عضو شوراهای تخصصی، هیئت انتخاب و داوران دربارۀ نحوۀ بازبینی آثار مرحلۀ اول چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان و فعالیت‌های اخیرش توضیحاتی داد.


حسین علیزاده: جشنواره جوان یك اتفاق مثبت در موسیقی است/اوركی: همكاری ام با اسكار دائمی خواهد بود
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، حسین علیزاده در خصوص بازبینی آثار چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: اولین موردی كه به محض شنیدن آثار تصمیم می‌گیریم این است كه آیا آثار ارسالی در سطح جشنواره هستند یا خیر. معمولاً تعداد نوازندگان برجستۀ سه‌تار در سنین پایین كم‌اند. از بین افرادی كه در جشنواره شركت كرده‌اند، تعداد زیادی نوازندگی‌شان در سطح راه‌یابی به جشنواره نیست. البته خوشحالیم كه تعداد زیادی به ساز سه‌تار علاقه‌مندند، اما احساس می‌كنم به‌خاطر شرایط موجود به‌دلیل بیماری كرونا راهنمای كمتری داشته‌اند و كیفیت آثار در این دوره در بخش سه‌تار كمی پایین است.



او در توصیه به برگزیدگان مرحلۀ اول جشنواره عنوان كرد: به‌نظرم برگزیدگان با توجه به قطعاتی كه در مرحلۀ نهایی برایشان تعیین شده است، یادشان باشد باید خودشان را به روح آن قطعات نزدیك كنند. وقتی شعری را با درك موضوع آن بخوانید مشخص می‌شود شعر را فهمیده‌اید، ولی وقتی كلمات را همین‌طور ادا كنید مشخص می‌شود با مضمون آن رابطه برقرار نكردید. در نواختن نیز همین‌طور است.

علیزاده در مورد مرحلۀ نهایی گفت: انتظار داوران از كسانی كه به مرحلۀ نهایی راه پیدا كرده‌اند چندین برابر كسانی است كه در مرحلۀ اول حضور داشته‌اند. برگزیدگان در این فرصت می‌توانند از معلمین خود راهنمایی بگیرند. بسیاری از شركت‌كنندگان تكنیك خوبی دارند ولی از نظر ذهنی برای آن چیزی كه اجرا می‌كنند هنوز آماده نشده‌اند. به هر حال موسیقی باید تأثیرگذار باشد و حس داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال كه جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته مؤثر باشد توضیح داد: به‌نظرم وجود این جشنواره یكی از اتفاق‌های مثبت موسیقی كشور است. همه اهالی موسیقی بر سر این موضوع هم‌نظرند. واقعاً جنبۀ معنوی آن بسیار قوی است و شركت‌كنندگان زیادی از سراسر ایران در آن حضور پیدا می‌كنند. جرئت و جسارتشان بسیار ستودنی است. شركت‌كنندگان قطعاً به این موضوع واقف‌اند كه همه برنده نخواهند شد ولی برای كسب تجربه باز هم در این جشنواره شركت می‌كنند. معمولاً در ساز سه‌تار، نوازنده‌های جوان دیرتر به پختگی می‌رسند.

این آهنگساز برجسته نقش ردیف در فراگیری موسیقی ایران را پررنگ دانست و گفت: شما هر رشته‌ای را كه بخوانید باید از گذشته‌ای عبور كنید تا تجربه به‌دست بیاورید. جوان‌ها قطعاً باید پایه‌ها را خوب بشناسند. شما در ادبیات نمی‌خواهید تبدیل به سعدی شوید ولی به هر حال باید سعدی را خوب بشناسید. اگر می‌خواهید بیان متفاوتی داشته باشید، باید بیان‌های دیگر را هم بشناسید. اگر ردیف را به‌عنوان حصار ببینیم و بگوییم همه تفكرتان صرفاً باید تقلید از این موضوع باشد، به‌نظرم نتیجۀ خوبی نخواهد داشت.

علیزاده در رابطه با آموزش موسیقی به صورت آنلاین اظهار داشت: من مخالفتی با آموزش آنلاین ندارم ولی خودم در فضای آنلاین حضور ندارم. هر از گاهی به بهانۀ رفع دلتنگی‌هایی كه داریم، یك سری كلیپ ضبط می‌كنم و برای هنرجویانم می‌فرستم.

وی درباره فعالیت‌های نشر «تار و پود» توضیح داد: این نشر قرار نیست انتشارات بسیار فعالی باشد. كارهایی كه در این نشر انجام می‌شود محدود است. بخشی از آن مربوط به فعالیت‌های خودم می‌شود و بخش دیگر به جوانانی اختصاص دارد كه خودم روی ضبط آثار آن‌ها نظارت می‌كنم. در شرایط حاضر فعالیت در این زمینه غیرممكن شده است و حتی در فكرمان است آثار را به‌صورت آنلاین منتشر كنیم، چون تقریباً انتشار فیزیكی آثار بی‌معنی شده است. در این مدت مشغول نوشتن كتاب‌های آموزشی بودم و در خانه كارهایم را انجام می‌دادم تا اگر روزی امكان برگزاری كلاس حضوری فراهم شد دستم برای آموزش هنرجویان پر باشد.





حسین علیزاده در پایان دربارۀ جدیدترین فعالیت‌های خود عنوان كرد: در چند ماه گذشته سه موسیقی فیلم كار كرده‌ام و یك سری كار از گذشته دارم كه آن‌ها نیاز به ضبط دارند و اگر فرصت شود آن‌ها را ضبط می‌كنم. در حال حاضر به دلیل بیماری كرونا شرایط خاصی را تجربه می‌كنیم كه قبلاً تجربه نكرده‌ایم.

************************



بخاطر فیلم فرهادی به اسكار دعوت شدم





ستار اوركی از آهنگسازان شناخته شده كشور هفته گذشته در كنار دو ایرانی دیگر «نرگس آبیار» و «علی عباسی» برای عضویت در اسكار دعوت شد. به این بهانه گفتگویی با او انجام گرفته كه در ادامه می خوانید.

ستار اوركی: هر ساله بر تعداد اعضای آكادمی علوم و هنرهای سینمایی افزوده می‌شود. دعوت از اعضای جدید برای آكادمی اسكار دارای سلسله مراتب خاصی است، به این صورت كه نامزد دریافت اسكار شده باشید یا خودتان یا فیلمی كه در آن حضور داشته‌اید، برنده اسكار شده باشد. من نیز به دلیل برگزیده شدن دو فیلم آقای اصغر فرهادی در جایزه اسكار توانستم به این آكادمی راه پیدا كنم. همچنین زمانی كه فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسكار شد، موسیقی آن در سالن دالبی اسكار ( این سالن از سال 2002 میزبان مراسم اسكار است) توسط آهنگساز هالیوود ـ جیمز هورنر ـ اجرا و رهبری شد. البته فیلم‌های دیگری كه ساخت موسیقی آنها را برعهده داشته‌ام، در جشنواره‌های بین‌المللی پذیرفته شده‌ اند.

اوركی در مورد همكاری با آكادمی اسكار گفت: همكاری‌ام با آكادمی از امسال به صورت دائمی خواهد بود و همیشه یك رأی برای داوری فیلم‌هایی كه هر ساله به جشنواره ارسال می‌شوند، خواهم داشت. باید فیلم‌هایی را كه برای شركت در اسكار فرستاده می‌شوند، دنبال كنم كه اصولا خود جشنواره آثار را برای داورها ارسال می‌كند.

او درباره جایگاه موسیقی فیلم ایران در جهان اظهار كرد: جدا از نداشتن ابزارهای خاص، استودیوهای بسیار درجه یك، نوازنده‌های خوب و حمایت‌هایی كه از آهنگسازان فیلم‌های بزرگ می‌شود، آهنگسازهای بسیار خوبی داریم و اشل موسیقی فیلم ایران در مقیاس جهانی استاندارهای خاص خود را دارد.

«چشم‌انداز حضور آهنگسازان ایرانی را در چنین جایگاه‌هایی به چه صورتی می‌بینید؟» گفت: حضور من به عنوان آهنگساز در آكادمی اسكار می‌تواند فرصتی برای برقراری ارتباطات جدید در عرصه جهانی باشد. به عنوان اولین آهنگساز ایرانی می‌توانم ارتباطات و همكاری‌هایی در فضاهای بین‌المللی داشته باشم و كارهای بیشتری را به سرانجام برسانم. برنامه دارم با پروژه‌های خارجی كار كنم ولی هیچ گاه سینمای كشور را ترك نخواهم كرد؛ زیرا كشورم و سینمای این مملكت را دوست دارم و فكر كنم زود است كه بخواهم شانه خالی كنم و نباشم. به هر حال وظایفی دارم كه باید انجام بدهم.

در پایان درباره شرایط حاضر به دلیل شیوع ویروس كرونا توضیح داد: بحرانی كه در آن قرار گرفته‌ایم در كل ابعاد سینمای ما تأثیرات منفی داشته است. ما هم دورادور كارهای خود را با وسواس و ترس انجام می‌دهیم ولی خیلی كم كارتر از سال قبل شده‌ایم؛ چون خیلی از آثاری كه باید ساخته می‌شدند، ساخته نشدند و منتظر هستند كه چه خواهد شد؟ من هم همانند دیگر دوستان چندین ماه است كه كار نكرده‌ام.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی