display result search
رهبر میهمان اركستر سمفونیك تهران، برگزاری كلاسهای تخصصی را ضرورتی برای ورود نوازندههای جوان به اركسترها خواند كه موجب افزایش مهارت و هماهنگی بیشتر آنها در اجراها میشود.
تاكید رهبر میهمان اركستر سمفونیك تهران بر ضرورت كلاسهای تخصصی موسیقی
به گزارش خبرگزاری فارس، رهبر میهمان اركستر سمفونیك تهران، برگزاری كلاسهای تخصصی را ضرورتی برای ورود نوازندههای جوان به اركسترها خواند كه موجب افزایش مهارت و هماهنگی بیشتر آنها در اجراها میشود.
مركز آموزش هنری بنیاد، این روزها میزبان برگزاری مستركلاسهای تخصصی نصیر حیدریان است.
حیدریان، رهبر اركستر و استاد دانشگاه موسیقی در اتریش است كه برای برگزاری دو مستركلاس تخصصی در رشتههای تكنیك و اصول رهبری اركستر و آنسامبل سازهای بادی (چوبی و برنجی) و رهبری میهمان اركستر سمفونیك تهران در ایران حضور دارد.
حیدریان گفت: در تمام دنیا هنرجویان قبل از این كه وارد اركسترهای بزرگ و ملی شوند، در هنرستان، آكادمی و دانشگاه در اركسترهای كوچك فعالیت و تعلیم میبینند و پس از آموختن قطعات و مسائل پایهای و تسلط به نواختن وارد اركسترهای حرفهای میشوند. اما این اتفاق در سیستم آموزشی كشور ما نمیافتد. نوازندگان بعد از فارغالتحصیلی وارد اركسترهای حرفهای میشوند و تازه باید بسیاری از مسایل را بیاموزند كه این سیستم باید درست شود.
وی افزود: نوازندگان اركسترها نیاز دارند یك سری دورههای آموزشی را همزمان با كار بگذرانند؛ مانند همین اتفاقی كه در مستركلاسهای ما میافتد. در كشورهای دیگر اگر قرار باشد این رپرتواری كه ما برای اجرای فعلی اركستر سمفونیك انتخاب كردهایم را بنوازیم، به 4 جلسه تمرین نهایی احتیاج داریم تا به مرحله اجرا برسیم. اما در ایران چون نوازندهها از پیش آموزشهای كافی را ندیدهاند لازم است كه تمرینات بیشتری انجام دهیم.
وی با ابراز امیدواری در خصوص تداوم مستركلاسهای تخصصی با حضور دیگر اساتید موسیقی افزود: مدرس موسیقی باید خیلی هوشیار بوده و حضور فعالی داشته باشد تا بتواند ایرادات شاگردانش را سریع شناسایی و برطرف كند، در غیر این صورت این ایرادها در نوازندگی هنرجو نهادینه میشود. گاهی برخی نوازندگان جوان را میبینیم كه با وجود داشتن مدرس اما همچنان در نواختن اشكالاتی برطرف نشده دارند.
وی در انتها در خصوص نحوه آموزش نوازندهها گفت: در رشته موسیقی ما باید كاری كنیم كه نوازندگان خودشان متوجه اشتباهات خود شوند. شاگرد در طول هفته فقط یك ساعت در حضور استاد تمرین میكند و باقی هفته را تنهاست و این امر در صورت تقویت نشدن باعث عدم تصحیح اشتباهاتش در زمان مناسب میشود. من متد آموزشیام در این مستركلاسها را بر پایه مشاركت شركتكنندگان در امر آموزش بنا كردم. به نحوی كه بتوانم روی تقویت شنوایی و تشخیص آنها كار كنم. فلسفه من این است كه هر شاگردی پتانسیلی دارد كه معلم باید آنها را بشناسد و او را به یك نوازنده حرفهای تبدیل كند.
انتهای پیام/