محمد لارتی، دبیر هنری نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر»: زمانیكه فراخوان را منتشر كردیم حدود 1300-1400 اثر از 650-660 گروه با سبك‌ها و شیوه‌های مختلف آیینی به دست‌مان رسید.

به گزارش رادیو آوا، محمد لارتی، دبیر هنری نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» و عبدالجبار كاكایی و بهرام دهقانیار، داوران این دوره از جشنواره در یك نشست درخصوص جزئیات این رویداد هنری و تأثیری كه می‌تواند بر جریان موسیقی كشور بگذارد صحبت كردند.

ابتدا محمد لارتی، درباره ایده شكل‌گیری جشنواره موسیقی «نوای مهر» گفت: ما سابقه 17 ساله‌ای در تولید موسیقی داشتیم منتها از یك جایی به بعد احساس كردیم این تولیدات نیاز به یك طراحی و ساماندهی خاصی دارند. از دو سال پیش كه یك اداره‌ای در بنیاد شهید تحت عنوان اداره هنرهای نمایشی و موسیقایی شكل گرفت و برای آن دستورالعمل نوشته شد، تصمیم گرفتیم كه بیاییم به یك سند چشم‌انداز برسیم كه اداره موسیقی بنیاد شهید می‌خواهد در پنج سال آینده به كجا برسد؟

لارتی ادامه داد: سال گذشته وقتی بودجه اداره هنرهای نمایشی و موسیقیایی مشخص شد ما برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «آواها و نواهای ایثار» را در استان بوشهر پیش‌بینی كردیم ولی به شیوع ویروس كرونا در كشور برخوردیم و آن جشنواره برگزار نشد. در ادامه آمدیم طرح جشنواره دیگری را در دستور كار قرار دادیم. از آن‌جایی كه پیش شرط ایثارگری، مهربانی است، موضوعیت این جشنواره را مهر و مهربانی تعیین كردیم و این‌طور شد كه به نام «آوای مهر» رسیدیم. زمانیكه فراخوان را منتشر كردیم حدود 1300-1400 اثر از 650-660 گروه با سبك‌ها و شیوه‌های مختلف آیینی به دست‌مان رسید و كار داوری‌ها را شروع كردیم.

در ادامه بهرام دهقانیار كه یكی از داوران بخش نماهنگ این جشنواره است، درباره دلیل حضور خود در این جشنواره به‌عنوان داور گفت: وقتی صحبت از مهر، دوستی، عشق، انسانیت و تعهد اخلاقی پیش می‌آید، من همیشه حضور دارم. در بخش موسیقی این مسئله خلط مبحث شده و همواره یك عده با تأثیرگیری از تولیدات غلط كه برای ایدئولوژی‌ها و نگاه‌های مردم كشورهای دیگری است سعی بر تلقید كوركورانه كرده‌اند و ما واقعاً نیاز داشتیم كه این‌جا بتوانیم به دور از شعارزدگی‌های كلیشه‌ای، از هنرمندان دعوت كنیم كه در چنین مراسم‌هایی كه قصدشان ارتقای فرهنگ موسیقی و در كنار آن فرهنگ محبت و انسانی است شركت كنند.خوشحالم كه سعادت داشتم در این تیم داوری باشم.

عبدالجبار كاكایی یكی دیگر از داوران نخستین جشنواره آوای مهر است كه در بخش تك آهنگ این جشنواره به داوری می‌پردازد. كاكایی درخصوص حضورش در این جشنواره گفت: موضوع ایثار در ادبیات تعلیمی ما جزو مفاهیم بنیادی است و حالا این موضوع به موسیقی هم اضافه شده است. نهادهای دولتی معمولاً از فرهنگ و هنر حمایت نمی‌كنند، مگر این‌كه موسیقی به سببی به كارشان بیاید. در این روزگار كه ما دیگر شاهد خلق آثار ماندگار نیستیم، پا گذاشتن یك نهاد برای برگزاری چنین جشنواره‌ای كه به تمام انواع موسیقی توجه دارد ارزشمند است. امیدوارم كه در این دوره از جشنواره اتفاق‌های خوبی بیفتد.

در ادامه لارتی با اشاره به این‌كه این جشنواره شامل بخش‌های تك آهنگ، نماهنگ و گروه‌های آواز جمعی می‌شود، درخصوص ساختار آن گفت: ما ابتدا پیش‌نویس فراخوان جشنواره را برای همه اساتید موسیقی كه افتخار داشتیم در خدمت‌شان باشیم ارسال كردیم و از نظرات آن‌ها بهره بردیم و در نهایت به یك تقسیم‌بندی رسیدیم كه هم نیازهای ما را برطرف كند و هم برای مخاطب و هنرمندان قابل درك باشد و آن‌ها بتوانند با ما ارتباط برقرار كنند. در واقع ما در شورای سیاست‌گذاری به چنین تقسیم‌بندی‌هایی رسیدیم.
كاكایی درباره این تقسیم‌بندی‌ها اظهار كرد: ما باید این واقعیت را بپذیریم كه موسیقی در جوامع دو شاهراه دارد. یك شاهراه زیست اجتماعی است كه موسیقی لازمه آن است. زیست اجتماعی انسان با نغمات سر و كار دارد. شاهراه بعدی زیبایی‌شناسی‌هایی است كه در نغمات برای خلق موسیقی ایجاد می‌شود. ما نمی‌توانیم هیچ جنبه‌ای را از موسیقی حذف كنیم.
لارتی درخصوص بخش تك آهنگ در جشنواره «آوای مهر» گفت: ما یك جشنواره موضوعی هستیم و برای ارتباط گسترده و همدلی بیشتر آمدیم وحدت تك آهنگ را انتخاب كردیم تا همه حضور پیدا كنند. البته ممكن است این مسئله انتخاب‌ها را در داوری كمی سخت كند.

لارتی افزود: ما در این جشنواره همراهی بنیاد رودكی، انجمن موسیقی ایران، وزارت آموزش و پرورش، مركز آفرینش‌های هنری سازمان بسیج، كانون‌های فرهنگی هنری مساجد، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و شهرداری تهران را نیز در كنار خود خواهیم داشت. ما به این نتیجه رسیدیم كه این جشنواره یك دبیرخانه دائمی داشته باشد. قصد داریم این دبیرخانه دائمی یك شرایطی را برای تولید ایجاد كند. در واقع به دنبال این هستیم كه در شهرستان‌ها جریان‌سازی كنیم و یك سری رویدادهای كوچك‌تر در شهرستان‌ها برگزار كنیم. ما برای سال آینده می‌خواهیم یك جشنواره‌های استانی برگزار كنیم و از برآیند آن جشنواره‌ها یك جشنواره كلی برگزار كنیم.

دهقانیار در بخشی از این نشست بیان كرد: این جشنواره از نظر من اتفاق بسیار فرخنده‌ای است، چرا كه یك قدم دیگر در جهت ارتقای فرهنگ مردم كشور است. مردمی كه با اعتقادات خودشان وارد حوزه موسیقی می‌شوند. تعداد خاصی كه با موسیقی به معنای خود كلام مشكل دارند این موضوع را درك كنند كه دین هم با موسیقی‌هایی كه پشت آن مفاهیم انسانی باشد مشكلی ندارد. این جشنواره می‌تواند تلاشی در جهت ارتقای سطح موسیقی‌ها باشد.
كاكایی كه طی دو، سه دهه گذشته در جشنواره‌های مختلف به‌عنوان داور حضور پیدا كرده، درخصوص افق‌های پیش‌روی این جشنواره گفت: برخی از نهادها وقتی به یك حوزه‌ای ورود پیدا می‌كنند چون همه از سوابق آن‌ها اطلاع دارند به نوعی پیش‌داوری می‌شوند ولی خوشبختانه بنیاد شهید مشكل پیش‌داوری را ندارد. آن‌ها در انتخاب موضوعات نشان دادند كه هیچ تنگ‌نظری ندارند. من فكر می‌كنم مخاطبان از برآیند اولین دوره از جشنواره «آوای مهر» استقبال خواهند كرد..
بهرام دهقانیار در پایان گفت: من فكر می‌كنم ما با تركیب كلام و موسیقی می‌توانیم یك نقطه‌های بسیار كوچكی برای شنونده‌ها در سطح كلی جامعه به وجود بیاوریم كه تمام معانی‌هایی كه در شهادت به معنای كلی وجود دارد القا شود. حتی می‌توانیم آثاری را ارائه كنیم كه خودش تبدیل به یك سبك جدید شود و مخاطب بتواند معنای والای شهادت را در آن آثار درك كند.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران