display result search
كیوان ساكت، آهنگساز و نوازنده سرشناس كشورمان، تاكید كرد در دوره پَسا كُرونایی هم باید پخش كنسرت آنلاین ادامه یابد، چرا كه ایرانیان خارج از كشور یا ساكنان شهرهای كوچكتر و روستاها هم به طیف مخاطبان اجرای زنده موسیقی افزده خواهند شد.
كیوان ساكت:كنسرت آنلاین باید ادامه یابد
كیوان ساكت، آهنگساز و نوازنده سرشناس كشورمان، تاكید كرد در دوره پَسا كُرونایی هم باید پخش كنسرت آنلاین ادامه یابد، چرا كه ایرانیان خارج از كشور یا ساكنان شهرهای كوچكتر و روستاها هم به طیف مخاطبان اجرای زنده موسیقی افزده خواهند شد.
مهدی یاورمنش: شامگاه شنبه 30 فروردین، دومین شب از كنسرتهای آنلاین در تالار وحدت برگزار شد. در این اجرا، گروه وزیری به سرپرستی و آهنگسازیِ كیوان ساكت و با خوانندگی وحید تاج روی صحنه رفت.
در این اجرا، محمد دلنوازی (عود)، سروش عازمیخواه (پیانو)، اشكان مرادی (كمانچه)، علی فربدنیا (نی)، یحیی علوی (سنتور)، مهدی غلامی (دف و بندیر)، سیاوش ساكت (سازهای كوبهای)، سالار زمانیان (تار) و كیارش ساكت (شورانگیز) به عنوان نوازنده حضور داشتند.
به همین بهانه به سراغ كیوان ساكت، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی رفتیم و با او به گفتوگو پرداختیم كه میخوانید.
از زمان همهگیری ویروس كووید 19 در ایران، چندین كنسرت آنلاین برگزار شده است كه بیشتر آنها مربوط به خوانندگان و گروههای پاپ و تعدادی اجرای محلی یا تلفیقی بوده است. شما را باید نخستین گروهی دانست كه به طور كامل در قالب موسیقی ایرانی (سنتی) كار میكنید و آنلاین كنسرت دادید. این اجرا چطور شكل گرفت؟
ما به احترام مردمی كه در خانه نشسته و خود را قرنطینه كردهاند كنسرت دادیم؛ با افتخار و بدون چشم داشت مالی هم آمدیم، چون این را وظیفه خود در این روزهای همهگیری كرونا میدانستیم. وقتی زمینه كار به همت بنیاد رودكی آماده شد، همه اعضای گروه وزیری با جان و دل پای كار آمدند.
هر كنسرتی، نیاز به تمرین و هماهنگی گروه دارد، چطور برای اجرا آماده شدید؟
همه ما در خانه و خلوت خودمان تمرینها را انجام دادیم، البته هر چندگاه هم از طریق اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با هم ارتباط میگرفتیم. در نهایت هم یك جلسه تمرین گروهی در كنار هم در تالار وحدت داشتیم و كار شكل گرفت.
با این كه كنسرت آنلاین بود، شیوهای متفاوت با اجراهای زنده را در انتخاب قطعات و چیدمان آن ها در پیش نگرفتید. چرا؟
نه. به نظرم نمیبایست با اجرای زنده تفاوتی میداشت. من همیشه در كنسرتهایم، موج سینوسی را رعایت میكنم. مثلا با یك قطعه كه تمپو كُند دارد، آغاز میكنم و آهنگ دوم بالا میرود و این تا پایان كار، یك در میان ادامه پیدا میكند؛ یك آهنگ آرام و بعدش یك كار پر هیجان و ... همین طور پیش میرویم. البته شاید برعكس با یك قطعه تند و پرهیجان شروع كنم و دومی آهنگی آرام و كند باشد و ادامه دهم. در كنسرت آنلاین هم این روال را در پیش گرفتیم.
نبودن تماشاگر در تالار وحدت، حس و حالی متفاوت به این كنسرت آنلاین داده بود، اما این واقعیت كه میدانستیم از همیشه بیشتر مخاطب داریم كه دارند ما را میبینند و اجرا را میشنوند، ما را سرذوق میآورد
شما با تالار وحدت آشنا هستید، بارها روی صحنه آن با اركسترهای بزرگ كلاسیك و ایرانی و سنتی كنسرت دادهاید. اینبار كه برای سالن خالی اجرا كردید، چه حسی داشت؟
حضور تماشاگر پای اجرای كنسرت، در حس و حال نوازندگان و خواننده خیلی موثر است؛ تشویقی كه میكنند، انگیزهای كه میدهند و حس و حالی كه بر سالن حاكم میكنند همه مهم است. با وجود نبودن تماشاگر در سالن، این كنسرت، حس و حال متفاوتی داشت، چرا كه میدانستیم از همیشه بیشتر مخاطب داریم كه دارند ما را میبینند و اجرا را میشنوند، این بیشتر از همیشه ما را سرذوق میآورد.
در اجرای زنده، بنا به ظرفیت سالن، 400، 1000 تا حداكثر 2000 نفر ممكن است در سالن باشند، اما در كنسرت آنلاین، این عدد میتواند به دهها هزار نفر برسد.
مخاطبی تشنه كه شاید تا حالا هرگز شاهد اجرای هیچ كنسرتی نبوده است.
مخاطبانی كه شاید به دلیل زندگی در شهرهای كوچك و روستاهای چهارگوشه كشورمان، هیچ گاه شاهد كنسرت نشده باشند. ایرانیان خارج از كشور را هم به این گروه باید اضافه كنیم.
و آنها كه از پس هزینههای كنسرت زنده برنمیآیند.
بله. همه این علاقهمندان در كنسرت آنلاین میتوانند در خانه و در كنار خانواده اجرا را ببینند.
فكر میكنید در دوران پسا كرونایی هم میتوان از این قابلیت كنسرت آنلاین استفاده كرد؟
چرا كه نه. مثلا هر چهار سال جام جهانی فوتبال است، آیا همه مردم جهان این فرصت و توان را دارند كه بروند استادیوم و از نزدیك به تماشای بازیها بنشینند، هرگز چنین امكانی فراهم نیست. فكر میكنم هر كنسرت زندهای را كه با حضور تماشاگران برگزار میشود، میتوان به صورت آنلاین هم پخش كرد، چون همانطور كه قبلا گفتم، ایرانیان خارج از كشور، علاقهمندان ساكن در شهرهای كوچك و روستاها كه امكان رفتن گروه موسیقی به آنجاها فراهم نیست و ... به طیف مخاطبان افزوده خواهند شد كه نباید از این سرمایه غفلت كنیم.