display result search
دولت و صدا و سیما و همینطور دیگر نهادها باید كمك كنند تا هنرمندی كه در جشنواره موسیقی برگزیده میشود، بتواند در ادامه مسیر موسیقایی خود معرفی شود.
جشنواره موسیقی جوان جدیترین جشنواره رقابتی كشور است
دولت و صدا و سیما و همینطور دیگر نهادها باید كمك كنند تا هنرمندی كه در جشنواره موسیقی برگزیده میشود، بتواند در ادامه مسیر موسیقایی خود معرفی شود.
جشنواره موسیقی جوان جدیترین جشنواره رقابتی كشور است
حمیدرضا نوربخش در اول آبان سال ۱۳۴۴ در شهر قم به دنیا آمد. پدر او با مكاتب آوازی پیشینیان آشنایی كامل داشت و با آخرین بازماندهٔ آنان، استاد تاج اصفهانی دوستی پایدار داشت. حمیدرضا نوربخش، از محضر احمد عبادی بهره برد.
نوربخش آلبوم «پرده عشاق» را با همكاری فرامرز پایور ارائه كرده و همچنین در كنسرت گروه عارف با آهنگسازی استاد پرویز مشكاتیان به عنوان خواننده همكاری كرد. از او آثاری چون «آسمان» با گروه شهنازی و سرپرستی داریوش پیرنیاكان و «پنهان چو دل» با گروه شمس و به سرپرستی كیخسرو پورناظری منتشر شده است.
او در سال ۱۳۸۶ به همراه كیهان كلهر در تئاتر شهر پاریس به اجرای كنسرت پرداخت. نوربخش در سال ۸۶ نیز كنسرتی را با پرویز مشكاتیان در تالار وزارت كشور برگزار كرد.
این خواننده موسیقی سنتی، سمتهایی چون عضویت در هیأت مدیره خانه موسیقی، عضویت در كانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی، عضویت در شورای راهبردی معاونت هنری وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی و عضویت در شورای عالی خانه هنرمندان را بر عهده داشته است. او هماكنون مدیرعامل خانه موسیقی ایران و از اعضای هیأت مدیره این نهاد است.
با پایان بخش موسیقی نواحی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، از روز شنبه ۱۹ مرداد بخش موسیقی دستگاهی این رویداد هنری آغاز شد.
در اولین روز برگزاری این بخش شركتكنندگان در بخش آواز در تالار رودكی به صحنه رفتند و در مقابل هیئت داوران متشكل از حمیدرضا نوربخش، هنگامه اخوان، علیاصغر شاهزیدی و مظفر شفیعی تكنیكهای آوازی خود را ارائه دهند.
حمیدرضا نوربخش دبیر دورههای ۳۱ تا ۳۳ جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بوده است و هم اكنون در این گفتگو در مقام عضو هیات داوران بخش آواز موسیقی ایرانی جشنواره ملی موسیقی جوان با ما به گفتگو نشسته كه در ادامه میخوانید:
نظرتان در مورد سطح كیفی هنرجویان شركتكننده امروز چه بود؟
اجراهای امروز در مجموع خوب و قابل قبول بود. آثاری كه شركتكنندگان در مرحله اول ارسال كردند، مقداری شاید نگران كننده بود اما امروز اجراها در سطح بسیار خوبی بود و این نگرانی برطرف شد. البته در رده سنی الف و ب تعداد شركتكنندگان كم بود اما در گروه سنی ج تعداد زیادی شركتكننده داشتیم و افراد با استعداد زیادی در این رده سنی حضور داشتند. خوشبختانه جشنواره ملی موسیقی جوان پویایی خود را به اثبات رسانده و هر سال بهتر از سال قبل ظاهر میشود و حركتی رو به جلو دارد و امسال نسبت به سال قبل از نظر كمّی و كیفی به مراتب شركتكنندگان بهتری داشتیم.
از كدام گروه سنی بیشتر رضایت داشتید؟
تمام ردههای سنی اجراهای خوبی داشتند اما به شخصه از اجراهای رده سنی ج رضایت بیشتری داشتم. این گروه تواناییهای خود را به نحو احسن به اجرا گذاشتند و ردیفهای موسیقی را با روایتی و شكلی درست ارائه كردند. این گروه به لحاظ شرایط سنی زمان بیشتری صرف تمرین و صداسازی كردهاند و انتظار بیشتری از آنان میرفت كه برآورده شد. مساله اصلی این است كه اینها تا اینجا راه را درست آمدهاند و از این به بعد بسیار مهم است و همچون تربیت فرزندی كه به بلوغ رسیده از این پس هدایت این فرزند هنر و محافظت از او كه به بیراهه نرود بسیار اهمیت دارد. چه بسا هنرمندانی كه با بالاترین استعدادها از راه و شیوه درست ادامه كار منحرف شده یا تمرین درست نمیگیرند و استعدادشان به هدر میرود.
پایبندی شركتكنندگان به اصول موسیقی ایرانی و ردیفدستگاهی در چه سطحی بود و آیا ارائه دهنده مكاتب درست موسیقی ایرانی بودند؟
بله. ما همان طوری كه در بخش فراخوان اعلام كرده بودیم، طبیعتاً ردیفها و شیوههای مختلف مدنظر بود و دقیقاً این تنوع هم در شركتكنندگان به چشم میخورد و عمدتاً كار ردیفی خوبی كرده بودند و دانش ردیفیشان خوب بود اما در این مرحله این موضوع یك مقدمهای برای ادامه فعالیت است و در این مقطع هیچكس فارغالتحصیل نیست بلكه یك مقطعی ردیف كار كردهاند و نشان از وجود یك استعدادی است و این استعداد تا اندازهای بارور شده اما این جشنواره قاعدتاً در ادامه باید به تسهیل روند كار تعالی هنر شركتكنندگان و ارتقا سطح كارشان كمك كند.
با توجه به اینكه بیشتر شركتكنندگان بخش آواز در سنین بلوغ بهسر میبرند و امكان تغییر كلی صدا و فیزیك حنجرهشان میرود آیا میتوان به قطع و یقین آینده روشنی برای شركتكنندگان موفق و خوشصدای این گروه سنی متصور شد؟
طبیعتاً میتواند تأثیر داشته باشد. ما زمانی كه با نوجوانی برخورد میكنیم كه هنوز صدایش تثبیت شده نیست، طبیعتاً این مسئله را باید مدنظر قرار دهیم. ما در گذشته هم داشتیم افرادی در كودكی و سنین پایین صدای بسیار رسا و خوبی داشتند اما بعد از دوران بلوغ درست كار نكردند یا تمرینات اشتباهی را انجام دادند و یا زیر نظر مربی خوبی آموزش ندیدند و به طور كلی حنجره آنها آسیب دیده و بعد از طی شدن دوران بلوغ دیگر آن صدای شاخص و ویژه را نداشتند. از این موارد بسیار است ولی با این وجود هركسی كه كارش را درست انجام دهد و شیوه آوازی اصولی و بر مبنای ردیفهای ایرانی را ادامه دهد قطعا نتیجهای مطلوب خواهد گرفت.
نظرتان در مورد جشنواره ملی موسیقی جوان چیست و آیا از روند این رویداد رضایت داردید؟ و از چه بخشی یا چه جنبهای از جشنواره رضایت ندارید یا چه بخشی نیازمند اصلاح و بهبود است؟
جشنواره موسیقی جوان در حال حاضر جدیترین جشنواره رقابتی در كشور است و از نظر داوری بسیار حائز اهمیت است و بهترین داوران در این جشنواره حضور دارند و به نظر من جشنواره موسیقی جوان در حال حاضر بهترین بستر استعدادیابی موسیقایی است و خوشبختانه هر سال هم بالندهتر و بهتر میشود. تنها موضوعی كه در این جشنواره باید به آن توجه شود، این است كه چه اتفاقی برای برگزیدگان جشنواره میافتد و این مسئلهای است كه دست ما و داوران و حتی مسئولین جشنواره نیست. دولت و صدا و سیما و همینطور دیگر نهادها باید كمك كنند تا هنرمندی كه برگزیده میشود، بتواند در ادامه مسیر موسیقایی خود معرفی شود.
سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشاركت اساتید موسیقی كشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همكاری بنیاد رودكی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودكی تهران در حال برگزاری است.
انتهای پیام/