display result search
یكی از اتفاقات روزهای كرونایی به ویژه در مهر و آبان ماه سال جاری توقف تقریبا كامل فعالیت خوانندگان پاپ در عرصه تولید آلبوم و حضور فعال هنرمندان موسیقی ایرانی و كلاسیك در بازار نشر بود.
سهم ویژه «موسیقی فاخر» از ویترین پاییزی/بازار پاپ فعلا تعطیل است!
نزدیك به 10 ماه است كه از ورود نابهنگام و زجرآور ویروس منحوس كرونا به زندگی روزمره مردمان سراسر جهان میگذرد، شرایطی بسیار غیرمترقبه كه همچنان قربانی میگیرد و انگار هیچ چیزی جلودارش نیست.
انگار این نحسی قصدی برای رخت بر بستن از دنیای پرتنش امروز ندارد و حالا حالاها «مهمان» یا بهتر بگوییم «مزاحم» مردمان جهانی است كه از این همه غم، خشونت و بیماری و هزاران اتفاق بد دیگر خسته شدهاند و دلشان جور دیگری از زندگی را میخواهد، كه آرامش در آن حرف اول را بزند. رویایی فعلاً دست نیافتنی كه گویی نباید منتظرش باشیم!
در این مجال پر از تنش و هراس كه بیماری و منازعات اجتماعی و سیاسی فعلاً از هر چیز دیگری پر رنگ تر است، بعضی از كارها و فعالیتها هستند كه میتوانند تا حدی، تاكید میكنم تا حدی از این فضای ملتهب بكاهند. رجوع به فعالیتها و مصرف تولیدات فرهنگی هنری یكی از آنهاست.
یكی از این دلمشغولیها كه فارغ از فواید فرهنگی متفاوت و متنوعش، میتواند در ذهن شنیداری و حتی دیداری مخاطبان تأثیرات مثبتی داشته باشد، موسیقی است. یك فرآیند به شدت مؤثر كه در همین روزهای كرونایی هم میتواند در كاهش آلام بشری تأثیراتی داشته باشد. تأثیراتی كه تا به امروز و به ویژه در این چند ماه زندگی در سایه شیوع ویروس كرونا قالبهای متفاوتی به خود گرفته و موجب ایجاد حالاتی از تولید موسیقایی شده كه تاكنون كمتر سراغ آن میرفتیم. البته بماند كه در همین شرایط هم برخیها، فقط برخیها، از آب گلآلود ماهیهایی گرفتهاند كه تأثیرات مخربش بر همگان روشن است.
همه اینها را گفتیم و مرور كردیم تا متفاوت از این چند ماه كه تمركز روی تولید آثار موسیقایی در فضای مجازی بیشتر از هر زمانی شده است، نیم نگاهی به فعالیت هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی كشورمان در تولید آلبوم داشته باشیم كه انصافاً بر اساس وظایف فرهنگی كه در جامعه ایرانی به عهده دارند آثار قابل توجه و ارزشمندی را پیش روی مخاطبان قرار دادهاند. آثاری كه شاید و البته متأسفانه قاطبه مخاطبان دوستدار موسیقی پاپ به آنها گرایشی نداشته و ندارند، اما توانستهاند كورسوی امیدی برای توجه به موسیقی جدی یا موسیقی متفكری باشند كه در این سالها به شدت در گوشه رینگ افتاده و مدام از فرآیند مسموم تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی در كشورمان كه اسیر دست موسیقی سرگرمی (كه بر بودن منطقیاش انتقادی نیست) در حال مشت خوردن هستند و كمتر نهاد دولتی به كمكش شتافته است.
این آثار آلبومها و كارهایی هستند كه طی ماههای اخیر توسط هنرمندان شناخته شده موسیقی در سبكهای مختلف آن هم در روزهای كرونایی به مخاطبان موسیقی جدی ارائه شده كه حداقل میتوانند در آینده سندی برای توجه هنرمندان دغدغه مند به موضوع موسیقی متفكر فارغ از منفعتهای اقتصادی باشد. آثاری كه گرچه در این دوران به هزار و یك دلیل مجالی برای فروش مناسبت در صورت آنلاین و فیزیكیاش نداشتند اما حداقل كارهایی بودند و هستند كه میتواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند.
گزارش پیش رو نگاهی گذرا به تولیدات موسیقی كشورمان در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقی ایران است كه در پاییز امسال با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مركز موسیقی حوزه هنری تبلیغات اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفتهاند.
شنیدن دومین «جلوه هستی» با حضور چند هنرمند شناخته شده
«جلوه هستی 2» عنوان یكی از تازهترین آثار منتشر شده در بازار موسیقی است كه اوایل مهر ماه به آهنگسازی مشترك مسعود جاهد و بابك شهركی و خوانندگی محمود جاهد در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
«دگر چه میخواهی» با شعر تیمورتاش و آهنگسازی اكبر محسنی، «توشه عمر» با شعر معینی كرمانشاهی و آهنگسازی مهدی مفتاح، «ساز و آواز (همایون)» با شعر مولانا و نوازندگی نی مسعود جاهد، «ملكوت» با شعر معینی كرمانشاهی و آهنگسازی مهی مفتاح، «ساز و آواز (بیات اصفهان)» با شعر محمدرضا شفیعی كدكنی و نوازندگی تار احسان غفاری، «جشن گلها» با شعر اسماعیل نواب صفا و آهنگسازی پرویز یاحقی، «ساز و آواز (شور)»، با شعر حافظ و نوازندگی نی مسعود جاهد، «فصل خزان» با شعر معینی كرمانشاهی و آهنگسازی پرویز یاحقی عنوان قطعاتی هستند كه برای شنوندگان موسیقی ایرانی ارائه شدهاند.
مسعود جاهد نوازنده نی، بابك شهركی نوازنده پیانو و ویولن، مجید واصفی نوازنده تار و سه تار، احسان غفاری نوازنده تار، فاروق آزادیان نوازنده تار، آرش فرهنگ فر و داود قهرودی نوازندگان تمبك، امین دارابی و فرهاد عندلیبی نوازنده دف، بهنام شهركی و علی ممیزی صدابرداران عوامل اجرایی آلبوم «جلوه هستی 2» را تشكیل میدهند.
محمود جاهد خواننده و مدرس آواز ایرانی است كه در محضر استادانی چون نصرالله ناصح پور و عسگری آقاجانیان به فراگیری آواز پرداخته است. وی سال 1385 در آزمون سراسری كارگاه آواز محمدرضا شجریان در فرهنگستان هنر تهران پذیرفته شد و مدتی به شاگردی در نزد این هنرمند شناخته شده موسیقی ایرانی گذراند. این در حالی است كه نخستین آلبوم این خواننده سال 1382 با عنوان «اشك و لبخند» در ایران منتشر شد. این در حالی است كه مجموعه آلبوم «سعدیخوانی» كار دیگری از این هنرمند موسیقی ایرانی است كه سال 1396 در اروپا منتشر شد.
«گات ها» و شنیدن 17 سرود كوتاه به زبان موسیقی در یك بافت ضخیم!
آلبوم «گاتها» تازهترین اثر محمد علی نجف پور آهنگساز و نوازنده موسیقی مشتمل بر هفت سروده كوتاه به زبان موسیقی منتشر شد.
«گات اول تا چهارم: ریشههای معلق»، «گات پنجم تا هشتم: از مزامیر تا سحر»، «گات نهم تا شانزدهم: برای رنگ ها»، «گات هفدهم: سحرِ بلندِ شب» قطعات مختلف این آلبوم موسیقی را تشكیل میدهند.
محمد علی نجف پور آهنگساز، نوازنده تار، بم تار، زنگها، كوبهای و سازهای الكتریك، بهزاد محسنی نوازنده كمانچه و آلتو، سوگل خجسته نوازنده نی، مرضیه نجف پور نوازنده پیانو، ماتیاس اولوتی نوازنده ویولنسل گروه نوازندگان آلبوم «گاتها» را تشكیل میدهند كه ضبط آن در شهرهای تهران و بوداپست مجارستان انجام گرفته است.
محمدعلی نجف پور كه طی سالهای اخیر آلبومهای «شب چراغ»، «دای كاتو» و «سوی بیسو» را منتشر كرده، در توضیح این آلبوم نوشته است: «گاتها مجموعهای از 17 سروده كوتاه به زبان موسیقی است كه برای آنسامبل های مختلف نگاشته شده است. بیشتر قطعات این مجموعه برای اجرایی به همراه دوست عزیز و نقاش گرانقدر علی نوروزی آهنگسازی شد و نگارش طرح اصلی آن به پاییز سال 2010 در ارمنستان بر میگردد.گاتها شامل قطعاتی كوتاه و گوناگون است كه در بافتی ضخیم و چند صدایی آهنگسازی شده است، لایههای مستقل و متشكل از زهیها و بادیها، سازهای ایرانی و… كه در نقطهها با یكدیگر برخورد میكنند. در عین حال كوتاه بودن قطعهها به دلیل نیایش گونه برگرفته از سرودههای زرتشت و تأثیر گرفتن از رنگ و نقاشی است.»
آلبوم «گاتها» با شماره مجوز 1796-1399 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره واسپاری كتابخانه ملی ایران 28927 منتشر شده است.
«مرثیه ناتمام» برای دو مجموعه فرهنگی هنری كه یك كار مشترك انجام دادند
«مرثیه ناتمام» عنوان تازهترین محصول امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است كه در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی با مشاركت مركز موسیقی سازمان صدا و سیما در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
این آلبوم با آواز چهار خواننده موسیقی دستگاهی ایران امیر مداح، سید هاشم احمدوند، رضا طیبی و حمید خزایی با اشعاری از محمدعلی بهمنی، علیرضا قزوه، غلامرضا طریقی، غزاله شریفیان، سید محمد مهدی شفیعی، میلاد عرفان پور، بیت الله جعفری و محمد مهدی سیار در هشت قطعه تولید شده است. در این آلبوم برای فرهنگ سازی صحیح در موسیقی عزاداری به بهره گیری از دستگاهها و آوازهای ایرانی از جمله راست پنجگاه، سه گاه، نوا، چهارگاه، شوشتری و دشتی پرداخته شده است.
در توضیحات تكمیلی این آلبوم آمده است: «هنر آواز خوانی از دیرباز در آئینهای سوگواری و تعزیه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حضوری پر رنگ، جدی و انكار ناپذیر داشته است، به گونهای كه برترین تعزیه خوانان گذشته، برترین آواز خوانان دوره خود نیز بودهاند. آواز خوانانی مسلط به زیر و بم، فراز و فرود و ظرایف این هنر ملی ایران و علاوه بر این به اعتقاد بر رستاخیز كربلا با شور و شوق تمام، نغمات جان بخش خود را سرداده اند.
این اثر كه با حضور شاعران و آواز خوانانی از سه نسل مختلف آماده شده است نشانهای از ادامه حیات پر افتخار 2 هنر شعر و آواز و تلفیق هنرمندانه این 2، در این مرز و بوم و تلاشی برای ادای دین و پاسداشت حادثه عاشورا، در جهت فرهنگ سازی صحیح ارائه اثر هنری فاخر مرتبط با این واقعه تاریخی در عصر حاضر است.»
گوش دادن به بداهه نوازی های شش ساله در آلبوم «در پرده پیدا»
آلبوم بیكلام «در پرده پیدا» به آهنگسازی و نوازندگی عود آرش آقایی و همراهی سازهای كوبهای بنان گلكار در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
«در پرده پیدا» عنوان یكی از تازهترین آثار موسیقایی عرضه شده در فرآیند فروش محصولات موسیقایی است كه در قالب یك اثر بی كلام به آهنگسازی آرش آقایی و نوازندگی عود آرش آقایی و نوازندگی سازهای كوبهای بنان گلكار پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
آرش آقایی فارغالتحصیل مدرسه راهنمایی و هنرستان موسیقی اصفهان در رشته عود نوازی، است كه در حال حاضر دانشجوی آهنگسازی دانشگاه هنر است.«تار و عود» با همراهی غزل همایونی، «به عاشق آنچنان زیبد» با همراهی احمد نونهال دو مجموعهای هستند كه طی سالهای اخیر توسط این آهنگساز و نوازنده جوان موسیقی منتشر شدهاند.
وی درباره آلبوم «در پرده پیدا» نوشته است: «در پرده پیدا مجموعهای است از ساختهها، نوشتهها و بداههنوازیهایی كه به مدت شش سال ترجیع بند ذهنیام بودهاند و در طول این زمان به رغم درگیری با تجربههای متعدد و متفاوت آنها را به طور موازی در پس ذهن نگاه داشتهام.در پرده پیدا برایم تا امروز طولانیترین زیسته هنری بوده و نه فقط به مثابه حامل بخشی از شكل نگاه كردن و زیستن كه همچنین در مقام شكل دهندهای فعال به تلقیام از عناصر موسیقایی محسوب میشود. امید است برای مخاطبان هم از سویی مایه لذت باشد و از سویی دیگر محرك بازنگری در شكل تجربه كردن»
آلبوم «در پرده پیدا» با شماره مجوز 1543-1399 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره كتابخانه ملی 28854 در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
نخستین تمدن ایران مركزی در «سیلك – نمای شرقی» با حال و هوایی متفاوت شنیدنی شد
«سیلك-نمای شرقی» نیز عنوان یكی از تازهترین آلبومهای موسیقی بود كه طی روزهای گذشته به آهنگسازی علی رادمان منتشر شد.
«سیلك، نمای شرقی (برای اركستر)»، «دوئت دربازار مكاره (برای ویولن، ویولا و اصوات الكترونیك)»، «عیاشی در اتمسفر (برای اصوات الكترونیك)»، «مرثیه سرزمین متروك (برای گروه كر، اركستر و اصوات الكترونیك)»، «در پی خاطره گمشده (برای عود و اصوات الكترونیك)» قطعاتی هستند كه برای این آلبوم در نظر گرفته شدهاند.
علی رادمان آهنگساز آلبوم «سیَلك -نمای شرقی» درباره این آلبوم نوشته است: «تصنیف و گردآوری آثار این آلبوم، در طول سالهای اخیر برای من یك سفر متنوع شنیداری بود كه ضمن برخورد با تجربههای متفاوت اجرایی، به رویكردهای صوتی مختلفی، انجامید. در این مجموعه مكاشفههای شخصی در چند صدایی و فرم، در كنار چشم اندازهای میان فرهنگی، شالوده اصلی قطعات را تشكیل میدهد. از طرفی در برخی قطعات، استفاده از عنصر بداهه در كنار تمركزهای صوتیِ گسترش یافته، مؤلفههای اصلی به حساب میآیند. پرواضح است كه استفاده از عناصری متفاوت، در موسیقی ملی ایران، بر ایجاد این مولفهها تأثیر گذاشته است. این آلبوم دارای پنج اثر، شامل یك اثر اركسترال، یك اثر الكترونیك و سه قطعه الكترو آكوستیك است. نام آلبوم از واژه «سیَلك» كه نام نخستین تمدن ایران مركزی، در كاشان بوده، گرفته شده است. سیلك قدمتی در حدود بیش از هفت هزار و پانصد سال دارد. این تپه در اصل ویرانههای زیگورات باستانی ایران است»
علی رادمان از جمله هنرمندانی است كه تحصیلات موسیقایی خود را به عنوان دانشجوی ممتاز دانشگاه تهران به پایان رساند. او در وادی آهنگسازی سالها نزد علیرضا مشایخی آموخت. وی در دورههای تحصیلات تكمیلی آهنگسازی از تجربیات ادو مچیچ، اولنا دیاچكووا، ایرج صهبایی، محمد تقی مسعودیه، رافائل میناسكانیان، كامبیز روشن روان، مجید كیانی و احمد پژمان بهرهمند شد. این هنرمند تاكنون با بسیاری از فستیوالهای بینالمللی آهنگسازی همكاری داشته و بسیاری از آثار او در اروپا، آمریكا و آسیا اجرا شده است. وی تاكنون چند كتاب و آلبوم در ایران و بلژیك به انتشار رسانده است. رادمان از سال 1375 به گروه موسیقی تهران و اركستر موسیقی نو پیوست و كنسرتهای متعددی را با این اركستر به عنوان آهنگساز، رهبر اركستر و نوازنده اجرا كرد. رادمان سالها سابقه تدریس در دانشگاههای تهران، سوره و دانشگاه آزاد شیراز را داشته است. از او تاكنون چندین اثر اركسترال و آوازی، در مجامع علمی، و هنری بینالمللی به اجرا رسیده است.
آلبوم «سیلك -نمای شرقی» به آهنگسازی علی رادمان با مجوز انتشار شماره 1399-2390 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 29402 كتابخانه ملی ایرانی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
ثبت خاطرات پنجاه ساله هوشنگ كامكار با صدای امیر رنجبر در آلبوم «مشتاق گل»
آلبوم «مشتاق گل» هم عنوان یكی از تازهترین آثار هوشنگ كامكار آهنگساز و پژوهشگر شناخته شده موسیقی كشورمان است كه طی روزهای اخیر در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این آلبوم به خوانندگی امیرناصر رنجبر و هم خوانی صبا كامكار توسط مؤسسه «راوی آذركیمیا» در دسترس شنوندگان قرار گرفت.
در این آلبوم ارسلان كامكار نوازنده ویولن و ویولن آلتو، علی جعفری پویان نوازنده ویولن، نگار نوراد نوازنده ویولنسل، سیاوش كامكار نوازنده سنتور، نیریز كامكار نوازنده تار، امیرناصر رنجبر نوازنده كمانچه و آرش رضایی نوازنده دف گروه اجرایی را تشكیل میدهند، ضمن اینكه بهروز زندی توسل و سیاوش كامكار به عنوان صدابرداران در این اثر حضور دارند.
هوشنگ كامكار در توضیحات تكمیلی آلبوم «مشتاق گل» آورده است: «آلبوم مشتاق گل به سبك موسیقی ملی ایران برای اركستر زهی وسازهای ایرانی تصنیف شده است. قسمتهای آوازی اكثراً به صورت دوئت و كنترپوانتیك آوازی بهصورتی كه نقش صدای مرد و زن یكسان است. اشعار قطعه مشتاق گل و خطابه شرقی بیش از پنجاه سال بود كه در خاطره من از جوانی مانده بود تا اینكه توانستم آنها را به موسیقی درآورم، جالب است كه در طول زمان نام شاعر خطابه شرقی كه چند سطر از آن در خاطرم مانده بود را فراموش كرده و متأسفانه پس از تحقیقات فراوان در اكثر منابع معتبر موفق هم به یافتن نام شاعر نشدم. در نتیجه چون علاقه زیادی از جوانی به این شعر و خاطراتی از آن داشتم، چند سطر دیگر از «وقتی كه تو میگریی» آنگاه جهان ز خشم بی حد بیدادگری فریاد حق میزند را بدان اضافه كردم و به ناچار به اسم خودم در آمد. قطعه خطابه شرقی بیشتر حالت اعتراضی و شجاعانه شیرزنی را بر ضد ظلم و بیعدالتی زمان دارد كه صرفاً برای سازهای بادی برنجی بههمراه كلارینت و كوبهای برگرفته از سازهای آئین سوگواری مردمی در خیابان با تنظیمی جدید نوشته شده است. در قطعه «آواز صلح» سعی كردم به شرایط پیچیده و ناعادلانه جنگ در سراسر جهان بپردازم و چهره سخیف آن را با اشعار مناسب باباطاهر و سعدی به تصویر بكشم. در قطعه «گل باغ آشنایی» خواستم كه زیبایی جهان و طبیعت را كه در حال دگرگونی و نابودی است با اشعار لطیف و گویای م. آزاد بهعنوان مرهمی بر دلها ارائه كنم، این قطعه به همراه «آواز صلح» برای اركستر سمفونیك تنظیم شدهاند.»
جلوههایی زیبا از موسیقی ردیف دستگاهی ایران در آلبوم «درآینه»
«درآینه» عنوان یكی از تازهترین آثار منتشر شده در فرآیند تولید و عرضه محصولات موسیقایی است كه روز سه شنبه ششم آبان ماه سال 1399 به آهنگسازی حسین بهروزی نیا و خوانندگی اشكان كمانگری توسط مركز موسیقی حوزه هنری در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
«درآینه اثری در حوزه موسیقی كلاسیك ایرانی كه حاصل ذوق و قریحه حسین بهروزی نیا نوازنده سرشناس بربت و اشكان كمانگری خواننده با تجربه موسیقی ایرانی است. بهروزی نیا مانند دیگر آثارش كوشیده تا از موسیقی دهههای گذشته چندان فاصله نگیرد و همواره درخلق و تنظیم آن اصالت را مد نظر داشته باشد. تجربه سالها نوازندگی در اجراهای زنده و همچنین آثار ضبط شده در استودیو، در این آلبوم كاملاً مشهود است.»
حسین بهروزی نیا در توضیحاتی پیرامون این آلبوم نوشته است: «با توجه به شرایط كنونی موسیقی سنتی و اهمیت قرار داشتن بر مدار اصالتها با حفظ آنچه از گذشته به ما رسیده با بیانی تازه، رنگ و بویی امروزی و با همكاری هنرمندان جوان موسیقی ایرانی در آواز ابوعطا كه یكی از مایههای قدیمی و اصیل موسیقی ماست با استفاده از ریتمها و حركتهای تازهتر به روایتی تازه رسید و امید هست هنرمندان موسیقی با حفظ ارزشهای كهن موسیقی ایرانی در خلق فضاهایی مناسب با امروز جامعه بپردازند.»
اشكان كمانگری خواننده موسیقی ایرانی نیز با اشاره به انگیزههای انتشار این اثر موسیقایی گفته است: «آلبوم موسیقی در آینه تلاشی برای ماندن در مسیر اصالتها و ارزشهای موسیقی ایرانی است. هرچند این روزها بر مدار دیگری و با جد و جهد بسیار اغلب بدنبال فاصله گرفتن از فضای موسیقی سنتی هستند این اثر تلاش دارد تا با نگاه امروزیتر موسیقی ایرانی را ارائه كند. فضاهای نو؛ گردشهای ملودیك و چیدمان ریتمها و حركتها در همراهی آواز ابوعطا تركیب تازهای رقم زده است.»
آلبوم موسیقی «درآینه» با شماره ثبت اثر به شماره 99- م/375 در مركز موسیقی حوزه هنری به صورت فیزیكی و دیجیتالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
ستاره نوجوان مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» با «هفت الف» به آرزویش رسید
پارسا خائف خواننده نوجوان موسیقی ایرانی كه در فصل اول برنامه «عصر جدید» بهعنوان یكی از نفرات برگزیده معرفی شد، به اولین آلبوم خود را به آهنگسازی مهیار علیزاده منتشر كرد.
در آلبوم «هفت الف»، علاوه بر قطعات فارسی كه در آنها از اشعار شاعرانی چون حضرت مولانا و اساتیدی نظیر استاد هوشنگ ابتهاج و محمدعلی بهمنی بهره برده شده، دو قطعه فولكلوریك تركی نیز با تنظیم و نگاه متفاوت مهیار علیزاده پیش روی شنوندگان قرار میگیرد.
در این آلبوم كه از حال و هوای موسیقی اركسترال برخوردار است نوازندگانی چون كیمیا شعربافیان، پدرام فریوسفی، آرمین مرشد، بابك باربد، روژان محمدی، شهریار موسایئف، شیرزاد فتحعلیئف، علی رحیمی، مریم هاتف، مهیار علیزاده و فریدون بهرامی حضور دارند.
خائف كه قبل از به شهرت رسیدنش در مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» در جشنوارههای موسیقی «نوای خرم» و «جوان» نیز به عنوان هنرمند برتر معرفی شده بود، طی ماههای اخیر ضمن حضور در ایونت های مختلف تبلیغاتی كه با واكنشهای مثبت و منفی هم رو به رو بود دو تك آهنگ «خیال تو» و «سرخی سیب» به آهنگسازی مسعود تدینی را در فضای مجازی منتشر كرده بود. او در مصاحبههایی كه طی ماههای گذشته انجام داده بود از انتشار آلبوم به عنوان یكی از آرزوهایش یاد كرده بود.
پارسا خائف آبان ماه سال 1398 نیز برنده جایزه ویژه فستیوال «گراند پریكس» موسیقی موغام كشورهای اسلامی شد. در این فستیوال بینالمللی كه هنرمندان كشورهای اسلامی از كشورهایی چون ایران، جمهوری آذربایجان، تركیه، عراق، مصر، ازبكستان، قزاقستان، تركمنستان و قرقیزستان شركت داشتند پارسا خائف به نمایندگی از كشورمان به مسابقات فینال راه یافته و برنده جایزه ویژه شد.
این خواننده نوجوان همچنین تیتراژ برنامه تلویزیونی «میدون» شبكه سوم سیما را به آهنگسازی فرید سعادتمند ارائه كرد بود.
حكایت موسیقی با اصالت در آلبوم «مژده طرب» با یاد چند هنرمند پیشگام
«مژده طرب» عنوان یكی از جدیدترین آثار موسیقایی منتشر شده به آهنگسازی و نوازندگی امیرمسعود هراتیان است كه در قالب اجرا، آهنگسازی و بازآفرینی آثار تعدادی از بزرگان موسیقی كشورمان پیش روی علاقه مندان قرار گرفته است.
امیرمسعود هراتیان از جمله هنرمندانی است كه موسیقی نزد هنرمندانی چون انوشیروان روحانی و سامان احتشامی فرا گرفته است. وی علاوه بر عضویت در كانون مدرسان خانه موسیقی در عرصه نوازندگی با كانون موسیقی «نیواك» دانشگاه اصفهان، تك نواز پیانو اركستر مجلسی «سایه» و تعدادی دیگر از پروژهها همكاری داشته است.
وی درباره آلبوم «مژده طرب» نوشته است: آلبوم «مژده طرب» حكایت موسیقی با اصالتی است كه در عین اینكه روح زندگی روزمره ما ایرانیها در آن جاری است، هارمونی و آكوردهای موجود در آن پیغام نوگرایی در پی دارد. مژده طرب روایتی از عشق و علاقه به سبك پیانو ایرانی است. امید كه بر دل دوستدارانش بنشیند»
«بهار دلم»، «بداهه نوازی»، «برتراز پرواز»، «فرود به ماهور»، «لبخند ماه – براساس ملودی فرامرز پایور و حسام السلطنه»، «تك نوازی»، «لعل – ملودی منسوب به استاد علی اكبر شیدا»، «مژده طرب»، «پرده گردانی»، «تا انتها حضور- براساس ملودی علی اكبر شیدا و مرتضی محجوبی» آثاری هستند كه در این آلبوم گنجانده شدهاند.
آلبوم «مژده طرب» با مجوز شماره 2940-1399 دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره واسپاری 29852 كتابخانه ملی در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.
«نغمه چنگ» و انتشار یك آلبوم مهم از یك گروه مهم در روزهای پایانی آبان
آلبوم «نغمه چنگ» به آهنگسازی سعید ثابت با همراهی گروه «پایور» و خوانندگی شهرام آبرومند در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران منتشر شد.
«راز و نیاز» به آهنگسازی فرامرز پایور و تنظیم سعید ثابت، «ساز و آواز به همراه كمانچه» با شعر حافظ، تصنیف «امان» با شعر و آهنگ عارف قزوینی و تنظیم فرامرز پایور، «چهار مضراب سنتور و اركستر» ساخته فرامرز پایور با تنظیم سعید ثابت، تصنیف «بهانه» با شعر شیخبهایی و آهنگسازی سعید ثابت، تصنیف «نازار دلی» بر اساس یك ملودی قدیمی با تنظیم سعید ثابت و اشعاری از مولانا و ابوسعید ابوالخیر، «ضربی نغمه و فرود» به آهنگسازی فرامرز پایور و تنظیم سعید ثابت، «ساز و آواز به همراه نی و سنتور» با اشعاری از حافظ و باباطاهر، تصنیف «نغمه چنگ» با شعر حافظ و آهنگسازی سعید ثابت و «رنگ» بر اساس یك ملودی قدیمی و تنظیم سعید ثابت آثاری هستند كه در این آلبوم گنجانده شدهاند.
محمد اسماعیلی نوازنده تمبك، سعید ثابت نوازنده سنتور، علیرضا دریایی نوازنده كمانچه، حسین رضا نوازنده تار و بم تار، زمان خیری نوازنده نی، بهنوش بهنام نیا نوازنده عود، رضا آبایی نوازنده قیچك، سمانه باروتی نوازنده عود، بنفشه بختیاری نوازنده سنتوربم، بهنام نای نوازنده عود گروه نوازندگان این آلبوم را تشكیل میدهند. صادق نوری و آرش عادل پور صدابردار، صادق نوری میكس و مستر، جلیل دیده ور عكاس، علیرضا حاجی رحمانی طراح گرافیك دیگر عوامل اجرایی را تشكیل میدهند.
گروه «پایور» یكی از گروههای شناخته شده موسیقی ردیف دستگاهی ایران با سرپرستی زندهیاد فرامرز پایور است كه در ابتدا توسط این هنرمند بنیانگذاری شد. این گروه با خوانندگان سرشناسی چون عبدالوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان همكاری كرده است. گروه «پایور» اكنون به سرپرستی سعید ثابت از شاگردان فرامرز پایور فعالیتهای خود را با خوانندگان جوان دیگری ادامه میدهد.
سعید ثابت نیز از جمله هنرمندان مطرح موسیقی ردیف دستگاهی ایران است كه از او به عنوان یكی از مهمترین شاگردان و ادامهدهندگان مكتب فرامرز پایور یاد میكنند.این هنرمند از سن 11 سالگی فراگیری موسیقی را در هنرستان موسیقی ملی ایران آغاز و پس از آن نوازندگی سنتور را نزد مرحوم فرامرز پایور آموخت. وی حین فراگیری از آموزههای موسیقی پایور نزد هنرمندان دیگری از جمله ارفع اطرایی، اسماعیل واثقی، اسماعیل تهرانی نیز بهره مند شد. این هنرمند در طول فعالیتهای موسیقایی موفق به دریافت مدرك كارشناسی ارشد از دانشگاه هنر تهران شد.
عضویت در اركستر «ژونس موزیكال»، همكاری با مركز حفظ و اشاعه موسیقی ایران، عضویت در گروه موسیقی «پایور»، همكاری با اركستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی، انتشار چندین اثر موسیقایی در حوزه تولید آلبوم و انتشار كتاب، تدریس در دانشگاههای مختلف كشور بخشی از فعالیتهای موسیقایی سعید ثابت را تشكیل میدهند.