نخستین نشست پژوهشی موسیقی فیلم در سال 98 به بررسی زندگی اسطوره زنده موسیقی فیلم جهان «انیو موریكونه» می‌پردازد.



بررسی آثار اِنیو مورّیكونه آهنگساز در فرهنگسرای نیاوران
به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین نشست پژوهشی موسیقی فیلم در سال 98 به بررسی زندگی اسطوره زنده موسیقی فیلم جهان «انیو موریكونه» می‌پردازد.

اِنیو مورّیكونه در دهم نوامبر 1928 در ایتالیا چشم به جهان گشود. پدرش ماریو موریكونه نوازنده ترومپت بود و تعالیم موسیقی را با اِنیو به صورت جدی آغاز كرد. درس‎های نت‎خوانی و نواختن ترومپت و چند ساز دیگر را ازپدر فرا گرفت و در سن شش سالگی اولین آهنگش به نام «صبح» برای خواننده و پیانو نوشت و توجه همگان را به استعدادش در آهنگسازی برانگیخت. وی سپس در دوازده سالگی به مدرسه معتبر سانتا چیچیلیا راه یافت و گرچه در ابتدا در رشته نوازندگی ترومپت مشغول تحصیل شد اما به سرعت تغییر رشته داد و شروع به تحصیل در رشته آهنگسازی كرد. او به طور شگفت‎انگیزی دوره چهارساله آهنگسازی را تنها در شش سال به پایان رسانید و از سال 1946 رسما در رادیو به عنوان تنظیم‌كننده و آهنگساز مشغول به كار شد. سپس به تلویزیون راه یافت و به سرعت به سینمای ایتالیا راه گشود.

موریكونه همواره آهنگسازی سریع بوده و قدرت شگرفش در اركستراسیون او را به گزینه‎ای ایده‎آل برای كارگردانان سینما بدل ساخت. او در اواخر دهه شصت به همراه دوست قدیمی‎اش سرجیو لئونه با سه‎گانه «خوب، بد، زشت»، «به خاطر یك مشت دلار» و «به خاطر چند دلار بیشتر» و سپس «روزی روزگاری در آمریكا» و «روزی روزگاری در غرب» وسترن ایتالیایی را به جهانیان شناساند و صدایی كاملا جدید و غیرهالیوودی را به علاقمندان سینما عرضه داشت. به جرات موریكونه را می‎توان پدر ارنجمان جدید در عصر حاضر دانست. او با شتاب بی‌نظیری با بزرگترین كارگردانان سینمای اروپا و هالیوود همكاری كرد و تا كنون بالغ بر 400 موسیقی فیلم ساخته است. موریكونه همچنین 100 اثر اركسترال كلاسیك و ده‎ها تصنیف و ترانه برای خوانندگان مهم ایتالیا تصنیف و تنظیم كرده است.

موریكونه را می‎توان در كنار جان ویلیمامز از آخرین اسطوره‎های زنده موسیقی فیلم نامید. وی تا كنون برنده بیش از 70 جایزه معتبر بین‎المللی شده است و در طول شصت سال فعالیت هنری كارنامه‎ای را از خود به جا گذاشته كه به جرات هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی و به ویژه موسیقی فیلم توان رقابت با آن را ندارد. وی امسال در نودمین سال زندگی خود تصمیم دارد آخرین كنسرتش را برگزار و بسیاری از آثار خاطره‎انگیز خود را رهبری كند. از ماندگارترین آثار وی می‎توان به «افسانه 1900»، «سینما پارادیزو»، «نبرد الجزایر»، «حرفه‎ای»، «دار و دسته سیسیلی‌ها»، «دست نیافتنی‎ها»، «حال همه ما خوب است»، «ماموریت»، «خسارات جنگ»، «هشت نفرت‌انگیز»، «ماموریت به مریخ»، «باگزی»، «خط آتش»، «خوب بد زشت»، «به خاطر یك مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «روزی روزگاری در غرب»، «روزی روزگاری در آمریكا»، «مالِنا»، «كیمادا»، «خانه به دوش»، «كلید»، «شبح اپرا»، «قتل‎های قطار شب»، «كالبدشكافی»، «قلعه كابوس»، «كه مردنش را دید؟»، «مرد چاق و پسر بچه»، «شهر شادی»، «اِفشا كردن»، «دوره دیزنی»، «آتشی مزاج»، «هملت»، «ماجرای عاشقانه»، «گرگ»، «چرخش» و ده‎ها اثر دیگر می‎توان اشاره كرد.



گفتنی است نشست پژوهشی موسیقی فیلم با نام اِنیو مورّیكونه، آهنگسازی چندزبانه، پنج‎شنبه 29 فروردین ساعت 17 در سالن كنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور كلیه علاقمندان در این برنامه آزاد است.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران