در ششمین شب از جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر شاهد روایتگری دامنه وسیعی از سبك ها و روایت های متنوع از موسیقی ایران بودیم.

شكفتن غنچه‌های «ودا» در ششمین شب جشنواره موسیقی فجر/اجرای قابل قبول كوارتت خلیج فارس
در ششمین شب از جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر شاهد روایتگری دامنه وسیعی از سبك ها و روایت های متنوع از موسیقی ایران بودیم.

شكفتن غنچه‌های «ودا» در ششمین شب جشنواره موسیقی فجر/اجرای قابل قبول كوارتت خلیج فارس
خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: در جذابترین اجرای روز هفتم گروه كوبه‌ای و آوازی ودا با هنرمندان خردسال خود تالار وحدت را شكوفه باران كرد و آرون افشار اولین حضور خود و گروهش را در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر تجربه كرد.

در (دوشنبه 28 بهمن)، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر شب هفتم خود را پشت سر گذاشت و 12 گروه موسیقی و هنرمند در شش سالن برنامه خود را در دو نوبت اجرا كردند.





گروه كوبه‌ای و آوازی ودا به روی صحنه رفت

در ششمین شب از جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر گروه كوبه‌ای و آوازی ودا در ساعت 18/30 در تالار وحدت روی صحنه رفت.

گروه كوبه‌ای و آوازی ودا از خوانندگان و نوازندگان كوبه‌ای كودك و نوجوان تشكیل شده است كه با همراهی دیگر نوازندگان با میانگین سنی بالاتر در تالار وحدت خوش درخشیدند.

اجرای چند قطعه بی‌كلام ریتمیك با گروه سازهای كوبه‌ای نظیر قوشاناقارا ( ساز آذری)، تنبك، دف، دهل، ناقارا، عود، كمانچه و پیانو در كنار چند ترانه محلی نظیر قطعه محلی لری بنام دختر بویر احمدی، قطعه كردی تحت عنوان چاوانم، آی سر كتل قطعه محلی استان فارس، قطعه بندری ای‌یا ای‌یار، قطعه مازندرانی درانه جان (عزیز جون)، گل پامچال، ای لاچین( با ترجمه ارمنی و آذری و اندكی دخل وتصرف)، و چند قطعه دیگر رپرتوار اجرایی گروه ودا را در این اجرا تشكیل داده بود.

اهمیت شناخت و توانایی حفظ ریتم در موسیقی بر كسی پوشیده نیست و چه بسا كم نیستند خوانندگان و نوازندگان با سابقه‌ای كه حتی پس از سال‌ها فعالیت هنوز در شناخت ریتم با مشكلاتی روبرو هستند و در حفظ ریتم در قطعات ضعف دارند. شاید نقطه قوّت اجرای گروه ودا با میانگین سنی پایین آن‌ها قدرت غیرقابل انكار نوازندگان خردسال این گروه در حفظ ریتم و اجرای آن‌ها با دینامیك خوب اجرایی است.







ترنم چكاوك در كاخ جشنواره

اركستر چكاوك به رهبری رضا شایسته در تالار وحدت با اجرای گلچینی از آثار ماندگار موسیقی ایران یكی از خاطره‌انگیزترین شب‌های جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر را رقم زد.

اركستر چكاوك در این اجرا، با رپرتواری از آثار ماندگار استادان موسیقی ایرانی حال و هوایی نوستالوژیك را برای حاضران در سالن به ارمغان آورد.





این اركستر با خوانندگی سروش مظفری و مجید حسین خانی قطعاتی نظیر می‌پرستم ساخته كاظم رزازان، دل بیقرار ساخته فضل‌الله توكل، اجرای بی‌كلام ترانه مخلوق، می‌گذرم تنها ساخته همایون خرم، شانه اثر عباس شاپوری، هوس ساخته انوشیروان روحانی، شب پر ستاره، دنیا اثر جهانبخش پازوكی، سیمین بری اثر جمشید شیبانی و راز دل اثر همایون خرم را اجرا كرد. در میان اجرا رضا شایسته در سخنان كوتاهی گفت: امشب برای من شب خاطره‌انگیزی است چون در بیستمین سالگرد اركستر چكاوك هستیم و بیست سال با دلگرمی مخاطبان در موسیقی ایران قرار داریم.

علی‌رغم آثار ماندگار و شناخته شده موسیقی ایرانی كه به درستی در رپرتوار اجرایی و سطح توانایی و قابلیت‌ اجرایی این اركستر انتخاب شده بود، اركستر در بخش‌هایی دارای نقاط ضعف بود از جمله تیون و كوك نبودن انگشت‌گذاری نوازندگان زهی، عدم تسلط كافی نوازنده كمانچه در اجرای مسلط سلو و عدم حفظ ریتم كه مورد آخر تنها برای متخصصین حوزه موسیقی محسوس بوده لیكن در كلیت گیرایی اثر برای همان مخاطب عام نیز بدون شك اثرگذار خواهد بود.



نوای «نغمه گردان» در فرهنگسرای نیاوران پیچید

گروه موسیقی «نغمه گردان» به سرپرستی احسان عبایی و خوانندگی سیدمحمد حسینی به اجرا پرداخت. این كنسرت به عنوان یكی از برنامه‌های سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

اعضای گروه سازهای‌شان را به دست گرفتند و هماهنگ با هم شروع به نواختن كردند. نخستین قطعه «جرس» نام داشت، این قطعه شروعی گرم را رقم زد. بعد از آن «مقدمه بیات اصفهان» شنیده شد تا اجرا به تصنیف « هنر عشق» برسد. خواننده در این تصنیف با تحریرهای به جا و مناسب با دیگر اعضای گروه همراه شد.

در ادامه نوبت به بخش تكنوازی دو ساز تار و عود رسید. ابتدا نوازنده تار به آرامی زخمه را بر ساز كشید و صدای سازش طنین انداز شد، سپس صدای عود سالن را پر كرد. دو نوازنده از تسلط كافی برای اجرای برنامه برخوردار بودند و خوشبختانه صدابرداری سالن هم به بهترین نحو انجام شده بود. البته معمولا در اجراهای تك‌نوازی و نیز اركسترهای محدود كمتر مشكل صدابرداری وجود دارد و همواره شاهد اجراهایی با صدای مطلوب همچون این اجرا هستیم.





در ادامه تصنیف «مجنون رسوا» و «نوروز عرب» به «ساز و آواز» پیوند خورد. در ساز و آواز همه سازها به كار گرفته شد و ادامه برنامه به یك اجرای همنوازی مطلوب گروهی منتهی شد.

«عشاق و فرود»، «چهار مضراب»، «ساز و آواز»، «ماوراءالنهر» و «دلی یا دلبری» از دیگر قطعات اجرایی این شب بود. تصنیف «دلی یا دلبری» فضای اجرایی را كه ریتمی آهسته به خود گرفته بود، تغییر داد.

سانس اول این شب، با ساز و آواز سوز و گداز و دوبیتی وارد قسمت پایانی خود شد و تصنیف «ساقی مستان» و «به یاد تو» به عنوان دو قطعه انتهایی رپرتوآر نواخته شدند.



گروه «هوران» و نوای دف و آواز در رودكی

گروه موسیقی «هوران» به سرپرستی بهروز قهاری و خوانندگی بامداد فلاحتی با حضور محمد اله‌یاری مدیركل دفتر موسیقی و رییس جشنواره و شاهین فرهت دبیر جشنواره در تالار رودكی به اجرای برنامه پرداختند.

گروه موسیقی «هوران» حاصل تجربه هنری بهروز قهاری است و تاكنون اجراهای متعددی داشته و در چند جشنواره حضور یافته و كسب عنوان كرده و در كشورهای روسیه،‌ اوكراین، مراكش،‌ كویت،‌ هلند،‌ سوییس و فرانسه نیز به روی صحنه رفته است.

پرواز همای، امین هدایتی، حامد تمدن، سالار عقیلی، محمد معتمدی و بامداد فلاحتی خوانندگانی هستند كه تاكنون با گروه موسیقی «هوران» همكاری كرده‌اند.





«كمك» به آهنگسازی محمدرضا برزین با شعری از هما میرافشار، «بازآمدم» به آهنگسازی كیارش بیات با شعری از مولانا، «كاروان» با شعر معینی كرمانشاهی، «خون و بلبل» به آهنگسازی محمدرضا برزین با شعری از معینی كرمانشاهی، «گذرگاه» به آهنگسازی بهروز قهاری با شعری از مولانا، «با من صنما» به آهنگسازی بهروز قهاری با شعری از مولانا، «تن و جان» به آهنگسازی بهروز قهاری باشعری از مولانا، «حیلت رها كن» با تنظیم مسعود شعاری و شعری از مولانا بخش شاخص رپرتوار اجرایی گروه موسیقی «هوران» در جشنواره موسیقی فجر بود.



موسیقی كلاسیك با اجرای كوراتت زهی خلیج فارس

در سانس دوم از ششمین روز جشنواره موسیقی فجر كوراتت زهی خلیج فارس به سرپرستی امین غفاری به اجرای برنامه پرداخت و شاهین فرهت دبیر جشنواره نیز به تماشای این اجرا نشست.

امین غفاری (نوازنده ویلون اول)، فرشاد شیرانی (نوازنده ویلون دوم)، مهدی منادی (نوازنده ویولا) و كوروش كشاورز (نوازنده ویلنسل) اعضای كوارتت زهی خلیج فارس هستند.

امین غفاری در ابتدای كنسرت ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران قطعات را معرفی كرد و سپس با همراهی اعضای گروهش قطعات كمیتاس مینیاتور برای كوارتت زهی، كوارتت شماره سه ساخته رضا كهریزی و كوارتت شماره 3 در دومینور ساخته لودویگ وان بتهوون را نواختند.





شاید اجرای كوارتت زهی خلیج فارس به اندازه اركسترهای بزرگ با بهره از خوانندگان نامدار سر و صدا نكند لیكن به جهت ضرورت جایگاه و كمبودی كه به شدت در حوزه كوارتت موسیقی كلاسیك در ایران احساس می‌شود، حضور اینچنین گروه‌هایی غنیمتی برای كلیّت موسیقی ایران زمین است. كشور ما در زمینه موسیقی كلاسیك غربی علی‌رغم وجود استعدادهای بی‌شمار و دارا بودن پتانسیل برای ارتقاء این ژانر موسیقی، تا رسیدن به جایگاه آرمانی فاصله‌ها دارد. بیشترین فعالیتی كه در حوزه موسیقی كلاسیك صورت گرفته در بحث اركستر سمفونیك و اركسترهای مجلسی و دولتی و غیردولتی و فیلارمونیك بوده و كمتر به بخش‌های سلو، دوئت، تریو، كوارتت، كوئینتت و...پرداخته شده است.

البته در بین این‌ها سولو بهترین جایگاه و كوارتت و بالاتر در بدترین جایگاه و شرایط قرار دارد. حضور و ظهور كوارتت‌هایی چون زهی خلیج فارس راه را برای پیشرفت در این بخش هموار می‌كند و در بلند مدت كمك شایانی به تمامیت موسیقی این مملكت خواهد كرد.

خوشبختانه دیشب شاهد اجرایی بسیار خوب و دقیق از این چهارنوازی یا كوارتت بودیم كه ویلن یك و دو، ویولا و ویلنسل در تعاملی مفهومی با بالاترین دقت و كمترین خطا در ارائه رپرتوارهای اجرایی خود برنامه‌ای در شان موزیسین ایرانی به مخاطب ارائه كردند. اجرای نوانس‌های دقیق، پاساژهای سایه‌وار، قرینه‌های دور و نزدیك، استكاتو و لگاتوهای دقیق و بافت مخملین ترموله‌های كششی و پیتزیكاتوهای به‌جا و دقیق و انتخاب آثار نسبتا دشوار كه به خوبی از پس اجرای آن‌ها برآمدند.



«همنوازان وداد» و «همنوازان فاخته» روی صحنه فرهنگسرای نیاوران رفتند

دومین سانس بیست و هشتم بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران به دو گروه موسیقی «همنوازان وداد» و «همنوازان فاخته» اختصاص داشت. در این شب ابتدا گروه «همنوازان وداد» به سرپرستی كیارش داودی و با آواز منصور جمعه زاده قطعات خود را به گوش مخاطبان رساند و سپس گروه «همنوازان فاخته» كه سرپرستی آن را خشایار پارسا عهده‌دار است، روی صحنه این فرهنگسرا حاضر شد.

پیش درآمد ابوعطا قطعه‌ای بود كه برای آغاز انتخاب شده بود و پیوسته با آن ساز و آواز ابوعطا و چهارمضراب ابوعطا نواخته شد. سرپرست گروه، كیارش داودی، آهنگسازی آن‌ها را برعهده داشت.

تصنیف «یتیمك» به آهنگسازی استاد فرامرز پایور در فرهنگسرای نیاوران طنین انداخت و صدای خواننده «همنوازان وداد» ترانه قطعه را با موسیقی همراه كرد.





گروه سراغ ساز و آواز و ضربی حجاز رفت تا نوبت به دونوازی تار برسد. این دو هنرمند فراز و فرود های قطعه را هماهنگ با یكدیگر نواختند و با دونوازی كه آرامش را در سالن حكم فرما كرده بود، نگاه مخاطبان را به مهارت خود جذب كردند. قطعه «خسرو و شیرین» ساز و آواز و دو ضربی را به یكدیگر وصل كرد. بعد از آن تصنیف انتهایی با نام «از تو كجا گریزم» به اجرا درآمد.

پس از درنگی كوتاه به عنوان فاصله بین دو اجرا، گروه موسیقی «همنوازان فاخته» برای اجرای قطعات خود وارد شدند. نیما داغمه چی فیروزجانی و محمد مهدی شیخ، تار، علیرضا رسولی و آرمان حیدری، كمانچه، خشایار پارسا و هامون بهرامی‌مقدم، سنتور، هدایت‌الله شفتی كلاری، سه تار، حسین گازر، تنبك، و سید ابوذر حسینی، عود بدست گرفتند و محبعلی بخشی خوانندگی گروه را عهده‌دار شد.

این گروه با پیش درآمد ماهور كنسرت خود را شروع كرد. بعد از این كه تصنیف «زلف سركجت» را به روایت عبداله‌خان دوامی نواخت، دو قطعه «شب وصل» و « قهر و آشتی» به اجرا درآمد. در این دو قطعه ساز تار بیشتر شنیده شد و نوای دیگر ساز ها به تكمیل زیبایی قطعه كمك كرد.

«نرگس مستی»، «من ندانستم» و «رنگ قدیمی» نیز تصنیف‌هایی به روایت عبداله‌خان دوامی بودند كه مانند دیگر قطعات، خشایار پارسا آهنگسازی آن‌ها را انجام داده بود. در میانه تصنیف‌ها صدای همخوانی اعضای گروه با خواننده نیز شنیده شد.

دو قطعه دیگر نواخته شد و به پایان رسیدن رپرتوآر تشویق حضار را كه نشان دهنده رضایت آن‌ها از این كنسرت بود، در پی داشت.

این گروه هدف تشكیل خود را اجرا و پژوهش در باب موسیقی كلاسیك ایرانی می‌داند و در طی مدت زمان فعالیت خود به كار هایی چون موسیقی مقامی دوره تیموری، موسیقی دستگاهی دوره قاجار و موسیقی دستگاهی تعدیل شده دوره پهلوی پرداخته است.





كنسرت گروه «شیمشك» در سالن برج آزادی برگزار شد

كنسرت گروه موسیقی «شیمشك» به سرپرستی غلامرضا كریم‌زاده خویی و رهبری محمدحسین درابلو، شامگاه دوشنبه 28 بهمن‌ماه طی یك سانس در سالن برج آزادی برگزار شد.





كنسرت گروه موسیقی «شیمشك» شب گذشته در سالن برج آزادی برگزار شد و این گروه در این كنسرت قطعاتی را به صورت بی كلام اجرا كردند.

گروه «شیمشك» در این كنسرت قطعاتی همچون درآمد چهارگاه، گوزلرم سنی، دلی جیران، شیرین گونلرو یاللی، قایتاغی بیات شیراز، لاچین، فریده‌ام، بیرآندا دونیا، موسیقی فیلم قاینانا لای لای، شیمشك، آذربایجان، باور كن، كهنه باكی، پنجره مه قوندی چیچك، ایران، تیك اترین، آرماندوز رومبا، اوزون اینجه، لای لای فیكرت امیراف و قوچ علی را اجرا كردند و شبی خاطره‌انگیز را برای دوست‌داران خود رقم زد.







برگزاری اولین كنسرت آرون افشار در جشنواره موسیقی فجر

آرون افشار، خواننده جوان موسیقی پاپ كه طی چند ماه اخیر كنسرت‌های رسمی خود را آغاز كرده‌ است، این بار شامگاه 28 بهمن ماه طی دو سئانس در قالب جشنواره موسیقی فجر در نمایشگاه بین‌المللی میلاد به روی صحنه رفت.

عهد بسته‌ام كه تا وقتی كنسرت برگزار می‌كنم و روی صحنه هستم قطعه مادر را اجرا كنم







این كنسرت با اجرای قطعه گیسوی پریشان آغاز شد كه همزمان با اجرای افشار نماهنگ آن نیز بر روی نمایشگر سالن میلاد نقش بسته بود. قطعه‌های خط و نشان و كجایی قطعاتی بودند كه افشار در ادامه آن‌ها را اجرا كرد كه با استقابل مخاطبان مواجه شد.

دلشوره اولین تجربه تیتراژخوانی افشار در برنامه مسافر ماه، قطعه بعدی بود كه این خواننده جوان خواند و بعد از آن به معرفی علیرضا مرتضی‌قلی كه اغلب ترانه‌های او را سروده است پرداخت. سپس افشار قطعات شب رویایی، زلزله و طبیب ماهر را خواند و پس از معرفی آهنگ مادر به مخاطبان خود گفت با خودم عهد بسته‌ام كه تا وقتی كنسرت برگزار می‌كنم و روی صحنه هستم قطعه مادر را اجرا كنم.

پس از قطعه مادر، نوبت به اجرای آهنگ جانم باش رسید كه این آهنگ یكی از قطعات پرطرفداری است كه در چند ماه گذشته به معروفیت افشار كمك بسیار زیادی كرده است. افشار در ادامه آهنگی با نام عاشق‌كش را اجرا كرد كه این آهنگ برای اولین بار توسط این خواننده اجرا می‌شد.

قطعه‌های جانم باش و گیسوی پریشان آخرین قطعه‌هایی بودند كه آرون افشار برای دومین بار آن‌ها را اجرا ‌كرد و مخاطبان هم از این اجراهای او به شدت استقبال كردند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب 23 بهمن تا روز چهارشنبه 30 بهمن در تالار وحدت، تالار رودكی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و 82 گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، كلاسیك، بین‌الملل، پاپ، اركسترال، تلفیقی، بانوان، كودك و نوجوان با 90 اجرا در 80 نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی