جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد كه اكثر هنرمندان سالن‌های پایتخت را به عطر و مهر مادری آراستند و اجرای خود را در آستانه روز مادر تقدیم به مادران عاشق ایران زمین كردند.

شب استقبال دولتمردان از جشنواره موسیقی فجر
جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد كه اكثر هنرمندان سالن‌های پایتخت را به عطر و مهر مادری آراستند و اجرای خود را در آستانه روز مادر تقدیم به مادران عاشق ایران زمین كردند.

شب استقبال دولتمردان از جشنواره موسیقی فجر
به گزارش رادیو آوا از خبرگزاری فارس، در سومین روز از این جشنواره 11 گروه و خواننده موسیقی در 6 سالن پایتخت به روی صحنه رفتند و با اجرای برنامه‌های خود در یكی از سردترین شب‌های تهران، برگ سوم از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را در حالی به دفتر خاطرات این جشنواره اضافه كردند كه تعدادی از مقامات عالیرتبه كشوری از این اجراها دیدن كردند. سومین شب از جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد كه اكثر هنرمندان سالن‌های پایتخت را به عطر و مهر مادری آراستند و اجرای خود را در آستانه روز مادر تقدیم به مادران عاشق ایران زمین كردند.



از خوزستان تا آذربایجان با میسان و هاوار

اجراهای گروه «میسان» خوزستان و گروه كردی «هاوار» آذربایجان غربی در سردترین شب بهمن ماه، گرمابخش جشنواره موسیقی فجر در تالار سوره بود.

اعضای گروه «میسان» در اولین سانس از دومین شب جشنواره با دشداشه‌های سفید در تالار سوره به صحنه رفتند و در این اجرا گروه میسان قطعه «انا اشمالنی اصغیرون» (قسمت نبود) بعنوان قطعه آغازین برنامه خود پیشكش مخاطبان خود كرد گفتنی است این قطعه در كنار قطعات شاد دیگری نظیر «هیه قسمه» (تا ب كی)، «ساعت السوده» (همه چیز تمام شد)، «الی وین» (روزگارم سیاه) برای اولین بار در بخش موسیقی نواحی سی‌و پنجمین جشنواره فجر اجرا شدند. كه این اجرا با استقبال پرشور حاضران در سالن روبرو شد.

گروه میسان كه برای دومین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد از 1380 شروع به كار كرده و سابقه حضور و اجرا در كشورهای قطر، لبنان، كویت و امارات هم دارد. این گروه در سه بخش موسیقی مقامی خوزستان، موسیقی آئینی و رقص سنتی، همچنین بخش نوجوان فعالیت می‌كند.

در بخش دوم سانس اول گروه «هاوار» با لباس‌های كردی به صحنه رفتند و اجرایشان را با دونوازی دوزله و ضرب شروع كردند. این گروه كه برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حاضر شده است، سابقه اجرا در كشورهای تركیه، عراق و اروپا را هم دارند.

مقام «قطار»، مقام «گلو»، قطعه «باران» یا «بارانه»، مقام «سوار سوار» به معنی سواركار اسب، قطعه «گَریان» به معنی چرخش رقص كردی از مهم‌ترین قطعاتی بودند كه اجرا شدند.

گروه «هاوار» فعالیتش را از سال 1385 شروع كرده و هدفشان این است كه موسیقی فولكلور كردی را به همان شكلی كه وجود دارد و بدون دخل و تصرف به مخاطبان ارائه دهند. اعضای این گروه بین 19 تا 35 سال هستند.

درخشش ستاره‌های پارسی در شب سرد زمستانی

در شب سوم اجراهای مربوط به سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، شامگاه جمعه 25 بهمن ماه و در ساعت 18/30 اركستر بادی پارس به سرپرستی ناصر نظر و رهبری حسین شریفی با همراهی سازهای كوبه‌ای و گیتار الكتریك و گیتار باس و پیانو در تالار وحدت با اجرای قطعاتی از موسیقی كلاسیك، آثار موسیقی سینمای جهان و چند قطعه محلی اجرایی موفق و خاطره‌انگیز را در كارنامه خود ثبت كرد.

در قسمتی از كنسرت حسین شریفی از ناآشنا بودن سازهای بادی در ایران سخن گفت و از عزم مجموعه اركستر پارس در شناساندن این سازها سخن گفت. و افزود سازهای بادی فقط برای اجرای قطعات مارش گونه و نظامی نیستند و این سازها قابلیت اجرای قطعات رمانتیك و حتی آوازی را هم دارند.

در این اجرا اركستر پارس با آنسامبل اركستر بزرگ پاپ كلاسیك با خوانندگی علیرضا هاشمی‌فر به روی صحنه رفت و قطعات اوورتور كارمن اثر جرج بیزه، پتری گون و رودخانه ماه اثر هنری مانسینی، مرا به ماه ببر اثر برت هوارد، كاروان اثر دوك الینگتون، احساس خوب اثر آنتونی تیولی، نوسان و تیك و تاك اثر حسین شریفی، موسیقی فیلم پاپیون اثر جری گلداسمیت، شكار آهو منوچهر اسلامی، تركیش مارش اثر ولفگانگ آمادئوس موتسارت، اورتوور اپرای كارمن اثر حرج ریزه(برای كوارتت)، رودسكی مارش اثر یوهان اشتراوس، راه من اثر ژاك روو و تاریخ عشق قطعه فولكلوریك اسپانیایی با تنظیم حسن فراهانی و چند قطعه دیگر نظیر سوای را اجرا كرد.

اركستر پارس در سال 1364 با هدف آموزش موسیقی به كودكان و نوجوانان توسط ناصر نظر پایه گذاری شد و تا كنون چند نسل از بهترین موزیسین ها را به عرصه هنر ایران معرفی كرده است.





عطر گیسوان مادر در انبوه جمعیت تالار وحدت

در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر و در نوبت دوم اجراهای تالار وحدت، حجت اشرف‌زاده در شامگاه جمعه 25 بهمن ماه در ساعت 21/30 با گروه خود بنام ماهیما عاشقانه‌های خود را تقدیم هواداران كرد كه برای شنیدن صدای هنرمند مورد علاقه خود تمام صندلی‌های تالار وحدت را اشغال كرده بودند.

این هنرمند در ابتدای كنسرتش خطاب به جمعیت گفت: در تالار وحدت جایی كه بسیاری از بزرگان موسیقی ایران در آن هنرنمایی كردند كار ساده‌ای نیست. و امشب من این افتخار را دارم كه در این سالن برای شما هنرنمایی میكنم و خوشحالم كه این افتخار در شبی نصیب من شده كه معطر به عطر وجود نازنین مادران است و احرای من در شبی برگزار میشود كه در آستانه روز مادر هستیم و من این اجرا را تقدیم مادران عزیز میهنم میكنم.

و خوشحالم در این شب عاشقانه‌هایم برای مردمی میخوانم كه عاشقشان هستم. وی در ادامه از حضور محمدعلی بهمنی ترانه‌سرای معاصر در سالن خبر داد كه باعث تشویق ممتد این ترانه سرا توسط حاضران در سالن شد.

این هنرمند در كنسرت شب گذشته خود قطعات بی خبر از تو، آتشم باش، عاشق توام، دلم گریه میخواد، جان منی تو، ماه و ماهی، نگارم را اجرا كرد.

در ادامه قطعه برف آمد با ترانه‌ای از روزبه بمانی و قطعه‌ای خراسانی به نام عزیز بشینه كنارم، مهدخت و ترانه قطعه پرسون پرسون، سفر نرو، توسط گروه ماهیما و صدای حجت اشرف زاده اجرا شد.

پایان بخش اجرای گروه ماهیما و حجت اشرف زاده تكرار قطعه آتشم باش بود.

طنین «بانگ نو» و حضور مدیرعامل خانه موسیقی

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز سوم خود را در حالی تجربه كرد كه فرهنگسرای نیاوران در نخستین سانس خود به میزبانی گروه موسیقی «بانگ نو» رفت. در شب بیست و پنجم بهمن این گروه به سرپرستی نسترن هاشمی و خوانندگی مهیار شادروان، قطعات خود را با رویكرد موسیقیایی مبتنی بر مدهای موسیقی دستگاهی ایران و نگرش چند صدایی، به گوش علاقه‌مندان این سبك موسیقی رساندند.

«تصنیف منگر این چنین» آغازگر این اجرا بود و مقدمه مناسبی برای جذب مخاطبان حاضر در سالن شد. بعد از آن نوبت به تكنوازی رسید تا صدای سنتور گوش‌نواز شود و مهارت نوازندگان كه در كل اجرا مشهود بود، بیشتر نمایان شود. «ضربی بیداد» در امتداد «تصنیف خیال» قرارگرفت و پس از آن «ضربی بوسلیك»، «سوز و گداز» و «غبار» هر یك به نوبت اجرا شدند.

«تصنیف شعر زن» بعد از «غبار» ادامه دهنده اجرا بود. سپس «ضربی نوازی»، «ضربی دشتی»، «ساز و آواز دشتی»، «تصنیف رویا» و «رنگ دشتی» نواخته شدند و همراهی منظم اعضای گروه با یكدیگر رقم خورد.

ظرفیت بالای جشنواره موسیقی فجر در مسیر اعتلای موسیقی

مدیرعامل خانه موسیقی در حاشیه این اجرا در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره گفت: باید از ظرفیت منحصر به فرد جشنواره موسیقی فجر برای رشد موسیقی استفاده شود.

وی افزود: دورادور شاهد تلاش‌ها و زحمات دوستان در ستاد جشنواره موسیقی فجر، دفتر موسیقی و همه همكاران اجرایی بودم. با توجه شرایط ویژه و سختی كه همه در این چند ماه اخیر با آن مواجه بودیم و تجربه كردیم، در آن حال و هوا تلاش دوستان جای خسته نباشید دارد. بنا به تجربیات خودم در این زمینه، خوب میدانم كار و مسیولیت صعب و سنگینی بر دوش بزرگواران است.

وی ادامه داد: با توجه به جدول اجراهای جشنواره، شاهد حضور سبك‌ها و كنسرت‌های مختلفی برای تمامی مخاطبان با ذائقه‌های متفاوت، خواهیم بود. ماحصل تلاش با شرایط موجود و همراهی هنرمندان را در این جشنواره به تماشا نشسته‌ایم و برای همگی آرزوی موفقیت میكنم.

مدیرعامل دفتر موسیقی به جایگاه كنونی جشنواره اشاره كرد و بیان كرد: من از گذشته‌های دور همواره منتقد جشنواره بودم و دوست داشتم جشنواره موسیقی فجر به جایگاهی كه لایق آن است برسد‌. متاسفانه سال گذشته زحمات بسیاری كه برای ارتقا جشنواره كشیده شده بود، از بین رفت. دوباره ساختن كار سختی است. بر هیچ كس پوشیده نیست كه جشنواره موسیقی آن طور كه باید و شاید عیار پیدا نكرده و حمایت كافی را برخود ندیده است. همه باید تلاش كنند تا جشنواره‌ای كه متعلق به هنرمندان موسیقی و بستری برای موسیقی این مرز و بوم است، ارتقا پیدا كند. باید از ظرفیت منحصر به فرد جشنواره موسیقی فجر برای رشد موسیقی استفاده شود، تا در جامعه بین‌المللی نیز جایگاهش را پیدا كند. همان طور كه همه جشنواره‌های موفق سابقه‌های طولانی دارند، این امر نیز نیاز به یك كار مستمر و دراز مدت دارد.





تجلیل از نادر مشایخی در تالار رودكی

سومین روز از سی‌و‌پنجمین دوره مهم ترین رویداد موسیقی كشور دو گروه در تالار رودكی به اجرای برنامه پرداختند و محمد اله‌یاری (مدیر كل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رییس جشنواره موسیقی فجر)، شاهین فرهت (دبیر جشنواره) و برخی از هنرمندان خارجی حاضر در جشنواره به دیدن برخی اجراها پرداختند.

اجرای اول تالار رودكی به اركستر فرهنگ و هنر اختصاص داشت. طی این اجرا، مراسم بزرگداشتی نیز برای نادر مشایخی هنرمند پیشكسوت عرصه موسیقی برگزار شد و پیش از كنسرت مستندی درباره او برای حاضران پخش شد.



حرف دل و حدیث عاشقی دلداده‌ای رنجور

نادر مشایخی طی آن مستند از اهمیت و ماهیت موسیقی گفت و درباره دلبستگی‌ها و علاقه‌هایش صحبت كرد و به ذكر خاطراتی از گذشته‌های نزدیك و دور پرداخت. نادر مشایخی سپس از اتفاقاتی گفت كه او را در كودكی به موسیقی علاقمند كرده است.

پخش این مستند با استقبال حاضران مواجه شد. گفتنی است قرار است طی برگزاری جشنواره امسال از سه هنرمند دیگر نیز تجلیل شود. پس از پخش مستند محمد الله‌یاری ( مدیر كل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و شاهین فرهنگ (دبیر جشنواره) از نادر مشایخی تجلیل كردند. دقایقی پس از پخش مستند و تجلیل از نادر مشایخی اعضای اركستر فرهنگ و هنر به روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند.

نادر مشایخی به دلیل كسالت تمام قطعات را رهبری نكرد و شهرام توكلی رهبر ثابت اركستر تا نیمه‌های اجرا اعضای اركستر را رهبری كرد. نادر مشایخی از میانه اجرا به عنوان رهبر میهمان اركستر فرهنگ و هنر را همراهی كرد و حضورش بر روی صحنه با استقبال مخاطبان مواجه شد.

نادر مشایخی ضمن پوزش از مخاطبان به دلیل كسالتش رو به حاضران گفت: قطعات امشب متعلق به دوره‌های مختلف است و برایم مهم بود كه قطعات كمتر شنیده شده توسط نوازندگان جوان اركستر اجرا شود. در ادامه نادر مشایخی به اتفاق اعضای اركستر قطعه صلح را اجرا كرد و پس از آن ضمن توضیح به اجرای آثار بعدی پرداخت. او تا پایان اجرا در فاصله میان قطعات درباره آن‌ها توضیحاتی داد..

اركستر فرهنگ و هنر به سرپرستی سوسن تقی‌پور (رییس مركز علمی كاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 تهران) در سال 1393 تشكیل شده و علی‌اكبر قربانی و شهرام توكلی با همراهی جمعی از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید رشته موسیقی رهبری آن را به عهده داشته‌اند.

اركستر فرهنگ و هنر در بهمن‌ماه سال 1393 طی مراسمی در تالار وحدت با حضور وزیر ارشاد آن مقطع افتتاح شد و كار خود را آغاز كرد. این اركستر طی این سال‌ها با خوانندگانی چون رشید وطن‌دوست، وحید تاج، ماریو تقدسی، مهدی محمدی، محمد معتمدی و سالار عقیلی همكاری كرده و به اجرای برنامه پرداخته است. لازم به ذكر است كه اركستر مذكور همچنین با اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی و رامیز قلی‌اف (تار نوازی اهل آذربایجان) همكاری كرده است.

بداهه‌‌نوازی علی‌اصغر عربشاهی در حضور سخنگوی دولت در تالار رودكی

تالار رودكی در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر میزان گروه «نواساز» به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی بود.علی ربیعی سخنگوی دولت و محمد اله‌یاری رییس دفتر موسیقی به دیدن این اجرا نشستند.

اجرای دوم تالار رودكی در سومین شب، جمعه 25 بهمن‌ماه ،در سانس 21:30 به گروه «نواساز» اختصاص داشت. محمد اله‌یاری (مدیر كل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و علی ربیعی (سخنگوی دولت) همراه با علاقمندان موسیقی ایرانی به دیدن اجرای گروه «نواساز» نشستند.

«نواساز» گروهی است به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی كه در سال 1395 تشكیل شد و پس از آن در همان سال كنسرت «سیاه مشق» را در تالار رودكی به روی صحنه برد و سپس با حضور در جشنواره‌های مختلف به فعالیت خود ادامه داد.

گروه «نواساز» در سی‌ و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای كنسرت «كوارتت تار» پرداخت . بخش اول كنسرت به بداهه‌نوازی اختصاص داشت و رهگذار، تكنوازی، قطعه آذری با آهنگسازی عبدالله قربانی و تنظیم علی‌اصغر عربشاهی، تكنوازی، ضربی غوغا، تكنوازی، مقدمه هنگامه در هنگام و ضربی سبكبار بخش دوم كنسرت بودند.

«اقبال آذر» در فرهنگسرای نیاوران نواخت

شامگاه بیست و پنجم بهمن ماه گروه موسیقی «اقبال آذر» به سرپرستی و خوانندگی سبحان مهدی پور، در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت. این گروه موسیقی كه به احترام آواز خوان صاحب سبك، اقبال آذر، نام گذاری شده است، در دومین سانس این روز جشنواره قطعات خود را با اشعاری از حافظ، سعدی، فروغی بسطامی، .... اجرا كرد.

این گروه برنامه خود را با یاد اقبال آذر آغاز كرد، مژده انتشار قطعاتی را نیز در سال آینده داد و سراغ نخستین قطعه با نام «پیش درآمد آواز افشاری» از علی اكبر شهنازی رفت. بعد از آن شعر حافظ با صدای خواننده در میان نوای ساز ها، شنیده شد.

تصنیف «در بهار امید» از محمدعلی امیر جاهد، خوانده شد تا نوبت به «ضربی صدری» با كلامی از سعدی برسد و هماهنگی شایسته اعضای گروه را به نمایش بگذارد. ساز و آواز با كلامی از فروغی بسطامی ادامه دهنده طنین سنتور با همراهی دیگر ساز ها شد تا این قطعه نیز مانند دیگر قطعات با تاثیر پذیری از شیوه آوازی اقبال آذر شنیده شود.

در انتها این گروه به عنوان حسن ختام، ضربی رهاب را به روایت اقبال آذر اجرا كردند و مورد تشویق ممتد حضار قرار گرفتند.





خنیاگران خیام و تكرار موفقیت حضور در جشنواره فجر

گروه «خنیاگران خیام» در دومین شب و سانس جشنواره فجر، موسیقی اصیل ایرانی را در تالار سوره اجرا كردند. رپرتوار اجرایی این گروه عبارت بود از چهار قطعه‌‌ای كه «خنیاگران خیام» اجرا كردند توسط صمد برقی سرپرست گروه تنظیم و ساخته شده بود این قطعات عبارت بودند از چهار قطعه‌ محلی خراسانی «الله مزار»، «سبزه پری»، «ممد و‍‌ُسین»، همچنین تصنیف «مردم آزاده».

چهار مضراب «دل انگیز» اثر زنده یاد استاد پرویز مشكاتیان از دیگر قطعات اجرا شده توسط این گروه بود.

در ادامه این گروه با درخواست یكی از مخاطبان در سالن برای اجرای قطعه «از خون جوانان لاله دمیده» روبرو شد. و در ادامه تك‌نوازی تمبك و كمانچه یكی دیگر از بخش‌های این اجرا بود كه مورد توجه مخاطبان جشنواره موسیقی فجر قرار گرفت.

درخشش گروه موسیقی «اَش» در اولین حضور در جشنواره موسیقی فجر

كنسرت گروه موسیقی تازه تأسیس «اَش» به خوانندگی و سرپرستی علیرضا اشرف‌پور، شامگاه جمعه 25 بهمن‌ماه طییك سانس در سالن برج آزادی برگزار شد.

در ابتدای این كنسرت علیرضا اشرف‌پور ضمن تشكر از حضور هواداران در این كنسرت، از دلایل گروه برای شركت در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گفت و خاطرنشان كرد: عده‌ای معتقد بودند كه به دلیل شرایط حساس كنونی كشور نباید در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا كنیم و به نوعی این جشنواره را تحریم كنیم اما من با این عقیده مخالف هستم. من معتقدم كه جریان موسیقی كشور باید به هر شكلی كه شده ادامه پیدا كند ضمن اینكه گروه ما گروهی پاپ، شاد و مناسبتی نیست كه بخواهیم در این جشنواره حضور پیدا نكنیم.



وی ادامه داد: در چند ماه گذشته اتفاقات تلخ و ناگواری از قبیل اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی در كشور رخ داد و همه ما متأثر بودیم اما من فكر می‌كنم كه تصمیم درست برای گروه ما این بود كه در این جشنواره شركت كنیم و در كنار افرادی قرار بگیریم كه دوست داریم در كنار آن‌ها باشیم.

سپس اشرف پور از حضار داخل سالن درخواست كرد تا به احترام تمامی جانباختگان حوادث اخیر كشور، یك دقیقه سكوت كنند.

كنسرت با اجرای قطعه «جراحت» با شعری از مهدی اخوان‌ثالث آغاز شد و این گروه در ادامه قطعات سبز، دستان، ای كاش، پیر فرزانه، تنها، ساقی، باران، دلق ازرق فام، خیال، گلكو، خبرت هست؟ و صبا را اجرا كرد.

از نكات جالب توجه این كنسرت، تقدیم قطعات «سبز» به جانباختگان حوادث اخیر در كشور و قطعه «ای كاش» به تمام زنان سرزمین بود.

رضا بهرام و تجربه نخست جشنواره موسیقی فجر

در سومین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، رضا بهرام، شامگاه 25 بهمن‌ماه طی دو سئانس كنسرت در نمایشگاه بین‌المللی میلاد با هواداران خود دیدار كرد.

بهرام كه مدت زیادی از شهرتش در بازار موسیقی نمی‌گذرد، در ابتدای این كنسرت قطعه «مو به مو» را اجرا كرد و پس از آن به ترتیب آهنگ‌های «آرامشی دارم»، «بیمار»، «آتش» و «گل عشق» را خواند.

او در ادامه همراه با نوازندگان خود بر روی صندلی نشسته و آهنگ‌ از عشق بگو را به صورت آنپلاگد اجرا كرد و بعد از هواداران خود خواست كه نور گوشی‌های همراه خود را روشن كنند تا یك فضای زیبایی را در سالن به وجود بیاورند. دومین آهنگی كه بهرام به صورت آنپلاگد اجرا كرد، قطعه مو به مو بود كه این قطعه برای بار دوم در كنسرت امشب بهرام اجرا ‌شد.





حضور مادر در شب هنرنمایی فرزند

پس از اجرای این قطعات، بهرام از حضور مادرش در سالن كنسرت خبر داد و سپس با معرفی مادرش رو به او گفت شاید الآن نباید می‌گفتم كه تنها عشق زندگی من هستی.

بهرام پس از اجرای آهنگ كجایی از اجرای آهنگی خبر داد كه خودش خیلی آن را دوست دارد و در این لحظه قطعه هیچ كه یكی از احساسی‌ترین آهنگ‌های بهرام است اجرا شد.

علی‌اصغر مونسان معاون ریاست جمهوری و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بهمن حسین‌زاده، مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از مهمانان ویژه این كنسرت بودند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از 23 تا چهارشنبه 30 بهمن در شش سالن وحدت، رودكی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی