display result search
حسین علیزاده و پویا سرایی 2 عضو هیات داوران بخش ویژه چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان درباره نحوه برگزاری این دوره در روزهای كرونایی و كیفیت نوازندگی شركت كنندگان نكات متفاوتی را بیان كردند
جوان ها مشكل موسیقی را حل می كنند/ پیامدهای منفی یك رویداد آنلاین
به نقل از چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، 2 نفر از داوران بخش ویژۀ چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در خصوص آثار مرحلۀ نهایی نكاتی را عنوان كردند.
حسین علیزاده عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ویژه با اشاره به برگزاری رویداد چهاردهم موسیقی جوان گفت: امروز، روز نقش خلاقیت است. همه به این عقیده رسیدیم كه این بخش چقدر خوب جواب داده است. حتی قضاوت را نیز برای داوران پیچیدهتر كرده چون راهیافتگان به مرحلۀ نهایی خصوصیات خوبی داشتند. درعین حال شركتكنندگان جوان باید بدانند وقتی قبول میكنند در مسابقهای شركت كنند، بالأخره انتخاب محدود است. میخواهم بگویم اگر كسی بهعنوان نفر برتر معرفی شد، واقعیت این است كه كلمۀ برتر برای او مناسب نیست، چون سایر شركتكنندگان هم از زاویههای دیگر برترند.
این آهنگساز و نوازنده عنوان كرد: بهنظرم در طول دورانی كه جشنواره موسیقی جوان برگزار شده، ثمراتی داشته است و اشخاصی معرفی شدهاند كه به خانواده موسیقی اضافه میشوند و جا دارد در تمام رشتهها از آنها بهعنوان هیئت ژوری استفاده كنند. پیشنهاد میكنم این مسئله را در نظر بگیرند كه لزوماً نباید تمام اعضای هیئت داوران افراد سن و سالدار باشند زیرا در بین جوانها كسانی هستند كه فراتر از سنشان عمل میكنند.
علیزاده با اشاره به اینكه كرونا میتواند روی همهچیز تأثیر داشته باشد، اذعان كرد: باید به مسئولین جشنواره تبریك گفت كه سرسختانه با این موضوع مقابله كردند و بالأخره جشنواره با هر سختی برگزار شد. واقعاً باید به دوستان جوان نیز تبریك گفت كه با وجود سختیهای زیاد در این جشنواره شركت كردند.
وی اضافه كرد: شاید مدتهای طولانی باید با كرونا زندگی كنیم و باید بتوانیم در این وضعیت خودمان را نجات بدهیم. به نظرم شركت كردن بچهها در جشنواره و آمدن هیئت ژوری در این شرایط، خود زندگی است. در حال حاضر چیزی در دنیا قابل پیشبینی نیست، پس چه بهتر كه تسلیم نشویم.
جوان ها مشكل تعصب در موسیقی ایرانی را حل می كنند
این نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی در پاسخ به این پرسش كه چه توصیۀ فنیای به شركتكنندگان دارید، بیان كرد: قبل از اینكه بخواهیم به شركتكنندگان توصیه كنیم باید خودمان در هیئت ژوری به مشتركاتی برسیم. از قبل در موسیقی ایرانی مشكل بود كه نگاه ما به موسیقی چگونه است؟ ولی براساس گذشت زمان و تجربیاتی كه به دست آمده، نشان داده شده كه اگر ردیف را بهعنوان میراث در نظر بگیریم باید ببینیم چگونه میتوانیم از آن بهرهمند شویم، نهاینكه چگونه آن را تكرار كنیم. قبل از اینكه به ردیف بهعنوان گنجینه نگاه شود، به چشم تعصبی نگاه میشود كه چگونه تكرار شود. در موسیقی دچار تعصب هستیم كه به نظرم نسل جوان مشكلات این تعصب را حل حل خواهد كرد.
علیزاده گفت: وقتی عنوان سنتی را روی هنرمند میگذاریم، مثل نشانی است كه میتواند همیشه مثبت نباشد. وقتی میگوییم فلانی سنتی است، یعنی حاضر نیست با زمان خودش پیش برود یا مثلاً وقتی میگوییم طرف اصالت ندارد، یعنی ریشه و پشتوانه ندارد. اگر در جامعه عادی زندگی كنیم، به نظرم در آینده از سنت معنای خوبی خواهیم ساخت.
برگزاری آنلاین جشنواره موسیقی جواب نمی دهد
عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان با اشاره به نقش و اهمیت جشنواره موسیقی جوان، اظهار داشت: شخصاً عقیده دارم جشنواره دارد از دانشگاه بهتر عمل میكند. البته بسیاری از شركتكنندگان دانشجو هستند، ولی در هر صورت جشنواره اثر خوبی داشته؛ اینكه جوانها آزادانهتر نگاه شخصی خودشان را ارائه كنند.
حسین علیزاده در پایان در رابطه با نحوه برگزاری جشنواره یادآور شد: از اینترنت بیعیب برخوردار نیستیم و واقعاً جریان آنلاین جواب نمیدهد. فكر میكنم اگر روی جنبههای حضوری با رعایت پروتكلهای بهداشتی فكر كنیم بهتر است. مسئله آنلاین بودن در كشور ما و با این اینترنتی كه گویا نیست، جواب نمیدهد و نمیتوانیم روی این مسئله حساب كنیم. اگر قرار باشد این بیماری حتی گریبانگیر برخی از ما شود، باز شخصاً ترجیح میدهم جشنواره حضوری باشد تا حق مطلب ادا شود.
قدردانی از یك نوازنده سنتور از شركت كننده رویداد 14
پویا سرایی داور چهاردهمین جشنواره موسیقی ملی جوان دربارۀ كیفیت اجراهای بخش ویژه گفت: واقعاً همه شركتكنندهها بسیار توانمند و شانه به شانه هم بودند. بخشی از بسط و گسترشها به هیئت داوران برمیگشت چرا كه طرز فكرها متفاوت است. آن هم به این خاطر كه مبانی جامعی در این حوزه نداریم. كتابی نیست كه بگوید باید بسطها به این شكل انجام شود.
این داور تأكید كرد: بنظرم حق كسی ضایع نشد. از چندین حیث و از چندین زاویۀ دید به آثار شركتكنندهها نگاه كردیم و واقعاً همه عالی بودند. زمان اجرای شركتكنندهها كمی كوتاه بود و در این زمانِ كوتاه سعی كرده بودند انواع سلایق را در اجرای خود قرار بدهند، كه كمی باعث شده بود اجراها انسجام نداشته باشد، وگرنه همه عالی بودند.
سرایی در پاسخ به این پرسش كه كرونا چقدر روی كیفیت اجراها تأثیرگذار بوده است، عنوان كرد: اگر قرار بود شركتكنندهها به طور زنده اجرا كنند شاید قضیه فرق میكرد. شاید عدهای باشند كه روی سن بتوانند توانمندتر ظاهر شوند و خودشان را كنترل كنند و اجرای زنده بر روی سن زیاد روی آنها تأثیرگذار نباشد. خب این مورد از بین رفته بود. اما در كل فكر میكنم كرونا تأثیر آنچنانی روی اجراها نگذاشته بود، چه بسا شركتكنندهها در این مدت وقت بیشتری داشتند كه ساز بزنند.
در دوره های بعدی به «ژانر بندی» توجه بیشتری كنیم
این نوازنده به شركتكنندگان جشنواره موسیقی جوان توصیه كرد: از آنجا كه هیچ گونه كتابی در این حوزه نداریم و آنچه شركتكنندهها اجرا میكنند بر اساس برداشتها و علاقهمندیهای آنان از استادان مختلف است، پیشنهادم این است سعی كنند از استادان مختلف اجرا گوش كنند و برای خودشان اتود كنند تا به تفسیری شخصی دست پیدا كنند.
پویا سرایی برای دوره آتی جشنواره موسیقی جوان نیز پیشنهاد كرد: فكر میكنم چیزی كه در دورههای بعدی جشنواره موسیقی جوان باید به آن توجه شود موضوع ژانربندی است. شاید در موسیقی كلاسیك ایرانی ساز و كار بسط و گسترشها با آنچه كه در حوزه وسیعتر موسیقی دستگاهی داریم، متفاوت باشد. بسط و گسترشها در موسیقی دستگاهی بر اساس دستگاههایی است كه از قدیم وجود دارد و ساز و كارش خیلی بازتر است. پیشنهادم این است كه در جشنواره ژانربندی انجام شود. مثلاً عدهای در ژانر كاملاً كلاسیك ایرانی شركت كنند و عدهای در حوزهای كه جدیدتر و بازتر است حضور داشته باشند.
داور جشنواره موسیقی جوان در پایان گفت: آینده شركتكنندگان را عالی میبینم. همه بسیار عالی و توانا هستند. در این بخش قرار نبود آنچنان روی توانمندی اجراییشان توجه كنیم، اما واقعاً توانا بودند. همهچیز خیلی خوب است و جای امیدواری است كه نسل فعلی در این مسیر حركت میكند.
مرحلۀ نهایی داوریِ چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی با حمایت دفتر موسیقیِ معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران در حال برگزاری است.