اعضای هیئت داوران در خصوص كیفیت و نحوه بازبینی آثار در بخش تنبور در چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان توضیحاتی را ارائه دادند.


جشنواره موسیقی جوان در مسیر خوبی حركت می‌كند/ نتایج آموزش آنلاین موسیقی موفقیت‌آمیز است
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، حیدر كاكی، عضو هیئت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره ارزیابی آثار توسط داوران گفت: تكنیك‌های اجرایی، اصالت مقام‌ها و بیان موسیقایی قطعات، پارامترهایی هستند كه در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.





وی در خصوص معیار داوری سبك‌های مختلف تنبورنوازی توضیح داد: به نظرم به این مسئله دامن نزنیم چون مقام‌های تنبور مقام‌های واحدی هستند. گاهی ممكن است بین اجرای دو نفر اختلاف‌هایی وجود داشته باشد ولی به نظرم اختلاف بین دو منطقه را برجسته نكنیم. اگر به مقام‌های تنبور و اصالت آن‌ها توجه كنیم بهتر است.





این عضو هیئت داوران درباره تأثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان بر پیشرفت نوازنده‌ها عنوان كرد: جشنواره موسیقی جوان قطعاً از مؤثرترین جشنواره‌هایی بوده كه در تاریخ موسیقی ایران اتفاق افتاده است. این جشنواره، در همه این سال‌ها جشنواره بسیار پرباری بوده است و پشتوانه علمی و پژوهشی دارد. به نظرم سطح جشنواره بسیار بالاست.

كاكی در پایان درباره فعالیت این روزهای خود اظهار داشت: با اوج گرفتن كرونا بعضی از كلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار كردم. بعد با بازگشایی مجدد آموزشگاه‌ها خواستم كلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار كنیم ولی دوباره كرونا اوج گرفت و احتمالاً دوباره كلاس‌ها را به صورت آنلاین برگزار كنم.





آرش شهریاری، یكی دیگر از اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره بازبینی آثار گفت: نكاتی كه در اصالت و صحت قطعات به لحاظ سنت موسیقایی وجود دارد و آنچه كه در واقع به سنت اجرایی قدما برمی‌گردد، در بازبینی آثار بسیار تأثیرگذار است. تكنیك اجرایی بنا بر توانایی‌های فردی هر شركت‌كننده و با توجه به سن و سال آن‌ها نیز یكی دیگر از ملاك‌های داوران برای امتیازدهی بود. در داوری تنها صدای سازشان را می‌شنیدیم و براساس اجرا نظر می‌دادیم.

وی ادامه داد: فكر می‌كنم این تمهید بسیار خوبی بود تا به داوری‌ها اعتماد شود. ریتم و زمان‌بندی، متر مشخص و جمله‌بندی و بیان موسیقایی دیگر پارامترهایی بوده كه داوران براساس آن‌ها رأی می‌دادند.





شهریاری در خصوص اختلاف سبك‌ها توضیح داد: براساس یك اجرای منسجم و درست از اجرای قدمای تنبور نظر می‌دهیم. مثلاً اگر اجراها در بخش صحنه بر اساس اجرای استادان و قدمای آن منطقه و در بخش گوران نیز به همین منوال باشد امتیاز می‌گیرند.

شهریاری جشنواره موسیقی جوان را در آیندۀ نوازندگان بسیار تأثیرگذار خواند و گفت: وقتی معیار براساس شیوه و سبك و سیاق اجرای قدما باشد جوان‌ها با آن شیوه آشناتر می‌شوند. جشنواره موسیقی جوان در مسیر خود به خوبی حركت می‌كند و امیدوارم در سال‌های آینده از این هم بهتر شود.





وی افزود: جشنوارۀ مهمی است چون توقع ما را هم بالا می‌برد. تقریباً همه شركت‌كنندگان در این مدت در خانه بوده‌اند و می‌توانستند به ساز و مقام‌ها بیشتر توجه كنند. همین مسئله طبیعتاً توقع ‌ما از اجراها را هم بالا می‌برد. فكر می‌كنم اجراهای بخش نهایی بهتر هم باشد.

شهریاری در پایان درباره فعالیت این روزهای خود عنوان كرد: این روزها بیشتر مشغول مطالعه روی مقام و موسیقی دستگاهی هستم. علاوه‌بر آن آهنگسازی هم كردم.

***********************



موحد: نتایج آموزش آنلاین موسیقی موفقیت‌آمیز بوده





آذین موحد، از اعضای هئیت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در بخش ساز فلوت درباره بازبینی آثار گفت: با توجه به نگاه جدی و اصولی‌تری كه به نحوه انتخاب رپرتوارها داشتیم، كمك ‌كردیم سطح نوازندگی و جدیت نوازندگان نسبت به استانداردهای نوازندگی در جشنواره بالاتر بیاید.داوران بخش ساز فلوت چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص بازبینی آثار مرحله اول جشنواره نكاتی را عنوان كردند.

وی در مورد شركت‌كنندگان گفت: حضور در جشنواره نیازمند این است كه فرد قابلیت‌های مافوق استاندارد داشته باشد. فكر می‌كنم انتخاب رپرتوار در مرحله اول نقش بسیار مهمی در این مسئله دارد. افرادی كه تصمیم می‌گیرند در این مسابقه شركت كنند اشخاصی هستند كه به‌دلیل نحوه انتخاب رپرتوار این اطمینان را در خودشان دارند كه مافوق استاندارد سن خودشان هستند. به هر حال نخبگی و قابلیت‌های خاص‌تری دارند كه بتوانند در مسابقه شركت كنند. در ارتباط با ساز فلوت، بخش عمده‌ای از شركت‌كنندگان سطح بسیار بالایی داشتند و این جای خوشحالی دارد.





این عضو هئیت داوری در توصیه به برگزیدگان مرحله نهایی جشنواره عنوان كرد: فكر می‌كنم امسال مرحله دوم، هم هیجان‌انگیز است و هم با یك سری ابهامات روبه‌رو شویم. تاكنون هیچ‌وقت تجربه چنین مرحله دومی را نداشته‌ایم. نوازندگان سازهای فلوت، ویلن و ویلنسل می‌بایست با پیانو همراهی كنند كه این امر به‌راحتی نمی‌تواند صورت بگیرد. باید ببینیم مرحله دوم چطور پیش می‌رود.





موحد با اشاره به اینكه این روزها مشغول تدریس آنلاین موسیقی است، اظهار داشت: من از اینكه نتایج بخش زیادی از آموزش‌های آنلاین خوب بوده خوشحال هستم. علیرغم اینكه بخش عمده‌ای از ما معلم‌ها بخصوص در حوزه نوازندگی با نگرانی و عدم اطمینان وارد آموزش آنلاین از طریق پلتفرم‌های مجازی شدیم، اما نتایج آموزش آنلاین موفقیت‌آمیز بوده است.

وی در پایان خاطرنشان كرد: در این بستر آموزش دادیم ولی لزوماً به آن دل نبسته بودیم. نتایج امروز نشان می‌دهد كه ظاهراً آموزش مجازی بخصوص برای افرادی كه دوره‌ای را به‌صورت حضوری كار كرده‌اند، آموزش خوبی است و نتایج خوبی را به دنبال داشته است.





مجید سینكی، نوازنده و از داوران بخش فلوت درباره آثار مرحله اول گفت: واقعیت این است كه انتخاب نوع قطعات سطح نوازندگی را بالا برده است. در گروه سنی الف نوازندگان زیادی شركت كرده بودند و انتخاب از بین آن‌ها دشوارتر بود. در گروه ب انتخاب سخت بود، و در گروه ج همه خوب بودند. فكر می‌كنم مهم، درك هنری از ماهیت كاری است كه انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: گاهی حس می‌كنم نوازنده‌ها به محض اینكه می‌بینند قطعه درآمده، آن را رها می‌كنند و قطعه به سطح عالی و پختگی خود نرسیده است. وقتی با قطعه‌ای آشنا می‌شویم، دركی از فضای قطعه پیدا می‌كنیم. فكر می‌كنم بسیاری از نوازنده‌ها در گروه الف به این درك نرسیده بودند. به خاطر همین است كه می‌گویم قطعه‌ها نصفه نیمه رها شده بودند.

سینكی درباره ملاك بازبینی آثار توسط داوران اظهار كرد: مجموع ویژگی‌هایی كه یك نوازنده را می‌سازد؛ نحوه مواجه شركت‌كنندگان با قطعه و درك‌شان نسبت به اجرای موسیقی و فضای قطعه چگونه است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سینكی در پاسخ به این سوال كه چه توصیه‌ای به برگزیدگان مرحله نخست دارید، تصریح كرد: نكاتی كه گفتم را برای مرحله نهایی رعایت كنند. شركت‌كننده‌هایی كه به اینجا می‌آیند اصولاً نخبه‌های جامعه ما هستند. باید دركی نسبت به نخبگی داشته باشیم. صرفاً كار فیزیكی و مكانیكی انجام نمی‌دهیم، بلكه كاری در سطح عالی انجام می‌دهیم. استانداردهای این كار بین‌المللی است و باید در آن سطح كار كنیم.

وی در رابطه با افزایش قیمت ساز فلوت عنوان كرد: ساز فلوت در حال حاضر به خاطر مسائل اقتصادی كمتر در ایران پیدا می‌شود و متأسفانه بسیار گران است.

سینكی در پایان در خصوص كلاس‌های آموزشی خود گفت: كلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار می‌كنم و چاره‌ دیگری نیست. با تجربه‌ای كه به نسبت اوایل كرونا به دست آمده، حتماً كیفیت نیز در آینده بالاتر می‌رود.

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران