همزمان با برگزاری سی‌وچهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، فیلم­های مستند ایرانی با موضوع موسیقی در خانه سینما و در سالن سیف الله داد اكران خواهد شد.



رستیال پیانو هوشیار خیام در تالار وحدت/تقدیر از سه استاد برجسته موسیقی
به گزارش خبرگزاری فارس، رسیتال تك‌نوازی پیانو توسط هوشیار خیام در سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر در تاریخ 29 بهمن برگزار خواهد شد.

هوشیار خیام با اعلام این خبر گفت: « این اجرا در اصل یك رسیتال تك‌نوازی پیانو است كه قرار است به دو بخش با نام شناخته‌ها و ناشناخته‌ها تقسیم شود.»

وی ادامه داد: «بخش‌ها توسط من نامگذاری شده و در اولین بخش، قرار است قطعه‌هایی از آثار آهنگساز فقید آلمانی، یوهان سباستین باخ اجرا شود چرا كه او بنیان‌گذار موسیقی كلاسیك در غرب است و به همین دلیل تصمیم گرفتم با نواختن قطعه‌های باخ، شنونده و مخاطبین عام موسیقی را با كارهای او بیشتر آشنا كنم.»

این موزیسین با تاكید بر اینكه با این كار می‌خواهد مخاطبان را با موسیقی كلاسیك غرب بیشتر آشنا كند، گفت:« دوست دارم در این اجرا مخاطبان متوجه شوند كه موسیقی كلاسیك غرب چقدر می تواند از نظر مقامی با موسیقی دستگاهی ایران قرابت داشته باشد.»

وی در ادامه افزود: «در بخش دوم اجرا تلاش دارم تا قطعه‌هایی از موسیقی آهنگسازان قرن 20 را اجرا كنم كه مشخصا دبوسی و راول دو آهنگساز مهمی هستند كه آثارشان را اجرا می‌كنم.»

خیام با اشاره به اینكه راول و دبوسی وام‌دار باخ هستند گفت: «در بخش دوم به موسیقی این آهنگسازان و اینكه كه در قرن 20 چه اتفاقاتی در موسیقی مغرب زمین افتاده پرداخته خواهد شد.»

هوشیار خیام درباره حضور پررنگ سولیست‌ها و گروه‌های موسیقی كلاسیك در این دوره از جشنواره اظهار كرد: « این اتفاق بسیار خوبی است و نشان می‌دهد كه مخاطبان جدی‌تر موسیقی ما همانند دیگر حوزه‌ها مانند ادبیات و سینما پیشرفت داشته‌اند و دوست دارند سبك‌های دیگر موسیقی را تجربه كنند.»

رسیتال تك‌نوازی پیانو توسط هوشیار خیام در تاریخ 29 بهمن ماه در ساعت 21:30 تالار وحدت اجرا خواهد شد.



در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر برگزار خواهد شد:

تقدیر از سه استاد برجسته موسیقی

همزمان با اختتامیه جشنواره موسیقی فجر از استادان برجسته حوزه موسیقی تقدیر خواهد شد. به گزارش روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، استاد كریم صالح‌عظیمی ردیف‌­دان، خواننده و مدرس آواز، استاد فخری ملك پور، نوازنده پیانوی ایرانی و و استاد رامین جزایری سازنده و نوازنده تار و سه تار، اساتیدی هستند كه از آن­ها در تالار وحدت، به پاس سال­ها فعالیت در حوزه موسیقی تقدیر خواهد شد.

كریم صالح‌ عظیمی سال 1325 در تبریز متولد شد. او با شنیدن صدای آواز ابوالحسن خان اقبال آذر (اقبال السطان) به موسیقی سنتی علاقمند شد و پس از معرفی از سوی محمود فرنام (نوازنده نامی دایره) به محضر ابوالحسن اقبال‌آذر راه یافت. صالح عظیمی ردیف‌دان و مدرس آواز و خواننده موسیقی سنتی تاكنون تنها ارائه‌دهنده سبك و شیوه آوازی استاد اقبال آذر است و وفادارترین شاگردی به شمار می‌رود كه استاد آذر طی یك صد و چند سال زندگی خویش تربیت كرد. صالح‌عظیمی از سال 1360 در مركز موسیقی صداوسیما، مركز حفظ و پژوهش موسیقی سنتی ایران، حوزه هنری، مركز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه سوره به تدریس موسیقی و آواز مشغول بود.

فخری ملك‌پور استاد پیانوی ایرانی نیز در یكم مهرماه 1314 در تهران به دنیا آمد. پدرش سید ذبیح الله مَلِك‌پور از هنردوستان و مشاهیر زمان خود بود. او آموختن موسیقی را با نواختن ساز پیانو در سن 9 سالگی آغاز كرد و طی مدت ١2 سال به طور پیوسته ردیف سازی و آوازی موسیقی دستگاهی ایران و كلیه قطعات و ساخته‌های استاد مرتضی محجوبی را فرا گرفت. ملك‌پور تنها شاگرد بازمانده مرتضی‌خان محجوبی (از بنیان‌گذاران موسیقی ملی ایران) است كه پیانو را به‌ شكل سینه به سینه و با نت‌های ابداعی محجوبی یاد گرفته است.به همین دلیل استادان موسیقی سنتی، او را به عنوان تنها مكتب‌دار وفادار و فعال در نگهداری و تدریس شیوه‌ استاد مرتضی محجوبی معرفی می‌كنند.

رامین جزایری سازسازِ برجسته و نوازنده تار و سه‌تار متولد 1340 در تهران است. وی آموزش موسیقی را نزد محمدرضا لطفی آغاز كرد و از سال 1363 به سازندگی ساز علاقه‌مند شد و در كلاس معروف سازسازی چاووش شركت كرد و از محضر محمود فرهمند‌،‌ آموزه‌های سازسازی را فرا گرفت. در كنار آن، وی در نزد زنده یاد استاد مهدی كمالیان ، سه‌تار ساز پیشكسوت آموخته‌های سازسازی را تكمیل كرد. جزایری در نواختن سه‌تار به شیوه استاد ابوالحسن صبا دستی چیره دارد و آلبوم«حدیث صبا» وی پژوهشی است درباره شیوه سه‌تار نوازی صبا كه در قالب بازنوازی برخی از قطعات ابوالحسن صبا منتشر شد.

اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، 30 بهمن در تالار وحدت برگزار خواهد شد.



در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر اتفاق می‌افتد

نمایش گزیده مستندهای موسیقایی دو دهه اخیر سینمای ایران

همزمان با برگزاری سی‌وچهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، فیلم­های مستند ایرانی با موضوع موسیقی در خانه سینما و در سالن سیف‌الله داد اكران خواهد شد. ناصر صفاریان دبیر بخش فیلم‌های مستند موسیقی، درباره نمایش آثار این حوزه و چگونگی انتخاب فیلم‌ها گفت: « فیلم‌­های این حوزه بر اساس چند معیار اصلی انتخاب شدند. معیار اول ما این بود كه فیلم ها حتما موضو ع مرتبط با موسیقی داشته باشد و برای عموم مردم كه علاقه به موسیقی دارند، قابل فهم باشد. نكته دیگری كه برای ما اهمیت داشت این بود كه ساختار فیلم سخت و تخصصی و آكادمیك نباشد تا برای مردم جذابیت داشته باشد.»

وی با تاكید بر اینكه تعداد مستندهایی كه درباره موسیقی در كشور ساخته شده زیاد است، گفت: «ما برای نمایش این تعداد مستندی كه قرار است نمایش داده شود شرایط ، محدودیت‌های مجوزی و كیفیت فیلم را هم در نظر گرفتیم و بر اساس آن آثار را انتخاب كردیم.»

صفاریان درباره كیفیت آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: «مستندهای بسیاری بودند كه از نظر ساختار ، مسائل فنی و موضوعی بسیار خوب بودند، اما متاسفانه خیلی از آن­ها نسخه با كیفیت نداشتند و ما هرچه تلاش كردیم تا نسخه با كیفیت آن را پیدا كنیم نتوانستیم».

وی هم چنین افزود:« مستندهایی هم بودند كه همه شرایط را داشتند اما با شرایط جشنواره مطابقت نداشتند. حالا این مطابقت نداشتن می­توانست به دلیل تخصصی بودن و آكادمیك بودن فیلم باشد یا به دلیل محدودیت‌های مجوزی كه متاسفانه نمی‌­توانستند در جشنواره حضور پیدا كنند.»

صفاریان درباره تعداد فیلم‌های شركت كرده و نحوه انتخاب فیلم­‌ها گفت: «تعداد فیلم‌­هایی كه برای جشنواره موسیقی ارسال شد 3 برابر فیلم­‌هایی است كه در طول دوره جشنواره موسیقی نمایش داده می‌­شود اما از بین همه فیلم‌­ها با توجه به گفته قبلی براساس چند اصل این فیلم‌ها برای نمایش انتخاب شدند.»

دبیر بخش فیلم‌های مستند موسیقی در پایان درمورد استقبال مستندسازان برای ساخت فیلم‌­هایی با محوریت موسیقی گفت: «این اولین سالی است كه اكران فیلم­‌های ایرانی حوزه موسیقی در جشنواره موسیقی اتفاق می‌­افتد. بنابراین ما تجربه‌­ای از گذشته در این مورد نداریم و با توجه به اینكه رقابتی هم برای این بخش وجود ندارد، نمی­‌توانیم پیشگویی كنیم كه نتیجه در آینده به چه شكل خواهد بود. وی با تاكید بر اینكه امسال می‌تواند محك خوبی برای ادامه اكران فیلم‌­ها در سال­‌های آینده باشد گفت: «تصمیم در مورد آینده اكران فیلم‌­ها بستگی زیادی به امسال دارد. ما باید ببینیم آیا مستندسازان بیشتری برای ساخت مستندی با چنین موضوعی استقبال خواهند كرد یا خیر.در نتیجه در اولین دوره نمایش این مستندها باید منتظر باشینم و ببینیم استقبال مردم به چه شكل خواهد بود»

مستندهای مایسترو، سمفونی ایران، ممد نبودی، آقایان پرنده، در انتهای یك روز كامل، اهمت عارف بودن، پیدای ناپیدا، برف، والسی برای تهران، بن بست، یك موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار، دو كمانچه، گوشه‌های اصفهان، هزار داستان امیر جاهد، شش قرن و شش سال، اسكورپیو، بزم رزم، ساز و مهر، قطار مسیر شصت و آخرین بخشی فیلم­‌هایی هستند كه در این دوره از جشنواره به نمایش در می‌­آیند.

این فیلم‌ها از 24 تا 29 بهمن‌ماه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما واقع در خیابان خیابان بهار جنوبی، كوچه سمنان، پلاك 29 به نمایش در می‌آید. ورود عموم برای دیدن فیلم‌­های مستند آزاد و رایگان خواهد بود.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس

  • انتشار یك آلبوم پرابهام

  • خاطره بازی عاشقان سینما با اركستر سمفونیك موسیقی فیلم

  • كتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد

  • برگزاری فصل چهارم كنسرت‌های عرفان طهماسبی در تهران

  • حنجره زخمی زاگرس در تالار اندیشه

  • كنسرت «نوای آفتاب» و حمید حامی