display result search
میدیا فرجنژاد «آواز معاصر» را شروع كرد / انتشار «سراب» با صدای تركاش
میدیا فرجنژاد آهنگساز و نوازنده موسیقی ایران در اقدامی تازه قصد دارد تا پروژه «آواز معاصر» را به مخاطبان موسیقی ایرانی تقدیم كند.
فرجنژاد میگوید: در تمام این سالها ما سلیقه مخاطب آواز را در نظر نگرفتیم و برایش ارزش قائل نشدیم. ترجیح دادیم مخاطب تصنیف بشنود تا آواز، چرا كه ارائه آواز مطابق با سلیقه مردم سختتر است. در تصنیف فرمول ساده است؛ ریتم 3/4 یا 6/4 با شعری عاشقانه و بیشتر شبیه ترانه و تنظیمی خلوت در «اصفهان» یا «نوا». همین را درست انجام بدهید مخاطب در اغلب اوقات راضی میشود.
وی ادامه میدهد: در عین حال از تعصبات خشك عدهای از مدرسان و پیشكسوتان هم نمیشود گذشت. آنها آنقدر روی آواز متعصب رفتار كردند كه نسل جوانتر آواز را رهایش كرد. در صورتی كه مگر آواز قاجار شبیه به آوازهای خوانده شده در گلها بود؟ یا آوازهای گلها شبیه به آوازهای زمان چاووش بودند؟ خیر! خلاصه كه تلاشم این است با استفاده از تمامی ابزارهای موسیقی امروز به شناساندن آواز به مردم بیشتر كمك كنم.
میدیا فرجنژاد درباره اهداف پروژه «آواز معاصر» میگوید: خیلی سخت خواهد بود كه تنها یك هدف را به عنوان هدف اصلی بیان كنم چون برای این پروژه چند هدف را دنبال میكنم كه شاید مهمترینش برای من و همراهانم ادای دین به نسل جوانتر موسیقی ایرانی باشد.
وی ادامه میدهد: هیچ برنامهای برای انتشار این آثار به شكل آلبوم نخواهم داشت و در حال حاضر تنها به این فكر میكنم كه راهی برای ارائه آوازهایی درست به مخاطب داشته باشم. در این راه به همراهانی نیاز دارم كه مسیر را بشناسند و تواناییهای منحصر به فردی داشته باشند و «تركاش» خوانندهای توانا و آوازخوانی مسلط به ردیف است. در ادامه قطعا در این پروژه از خوانندگان جوان و مستعد استفاده میشود چراكه میدانم در فضای امروز موسیقی ایرانی بسیارند كسانی كه تواناییهای هنری بالایی دارند اما امكان فعالیت ندارند صداهایی كه هیچ وقت شنیده نمیشوند و این شاید از كم كاری امثال من است.
این آهنگساز با اشاره به چگونگی انتخاب خوانندگان جوان میگوید: تنها براساس تواناییهای خوانندگان فراخوانی خواهم داشت و كسانی را كه آمادهتر هستند برای ضبط این آوازها انتخاب میكنم. در این انتخابها نه سن و سال و نه جنسیت خواننده برایم اهمیتی ندارد.
وی تاكید میكند: آواز معاصر، با ضبط دو آواز شروع شده كه اولی از طریق صفحه من پخش شد و دیگری آماده انتشار است و بعدی در حال ضبط !
فرج نژاد درباره حال و هوای این قطعهها میگوید: در تنظیم آثار این پروژه عنصر ثابتی وجود ندارد مگر ساز خودم. در هر آواز فضای تازهای خواهید شنید.
این نوازنده تار درباره انتخاب كلام برای هر آواز، تاكید میكند: زمان بسیاری را در این مدت برای انتخاب شعر گذاشتهام. ساعتها جستجو و بررسی كردهام و باید بگویم كه جهان شعر امروز پر از شاعران جوان و كمتر شناخته شده است درست مثل آواز. انگار این دو هنر نه تنها در ذات ارائه هنری شبیه به هم هستند كه در دشواریهای تاریخی هم در كنار هم قرار دارند.
وی ادامه میدهد: امروز در آواز تك صدایی داریم به این معنی كه تنها چند صدای ثابت هستند كه مدام شنیده میشوند. در شعر نیز به همین صورت است چند شاعر هستند كه به واسطه رسانه بیشتر شناخته شدهاند. هزاران غزل خوب ناشنیده و دهها شاعر خوب ناشناخته هست. من تلاشم را میكنم كه از این فضای خالی عبور كنم و كمكی باشم برای شنیده شدن شعر خوب، درست مثل آواز خوب.
نخستین گام از پروژه «آواز معاصر» با عنوان «سراب» و با صدای تركاش و موسیقی میدیا فرجنژاد منتشر شده است. شعر این قطعه را انسهسادات هاشمی سروده است. در این قطعه رضا داورزنی سازهای الكترونیك و عود مینوازد.