display result search
نخستین نشست پژوهشی موسیقی فیلم در سال 98 به بررسی زندگی اسطوره زنده موسیقی فیلم جهان «انیو موریكونه» میپردازد.
بررسی آثار اِنیو مورّیكونه آهنگساز در فرهنگسرای نیاوران
به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین نشست پژوهشی موسیقی فیلم در سال 98 به بررسی زندگی اسطوره زنده موسیقی فیلم جهان «انیو موریكونه» میپردازد.
اِنیو مورّیكونه در دهم نوامبر 1928 در ایتالیا چشم به جهان گشود. پدرش ماریو موریكونه نوازنده ترومپت بود و تعالیم موسیقی را با اِنیو به صورت جدی آغاز كرد. درسهای نتخوانی و نواختن ترومپت و چند ساز دیگر را ازپدر فرا گرفت و در سن شش سالگی اولین آهنگش به نام «صبح» برای خواننده و پیانو نوشت و توجه همگان را به استعدادش در آهنگسازی برانگیخت. وی سپس در دوازده سالگی به مدرسه معتبر سانتا چیچیلیا راه یافت و گرچه در ابتدا در رشته نوازندگی ترومپت مشغول تحصیل شد اما به سرعت تغییر رشته داد و شروع به تحصیل در رشته آهنگسازی كرد. او به طور شگفتانگیزی دوره چهارساله آهنگسازی را تنها در شش سال به پایان رسانید و از سال 1946 رسما در رادیو به عنوان تنظیمكننده و آهنگساز مشغول به كار شد. سپس به تلویزیون راه یافت و به سرعت به سینمای ایتالیا راه گشود.
موریكونه همواره آهنگسازی سریع بوده و قدرت شگرفش در اركستراسیون او را به گزینهای ایدهآل برای كارگردانان سینما بدل ساخت. او در اواخر دهه شصت به همراه دوست قدیمیاش سرجیو لئونه با سهگانه «خوب، بد، زشت»، «به خاطر یك مشت دلار» و «به خاطر چند دلار بیشتر» و سپس «روزی روزگاری در آمریكا» و «روزی روزگاری در غرب» وسترن ایتالیایی را به جهانیان شناساند و صدایی كاملا جدید و غیرهالیوودی را به علاقمندان سینما عرضه داشت. به جرات موریكونه را میتوان پدر ارنجمان جدید در عصر حاضر دانست. او با شتاب بینظیری با بزرگترین كارگردانان سینمای اروپا و هالیوود همكاری كرد و تا كنون بالغ بر 400 موسیقی فیلم ساخته است. موریكونه همچنین 100 اثر اركسترال كلاسیك و دهها تصنیف و ترانه برای خوانندگان مهم ایتالیا تصنیف و تنظیم كرده است.
موریكونه را میتوان در كنار جان ویلیمامز از آخرین اسطورههای زنده موسیقی فیلم نامید. وی تا كنون برنده بیش از 70 جایزه معتبر بینالمللی شده است و در طول شصت سال فعالیت هنری كارنامهای را از خود به جا گذاشته كه به جرات هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی و به ویژه موسیقی فیلم توان رقابت با آن را ندارد. وی امسال در نودمین سال زندگی خود تصمیم دارد آخرین كنسرتش را برگزار و بسیاری از آثار خاطرهانگیز خود را رهبری كند. از ماندگارترین آثار وی میتوان به «افسانه 1900»، «سینما پارادیزو»، «نبرد الجزایر»، «حرفهای»، «دار و دسته سیسیلیها»، «دست نیافتنیها»، «حال همه ما خوب است»، «ماموریت»، «خسارات جنگ»، «هشت نفرتانگیز»، «ماموریت به مریخ»، «باگزی»، «خط آتش»، «خوب بد زشت»، «به خاطر یك مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «روزی روزگاری در غرب»، «روزی روزگاری در آمریكا»، «مالِنا»، «كیمادا»، «خانه به دوش»، «كلید»، «شبح اپرا»، «قتلهای قطار شب»، «كالبدشكافی»، «قلعه كابوس»، «كه مردنش را دید؟»، «مرد چاق و پسر بچه»، «شهر شادی»، «اِفشا كردن»، «دوره دیزنی»، «آتشی مزاج»، «هملت»، «ماجرای عاشقانه»، «گرگ»، «چرخش» و دهها اثر دیگر میتوان اشاره كرد.
گفتنی است نشست پژوهشی موسیقی فیلم با نام اِنیو مورّیكونه، آهنگسازی چندزبانه، پنجشنبه 29 فروردین ساعت 17 در سالن كنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور كلیه علاقمندان در این برنامه آزاد است.
انتهای پیام/