display result search
محمدرضا چراغعلی در سی و نهمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» گفت: موسیقی از موسیقی ضربه خورده است و این سادهترین راه آسیب زدن به یك هنر است.
چراغعلی: موسیقی از موسیقی ضربه خورده است
به گزارش خبرگزاری فارس، سی و نهمین نوبت از محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» شب گذشته شنبه یكم تیر با حضور میلاد عرفانپور مدیر مركز موسیقی حوزه هنری، محمدرضا چراغعلی آهنگساز و غلامرضا صنعتگر و سروش بخشش خواننده پاپ و جمعی از ترانهسرایان و اهالی موسیقی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
بعد از پخش آیاتی از قرآن كریم و سرود جمهوری اسلامی ایران و خوانش دو ترانه توسط محمدسعید میرزایی و علی حكیمهاشمی، حامد عسكری شاعر، ترانه سرا و مجری محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با اشاره به اهمیت خیالانگیز بودن ترانه بیان كرد: ترانه باید تصویری خیالانگیز را در قالب كلمات ادا كند و هنر ترانهسرا نیز در این است كه محتوایی را تولید كند كه خود گرامیداشت زبان نیز هست.
وی افزود: همچنین ترانه باید خود شناسنامه داشته باشد و به مخاطب برداشتی بدهد. ترانه سرا نیز باید به این بیاندیشد كه آیا بعد از سرودن ترانه چیزی به خود اضافه كرده است یا نه؟!
در ادامه زهرا یاقوت به شعرخوانی پرداخت.
عسكری با اشاره به نكاتی درباره غزل این شاعر عنوان كرد: ردیف و قافیه میتواند به گونهای عمیقتر در خدمت محتوا باشد و همیشه نباید اولین چیزی را كه به ذهن میرسد به عنوان قافیه برگزید. قافیه به تعبیر بزرگان غزل زنگ بیت است.
وی در ادامه از محمدرضا چراغعلی دعوت به حضور روی سن كرد. این آهنگساز با اشاره به فعالیتهای اخیر خود گفت: این روزها متاسفانه حال موسیقی خوب نیست و من هم باید بگویم خودم هم گاهی كارهایی را انجام میدهم كه قابل دفاع نیستند.
وی افزود: سلیقه موسیقایی مردم به شدت افت كرده است و نتیجه تحول فرهنگی مطلوب نبوده است. زمانی اهالی موسیقی تصور میكردند جریان موسیقی پاپ میتواند ادامه دوران طلایی و درخشان آن در دهه 50 باشد اما امروزه نه كلام، نه اجرا و نه ذوق موسیقایی در این گونه موسیقی به پای آن دوران نمیرسد.
چراغعلی همچنین به ضربه خوردن موسیقی از خود این صنعت و هنر اشاره و بیان كرد: بهترین راه ضربه زدن به یك هنر ضربه درونی است و متاسفانه موسیقی از موسیقی ضربه خورده است. این روزها خوانندگان خوب بودجهای برای تولید ندارند و آنهایی كه بودجه و سرمایه برای تولید دارند خوانندههای خوبی نیستند!
وی به تجربه همكاری با بابك بیات در دهه 70 و بیشتر شدن تدریجی فرصتهای كاری اش از دهه 70 به بعد اشاره كرد و درباره راهكار بهبود وضعیت موسیقی در ایران توضیح داد: امروزه تبلیغات موسیقی فقط در فضای اینستاگرام 70 میلیون هزینه میبرد. حال تصور كنید با تولید متوسط روزانه 120 قطعه موسیقی در ایران و 15 هزار خواننده پاپ فعال چقدر باید برای این امر هزینه شود؟! این امكان اگر به واسطه راهاندازی شبكه تلویزیونی مستقل برای موسیقی در اختیار خوانندگان قرار میگرفت كه كارهایشان را به گوش مخاطبان برسانند، بسیار خوب بود.
این آهنگساز با بیان یك توصیه به شاعران و ترانه سرایان جوان محفل «اتفاق ترانه» گفت: ترانه قطعه آهنگینی است كه باید در خدمت ملودی باشد و در سرودن آن ترانهسرا باید به نحوه اجرا شدناش توسط خواننده نیز فكر كند. به نظرم باید در محفل اتفاق ترانه به این روند توجه ویژه شود. اساسا مشكل ترانهها از زمانی شروع شد كه خوانندگان شروع به انتخاب ترانه كردند در حالیكه این روند باید در همكاری بین خواننده، آهنگساز و ترانهسرا و همفكری آنها شكل بگیرد.
بعد از چند نوبت شعرخوانی و ترانهخوانی در این محفل غلامرضا صنعتگر به روی سن رفت و با اشاره به خاطره همكاری با حامد عسكری و محمدرضا چراغعلی در خواندن قطعهای درباره شهدای غواص درباره وضعیت جسمانی خود گفت: اخیرا فشار خون 32 را تجربه كردم كه ركورد دنیا را زدم(باخنده). تیمی 18 نفره از پزشكان تلاش كردند این وضعیت را كنترل كنند.
وی با اشاره به ارادت خود به اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) بیان كرد: وقتی مادرم من را باردار بوده است پزشكان او را جواب كردهاند و پدر بزرگم از پدرم میخواهد كه مادرم را به مشهد مقدس ببرد و از خداوند و امام رضا(ع) میخواهد كه اگر فرزند پسر باشد نامش را غلامرضا بگذارد و از همان زمان تاكنون كه 43 سال از عمرم میگذرد، من غلامِ رضا(ع) هستم.
صنعتگر در پایان مراسم سه قطعه را برای حاضران اجرا كرد.
محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» اولین شنبههای هر ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می شود.
انتهای پیام/