display result search
جشنواره ملی موسیقی جوان كه این روزها در تالار رودكی در حال برگزاری است، در آخرین روز از بخش موسیقی دستگاهی خود در روز یكم شهریورماه به سراغ بخش سنتور رفت.
پایان بخش موسیقی دستگاهی جشنواره ملی موسیقی جوان با سنتورنوازان
بیست و دومین روز از سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی به ساز سنتور اختصاص داشت و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. در این روز، مینا افتاده، سیامك آقایی، مجید كیانی، پشنگ كامكار و رضا شفیعیان هیأت داوران ساز سنتور را تشكیل میدادند.
بخش نخست بیست و دومین روز جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت و این رده سنی به دو گروه الف 1 و الف 2 تقسیم شده بودند. در ابتدا پارسا نایبی از رده سنی الف 1 به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا كرد. پس از او، آروین صیدی، صبا درخشان، امیرمحمد سهرابی، كارن احمدی، آروین زندكریمی، دانیال عقلمندی و سامرند سعیدی از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.
پس از استراحتی كوتاه، نوبت به رده سنی الف 2 رسید. محمدرضا رحمانیان، مهسا سید خاوری، مهرداد طهماسبی، فردین محمدی نژاد، ایلیا بدری، رضا هاشمی، آریا عباسی، سروش حاجی طلب و مهرشاد بخشنده نفراتی بودند كه از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا كردند.
بخش دوم روز بیست و دوم جشنواره، به نوازندگان ردههای سنی ب و ج اختصاص داشت و در ابتدا فرهنگ بقایری از رده سنی ب به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا كرد. پس از او، آرمان مهدیه نجف آبادی، كاوان كریمی، نیما خنكدار، شهریار قیدارپور، مرتضی تقوی آلاشتی، آریا امینی، سبحان معمار، شقایق حشمت و علیرضا سعیدی از این رده سنی به نوبت مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به سنتورنوازی پرداختند.
پس از استراحتی كوتاه، نوبت به رده سنی ج رسید. بهرام نادربیگی، محسن میرزایی، كیارش عزیزالدین و سروش اسماعیلی نفراتی بودند كه از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا كردند.
بخش سوم و پایانی روز بیست و دوم جشنواره، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص داشت و اعضای هیات داوران اجراهای امروز را مورد نقد و بررسی قرار دادند. هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، مجید كیانی، مینا افتاده، سیامك آقایی و پشنگ كامكار (اعضای هیأت داوران) در این نشست حضور داشتند.
هدف این جشنواره تشویق جوانان به حفظ موسیقی ملی خودشان است
در ابتدای این نشست مجید كیانی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور گفت: خیلی خوشحال هستم كه در چنین جشنوارهای حضور دارم و قرار است راجع به موسیقی با هم صحبت كنیم و شما هم از این صحبتها استفاده كنید تا بتوانیم این فرهنگ غنی و میراث گرانبها را پاس بدارید.
وی ادامه داد: از نظر من هدف از برگزاری این جشنواره، مقام آوردن نیست بلكه هدف این است كه یك سازمانی میخواهد حمایت كند و جوانان را تشویق كند كه موسیقی فرهنگی و ملی خودشان را حفظ كنند. اما متأسفانه گاهی اوقات مسائلی پیش میآید كه ما را گمراه میكند. اینجا مسابقه ورزشی نیست بلكه مسابقه روح، روان و احساس است.
مجید كیانی در پایان بیان كرد: به نظر من نوازندگانی كه در این جشنواره مقامی بدست میآورند، نمیشود گفت كه از تمام نوازندگانی كه در این جشنواره شركت كردند بهتر هستند و به نظر من تمام شركتكنندگان برنده هستند اما به هر حال شرایط به گونهای فراهم شده كه باید از بین تمام نوازندگان سه نفر را به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب كنیم. از نظر من نفر اول شخصی است كه این اولین بودنش را در سالهای آینده نیز حفظ كند و اگر بتواند این كار را انجام دهد، آن نوازنده نسبت به مابقی نوازندگان بهتر است.
لزوم یادگیری الفبای ردیف
سپس مینا افتاده دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور گفت: خوشبختانه تعداد نوازندگان ساز سنتور همانند سالهای گذشته زیاد بود اما نمیدانم به چه دلیل نوازندگان خانم در این جشنواره بسیار كم بود و حضور آقایان در این بخش از جشنواره پررنگ تر بود. قطعاتی كه هرسال انتخاب میشود خیلی دقیق روی آن فكر میشود كه شما حداقل در آن زمانی كه به دفعات در این جشنواره شركت میكنید، با این انگیزه مطالب را حفظ كنید و سعی ما بر این است كه قطعات و دستگاههای موسیقی تكراری نباشد و شاید این موضوع انگیزهای باشد تا بتوانید قطعات و دستگاههای بیشتری را حفظ كنید و یاد بگیرید.
وی در پایان خاطرنشان كرد: این نكته را هیچوقت فراموش نكنید كه شما هرزمان در هر زمینه موسیقایی كه میخواهید فعالیت كنید، باید الفبای ردیف را یاد بگیرید و به آن اهمیت دهید كه در آینده بتوانید نوآوری داشته باشید.
اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم
در بخش دیگری از این نشست سیامك آقایی عضو دیگر هیأت داوران در مورد اجراهای روز یازدهم بخش موسیقی دستگاهی گفت: امروز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و به تمام شركتكنندگان خسته نباشید میگویم. اما نكتهای كه میخواهم عرض كنم این است كه حتی اگر در این جشنواره و یا هرجای دیگری كه مشغول آموزش هستید در صورتی كه معلم و یا استاد شما نتواند برای آینده شما برنامهریزی كند، از همین حالا به این فكر باشید كه بعد از اینكه ردیفهایی را نزد اساتید خودتان فرا گرفتید، چه اتفاقی قرار است برایتان رخ دهد و در حال حاضر این مسئله یكی از مشكلات جدی است كه با نوازندگان جوان داریم.
وی در پایان افزود: یكی از مسائلی كه در ردیفهای موسیقی یاد میگیریم، حالتها است؛ در نوازندگی بسیاری از شركتكنندگان چیزی كه بیشتر مشاهده میكنیم و البته این موضوع طبیعی هم است این است كه ما با یك زبانی سروكار داریم كه از لهجه فارغ است.
لزوم شركت در كنسرتها و انجام كار گروهی
در بخش پایانی این نشست نیز پشنگ كامكار دیگر عضو هیأت داوران در مورد اجراهای امروز گفت: به نظر من تكنوازی مانند سخنرانی است و اگر شخصی صحبتی میكند و در صحبت هایش سكوت نكند و همچنین نوازنده ای اگر از ابتدا تا انتهای تكنوازی خود محكم بنوازد، شنونده خسته میشود یا اگر ساز نوازنده كوك نباشد، مانند این است كه یك فردی صدایش گرفته باشد و با همان صدای گرفته صحبت كند و مسلما صحبتهای آن فرد به دل نمیشیند. شما تنها نباید به ردیف اكتفا كنید و حتما باید در كنسرتهای مختلفی كه به صورت تكنوازی و گروه نوازی برگزار میشود شركت كنید و تجربه كسب میكنید. همچنین باید كار گروهی انجام دهید و تنها صرفا به تكنوازی نپردازید.
آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه شنبه پنجم شهریورماه از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار میشود.
انتهای پیام/