display result search
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان خالق اثر پیرامون قیام مسجد گوهرشاد از جمله سینا واحد، آریا عظیمینژاد، حجت اشرفزاده و حسن روحالامین تقدیر كرد.
تقدیر وزیر ارشاد از آریا عظیمینژاد و حجت اشرفزاده
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با جمعی از هنرمندان خالق اثر در مورد قیام مسجد گوهرشاد، اظهار داشت: تعلق به مسجد گوهرشاد برای هر ایرانی وجود دارد، مجموعهای از آثار هنری كه در این مسجد وجود دارد نمایهای از یك خلاقیت هنری است، این نگاه هنری در خاطره همه ایرانیان نقش بسته است. كتیبهها و نقشبندیهای مسجد گوهرشاد به عنوان یك اثر هنر ایرانی مطرح است و برای هر زائر در هر دورهای جذاب است.
وی ادامه داد: فضای هنری مسجد گوهرشاد نقطه ورود به یك عالم خاص است، این مكان در سبك معماری و هنر قدسی خود شبیه مسجد شیخ لطفالله است و این بعد هنری چند صد ساله است كه ادامه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد: اتفاق قیام مسجد گوهرشاد در كنار ظرافت و فضای هنری مسجد، مظلومیت و مقاومت را هم به خود اضافه كرده است، آثار هنری قابل اعتنایی در این خصوص خلق شده و اگر تاریخ شفاهی نبود و هنرمندان به این موضوع نمیپرداختند شاید این واقعه زنده نمیماند.
صالحی یادآور شد: قیام مسجد گوهرشاد از زوایای مختلف قیام خاصی بود كه نماد یك دوره خاص از مبارزه ملی به شمار میرود كه در مقابل یك شبه مدرنیزم مبتذل رخ داد، سیستم استبدادی رضاخانی كه این ابتذال را با قالب بزك كرده به راه انداخت و این قیام توانست تاثیر قابل توجهی در انتقال مقاومت و مبارزه ملی برای مسیری جدید پدید آورد.
وی افزود: شاید ما كمتر اتفاق تاریخی در دوران معاصر ببینیم كه با این تركیب از مظلومیت همراه باشد، از سوی دیگر این قیام نقطه عطفی در فضای جنبشهای روحانیت است و بعد از این اتفاق نقش قابل توجهی از حضور سیاسی_اجتماعی روحانیت را شاهد هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان كرد: بعد از این قیام بر حوزه علمیه خراسان فشارهای زیادی وارد شد و تنها سه نفر در این حوزه حق عمامه داشتند و بیشتر روحانیون به روستاهای اطراف متفرق شدند، عملا فضای حوزوی كشور درگیر با رژیم رضاخان بود اما حوزه خراسان مستقیم با آن رژیم مقابله میكرد.
صالحی ابراز داشت: مسجد گوهرشاد از زاویههای مختلف در تاریخ ما جایگاه خاصی دارد و امروز هنرمندان از نگاههای مختلف این حادثه را زنده نگه داشتند و نسلی كه این حادثه را ندیده است میتواند از این آثار نسبت به جنبههای مختلف این اتفاق آگاهی پیدا كند.
وی خاطرنشان كرد: مدلی از كارهای متنوع خوب در مورد این واقعه شكل گرفته است، برخی از حوزهها ممكن است هنوز این فرصت را پیدا نكرده باشند كه در قالب این موضوع اثری خلق كنند، با این وجود خوشبختانه هستهای به وجود آمده تا بزرگی این اتفاق بیشتر نشان داده شود زیرا تاثیرات و پیامدهای این قیام كمتر بازآفرینی شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: در حال حاضر حادثه گوهرشاد این فرصت را پیدا كرده كه نمونههای كار موثری در مورد آن خلق شود، امروز مخاطب عام بیشتر به سمت محصولات چند رسانهای حركت میكند و اگر ما بتوانیم آثاری با قالبهای چند محصولی ارائه كنیم موفق خواهیم بود.
* قیام گوهرشاد قابل مقایسه با هیچ واقعهای در زمان خود نیست
در ادامه این جلسه سینا واحد محقق پیشكسوت و نویسنده كتاب «از گوهرشاد تا فیضیه» با اشاره به اینكه به لحاظ تاریخی هر واقعهای یك اندازهای دارد، گفت: در یك سده اخیر این قیام قابل مقایسه با هیچ واقعهای در زمان خود نیست، رسانههای خارجی كه این روزها به رضاخان و حكومت او میپردازند به واقعه مسجد گوهرشاد كه میرسند یك پرش تاریخی دارند زیرا این اتفاق به هیچ وجه قابل دفاع نیست.
وی ادامه داد: واقعه مسجد گوهرشاد از نظر تاریخی در میزان كشتار جمعی با هیچ اتفاقی در زمان خود قابل مقایسه نیست، چهار هزار نفر در این اتفاق به شهادت رسیدند و نزدیكترین حوادث شبیه این قیام به زحمت به عدد كشتار هزار نفر میرسد.
این نویسنده تاكید كرد: این واقعه در رسانههای خارجی در آن زمان با موضوع حضور اندكی از مردم معترض در مسجد گوهرشاد و كشته شدن شش نفر مخابره و منتشر شد، بنابراین هرنوع كوتاهی نسبت به این اتفاق اجحاف در حق این واقعه تاریخی است، زیرا دیگران روایتها و تفسیرهای نادرست از این واقعه بزرگ خواهند داشت.
* سنگینی واقعه گوهرشاد در قالب موسیقی منتقل شد
آریا عظیمینژاد از موسیقیدانان كشور نیز در ادامه این جلسه با اشاره به ساخت اثر موسیقایی «ضربه دوازدهم» تصریح كرد: اولین انگیزه من برای ساخت این قطعه ایجاد نوگرایی با ریشههای فرهنگی و اعتقادی بود و این شاید در تضاد با نسل نو بود، سختی و سنگینی این اتفاق میتوانست در قالب موسیقی به نسل امروز منتقل شود و به نظرم از این دست اتفاقات كم در تاریخ ما وجود ندارد كه میتوان بروی آنها كار كرد.
در ادامه این جلسه مهدی سیار از شاعر قطعه ضربه دوازدهم پیرامون این اثر یادآور شد: امروز مایه دلگرمی است كه اثر هنری توسط اهل فرهنگ و صاحب نظران مورد توجه قرار گیرد، همكاری با حجت اشرفزاده و آریا عظیمینژاد افتخاری بود كه برای من محقق شد، در لحظه سرودن شعر خواننده قطعی برای این قطعه هنوز مشخص نبود و آنچه در هنگام سرودن برای من اتفاق افتاد همان چیزی بود كه به هنگام شنیدن اثر آن را گوش كردم.
وی ادامه داد: شأن هنرمند در جامعه باید این باشد كه دائما موضوعات مختلف را تذكر بدهد، قیام مسجد گوهرشاد دفاع از هویت ملی ـ دینی و حكم شرعی و حتی تولید ملی است، مردم حتی در این اتفاق سعی داشتند آنچه را به عنوان یك پوشش خودشان تولید میكنند استفاده كنند و نه آنچه از سوی غرب برای آنها فرستاده میشود.
* پخش و توزیع آثار هنری دینی با مشكل مواجه است
حجت اشرفزاده از خوانندگان جوان كشور با بیان اینكه قطعه گوهرشاد تجربه جدید و متفاوتی بود، گفت: چرایی خواندن این قطعه به تاریخ زندگی من در شهر مشهد بر میگردد، خاطرات دوران كودكی من در كوچههای مشهد سپری شد و به همین منظور به این كار علاقه داشتم.
وی ادامه داد: برای پخش یك اثر فرهنگی ما مشكلات و فضای خالی از امكانات داریم، در آثاری كه امروز تهیه كنندگان ما منتشر میكنند هزینههای زیادی را پرداخت میكنند اما این اتفاق برای آثار دینی رخ نمیدهد، پخش اینگونه آثار نیازمند حمایت است و بعضی اوقات در ایام دهه كرامت تنها این اثر را پخش میكنند و این اجحاف است.
در ادامه حسن روحالامین نقاش جوان كشور خاطرنشان كرد: در پخش آثار هنری مشكل داریم، چرا ما روزانه موسیقیهای زیادی از رسانهها میشنویم كه بعضا آثار سطحی و نازلی است، اما اثر موسیقی فاخر مثل همین گوهرشاد را نمیشنویم، برای آثاری چون مسجد گوهرشاد و از این دست اتفاقات سفارشدهندهای وجود ندارد، این آثار با ذوق هنری هنرمند و اعتقاد وی و بدون سفارش تولید میشود اما امكانی برای توزیع آن وجود ندارد.
بشیری از هنرمندان عرصه تئاتر و كارگردان تئاتر «باغ خونی» نیز در ادامه خاطرنشان كرد: نمایش ما در خصوص مسجد گوهرشاد پس از دو سال تلاش سال گذشته به روی صحنه رفت، طرح نمایش به صورت خودكفا از سوی بچههای نمایش مشهد در نظر گرفته شد، این نمایش با هفتاد بازیگر با سطوح مختلف اجرا شد و پرونده دوساله نمایش با زمان اجرای این اثر به پایان رسید.
وی افزود: ما انتظار نداریم اجرا توسط گروه ما در تمام كشور به روی صحنه برود اما این شرایط وجود ندارد كه این اثر هنری توسط هنرمندان سایر استانها نیز اجرا شود. انتظار از هنرمندان این است كه اثری را خلق كنند اما مشوق و آغاز كنندهای برای آثار هنری از این دست وجود ندارد. سوال اینجاست كه آثار هنری با این مضامین چقدر دغدغه مسئولین است كه از آن حمایت كنند.
در ادامه این جلسه نقایی از دیگر هنرمندان خالق تئاتر «باغ خونی» گفت: اتفاقات زیاد تاریخی در استان خراسان رخ داده است، بنابراین این حقی را بر دوش ما گذاشته و ما نیاز داریم شرایطی فراهم شود كه این آثار در سطح بیشتر تولید و نشر پیدا كند.
در بخش پایانی این نشست نیز محمد حسین ملكیان از شاعران كشور با بیان اینكه اگر در مورد اتفاق گوهرشاد امروز خیلی سخن به میان نمیآید به خاطر كمكاری خودمان است، تاكید كرد: كتابهایی كه امروز در حوزه شعر چاپ میشود نیازمند سنجش سطح ادبی است و عدم نظارت خیانت به بنیان ادبی است، از سویی دیگر برخی از كتابها موازیكاری است كه در جشنوارههای شعر كه در سطح كشور برگزار میشود بیشتر این اتفاق را شاهد هستیم.
وی افزود: حمایت از شاعران كم است، شاعرها تاثیر زیادی در فرهنگ كشور و جامعه دارند ولی كمترین معروفیت و حمایت از آنها میشود، حمایت از شعر برای شناساندن هرچه بیشتر شاعرها باید صورت بگیرد.
این شاعر اصفهانی در پایان سرودهای در وصف شهید محسن حججی قرائت كرد.
در پایان این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر به هنرمندان حاضر در جلسه از تلاش آنها در خلق اثر با موضوع قیام گوهرشاد قدردانی كرد.
انتهای پیام/