علی‌اكبر شكارچی می‌گوید: جشنواره ملی موسیقی جوان در بین تمام كشورهای همسایه با امكانات بسیار بسیار بیشتر مادی و شرایط آرمانی مهیای كار هنری، از همه سرآمدتر است.


هیچ جشنواره‌ای در كشورهای همسایه در سطح جشنواره ملی موسیقی جوان نیست
خبرگزاری فارس؛گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به مثابه آزمونی هنری است كه امكانی برای ارزیابی وضعیت كمی و كیفی آموزش موسیقی در كشور فراهم می‌كند. این جشنواره، از سویی، موجب ایجاد انگیزه‌ای برای تلاش و تكاپوی بیشتر در میان نسل جوان اهل موسیقی می‌شود و از سوی دیگر، با همكاری صمیمانۀ جمع كثیری از استادان برجستۀ موسیقی كشور مجالی شایسته و ارجمند برای ارزیابی سطح كیفی آثار نسل جدید و سمت‌و‌سو دادن به فعالیت‌های موسیقایی آنان فراهم می‌آورد.

در واقع، این رویداد طبق تعاریف بین‌المللی یك «مسابقۀ موسیقایی» است و توجه به قواعد و ضوابطی خاص را می‌طلبد. شركت‌كنندگان در این جشنواره، یا به تعبیر دقیق‌تر «مسابقۀ موسیقایی» باید بدانند كه مسئلۀ اصلی رونق‌بخشیدن به حیات موسیقایی و ایجاد انگیزه برای استمرار كارهای هنری و ایجاد فضایی مناسب برای تعاملات هنری است. ذكر این نكته هم خالی از لطف نیست كه تاكید بر عبارت «مسابقه موسیقایی» به جای جشنواره از این منظر حائز اهمیت است كه در تعریف جشنواره بیشتر جنبه «فِستیویتِه» و اجرای فستیوالی گروه‌ها و اركسترها كه واژه «جشنواره» برگردان همان است، متمركز است لیكن این رویداد از منظر «مسابقه» به مفهوم «مسابقه موسیقایی» نزدیك‌تر است.

حال به بهانه نزدیك شدن به سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با «علی‌اكبر شكارچی» از داورهای ثابت بخش كمانچه‌نوازی در دو بخش موسیقی محلی مقامی و بخش موسیقی ردیف‌دستگاهی ایرانی و نیز عضو شورای سیاستگذاری این رویداد هنری به گفتگو نشسته‌ایم كه در ادامه می‌خوانید:
اهمیت حضور هنرمندان جوان در جشنواره جوان در رده های سنی مختلف را چطور ارزیابی می‌كنید؟

به نظر من در سه گروه سنی الف، ب و ج كه هركدام متناسب با رشد سنی‌شان و آموزش‌هایی كه می‌بینند و خودشان را می‌پرورانند اینها تمایلات، احساسات، عواطف، آرمان‌ها و آرزوهایی دارند و دوست دارند در حضور داوران كه از اساتید برجسته كشور هستند خود را بسنجند تا ببینند در كجا قرار دارند و به نوعی خود را در معرض آزمون اساتید و والدین و خانواده خود قرار دهند. و به این دلیل كه حراست از فرهنگ و هنر این مملكت از اهمیت زیادی برخوردار است به گمانم جوانان در این سه رده سنی، مهم‌ترین انگیزه محك خودشان است و ازین جنبه دارای اهمیت است چراكه برای ادامه راه در آینده باعث ایجاد امید و انگیزه در آن‌ها خواهد كرد.

جشنواره ملی موسیقی جوان از این جهت كه در سه محور موسیقی محلی مقامی، موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی كلاسیك غربی برگزار می‌شود این سه ژانر موسیقی می‌توانند به ادامه حیات همدیگر كمك كنند چراكه به هم وابسته هستند. از این رو چون داوران به این جشنواره سمت و سو می‌دهند باعث می‌شود تا هنرجویان به بیراهه نرفته و مسیر درست را برای ادامه فعالیت هنری خود بیابند و به سمت صعود و تعالی بروند.

جشنواره جوان از دو منظر حائز اهمیت است اول از دیدگاه جوانان و نوجوانانی كه در این رویداد مهم شركت می‌كنند و اهداف و آمال آن‌ها و از سویی از منظر اساتید و داوران جشنواره و اهداف و دیدگاه‌هایی كه آنان برای سمت و سو بخشیدن به فعالیت گروه اول در نظر گرفته‌اند. از این رو این به نوعی سرمایه‌گذاری بر روی جوانانی‌ست كه آینده فرهنگ و هنر این مرز و بوم را در دست خواهند گرفت و این سرمایه‌گذاری از سوی هیات داوران انجام می‌شود.

ضرورت برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان در چیست؟

زمانیكه می‌گوییم جشنواره ملی، یعنی جشنواره‌ای مردمی و همه‌گرا و اینكه از پایین‌ترین اقشار جامعه را در برمی‌گیرد و از جنبه خصوصی و خاص خارج می‌شود و از پایین‌ترین لایه‌های هنری تا بالاترین آن را دربرمی‌گیرد از این رو می‌توان نام «ملی» بر آن نهاد. یكی از مهم‌ترین موهبت‌های موسیقی این است كه پارتی‌‌بردار نیست یعنی به هیچ نحو نمی‌توان در مورد آن پارتی بازی كرد چرا كه هنرمند تنها هنرش گویاست و حرف می‌زند و سفارش و آشنا و پشتوانه هیچ كاری برای هنرمند نمی‌كند زیرا هنر در این حوزه و این جشنواره بی‌واسطه است. جشنواره باید هرچه بیشتر به سوی مردمی‌تر شدن پیش برود و هرچه پایگاه مردمی آن بیشتر شود هیچ چیزی نمی‌تواند خللی در آن ایجاد كند یا هیچ شرایطی نمی‌تواند باعث لغو بودجه یا جشنواره شود چراكه پشتوانه‌ای قدرتمندتر از مردم وجود ندارد.

ناگفته نماند كه همه عوامل این جشنواره از دل و جان برای اعتبار و تداوم این رویداد مایه گذاشته‌اند و همین باعث تداوم آن شده است آنهم در این روزگاری كه در همین چند دوره برگزاری این جشنواره چندین وزیر ارشاد و معاون و مدیر عوض شده است كه همین سیاست اشتباه است چرا كه با آنچنان سرعتی این تغییرات اعمال می‌شود كه مجالی برای مدیریت جهت انجام كارها و نوآوری‌هایش نمی‌ماند. این را هم بگویم كه سه عامل اصلی دولت، مسولین جشنواره و مردم باعث تداوم و موفقیت جشنواره موسیقی جوان تا به امروز بوده‌اند.


بی‌شك جشنواره ملی موسیقی جوان یكی از موفق‌ترین جشنواره‌های بعد از انقلاب بوده است. شما دلایل موفقیت این جشنواره را مبتنی بر اهداف آن چگونه ارزیابی می‌كنید؟

اولین دلیل عمده، تعیین بودجه بوده. چرا كه همه می‌دانیم مسائل مالی بخش غیرقابل انكار یك اینچنین رویدادی‌ست كه بدون آن اصلا برگزاری جشنواره میسر نخواهد شد كه خوشبختانه دولت همكاری خوب و مستمری با جشنواره داشته است.

عامل دوم همانطور كه پیش‌تر عرض كردم، این است كه جشنواره توانسته از پایین‌ترین لایه‌ها تا بالاترین لایه‌های فرهنگی هنری را در خود جای دهد كه این عامل هم بسیار در موفقیت جشنواره تاثیرگذار بوده است. و سوم اینكه سه حوزه اصلی موسیقی نواحی، موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی كلاسیك غربی كه هویت هنری فرهنگی را در این كشور تقویت كرده‌اند، یكی از عوامل موفقیت این جشنواره بوده است. وجود این سه حوزه در كنار هم در جشنواره فجر دیگر عامل موفقیت این رویداد بوده است. جشنواره جوان همچنین از بهترین و برجسته‌ترین اساتید حوزه‌های مختلف موسیقی برای دو بخش داوری و سیاست‌گذاری جشنواره بهره می‌برد و همچنین استفاده از متخصص‌ترین عوامل باعث شده كه جشنواره موسیقی جوان همچون خورشید بدرخشد و بلافاصله بعد از اتمام جشنواره، همه عوامل و هنرجویان شركت‌كننده در بخش رقابتی چشم‌انتظار سال بعد برای حضور مجدد در این جشنواره باشند.

از جنبه میزان تعداد و تخصص داوران بگویم كه این جشنواره از بیشترین تعداد داوران كه از برجسته‌ترین اساتید كشور هستند بهره می‌برد و برای هر ساز و هر بخش چند استاد كه از سرآمدان آن حوزه در كشور هستند استفاده شده است.

ناگفته نماند كه وجود شورای سیاست‌گذاری جشنواره كه در راس آن آقای حسین علیزاده هستند كه بی‌شك یكی از برجسته‌ترین افراد در حوزه فرهنگ و هنر این مملكت هستند و نیز هومان اسعدی كه هم موزیسین است هم پژوهشگر كه با تمام وجود كار را پیش می‌برد نیز در بالا بردن سطح كیفی جشنواره موسیقی جوان موثر هستند. همه اینها دست به دست هم داده‌اند تا جشنواره‌ای برگزار شود با نام جشنواره ملی موسیقی جوان در بین تمام كشورهای همسایه كه امكانات بسیار بسیار بیشتر مادی و شرایط آرمانی مهیای كار هنری، دارند از همه سرآمدتر است و شما نمی‌توانید در این كشورها جشنواره یا رویدادی را بیابید كه هم‌سنگ و هم طراز با جشنواره موسیقی جوان باشد. جشنواره‌ای كه نام نیك داشته باشد و این‌همه پشتوانه مردمی داشته باشد. باز هم عرض می‌كنم كه همه اینها به دلیل شورای سیاست‌گذاری عالی، همكاری بسیار خوب ارشاد و بهره‌مندی از اساتید و داورهای تراز اول و نیز پشتوانه مردمی به وجود آمده است.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران