display result search
آهنگساز «گوهر جان» در آیین رونمایی از آین آلبوم موسیقی گفت: متاسفانه شاهد هستیم كه هم هنرمندان و هم مردم، موسیقی را با توجه به سلیقه خود به دو دسته خوب و بد تقسیم میكنند؛ در حالی كه این تقسیمبندی درست نیست.
تقسیمبندی موسیقی به 2 دسته بد و خوب درست نیست
به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از آلبوم «گوهر جان» روز گذشته با حضور علاقهمندان و هنرمندان عرصه موسیقی در شهر كتاب الهیه برگزار شد.
این مراسم با استقبال از سوی علاقهمندان به موسیقی اصیل ایرانی مواجه شد و مظفر شفیعی خواننده پیشكسوت آواز ایرانی و محمد مرآتی دكترای اتنوموزیكولوژی از فرانسه و استاد دانشگاه هنر به عنوان مهمانان ویژه حضور داشتند.
اجرای این مراسم را كیهان كنشلو برعهده داشت كه از گویندگان رادیو است و سابقه شاگردی محمد نوری در عرصه آواز را دارد.
موسیقی بد و خوب ندارد
نخستین سخنران این مراسم سلمان سالك بود، سالك در صحبتهایش گفت: هرچه درباره این اثر باید بگویم در خود اثر هست، پس دراینباره صحبت نمیكنم و قضاوت شما برایم مهمتر از هر چیزی است.
این آهنگساز در ادامه با اشاره به نكتهای مهم در عرصه موسیقی ایران، تاكید كرد: متاسفانه شاهد هستیم كه هم هنرمندان و هم مردم، موسیقی را به دو دسته خوب و بد تقسیم میكنند. هر چه سلیقه ما باشد خوب و هر چه سلیقه ما نباشد موسیقی بد است. این تقسیمبندی درست نیست. سبكها و شیوههای موسیقی مانند طِیفی از رنگها هستند كه هر كدام كابرد خودشان را دارند. نمیتوانیم بگوییم رنگ قرمز خوب یا رنگ زرد بد است.
امروز در فضای كِدری از موسیقی هستیم
عباس آزاد تنظیم كننده قطعههای آلبوم «گوهر جان» در سخنانی گفت: امروز در فضای كِدری از موسیقی هستیم. گذاری را تجربه میكنیم كه با دقت بیشتر نسلهایی را میبینیم كه با ما در حال بزرگ شدن هستند. بیشتر نوجوانیِ ما با اتفاقهایی گذشت كه شاید برای نسل امروز غریب باشد. شنیدن ساز استاد مشكاتیان و شنیدن آواز شجریان برای ما خاطرهبازیهای بسیاری دارد. اما نوجوانان امروز چنین چیزی برایشان غریب است.
وی ادامه داد: دوره گذار جریان سیال جهانی را هدایت میكند. سخت است كه در این جریان سیال، افرادی باشند كه به هنر كلاسیك و سنتی بپردازند. از آقای سلمان سالك تشكر میكنم كه در چنین روزگاری با آثاری گرانقدر در عرصه موسیقی كلاسیك فضای هنریشان را سپری میكنند. همچنین از وحید تاج تشكر میكنم كه با احساس مسئولیت بالا و با همراهی زیاد این اثر را خواند. تاج از محدود هنرمندانی است كه به شكلی حرفهای از عهده هنر آواز برمیآید.
آزاد تاكید كرد: وقتی میخواهم اثری را اركستراسیون كنم، باید بدانم كه نوازندگانی هستند كه بتوانند پاساژهای مد نظرم را اجرا كنند و من روی توانایی نوازندگانی حساب باز كردم كه در این اجرا با ما همكاری داشتند. از تمام این نوازندگان تشكر میكنم.
«گوهر جان» زبان امروزی و ریشه در اصالتها دارد
محمد مرآتی دكترای اتنوموزیكولوژی از فرانسه و استاد دانشگاه هنر، دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: اعتبار این آلبوم را با حضور بزرگانی كه امروز در جمع ما هستند، میتوان دریافت. سلمان سالك را از دوران تحصیل در فرانسه میشناسم كه در رشته اتنوموزیكولوژی درس میخواندیم. سالك را با نگاه ژرفگونه و نوآورانه با مضرابهای استوارش میشناسم. دوست ندارم در حوزه آهنگسازی و تنظیم این اثر صحبت كنم چرا كه درك زیباییهای این بخش از آلبوم «گوهر جان» را باید به شنوندگان واگذار كرد.
وی ادامه داد:من بیشتر به این فكر میكنم كه این آلبوم چه میخواهد بگوید. در روزگار پر آشوب هنری هنوز هستند كسانی كه از موسیقی اصیل و سنتی بگویند. مهمترین هدفی كه این آلبوم پیگری میكند را پرداختن و زنده نگه داشتن هویت موسیقی دستگاهی ایران میدانم.
مرآتی گفت: موسیقی دستگاهی ایرانی در دورهای صد یا دویست ساله شكل نگرفته است. تاریخچه شكلگیری این موسیقی به قرن هفتم برمیگردد. سلمان سالك كتاب ارزشمندی دارد با عنوان «دستگاهها و آوازها» كه مهجور مانده است و شاید اهالی موسیقی هم كمتر با این اثر آشنا باشند.
وی ادامه داد: در دوره میرزاعبداله هیچ كدام از آهنگسازان و موسیقیدانان برای سیستم موسیقی خودشان، «مقام» یا اصطلاح «موسیقی سنتی» را به كار نمیبردند. این اصطلاح موسیقی سنتی از غرب به ایران آمده است.
این محقق و پژوهشر تاكید كرد: موسیقی همچون زبان یكی از شئون فرهنگی هر ملت و هر كشوری است. در دورهای زندگی میكنیم كه موسیقیشناسی به این نكته میپردازد كه از راه موسیقی به رفتار شناسی انسان بپردازد.
وی ادامه داد: آهنگسازی در آلبوم «گوهر جان» بسیار ویژه است. چرا كه ریشه در گذشته دارد اما در عین حال پاسخگوی نیازهای مخاطب امروز هم هست. باید سعی كنیم این موسیقیها را بیشتر حمایت كنیم. مخاطب معاصر در معرض حملات متوالی است و ذائقه شنیداریاش همواره تهدید میشود. ما نیازمند این هستیم كه آثاری بشنویم كه ریشه در اصالتها و سنتهای ما دارند.
ادای احترامِ شاگرد به استاد
وحید تاج خواننده موسیقی ایرانی دیگر سخنران این مراسم بود. تاج در صحبتهایش گفت: من اهل دزفولم. از دوران كودكی در منزلمان صدای خوانندگان درجه یك و بهترینهای موسیقی ایران پخش میشد. از قمرالملوك وزیری تا ایرج و گلپا و شجریان و دیگر بزرگان آواز ایران. زمانی كه نوجوان بودم كتاب «راز مانا» منتشر شد. در یكی از صفحههای این كتاب، استاد شجریان از شاگردانش نام برده بود. آن زمان آرزویم این بود كه روزی شاگرد یكی از شاگردان استاد شجریان باشم.
تاج ادامه داد: سالها گذشت تا به تهران آمدم. در مراسم ختم ایرج بسطامی با یكی از شاگردان استاد شجریان كه نامش در كتاب «راز مانا» آمده بود، دیدار داشتم. به كلاسش رفتم و از سال 1381 تا الان كه در خدمتتان هستم از محضرشان استفاده كردهام.
در این مراسم این استاد عزیزم حضور دارد؛
جایی كه عقاب پر بریزد / از پشه لاغری چه خیزد
استاد مظفر شفیعی. به احترامش میایستم و دست میزنم.
در ادامه حاضران در این مراسم ایستاده به تشویق مظفر شفیعی و وحید تاج ایستادند.
بخش پایانی این مراسم اجرای موسیقی با تارنوازی سلمان سالك و آواز وحید تاج بود. در این اجرا مجید علیزاده با تنبكنوازی، سالك و تاج را همراهی كرد.
آلبوم «گوهر جان» شامل دو لوح فشرده است كه در آن قطعاتی به آهنگسازی سلمان سالك بهمراه چند تصنیف قدیمی اجرا شده كه عباس آزاد آنها را در قالب اركسترال تنظیم كرده است.
بخش نخست این آلبوم شامل قطعههای «صدای بال ققنوسان» با شعری از شفیعی كدكنی، ساز و آواز بیات اصفهان و دشتی با غزلی از حافظ، درد گنگ با شعری از هوشنگ ابتهاج، ساز و آواز عشاق و فرود به همایون با غزلی از حافظ و «آواز بلند» با شعری از هوشنگ ابتهاج است.
همچنین بخش دوم این آلبوم شامل چهار تصنیف از آهنگسازان قدیمی است؛ «گوهر جان» با شعر و آهنگی از محمدعلی امیرجاهد در وصف استاد ابولحسن صبا، «جان فزا» اثری از سیدجواد بدیعزاده، «دیده و دل» با آهنگسازی عبداله جهانپناه و «فصل خزان»اثری از عبداله خادم میثاق.
انتهای پیام/