزیابی می كنند.
بطوریكه در بیانه داوران بخش رسانه، از فعالیت های نادرست رسانه ها سخن به میان آمد.
اما مسئله رسانه ها و جشنواره به همین جا ختم نمی شود. از آنطرف در ابعاد گوناگون فعالیت های رسانه ای حاضر در جشنواره، رویكرد مناسبی نمی بینیم.
رسانه های كه بتواند گردش صحیح و جذابی از اطلاعات و اخبار و نقد مستمر در جشنواره بوجود آورد و هم به نیاز مخاطب در ابعاد مختلفش پاسخ و در جهت جذابیت آن قدم بردارد، خبری نیست. البته همین مسئله نیز به مدیریت سیاست گذاری و برگزاری برمی گردد.
تقریبا تمام پرداخت های رسانه ای غیر تخصصی و حتی در حالت عام هم اطلاعات دست چندم است و بیشتر به مسائل از پیش معلوم می پردازند.
همین روند باعث می شود گردشی اطلاعات بوجود نیاید و مخاطب سردرگم از كل داستان جشنواره واقع شود.
این روند در كنار روندهای ناقص دیگر است كه باعث بوجود آمدن شكاف جشنواره و مردم می شود و آنجاست كه به ناچار، بدنبال روش های جبرانی و اضافه كردن بخش های جانبی می شوند. جشنواره ای كه خودش بدلیل پراكندگی و تشتت برگزاری در بوجود آوردن همگرایی لازم ناموفق می نماید.
هیئت داوران سومین جشنوارۀ موسیقی و رسانه به ترتیب حروف الفبا:
نرگس ذاكر جعفری/ایلناز رهبر/امیر عبدالرضا سپنجی/یونس شكرخواه/آروین صداقت كیش/مریم قره سو
سیّدعلیرضا میرعلی نقی/سیّدسعید میرمحمّدصادق/ویدا همراز
سپس برندگان جایزه موسیقی و رسانه اعلام شد كه لیست برندگان این جایزه به شرح زیر است:
قالب گفتگو (مطبوعات): سارا حیدرنژاد از روزنامه شرق؛ با عنوان: «دردا كه جز به مرگ نسنجند قدر مرد
قالب گفتگو (خبرگزاری): علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر؛ با عنوان: «نوستالژی گروه سرود احیا میشود؟
قالب گزارش (مطبوعات): نیره خادمی از پیام ما؛ «دغدغههای سبز خجوی نی نواز
قالب گزارش (خبرگزاری): علیرضا سعیدی از مهر؛ با عنوان «خاموشی چراغ كنسرتها دو ساله میشود؟
قالب یادداشت (مطبوعات): پیمان طالبی از جام جم؛ «بگذار تا مقابل روی تو بگذریم
قالب یادداشت (خبرگزاری): كامیار صلواتی از نویز؛ «مسلك معاصریت
رسانههای شنیداری: سحر طاعتی از عصر ایران؛ «نوای ماندگار
در قسمت پایانی اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، برگزیدگان جایزه باربد اعلام شدند كه اسامی هنرمندان و آثار برگزیده به ترتیب زیر اعلام شده است:
اجرای موسیقی نواحی
نامزدهای دریافت جایزه: مهرداد اكبری با اثر «هفت خوان و تنبور»، شاهرخ پناهی فرد با پروژه «سبا»، مجید كلابی با اثر «تالش»
در این بخش دیپلم افتخار به مهرداد اكبری با اثر «هفت خوان و تنبور» رسید و جایزه باربد را مجید كلابی با اثر «تالش» تعلق گرفت.
آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی بی كلام
نامزدهای دریافت جایزه: آسو كهزاد با پروژه «پروتیوا»، آرش هژیر آزاد با اثر «بازار وكیل»، پاشا هنجنی با اثر «غبار بی سوار»
در این بخش دیپلم افتخار آرش هژیر آزاد برای آلبوم «بازار وكیل» ادا شد و جایزه باربد به آسو كهزادی برای آلبوم «پ روتیوا» تعلق گرفت.
آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی اركسترال - با كلام
نامزدهای دریافت جایزه: بهنام ابوالقاسم با اثر «همیشه لحظه باران»، امین همایی با اثر «كجا رفته ای»
در این بخش بهنام ابوالقاسم و امین همایی دیپلم افتخار گرفتند و جایزه باربد به هنرمندی تعلق نگرفت.
خوانندگی موسیقی معاصر ایرانی - اركسترال
نامزدهای دریافت جایزه: پوریا اخواص برای آلبوم «همیشه لحظه باران»، حسین علیشاپور برای خوانندگی در آلبوم «چله نشین»
در این بخش دیپلم افتخار برای آلبوم «چله نشین» به حسین علیشاپور اهدا شد و جایزه باربد به پوریا اخواص برای آلبوم «همیشه لحظه بارانی» تعلق گرفت.
آهنگسازی كلاسیك غربی
نامزدهای دریافت جایزه: امیرحسین الله دادی برای پروژه «آنهای من»، پویان جدید فرد برای اثر «گُمار»، علی رادمان برای اثر «سیلك»، رضا والی برای پروژه «اشتیاق».
در این بخش دیپلم افتخار به علی رادمان برای آلبوم «سیلك» اهدا شد و جایزه باربد به رضا والی برای آلبوم «اشتیاق» رسید.
آهنگسازی موسیقی تلفیقی - بی كلام
نامزدهای دریافت جایزه: حسام اینانلو برای طرح «میان»، سروش پورگودرزی برای طرح «مسخ»، سروش پور گودرزی برای طرح «دایره»، رضا طریقت و یاشار یاری برای «مسیر».
در این بخش دیپلم افتخار به حسام اینانلو برای آلبوم «میان» اهدا شد، اما هیچ اثری حائز شرایط دریافت جایزه باربد شناخته نشد.
اجرای موسیقی دستگاهی بی كلام
نامزدهای دریافت جایزه: پدرام جواد زاده برای «ما، صدا، سنتور»، سامان صادقیان برای «تاروار»، محمد عشقی و المیرا مردانه برای «سرو و تزرو»، آرمان مهدیه برای اثر «به موازات بی نهایت».
در این بخش دیپلم افتخار به محمد عشقی و المیرا مردانه برای «سرو و تزرو» رسید و جایزه باربد را آرمان مهدیه برای آلبوم «به موازات بی نهایت» از آن خود كرد.
آهنگسازی موسیقی پاپ و تلفیقی - با كلام
نامزدهای دریافت جایزه: ارشاد رازانی برای آلبوم «باغ ارم»، گروه پالت برای «نصف النهار مبدا»، مهدی صومعه برای «در خیال او»، امین همایی برای «قبل پاییز، بعدپاییز».
در این بخش دیپلم افتخار به امیر همایی برای آلبوم «قبل پاییز، بعد پاییز» داده شد و جایزه باربد را گروه «پالت» برای آلبوم «نصف النهار مبدا» دریافت كرد.
خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیقی
نامزدهای دریافت جایزه: مهدی صومعه برای خوانندگی «در خیال او»، «مهدیا علیزاده برای خوانندگی «باغ ارم»، بهزاد عمرانی برای خوانندگی «احتمالا قهرمانی در كار نیست»، امید نعمتی برای خوانندگی «نصف النهار مبدا».
در این بخش دیپلم افتخار به بهزاد عمرانی برای آلبوم «احتمالاً قهرمانی در كار نیست» رسید و جایزه باربد به امید نعمتی برای آلبوم «نصف النهارمبدا» اهدا شد.
آهنگسازی موسیقی دستگاهی - با كلام
نامزدهای دریافت جایزه: مهدی حاجی قاسمی برای «كوچه دلگیر تو شد»، امیر شریفی «شرح این هجران»، محمد علی نجف پور «شب چراغ»، توحید وحید برای «آستان عشق».
در این بخش دیپلم افتخار به مهدی حاجی قاسمی برای آلبوم «كوچه دلگیر تو شد» رسید و جایزه باربد را امیر شریفی برای «شرح این هجران» از آن خود كرد.
خوانندگی موسیقی دستگاهی
نامزدهای دریافت جایزه: مهدی امامی برای خوانندگی اثر «شرح این هجران»، سید محسن حسینی برای اثر «در دور دست»، مجتبی عسگری برای «بوستان سعدی»، علی مومنیان برای «كوچه دلگیر شد».
در این بخش دیپلم افتخار به مهدی امامی برای آلبوم «شرح این هجران» رسید و جایزه باربد را مجتبی عسگری برای آلبوم «بوستان سعدی» از آن خود كرد.
اجرای موسیقی پاپ - بی كلام
نامزدهای دریافت جایزه: مصطفی بیاتی برای اثر «ماه یكشنبه من»، الیاس دژاهنگ و مجید عیدانی اصل برای «رنج».
در این بخش دیپلم افتخار به مصطفی بیاتی برای اثر «ماه یكشنبه من» رسید و جایزه باربد را الیاس دژاهنگ و مجید عیدانی اصل برای پروژه «رنج» از آن خود كردند.
اجرای موسیقی كلاسیك
در این بخش جایزه باربد به مهرداد غلامی برای آلبوم «قطعاتی برای فلوت» اهدا شد.
بهترین ناشر
نامزدهای دریافت جایزه: نشر «جوان» با مدیریت نیما جوان، نشر «ماهور» با مدیریت سید محمد موسوی، نشر «نسیم مهر آوا» با مدیریت محمد غلامی، نشر «نوفه» با مدیریت معین فرزاد.
در این بخش ضمن تقدیر از نشر «ماهور» دیپلم افتخار به نیما جوان مدیر نشر «موسیقی جوان» اهدا شد و جایزه باربد را معین فرزاد مدیر نشر «نوفه» از آن خود كرد.
راپسودی ایرانی برای سازسولو و اركستر سمفونیك
نامزدهای دریافت جایزه: فرید اسماعیلی ابهری، محسن جوزی، عارف شاهد نواز، پوریا لاچینی
در این بخش دیپلم افتخار به فرید اسماعیلی ابهری اهدا شد و جایزه باربد را پوریا لاچینی از آن خود كرد.