رئیس كنسرواتوار تهران كه در دو مقطع كاردانی و كارشناسی به تربیت هنرجو می‌پردازد، گفت: متاسفانه برخی از مسئولان فرهنگی كشور حتی تلفظ درست واژه كنسرواتوار را نمی‌دانند.


برخی هنوز تلفظ درست «كنسرواتوار» را نمی‌دانند
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای كنسرواتوار تهران با موضوع «فعالیت‌های كنسرواتوار در ارتقاء جایگاه هنر و فرهنگ متعالی و موسیقی فاخر ایرانی در مجامع بین‌المللی»، امروز (یكشنبه 15 اردیبهشت 98) در محل این موسسه آموزشی موسیقی در تهران برگزار شد.







«بهزاد معافی» رئیس كنسرواتوار تهران در ابتدای این نشست گفت: بحث امروز و هدف از این نشست صحبت در مورد موسیقی كه در كشور ما خیلی مورد بی‌مهری قرار گرفته است. كنسرواتوار تهران اولین كنسرواتواری است كه در ایران در سال 1377 تاسیس شده و در چند قسمت كاردانی و كارشناسی فعالیت می‌كند. فعالیت‌های ما در اینجا مورد تایید مهم‌ترین كنسرواتوارهای جهان است كه شامل 14 كنسرواتوار می‌شوند كه با همه آن‌ها قرارداد متقابل داریم. ما توانسته‌ایم كه كنسرواتوارمان را در بهترین‌های دنیا جای دهیم.

معافی در ادامه افزود: متاسفانه برخی از مسئولان فرهنگی كشور حتی تلفظ درست واژه كنسرواتوار را نمی‌دانند. ما حداقل توانسته‌ایم در بخش فرهنگی كمك كنیم و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نكرده‌ایم. سفیر ایتالیا به من گفت تعجب می‌كنم كه ایران با اینه‌مه قدمت فرهنگی و تمدن چرا تابه‌حال پیش از این كنسرواتوار نداشته است. موسیقی قدیم ایران خوب بوده ولی در دوره‌هایی به هرج و مرج گرایید و آن موسیقی را كه دستخوش تغییرات ناخوشایندی شد، قبول نداریم چراكه بی در و پیكر بود.

وی تاكید كرد: متاسفانه تعهدی نبود و هنرجو به كلاس موسیقی می‌رفت و آنچنان چیزی هم یاد نمی‌گرفت و تعهدی هم در كار نبود و برخی از هنرجویان یا معتاد می‌شدند یا از هنر ناكام می‌ماندند. با این وجود كه از حدود 100 سال پیش هنرستان عالی موسیقی تاسیس شده و حدود 80 سال هم دانشگاه موسیقی داشته‌ایم اما كنسرواتوار نداشته‌ایم. ولی الان كنسرواتوار تاسیس شده و 20 سال هم از فعالیت آن می‌گذرد. ما موفقیت‌های چشمگیری در سطح جهان كسب كرده‌ایم. بنده مقاله‌ای با موضوع 6 هزار سال موسیقی در ایران نوشتم كه از سوی فدراسیون فرهنگی روسیه برای این مقاله دیپلم افتخار دریافت كردم. همین مقاله موضوع برنامه‌ای سه ماهه در رادیو روسیه شد و در چند برنامه تخصصی موسیقی در تلویزیون این كشور نیز پخش شد.

رئیس كنسرواتوار تهران درباره تعریف موسیقی فاخر گفت: ما باید موسیقی درست را تقویت كنیم. موسیقی كه در فرهنگ ماست موسیقی عرفانی عاطفی است و اگر بتوانیم آن را خوب عرضه كنیم در دنیا جایگاه خوبی خواهد یافت.

وی در مورد مدارك صادر شده توسط كنسرواتوار گفت: مداركی كه ما صادر می‌كنیم معتبر است و مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مدارك را به لحاظ توانایی فنی هنرجویان كه بتوانند در سطوح جهانی كار خود را ارائه دهند ارائه داده‌ایم. در كنسرواتوار تهران در بخش‌های «آهنگسازی»، «نوازندگی»، «معلمی ساز و آواز»، «رهبری كر و اركستر» و نیز دوره‌های كنسرواتواری اجرایی ساز و آواز و نیز دوره‌های ریتم و مهندسی صدا فعالیت داریم. در دپارتمان‌های تخصصی: «موسیقی ایرانی» «موسیقی جهانی» «آهنگسازی» و «رهبری كر و اركستر» و در بخش پیانو گواهینامه مورد تایید وزارت علوم ارائه می‌دهیم كه قابل ترجمه رسمی است و مدرك جهانی تلقی می‌شود.

* شیفته فرهنگ ایرانی شدم و الان 19 سال است كه در ایران زندگی و تدریس می‌كنم

«كلارا بوكوچاوا» پروفسور موسیقی از روسیه با تخصص پیانو‌نوازی مسول دپارتمان پیانوی كنسرواتوار تهران است. او در این مورد گفت: 19 سال است كه به ایران آمده‌ام. 19 استاد و مدرس موسیقی و پیانو در ایران تربیت كردم كه همه توسط خودم به این مرحله رسیده‌اند و در حال حاضر در بهترین سطح تدریس می‌كنند.







بوكوچاوا در مورد متد جدید آموزشی خود افزود: ما متدی در اینجا تدریس می‌كنیم كه در نوع خود جدید است و در این روش همه هنرجویان پس از فراگیری قطعات خود را می‌نوازند و من و هیأت ژوری در مورد نقاط مثبت و منفی نوازندگی هنرجو بحث و گفتگو می‌كنیم و به این شیوه، ضمن گفتن ایرادها و نیز ذكر نكات مثبت هنرجو را پیش می‌بریم و همانجا هم به هنرجو نمره می‌دهیم.

وی در مورد برگزاری فستیوالی با میزبانی كنسرواتوار گفت: فستیوال «كلارا» 6 سال برگزار شده و امسال هفتمین سالش برگزاری آن است. در طول این سال‌ها شركت‌كنندگانی از شهرهای مختلف ایران داشته‌ایم. داوران این فستیوال دكتر ضربی و خانم افضل هستند و من هم دركنارشان هستم. ما در این فستیوال از سبك‌های دوران «باروك»، «كلاسیك»، «رومانتیك» و «مدرن» از آهنگسازهای نامدار جهان آثاری انتخاب كرده و از شركت‌كنندگان می‌خواهیم كه آن آثار را بنوازند. در این فستیوال جایزه نقدی هم می‌دهیم كه الان یك میلیون و پانصد هزار تومان است. فستیوال ما رپرتوار ثابت داشته و در سه گروه سنی برگزار می‌شود.

این مدرس موسیقی گفت: دوست دارم ویلن یا فلوت هم اضافه شود اما تا كنون امكانش فراهم نشده است. شاگردان من برای اولین بار در مسابقات خارجی شركت كردند و مقام آوردند. پروفسور اینژنگ مسئول دپارتمان پیانوی ویرجینیای امریكا به ایران آمد و پس از دیدن كار 12 نفر از هنرجویانم، 3 نفر از آن‌ها را انتخاب كرد و گفت ما حاضریم تمام مخارج آنها را داده و به آمریكا ببریم تا در آنجا تحصیلات‌شان را ادامه دهند و خوشبختانه این نشان از سطح بسیار بالای آموزش و اهمیت وجود كنسرواتوار در این مملكت است.

خانم كلارا در جواب خبرنگار فارس كه پرسید چرا شما با وجود این همه فعالیت و موفقیت كه از آن دم می‌زنید ولی هیچ‌كدام از شاگردان شما از دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه تهران سر در نمی‌آورند؟ گفت: متاسفانه و متاسفانه باید بگویم كه قطعا تمام دانشجویان رتبه یك تا ده موسیقی دانشگاه تهران شاگردان من بوده یا هستند كه با بهترین معدل از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند ولی از طرف مسئولین دانشگاه به آنان تاكید شده كه به هیچ عنوان نباید در هیچ‌كجا عنوان كنید كه شما مهارت اصلی خود را در دپارتمان پیانوی كنسرواتوارتهران كسب كرده‌اید و هرآنچه را كه بدست آورده‌اید حاصل تحصیلتان در دانگشاه تهران بوده است.





«علی معافی» قائم مقام ریاست كنسرواتوار تهران گفت: سالانه 34 فستیوال جز در هلند اتریش و دانمارك برگزار می‌شود كه این همه فستیوال پس از آنكه بریتانیا موسیقی جز خود را توسعه داد دیگر كشورهای اروپایی نیز برای اینكه از قافله عقب نمانند دست به برگزاری رویدادهای متعدد موسیقی جز بردند. ذائقه موسیقی جهان عوض شده و جز انگلیسی در حال غلبه بر دیگر ژانرهاست. این را از این جهت گفتم كه ضرورت موسیقی در جای جای جهان اهمیت دارد و ما هم باید در زمینه موسیقی بیشتر تلاش كنیم و به آنجا كه حق كشورمان است برسیم. بی‌شك موسیقی ایرانی پتانسیل جهانی شدن را دارد.

وی افزود: شما كیهان كلهر را می‌بینید كه در سطح جهانی شناخته شده است و در هركجای جهان كه برای مخاطبان غیر ایرانی كنسرت برگزار می‌كند با بهترین استقبال مواجه می‌شود در صورتیكه تا همین 10 یا 15 سال پیش هیچ كس در جهان حتی نام ساز كمانچه را نشنیده بود. همین نشان از پتانسیل بالای موسیقی و فرهنگ و هنر ایرانی دارد و ما با تلاش و ارائه تدریس آكادمیك و پرورش هنرجویان توانمند و نیز ارائه مدارك بین‌المللی باید در شناساندن فرهنگ و توانمندی هنرمندان ایرانی كوشا باشیم تا به حق‌مان در سطح بین‌المللی برسیم.

«آیدا سوبولوا» خبرنگار روسی حاضر در این جلسه گفت: پانزده سال پیش هفته كنسرواتوار مسكو را در تهران و در تالار وحدت برگزار كردیم. و از آن زمان به فرهنگ و موسیقی و نیز مردم ایران علاقمند شدم. شش سال پیش فیلمی درباره یكی از آهنگسازان بزرگ ساختم كه دو تن از شاگردانِ ایرانیِ خانم كلارا در آن فیلم اجرا داشتند. بسیاری از موزیسین‌های جهان از دیدن این فیلم و توانایی نوازندگان ایرانی تعجب كردند.

وی افزود: موسیقی ایرانی از نظر من یكی از زیباترین و گیراترین موسیقی‌های دنیا است. این موسیقی قطعا قابلیت جهانی شدن را داراست چرا كه برای مثال من تا قبل از اینكه چیزی از موسیقی و فرهنگ و هنر ایران ببینم و بشنوم چیزی زیادی از آن نمی‌دانستم ولی پس از آن شیفته موسیقی و فرهنگ ایرانی شدم و من نوعی به عنوان یك خارجی نمونه‌ای از یك غیر ایرانی هستم كه به هنر این مرز و بوم علاقمند شده‌ام. كنسرواتوار تهران به نظر من یكی از بهترین‌ها در نوع خود است و سال‌هاست كه كارها و فعالیت‌هایش را دنبال می‌كنم و شاهد موفقیت‌هایش بوده و هستم.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی